Není tomu vůbec dávno, kdy jsme se v našem redakčním testu podrobně věnovali nové generaci oblíbeného crossoveru Kia Sportage. Ten naši redakční garáž navštívil opět. Tentokrát ovšem v nabroušené verzi GT Line s 1,6 litrovým turbomotorem a dvojspojkovou automatickou převodovkou.
O designu nové generace Sportage snad ani nemá cenu se zmiňovat. Již několikrát jsme se jím zabývali, ať při jejím představení u prvních jízdních dojmů ze Španělska a v neposlední řadě i ve zmíněném testu dvoulitrové verze Exclusive. Pojďme se spíše zaměřit na to, čím se liší verze GT Line od běžné Sportage. Hlavním poznávacím rysem GT Line, jsou přední mlhovky ve tvaru čtyř kostek ledu, jak je také Kia označuje. Součásti GT Line je i výrazný stříbrný plast, podtrhující agresivní příď vozu.
Plast stejné barvy nalezneme i na zadní části vozu, kde alespoň vizuálně supluje difuzor. Po jeho stranách se nalézají dvě výrazné koncovky sportovního výfukového systému, který vozu dává na poměry svého segmentu, skutečně příjemný a do sportovna laděný zvuk. Posledním a tím nejmenším vizuálním odlišením od běžné Sportgage, je titěrný odznáček GT Line, umístěný v pravém dolním rohu pátých dveří.
InteriérPři usednutí do pohodlných sedaček zjistíte, že dvě vrcholné výbavové verze, Exklusive a GT Line, se od sebe v interiéru prakticky neliší. Jedinými změnami, které jsme zaregistrovali, je zploštělý sportovní volant s emblémem GT Line a hliníkové pedály. Tím výčet úprav a odlišností končí.
Těšit se ovšem můžete, jako u běžné Sportage, na prostorný interiér, kvalitní zpracování a perfektní ergonomii jednotlivých ovládacích prvků, stejně jako na vysoce kvalitní zvukový projev audiosystému JBL.
Motorizace a jízdaAčkoli Kia hovoří o tom, že GT Line má odlišně naladěný podvozek, v reálu si odlišností všimnete jen stěží. Při ostřejší jízdě se stále dostavuje silná nedotáčisvost a řízení je stále silně přeposilované. Přesto se GT Line zdá o nepatrný kousek stabilnější a rychlá jízda jí vadí o něco méně než běžné verzi.
Motor 1,6 T-GDI se projevuje jako klasický agregát z dílny Kii a Hyundai. Na papíře zaujme svým výkonem 130 kW. Bohužel přenesení výkonu i do reálného světa, už je pro něj složitější. Nejlépe se motor cítí v nižších otáčkách. Po sešlápnutí plynového pedálu přichází kolem 3 000 otáček za minutu patrný zátah, který opadá až za hranicí 5 000 otáček. Nejde ovšem o kdoví jak silný zátah, zkrátka člověk by čekal daleko víc.
Při pátrání po tom, kam se poděl výkon, jsme se zastavili nad sedmistupňovým, dvojspojkovým automatem 7-DCT, kterým se Kia tolik vychloubá. Ten řadí přesně, svižně a bez cukání, přesto bychom osobně volili v tomto modelu, v kombinaci s tímto motorem, raději převodovku manuální. 7-DCT totiž při svižnější jízdě reaguje na pokyn pádly vlažně a člověk si řazení musí plánovat dopředu. Manuální převodovka by rovněž mohla motoru pomoci s jeho slabší dynamikou, to je ovšem otázka dalšího testu.
Ochudit vás samozřejmě nesmíme o průměrnou spotřebu. Ta se při jízdě po našem hlavním městě pohybovala kolem deseti litrů. Při jízdě po okreskách sice začala postupně klesat, ale i přesto, že po většinu testovacího týdne jsme brázdili okresky a několikrát navštívili dálnici, na nás po ukončení testu svítila vysoká hodnota 9,7 litru na sto ujetých kilometrů.
ResuméSkvělý design, prostorný, přehledný a kvalitně zpracovaný interiér, necitlivé řízení a průměrná jízdní dynamika. Tak by se ve zkratce daly shrnout vlastnosti Kii Sportage GT Line 1,6 T-GDI 7DCT. Hledáte-li kompaktní crossover s nefalšovanými sportovními jízdními vlastnostmi, běžte raději o dům dál. Pokud ale pátráte po stylovém crossoveru s osobitým vzhledem, benzínovým motorem, pohonem všech kol a stabilních jízdních vlastnostech za přijatelnou cenu, patří testovaný vůz rozhodně mezi špičku na trhu.
Celkové hodnocení: 86%Cena základního modelu: 459 980,-Cena testovaného modelu: 824 980,-
KLADY
+ atraktivní design
+ přehledný, prostorný interiér
+ kvalita zpracování
ZÁPORY
- jízdní projev bez náznaku sportovních vlastností
- vysoká spotřeba
- necitlivé řízení
Motorizacepřeplňovaný zážehový čtyřválec objem: 1 591 cm3 nejvyšší výkon: 130kW při 5 500 ot./min největší točivý moment: 265Nm mezi1 500 a 4 500 ot./min
Výkon nejvyšší maximální rychlost: 202 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,5 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 10 l / 6,2 l / 7,6 l objem palivové nádrže: 62 litrů
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.