Když Toyota v roce 1994 představila první generaci SUV modelu RAV4, asi tehdy nečekala, že se její novinka stane tak úspěšnou. Dnes se píše rok 2016 a již tři roky je tady s námi její poslední generace. Ta navíc nedávno dostala decentní facelift, který vylepšil vzhled, výbavu a přidal verzi s hybridním pohonem. My jsme se rozhodli otestovat benzinové provedení s dvoulitrovou atmosférou v kombinaci s automatem typu CVT.
Právě nedávný facelift pomohl především k vylepšení vizáže současné RAVky. Oproti předešlému provedení tak tady máme vůz s ostřeji řezanou přídí a větším sportovním nádechem. Při pohledu na fotografie si lze všimnout toho, že přední světlomety (v naší verzi s LED technikou) jsou nyní o maličko menší a jejich tvar začal připomínat oči dravé šelmy.
Ve spodní části předního nárazníku se díky faceliftu rozšířil otvor pro nasávání vzduchu. Důležitou proměnou si prošla taktéž zadní světla, u nichž hledejme výrazně lepší grafiku. Ve spodní části nárazníků si svoje místo našel stříbrně lakovaný plast, což je možná škoda. Při jízdě v drsnějším terénu bychom se totiž báli o to, aby se „drsně vypadající“ plast neutrhl a nezůstal někde ležet.
Změny jí prospělyCo se týče kabiny, zde se už změny moc neprojevily. Snad jen kůží a alcantarou potažená palubní deska zaujme hned na první pohled. Mezi nový malý detail pak patří také hlubší a větší otvor ve středovém tunelu pro uložení kelímku s kávou, nebo jiným nápojem. Jinak se u omlazené RAV4 moc změn neudálo.
Stále zde máme kožený volant s poměrně velkým množstvím tlačítek. Konkrétně pak tlačítka pro ovládání rádia, palubního počítače dostala nový vzhled a vypadají mnohem lépe. Toyota nás však překvapila velmi kvalitním zpracováním jednotlivých dílů palubní desky, příjemnými sedáky s dostatečnou oporou stehen a velkým prostorem nad hlavou na obou řadách sedadel.
U faceliftované RAV4 pak Toyota zdůrazňuje hlavně to, že vůz dostal novou porci elektronických asistenčních systémů. Nově tak u ní najdeme systém varující před nárazem do vozidla nebo překážky před vámi, za příplatek nechybí automatické přepínání dálkových světel, systém pro čtení dopravních značek, adaptivní tempomat anebo několik kamer, které dokáží vůz zobrazit z ptačí perspektivy.
Bohužel i přes facelift se tady stále najdou drobné chyby, které nejdou nezmínit. Tak například některé staře vypadající ovladače s rozdílným písmem, nebo odjišťování víčka palivové nádrže. To se stále děje za pomocí páčky umístěné na podlaze vedle sedačky řidiče. Nedovolujeme si odhadnout, jak dlouho tato páčka vydrží, protože její zpracování je poněkud chabé a na její chod se musí opatrně, jinak vám může zůstat v ruce.
Někoho snad potěší základní objem zavazadelníku o hodnotě 547 litrů. Po sklopení zadní řady do skoro roviny způsobí, že do auta naložíte 1746 litrů zavazadel. K tomu se přidává i dvojitá podlaha, kam se dají uložit drobnosti.
Atmosféra a automat? To je otázkaV naší testované verzi pracoval již jednou zmíněný benzinový atmosférický čtyřválec 2,0 Valvematic. Jeho výkon oproti předfaceliftové verzi doznal nárůstu jednoho kW, takže ve výsledku náš exemplář disponoval 112 kW při 6200 ot./min a točivým momentem 196 Nm při 4600 ot./min. V tomto provedení je přítomen výhradně pohon všech kol a zákazník má na výběr mezi manuální šestistupňovou převodovkou nebo automatem CVT.
Právě druhá možnost byla zároveň tou, kterou jsme měli možnost otestovat. Hned na úvod ale musíme říci, že s manuálem si jízdu užijete mnohem více. Automat je zde totiž takový mdlý, výkon jako by zůstával v měniči a i při režimu Sport a plném sešlápnutí pedálu plynu se RAV4 nanejvýš rozeřvala a rázem jsme se divili, kde je těch 112 kW. Až vytáčení k omezovači, skrze manuální režim, způsobilo příval průměrně velké dynamiky, jenže v tu chvíli bychom doporučovali nesledovat aktuální ukazatel spotřeby. Alespoň, že po přepnutí na manuální režim se objeví sedm dopředu přednastavených virtuálních stupňů, k jejiž řazení se hodí dobře zpracovaná pádla pod volantem.
Právě spotřeba se měla podle Toyoty razantně snížit. Možná se jí to povedlo, protože při velmi klidném jízdním tempu a nevytáčení motoru do výšin, jsme se průměrně pohybovali okolo šesti litrů na 100 km. Omlazená RAV4 si v rychlosti 90 km/h točí 1650 ot./min a odebírá v průměru 6,5 litru. V dálničním tempu 130 km/h točil motor 2300 ot./min a v tu chvíli se spotřeba dostávala k hranici deseti litrů. Přitom stále hovoříme o tom, že v autě seděl jen řidič.
Po stránce jízdního komfortu si pak nemáme téměř na co stěžovat. Posilovač řízení přenášel k rukám řidiče celkově velké množství informací, tlumiče vozu dokázali eliminovat středně velké nerovnosti a výmoly a snad jen odhlučnění pohonné jednotky a kabiny jako takové je na průměrné hodnotě. V zatáčkách nás pak Toyota překvapila tím, že karoserie vozu i při ostřejším jízdním tempu neprojevovala větší náklony.
ZávěrFinální verdikt na účet nové RAV4 je celkem příjemný. Až na drobné nedokonalosti se totiž Toyota může chlubit solidně zpracovaným, prostorným a celkem sportovně vypadajícím SUV. Možná právě atmosférický motor v kombinaci s automatem jí ale sráží cenné body. Auto je potřeba často vytáčet, protože v nízkých otáčkách skoro nejede a s tím pak závratně roste spotřeba. Někoho mohou iritovat i tvrdší tlumiče, které si tu a tam "bouchnou", ovšem na druhou stranu je vůz stabilní v zatáčkách a pevně drží stopu. Jedná se zkrátka o jedno z velmi univerzálních aut, jaké je na aktuálním trhu dostupné a s cenovkou téměř 820 tisíc by tahle RAV4 mohla oslovit nejednoho zájemce.
Celkové hodnocení: 86 %Základní cena testovaného vozu: 739 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 818 900 Kč
KLADY
- prostor v kabině
- velký zavazadelník
- jízdní komfort
- sportovní vzhled
ZÁPORY
- odhlučnění motoru
- spotřeba
Motorizace benzinový atmosférický čtyřválec objem: 1987 cm3 nejvyšší výkon: 112 kW pči 6200 ot./min největší točivý moment: 196 Nm při 4000 ot./min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 185 km/h spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 8.2 l / 5.6 l / 6.5 l zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,7 sekundy objem palivové nádrže: 60 litrůŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.