Zdálo by se, že Škoda Octavia je na tuzemském trhu prakticky neohroženým prodejní trhákem. Ale pokud nahlédneme do čísel prodejnosti zjistíme, že Octavie má v patách soupeře, který ji nedá nic zadarmo. Zmíněným soupeřem, je v Nošovicích vyráběný Hyundai i30. Právě jemu v provedení Kombi a výbavové verzi Weekend, jsme se rozhodli podívat na zoubek v našem redakčním testu.
Hodnocení exteriéru vozu, je samozřejmě vždy volbou osobních preferencí. Co se dá s jistotou říci, je to, že "í třicítka" rozhodně není žádnou ošklivkou. Rozhodně se ale nejedná o nejhezčí auto pod sluncem. Designově se i30 Kombi na našich silnicích vyjímá na první pohled. Na rozdíl od škodovácké a německé konkurence plné ostrých linií, Hyundai sází na zaoblené křivky.
Stejná filozofie je aplikována i v interiéru. Kabina je plná křivek a všelijakých parádiček, mající za úkol vás oslnit. Bohužel se jim to moc nedaří. Veškeré příjemné pocity, která prožijete po usednutí do pohodlných sedadel, jsou rázem ty tam při pohledu na kvalitu zpracování některých ovládacích prvků. Jako kvalitní se nedají označit ani výplně dveří a místo pro levý loket řidiče, které je stejně jako loketní opěrka poměrně tvrdé. Loketní opěrku navíc nelze výškově nastavovat. Stejně, jako si bude stěžovat váš loket na tvrdou opěrku, si bude stěžovat i pravé koleno, které často přichází do kontaktu s nepříjemně tvrdým středovým panelem.
Kde naopak i30 Kombi nažene plusové body, je prostornost interiéru. Já, se svými 185 centimetry jsem ani při nejmenším neměl problém posadit se za sebe. Stěžovat si nelze ani na prostornost nad hlavou. Rodiny s dětmi, které jsou přirozeně cílovou skupinou i30 Kombi, ocení velké množství odkládacích prostor. Zmínit se sluší i výborné odhlučnění motorového prostoru, které je i při dálničním tempu příkladné. Kde se Hyundai mohlo snažit více, je naopak odhlučnění podvozku. Zejména od zadních kol se do kabiny dostává při vyšších rychlostech nepříjemné hučení.
Závěrem se sluší k interiéru připomenout i věc, jenž vás bude trápit prakticky v každé zatáčce. Jedná se o obrovský A-sloupek, který doslova vyčnívá přímo do výhledu řidiče.
Motorizace a jízdaStejně jako interiér, je i podvozek orientován na rodiny. Nerovnosti žehlí skutečně obstojně a problém pro něj neznamenají ani větší výtluky. Při poklidné jízdě je vůz skvěle čitelný i v zatáčkách. Pokud tedy nenarazíte na kombinaci ostré zatáčky s většími, příčnými nerovnostmi, kde začne záď vozu nepříjemně odskakovat. Ostatně rychlá jízda se i30 Kombi zrovna dvakrát nezamlouvá. Vůz s měkkým podvozkem při průjezdu zatáčkou výrazně zaklekává na vnější kolo a zadní náprava příliš nezvládá nápor mohutné zádi kombíku, což se projevuje náznaky přetáčivosti. Naštěstí se nejedná o nic, s čím by si neporadil jemný zásah stabilizačního systému. Hyundai i30 Kombi zkrátka není žádný okreskovým stíhaček, ale společník na rodinné výjezdy.
Jak bylo již zmíněno, jízdně je i30 Kombi na slušné úrovni, bohužel tím to nekončí. V našich očích jeho povedený podvozek naprosto sráží tupé a nekomunikativní řízení. To vám neprozradí, co zrovna dělají přední kalo, ani kdybyste ho prosili a jediným způsobem, jak to zjistit, je nahlédnutí do věštecké koule. Tím, co pracuje naprosto dokonale, je vznětová šestnáctistovka pod kapotou, spolupracující se šestistupňovým manuálem. Motor pracuje poměrně v širokém spektru otáček. Výraznější zátah přichází již od dvou tisíc otáček. Do hranice 2750 otáček agregát produkuje točivý moment 260 Nm. Výkon postupně graduje ke čtyřem tisícům otáček na hodnotu 110 koní. Za touto hranicí výkon prudce klesá.
Hyundai i30 Kombi, je již z principu vůz pro klidné řidiče. A při klidné jízdě vás ani jednou nenapadne, že by se vozu šiklo pár koní navíc. Běžného smrtelníka navíc potěší i spotřeba. Ta se pohybuje kolem šesti litrů. Ukazatel průměrné spotřeby se nám po týdenním testu zastavil na 5,8 litru na sto kilometrů. Během jízdy skrze město spotřeba jedenkráte nepřekročila hranici čtyř litrů a při ekologické jízdě na okreskách se dalo jezdit i za 5 litrů.
ZávěrPo prvních ujetých kilometrech jsem měl v plánu Hyundai i30 v recenzi pořádně zkritizovat. Vadilo mi chování vozu při ostré jízdě na limitu, stejně jako řízení bez špetky citu. Postupem času jsem ale na voze začal vidět i jeho pozitiva. Jeho měkký a pohodlný podvozek, úsporný a tiše pracující motor nebo chod šestistupňové manuální převodovky s krátkými a přesnými drahami. Sečteno, podtrženo, Hyundai i30 rozhodně není vozem na divočení na okreskách. Je ale skvělým rodinným vozem, jenž vás osloví jízdním pohodlím, prostorností a v neposlední řadě i praktičností. Hledáte-li rodinný kombík a Octavia se vám zdá příliš tuhá a mainstreamová, může se pro vás její konkurent ze Nošovice stát vhodnou volbou.
Celkové hodnocení 90%Základní cena vozu: 399 990 Kč
Cena testované verze: 528 890 Kč
KLADY
+ nízká spotřeba
+ komfortní jízdní vlastnosti
+prostorný a praktický interiér
ZÁPORY
- přeposilované, tupé řízení
- nejistota při ostré jízdě
- silný A-sloupek ve výhledu řidiče
Motorizace
přeplňovaný vznětový čtyřválec
objem: 1582 cm3
nejvyšší výkon: 81 kW při 4 000 ot./min
nejvyšší točivý moment:280 mezi 1800-2500 ot./min
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 188 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,5 sekundy
spotřeba paliva dle výrobce (město/mimi/kombinovaná): 4,6 l /3,6 l /4,0 l
objem palivové nádrže: 53 litrů
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.