Ošklivé není, nejkrásnější také ne
Hodnocení exteriéru vozu, je samozřejmě vždy volbou osobních preferencí. Co se dá s jistotou říci, je to, že "í třicítka" rozhodně není žádnou ošklivkou. Rozhodně se ale nejedná o nejhezčí auto pod sluncem. Designově se i30 Kombi na našich silnicích vyjímá na první pohled. Na rozdíl od škodovácké a německé konkurence plné ostrých linií, Hyundai sází na zaoblené křivky.
Stejná filozofie je aplikována i v interiéru. Kabina je plná křivek a všelijakých parádiček, mající za úkol vás oslnit. Bohužel se jim to moc nedaří. Veškeré příjemné pocity, která prožijete po usednutí do pohodlných sedadel, jsou rázem ty tam při pohledu na kvalitu zpracování některých ovládacích prvků. Jako kvalitní se nedají označit ani výplně dveří a místo pro levý loket řidiče, které je stejně jako loketní opěrka poměrně tvrdé. Loketní opěrku navíc nelze výškově nastavovat. Stejně, jako si bude stěžovat váš loket na tvrdou opěrku, si bude stěžovat i pravé koleno, které často přichází do kontaktu s nepříjemně tvrdým středovým panelem.
Kde naopak i30 Kombi nažene plusové body, je prostornost interiéru. Já, se svými 185 centimetry jsem ani při nejmenším neměl problém posadit se za sebe. Stěžovat si nelze ani na prostornost nad hlavou. Rodiny s dětmi, které jsou přirozeně cílovou skupinou i30 Kombi, ocení velké množství odkládacích prostor. Zmínit se sluší i výborné odhlučnění motorového prostoru, které je i při dálničním tempu příkladné. Kde se Hyundai mohlo snažit více, je naopak odhlučnění podvozku. Zejména od zadních kol se do kabiny dostává při vyšších rychlostech nepříjemné hučení.
Závěrem se sluší k interiéru připomenout i věc, jenž vás bude trápit prakticky v každé zatáčce. Jedná se o obrovský A-sloupek, který doslova vyčnívá přímo do výhledu řidiče.
Motorizace a jízda
Stejně jako interiér, je i podvozek orientován na rodiny. Nerovnosti žehlí skutečně obstojně a problém pro něj neznamenají ani větší výtluky. Při poklidné jízdě je vůz skvěle čitelný i v zatáčkách. Pokud tedy nenarazíte na kombinaci ostré zatáčky s většími, příčnými nerovnostmi, kde začne záď vozu nepříjemně odskakovat. Ostatně rychlá jízda se i30 Kombi zrovna dvakrát nezamlouvá. Vůz s měkkým podvozkem při průjezdu zatáčkou výrazně zaklekává na vnější kolo a zadní náprava příliš nezvládá nápor mohutné zádi kombíku, což se projevuje náznaky přetáčivosti. Naštěstí se nejedná o nic, s čím by si neporadil jemný zásah stabilizačního systému. Hyundai i30 Kombi zkrátka není žádný okreskovým stíhaček, ale společník na rodinné výjezdy.
Jak bylo již zmíněno, jízdně je i30 Kombi na slušné úrovni, bohužel tím to nekončí. V našich očích jeho povedený podvozek naprosto sráží tupé a nekomunikativní řízení. To vám neprozradí, co zrovna dělají přední kalo, ani kdybyste ho prosili a jediným způsobem, jak to zjistit, je nahlédnutí do věštecké koule. Tím, co pracuje naprosto dokonale, je vznětová šestnáctistovka pod kapotou, spolupracující se šestistupňovým manuálem. Motor pracuje poměrně v širokém spektru otáček. Výraznější zátah přichází již od dvou tisíc otáček. Do hranice 2750 otáček agregát produkuje točivý moment 260 Nm. Výkon postupně graduje ke čtyřem tisícům otáček na hodnotu 110 koní. Za touto hranicí výkon prudce klesá.
Hyundai i30 Kombi, je již z principu vůz pro klidné řidiče. A při klidné jízdě vás ani jednou nenapadne, že by se vozu šiklo pár koní navíc. Běžného smrtelníka navíc potěší i spotřeba. Ta se pohybuje kolem šesti litrů. Ukazatel průměrné spotřeby se nám po týdenním testu zastavil na 5,8 litru na sto kilometrů. Během jízdy skrze město spotřeba jedenkráte nepřekročila hranici čtyř litrů a při ekologické jízdě na okreskách se dalo jezdit i za 5 litrů.
Závěr
Po prvních ujetých kilometrech jsem měl v plánu Hyundai i30 v recenzi pořádně zkritizovat. Vadilo mi chování vozu při ostré jízdě na limitu, stejně jako řízení bez špetky citu. Postupem času jsem ale na voze začal vidět i jeho pozitiva. Jeho měkký a pohodlný podvozek, úsporný a tiše pracující motor nebo chod šestistupňové manuální převodovky s krátkými a přesnými drahami. Sečteno, podtrženo, Hyundai i30 rozhodně není vozem na divočení na okreskách. Je ale skvělým rodinným vozem, jenž vás osloví jízdním pohodlím, prostorností a v neposlední řadě i praktičností. Hledáte-li rodinný kombík a Octavia se vám zdá příliš tuhá a mainstreamová, může se pro vás její konkurent ze Nošovice stát vhodnou volbou.
Celkové hodnocení 90%
Základní cena vozu: 399 990 Kč
Cena testované verze: 528 890 Kč
KLADY
+ nízká spotřeba
+ komfortní jízdní vlastnosti
+prostorný a praktický interiér
ZÁPORY
- přeposilované, tupé řízení
- nejistota při ostré jízdě
- silný A-sloupek ve výhledu řidiče
Motorizace
přeplňovaný vznětový čtyřválec
objem: 1582 cm3
nejvyšší výkon: 81 kW při 4 000 ot./min
nejvyšší točivý moment:280 mezi 1800-2500 ot./min
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 188 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,5 sekundy
spotřeba paliva dle výrobce (město/mimi/kombinovaná): 4,6 l /3,6 l /4,0 l
objem palivové nádrže: 53 litrů