Škoda Rapid Spaceback patří v našich končinách mezi oblíbeného zástupce nižší střední třídy. V loňském roce Škoda představila paket Scoutline, který má zvýšit jeho atraktivitu. Na to, co nového verze Scoutline přináší a v čem se liší od běžného Spacebacku, jsme se podívali v našem redakčním testu.
Oplastované verze běžných kombíků a hatchbacků, dnes nabízí nejedna automobilka. Mezi ně patří již od roku 2007 i česká Škoda, která se do rodiny výrobců oplástovaných kombíků, zařadila uvedením Octavie druhé generace ve verzi Scout. Ta skvěle kombinuje výhody praktického kombíku s terénními schopnostmi, které mu zaručují pohon všech kol a vyšší světlá výška podvozku.
Octavie druhé i třetí generace ve verzi Scout smysl dávala a stále dává. Škoda se ovšem rozhodla do této kategorie zařadit i vozy, které nedisponují ani zvýšeným podvozkem, a dokonce ani pohonem všech kol (Fabia Scout/Scoutline, Roomster Scout), které již velký smysl nedávají. Bylo pro nás tedy otázkou, čím překvapí oplastovaná verze lidového Rapidu.
Plasty mu slušíZačneme samozřejmě u designu vozu. Již samotný Rapid Spacebek patří dle mého názoru, mezi nejhezčí škodovky současnosti a výbava Scoutline na tom rozhodně nic nemění. Ba naopak. Díky plastovým stříbrným nárazníkům a tmavým prahům, působí vůz mnohem mohutnějším a hodnotnějším dojmem, který podtrhují sedmnáctipalcová kola. Nezbývá tedy než přiznat, že výbava Scoutline v kombinaci se zářivou, pistáciově zelenou barvou, Rapidu neobyčejně sluší a stává se prakticky kdekoli středem pozornosti celého okolí.
InteriérPřesuňme svou pozornost k interiéru. Ten se v porovnání s běžným Rapidem neliší ani v nejmenším detailu. Což ovšem není na škodu. Vaše ctěné pozadí se může těšit na posezení ve velice příjemných sedačkách, které nabízí i slušné boční vedení. I přes své menší rozměry nabízí Rapid slušný prostor pro cestující na předních i zadních sedadlech. O ergonomii ovládacích prvků se snad není za potřebí zmiňovat. Koncern Volkswagen se zde nezapře, každé tlačítko je tam, kde byste ho čekali, pohyb v multimediálním systému je jednoduchý, svižný a intuitivní.
Původ nezapřeCo ovšem může Rapid Spaceback Scoutline srážet v očích zákazníka na kolena, to jsou použité materiály v interiéru. Ačkoli se celá palubní deska tváří, jako vyrobená z příjemného měkčeného plastu, jenž známe z Fabií, jedná se o plast tvrdý jako týden starý rohlík. Není se ale čemu divit. Ačkoli cena oplastované verze Scoutline začíná na 400 000 korunách, stále jde jen o lépe vybavený Rapid, jehož ceny startují již na hodnotě 314 900 korun.
Co se ovšem Škodovce musí přiznat, je skvělá praktičnost interiéru. Rozhodně se nemusíte bát, že budete trpět nedostatkem odkládacích protostor. V zavazadlovém prostoru nechybí ani soustava praktických sítěk nebo gumové plato pro snadnou údržbu.
Jízda a motorizaceStejně jako nemůžete čekat zázraky od interiéru, nelze očekávat od levného zástupce nižší střední třídy zázraky, ani při jízdním projevu. Pro jistotu uveďme, že Rapid Spaceback Scoutline se podvozkově v ničem neodlišuje od běžného Spacebacku. Ten je tedy tvořen přední poháněnou nápravou, převzatou z Volkswagenu Polo a zadní vlečnou, vypůjčenou od Octavie první generace.
Řízením je Rapid Spaceback Scoutline typickou škodovkou. V porovnání s konkurenty, je řízení nadprůměrně přesné, a to i kolem středové polohy. Zamrzí ovšem malá zpětná vazba volantu. Brzdy patří rovněž mezi nadprůměr své třídy.
Při jízdě se Scoutline ukazuje jako příjemný společník. Podvozek působí poměrně tvrdým dojmem. To ovšem mohlo být způsobeno přítomností sedmnáctipalcových příplatkových kol. Osobně bychom tedy zvolili z nabídky kol běžná šestnáctipalcová, která rozhodně přispějí k jízdnímu komfortu. V zatáčkách se Rapid chová předvídatelně a poskytuje řidiči slušnou oporu.
To nejlepší na závěrAčkoli v porovnání jízdního komfortu s konkurencí, dosahuje Rapid Scoutline opravdu nadprůměrného hodnocení. To, co se nám na voze zalíbilo nejvíce, je motor 1,6 TDI (85 kW) v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou. Motor pracuje s nadšením již od nízkých otáček a poskytuje více než dostatečný výkon. Navíc se ukázal jako překvapivě úsporný. Při běžné jízdě po okreskách v kombinaci s několika kilometry na dálnici hlásil palubní počítač skvělých 4,5 litru na 100 kilometrů. Motor je navíc skvěle odhlučněný. Při nastartování jsou sice cítit jemné vibrace a jeho projev je hlasitější, ale stačí, aby se motor dostal do provozní teploty, a rázem o jeho práci posádka ani neví.
Ruku v ruce s vydařeným motorem jde i pětistupňová manuální převodovka s příjemně krátkými drahami a zdravým mechanickým odporem. Jediné, co se dá převodovce vytknout, je absence šestého rychlostního stupně, který bychom nejednou ocenili, zejména při dálničním tempu.
ResuméŠkoda Rapid 1,6 TDI patří mezi špičku v segmentu nižší střední třídy. Přispívají k tomu sebejisté jízdní vlastnosti i prostorný interiér, se skvělým rozložením jednotlivých ovládacích prvků. Co se týče paketu Scoutline, nesmíte čekat, že se z Rapidu rázem stane malý offroad. Jediné, čeho se dočkáte, je na poměry nižší střední třídy, vskutku bohatá výbava a zvýšení designové atraktivity vozu. Je ovšem otázkou, do jaké míry je pro vás odlišení se od ostatních, důležité. Cena Rapidu Scoutline s motorem 1,6 TDI totiž startuje na 501 900 korunách. Pokud přičteme příplatkovou výbavu testovaného vozu, dostaneme se na hodnotu 576 100 korun. Což je cena, za kterou můžete mít sluně vybavenou větší Octavii. Stačí totiž přihodit pár desítek tisíc a namísto malého Rapida si můžete pořídit rovnou Superb.
Celkové hodnocení: 91%Základní cena vozu: 399 900 Kč
Cena testovaného vozu: 576 100 Kč
KLADY
+ design+ skvělý motor+ přesná převodovka+ přesné řízení+ nízká spotřeba
ZÁPORY
- vysoká cena- ve vyšších rychlostech nestabilní podvozek- vyšší nakládací hrana zavazadelníku- chybějící šestka
Motorizace:přeplňovaný čtyřválecobjem: 1 598 cm3nejvyšší výkon: 115 koní při 4 400 ot/min.nejvyšší točivý moment: 250 Nm při 1 500 ot/min. Výkon:nejvyšší maximální rychlost: 186 km/hzrychlení z 0 na 100 km/h: 12 sekundspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4.1 l / 5 l / 3.4 lobjem palivové nádrže: 55 litrů
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.