Škoda Rapid Spaceback patří v našich končinách mezi oblíbeného zástupce nižší střední třídy. V loňském roce Škoda představila paket Scoutline, který má zvýšit jeho atraktivitu. Na to, co nového verze Scoutline přináší a v čem se liší od běžného Spacebacku, jsme se podívali v našem redakčním testu.
Oplastované verze běžných kombíků a hatchbacků, dnes nabízí nejedna automobilka. Mezi ně patří již od roku 2007 i česká Škoda, která se do rodiny výrobců oplástovaných kombíků, zařadila uvedením Octavie druhé generace ve verzi Scout. Ta skvěle kombinuje výhody praktického kombíku s terénními schopnostmi, které mu zaručují pohon všech kol a vyšší světlá výška podvozku.
Octavie druhé i třetí generace ve verzi Scout smysl dávala a stále dává. Škoda se ovšem rozhodla do této kategorie zařadit i vozy, které nedisponují ani zvýšeným podvozkem, a dokonce ani pohonem všech kol (Fabia Scout/Scoutline, Roomster Scout), které již velký smysl nedávají. Bylo pro nás tedy otázkou, čím překvapí oplastovaná verze lidového Rapidu.
Plasty mu slušíZačneme samozřejmě u designu vozu. Již samotný Rapid Spacebek patří dle mého názoru, mezi nejhezčí škodovky současnosti a výbava Scoutline na tom rozhodně nic nemění. Ba naopak. Díky plastovým stříbrným nárazníkům a tmavým prahům, působí vůz mnohem mohutnějším a hodnotnějším dojmem, který podtrhují sedmnáctipalcová kola. Nezbývá tedy než přiznat, že výbava Scoutline v kombinaci se zářivou, pistáciově zelenou barvou, Rapidu neobyčejně sluší a stává se prakticky kdekoli středem pozornosti celého okolí.
InteriérPřesuňme svou pozornost k interiéru. Ten se v porovnání s běžným Rapidem neliší ani v nejmenším detailu. Což ovšem není na škodu. Vaše ctěné pozadí se může těšit na posezení ve velice příjemných sedačkách, které nabízí i slušné boční vedení. I přes své menší rozměry nabízí Rapid slušný prostor pro cestující na předních i zadních sedadlech. O ergonomii ovládacích prvků se snad není za potřebí zmiňovat. Koncern Volkswagen se zde nezapře, každé tlačítko je tam, kde byste ho čekali, pohyb v multimediálním systému je jednoduchý, svižný a intuitivní.
Původ nezapřeCo ovšem může Rapid Spaceback Scoutline srážet v očích zákazníka na kolena, to jsou použité materiály v interiéru. Ačkoli se celá palubní deska tváří, jako vyrobená z příjemného měkčeného plastu, jenž známe z Fabií, jedná se o plast tvrdý jako týden starý rohlík. Není se ale čemu divit. Ačkoli cena oplastované verze Scoutline začíná na 400 000 korunách, stále jde jen o lépe vybavený Rapid, jehož ceny startují již na hodnotě 314 900 korun.
Co se ovšem Škodovce musí přiznat, je skvělá praktičnost interiéru. Rozhodně se nemusíte bát, že budete trpět nedostatkem odkládacích protostor. V zavazadlovém prostoru nechybí ani soustava praktických sítěk nebo gumové plato pro snadnou údržbu.
Jízda a motorizaceStejně jako nemůžete čekat zázraky od interiéru, nelze očekávat od levného zástupce nižší střední třídy zázraky, ani při jízdním projevu. Pro jistotu uveďme, že Rapid Spaceback Scoutline se podvozkově v ničem neodlišuje od běžného Spacebacku. Ten je tedy tvořen přední poháněnou nápravou, převzatou z Volkswagenu Polo a zadní vlečnou, vypůjčenou od Octavie první generace.
Řízením je Rapid Spaceback Scoutline typickou škodovkou. V porovnání s konkurenty, je řízení nadprůměrně přesné, a to i kolem středové polohy. Zamrzí ovšem malá zpětná vazba volantu. Brzdy patří rovněž mezi nadprůměr své třídy.
Při jízdě se Scoutline ukazuje jako příjemný společník. Podvozek působí poměrně tvrdým dojmem. To ovšem mohlo být způsobeno přítomností sedmnáctipalcových příplatkových kol. Osobně bychom tedy zvolili z nabídky kol běžná šestnáctipalcová, která rozhodně přispějí k jízdnímu komfortu. V zatáčkách se Rapid chová předvídatelně a poskytuje řidiči slušnou oporu.
To nejlepší na závěrAčkoli v porovnání jízdního komfortu s konkurencí, dosahuje Rapid Scoutline opravdu nadprůměrného hodnocení. To, co se nám na voze zalíbilo nejvíce, je motor 1,6 TDI (85 kW) v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou. Motor pracuje s nadšením již od nízkých otáček a poskytuje více než dostatečný výkon. Navíc se ukázal jako překvapivě úsporný. Při běžné jízdě po okreskách v kombinaci s několika kilometry na dálnici hlásil palubní počítač skvělých 4,5 litru na 100 kilometrů. Motor je navíc skvěle odhlučněný. Při nastartování jsou sice cítit jemné vibrace a jeho projev je hlasitější, ale stačí, aby se motor dostal do provozní teploty, a rázem o jeho práci posádka ani neví.
Ruku v ruce s vydařeným motorem jde i pětistupňová manuální převodovka s příjemně krátkými drahami a zdravým mechanickým odporem. Jediné, co se dá převodovce vytknout, je absence šestého rychlostního stupně, který bychom nejednou ocenili, zejména při dálničním tempu.
ResuméŠkoda Rapid 1,6 TDI patří mezi špičku v segmentu nižší střední třídy. Přispívají k tomu sebejisté jízdní vlastnosti i prostorný interiér, se skvělým rozložením jednotlivých ovládacích prvků. Co se týče paketu Scoutline, nesmíte čekat, že se z Rapidu rázem stane malý offroad. Jediné, čeho se dočkáte, je na poměry nižší střední třídy, vskutku bohatá výbava a zvýšení designové atraktivity vozu. Je ovšem otázkou, do jaké míry je pro vás odlišení se od ostatních, důležité. Cena Rapidu Scoutline s motorem 1,6 TDI totiž startuje na 501 900 korunách. Pokud přičteme příplatkovou výbavu testovaného vozu, dostaneme se na hodnotu 576 100 korun. Což je cena, za kterou můžete mít sluně vybavenou větší Octavii. Stačí totiž přihodit pár desítek tisíc a namísto malého Rapida si můžete pořídit rovnou Superb.
Celkové hodnocení: 91%Základní cena vozu: 399 900 Kč
Cena testovaného vozu: 576 100 Kč
KLADY
+ design+ skvělý motor+ přesná převodovka+ přesné řízení+ nízká spotřeba
ZÁPORY
- vysoká cena- ve vyšších rychlostech nestabilní podvozek- vyšší nakládací hrana zavazadelníku- chybějící šestka
Motorizace:přeplňovaný čtyřválecobjem: 1 598 cm3nejvyšší výkon: 115 koní při 4 400 ot/min.nejvyšší točivý moment: 250 Nm při 1 500 ot/min. Výkon:nejvyšší maximální rychlost: 186 km/hzrychlení z 0 na 100 km/h: 12 sekundspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4.1 l / 5 l / 3.4 lobjem palivové nádrže: 55 litrů
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.