Francouzskou módní stylovku se jménem DS 4 jsme měli u nás v redakci již několikrát. Vůbec poprvé k nám však zavítala její oplastovaná verze s přívlastkem Crossback. Má šanci tenhle oranžový Francouz okouzlit veřejnost svým šarmem a dovednostmi? Nebo je to jen předražený kus auta, které nenabídne nic pořádného a je škoda věnovat mu svou pozornost? Odpověď se dozvíte v následujících řádcích.
Při popisu vzhledu varianty Crossback jsme se nemohli ubránit dojmu, že dodatečně namontované plasty jsou zde vážně jen na okrasu. Auto totiž dostalo jen nepatrně zvýšenou světlou výšku (o 30 mm) a odlišná litá černá kola. Nový DS 4 Crossback poznáte i podle zvýrazněných lemů blatníků a případně oranžového laku karoserie.
Jak jsme tady již několikrát psali, vzhled samotného DS 4 je vážně zajímavý. Kombinuje prvky kupé s hatchbackem a přidané plasty v někom mohou evokovat crossover. To je však pouhý klam a auto se i do lehčího terénu vážně nehodí. Negativy jsou i nestahovatelná zadní okna anebo hrana zadních dveří, na kterou se dá po jejich otevření dost lehce napíchnout.
Hodí se jen pro dvaTrošku s podivem se pak díváme na cenovku auta, která je i v základu poměrně vysoká. S ohledem na cenu tak DS 4 Crossback vypadá v kabině tak nějak průměrně. Ano, za částku 700 tisíc korun bychom čekali v kabině podstatně víc luxusu. Pokud se pak někdo podívá na grafiku palubního systému, některá tlačítka anebo kožený rozměrný volant, může si myslet, že si z nej výrobce dělá srandu.
Naopak samotné zpracování jednotlivých dílů je na slušné úrovni, což platí i o kvalitě použitých plastů. Testovaná specifikace ale i s příplatky přesáhla cenu 800 tisíc korun, takže je otázkou, zda na to interiér opravdu vypadá. Čistým faktem pak je, že na zadní sedačky se nemá šanci posadit nikdo s výškou víc jak 170 cm. Kdo bude mít víc, tak se tam prostě nevejde.
Stylovému DS 4 Crossback naštěstí nechybí trocha kompaktnosti, protože jeho zavazadlový prostor nabídne v základu objem 385 litrů. Po sklopení sedadel se pak tato hodnota zvětší na 1021 litrů. Nepotěší jen vyšší nákladová hrana, která znemožňuje nakládání těžších předmětů, a taktéž výsledný schod. Celkově je ale nový Crossback určen spíše pro páry, kteří se chtějí výrazněji odlišit od světa.
Dynamikou se řadí do průměruPro nejnovější specifikaci Crossbacku jsou v nabídce dostupné jen dva motory. Prvním je naftová jednašestka BlueHDi o výkonu 88 kW, druhým je dvoulitr BlueHDI s výkonem 132 kW. Zatímco u námi testované motorizace je v základu manuální převodovka (my měli za příplatek automat), u druhého motoru nic než automat nekoupíte.
Náš Crossback s motorem 1.6 BlueHDi a šestistupňovým automatem je ale takovou podivnou kombinací. Samotný výkon 88 kW je totiž vzhledem ke hmotnosti skoro 1,4 tuny celkem málo a k tomu se musí připočíst fakt, že automat moc na dynamice nepřidá. Dynamika auta je díky tomu opět průměrná a při obsazení auta dvěma pořádně vzrostlými muži, se motor sice snažil, ale 88 kW stačilo jen tak tak. Doporučujeme tak zvolit silnější naftový motor, kde jinak dobře naladěný automat přenese na předek mnohem větší porci výkonu.
A jak je na tom vůz se spotřebou? Za dobu testu jsme se průměrně pohybovali na číslovce 6,4 litru na 100 km. Při opravdové eko rally pak byla realitou čísla začínající hodnotou 5. Nízké údaje na palubním počítači mají na svědomí nejen dlouhé převody, ale i vstřikování močoviny AdBlue.
Zatímco minulé testované verze disponovaly téměř vždy 18“ litými koly, aktuální provedení Crossback dostalo o palec menši disky. Díky tomu jsme se dočkali mírného nárůstu komfortu, který je jinak u DS 4 skoro cizím slovem. Na nerovnostech byl podvozek lehce nervozní a při přejezdu větších výmolů se někdy dočkáte i nemilého odskočení zádě. Také řízení skoro postrádá zpětnou vazbu a občas doslova nevíte, co se děje pod předními koly. Na těchto vlastnostech by měl výrobce zapracovat, za sumu 700 - 800 tisíc korun bychom čekali lepší výkony.
ZávěrAktuální trend je takový, že když máte nudné auto, hodíte na něj plasty, lehce mu zvýšíte světlou výšku a novinka je na světě. Podobný recept zvolilo i DS, ačkoliv musíme uznat, že DS 4 rozhodně po stránce vzhledu do sekce „nuda“ nepatří. Po nedávném faceliftu se navíc auto ještě víc zkrášlilo a nebýt přemrštěné cenovky, mohlo by si najít široké publikum. Jenže tady máte francouzskou stylovku s cenou skoro devět set tisíc, která má spoustu nedokonalostí. Ve výsledku si jí tak koupí jen ten, kdo si libuje v extravaganci a je ochoten za svůj vkus tučně zaplatit.
Celkové hodnocení: 86 %Základní cena vozu: 742 900 Kč
Cena testované verze: 870 900 Kč
KLADY
- design
- pohodlná přední sedadla
- sladění motoru s převodovkou
- spotřeba
ZÁPORY
- vysoká cena
- odhlučnění motoru
- tvrdý podvozek
Motorizace přeplňovaný vznětový čtyřválec objem: 1560 cm3 nejvyšší výkon: 88 kW při 3500 ot./min největší točivý moment: 300 Nm při 1750 ot./min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 189 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,4 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4.8 l / 3.8 l / 4.1 l objem palivové nádrže: 60 litrůFacelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.