Kia se svou druhou generací Optimy míří vysoko. Opravdu hodně vysoko. V jejím hledáčku se nachází Škoda Superb, Volkswagen Passat, Ford Mondeo a další velké sedany. Dokáže Optima v této tvrdé konkurenci obstát?
Není to vůbec dávno, kdy Optima druhé generace, ve výbavě Premium, s automatickou, dvouspojkovou převodovkou, prošla naším redakčním testem. Tentokráte jsme se rozhodli otestovat její levnější variantu s výbavou Exklusive a manuální šestistupňovou převodovkou.
Nic nepřebývá, nic nechybíNa světě neexistuje takový design vozu, který se zalíbí všem. Soudit tedy automobil dle jeho vnější podoby je vždy ošemetné, přesto si dovolím shrnout exteriér Optimy. Ostrá maska chladiče ve stylu „tygřího nosu“, společně s poměrně dlouhou kapotou a svaly evokující „vyboulené“ blatníky, dávají Optimě více, než sebevědomý pohled. Falešné průduchy nad předními koly a svažující se zadní část střechy, kterou skvěle doplňuje chromová linka nad úrovní oken, pro změnu hlásá i sportovnější ambice (jak se ale dozvíte dále, na sportovní vyžití s Optimou předem zapomeňte).
Sečteno a podtrženo, na exteriéru Optimy druhé generace nic nepřebývá, nic nechybí a skvěle se vyjímá v řadě ostatních manažerských sedanů. Co Optimu může v očích českých zákazníků srážet, je její karoserie typu sedan, kterou Češi dvakrát nemilují. Pokud tedy manažer touží po Optimě s větším zavazadlovým prostorem, než nabízí sedanová verze (510 litrů), musí si počkat na příchod verze Sportwagon, která byla představena na březnovém autosalonu v Ženevě.
Interiér neohromí, ale ani neurazíJaké dojmy na vás udělá Optima svým interiérem, je silně spojené s očekáváním, se kterým do vozu nastupujete. Pokud přesedáte z technologiemi prošpikovaného Passatu, budete hořce zklamáni. Pokud vyměníte Optimu za Octavii, budete nadšeni. Úrovní a množstvím technologií přítomných na palubě, se Optima řadí do středu nabídky. Naopak prostorností interiéru patří mezi nadprůměr. Na množství místa si na předních sedadlech nebude stěžovat ani osoba vyššího vzrůstu a to jak v oblasti hlavy, tak kolen. Toto tvrzení tak jistě neplatí pro zadní sedadla.
Pro nohy je zde sice přehršel místa a není problém si přehodit nohu přes nohu, ale vyšší osoby by mohli mít problém se svažující se střechou. Stěžovat si nemůžeme ani na ergonomiku ovládacích prvků. Jejich přehlednost se nezhorší ani při jízdě v noci. Tlačítka jsou podsvícena příjemným červeným světlem, které neútočí na vaše oči a zároveň je zvýrazňuje. V interiéru vás potěší i přítomnost kvalitních materiálů a příkladné dílenské zpracování.
Jediný motor na "výběr"Kia pro české zájemce o Optimu nepřipravila nijak pestrou nabídku motorizací. Na „výběr“ je pouze jediná pohonná jednotka - 1,7 CRDi. Ta byla při minulém redakčním testu spárována se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Tentokráte nám v automobilu dělala společnost řadicí páka, ovládající šestistupňový manuál.
Spíše koráb než závoďákZačněme tedy u motoru. Ten v nás zanechal stejné pocity, jako u verze s automatem. Sedmnáctistovka CRDi svými výkony nijak neohromí. Stádo 141 koní jednoduše nedokáže vůz takové velikosti vybičovat k nějak ostré jízdě po okreskách. Ve své podstatě je to ale dobře. Optima je koráb na dlouhé cesty, který vám pomáhá při jízdě relaxovat a nenutí vás zašlapávat plynový pedál do podlahy a trefovat jeden apex za druhým. Tomu nahrává i řízení. To je relativně přesné, a to i kolem středové polohy. Nepotěší vás ale jeho přeposilovaný chod, který neprozradí co se s předními koly děje, ani kdybyste jej natahovali na skřipec.
O mnoho úspornější než automatMotor skvěle pracuje především ve spodních otáčkách. Maximální točivý moment 340 Nm a je dostupných mezi 1.750 a 2.500 otáčkami za minutu. Potěšil nás i údaj o spotřebě. Zde se ukazuje manuální převodovka jako úspornější varianta. Při pohybu v pražské špičce si vůz říkal o 6,8 litru na 100 kilometrů. Na dálnici se nám tento údaj podařilo srazit na 5,9 a při klidné jízdě po okreskách dokonce palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu 5,8 na 100 km.
Nespoléhejte na počítačNěkolikrát jsme již zmínili šestistupňovou manuální převodovku. Ta se chlubí příjemně krátkými drahami řazení. My bychom ovšem ocenili jejich větší přesnost. Při volbě převodu se vyplatí přemýšlet vlastní hlavou a rozhodně se nespoléhat na indikátor přeřazení, který na vás pokukuje z displeje palubního počítače. Ten nás často vybízel k přeřazení na vyšší převodový stupeň, abychom následně řadili zpět, protože to bylo na motor zkrátka příliš.
Pohodlný, leč hlučnýNabažit jsme se nemohli pohodlného podvozku. Ten se korejským inženýrům povedlo skvěle vyladit. Bez zaváhání filtruje veškeré nerovnosti, přičemž netrpí přehnanými náklony karoserie. Člověk by očekával, že při takto naladěném podvozku si dá Kia pozor i na jeho odhlučnění. To se bohužel nestalo a při jízdě po dálnici je hluk zejména od předních kol nepříjemný. Pokud sjedete na typickou českou okresku, můžete se při dlouhé chvíli zabavit počítáním kamínků, narážejících do podvozku. Nebude totiž jediného kamínku, který byste mohli přeslechnout.
Výčet kladů a záporů Optimy zakončíme optimisticky u brzdového systému. Ten nás skutečně potěšil. Brzdy mají příjemně ostrý nástup a jsou snadno dávkovatelné.
ResuméPokud hledáte manažerský sedan, který bude vystupovat z řady Passatů, Superbů a Mondeí, je pro vás Optima opravdu optimální volbou. Nabízí prostornou kabinu a pohodlný podvozek, zaručující příjemné cestování na delší vzdálenosti. Tomu nahrává i nízká spotřeba paliva a obrovská palivová nádrž, se kterou bez problému ujedete více než tisíc kilometrů. Starosti vám může dělat přeposilované řízení, méně přesná převodovka a hluk, šířící se od podvozku.
Celkové hodnocení: 83 %Základní cena vozu: 684 980 KčCena testovaného vozu včetně příplatků: 752 980 Kč
Klady:+ prostorný interiér
+ úsporný motor
+ komfortní podvozek
+ kvalitní zpracování a použité materiály v interiéru
+ objemná palivová nádrž
Zápory:
- přeposilované řízení bezu zpětné vazby
- hluk od kol a podvozku
- méně místa nad hlavou
- převodovce by neuškodila vyšší přesnost
Technické údaje:
Typ motoru: řadový vnětový čtyřválecZdvihový objem (ccm): 1 685 Max. výkon (kW / ot. za min.): 104 / 4 000 Max. točivý moment (Nm ot. za min.): 340 / 1 750 - 2 500 Maximální rychlost (km / h): 203 Zrychlení 0-100 km / h (s): 10 Spotřeba paliva město (l / 100 km): 5,1 Spotřeba paliva mimo město ( l / 100 km): 3,7 Spotřeba paliva kombinovaná (l / 100 km): 4,2 Obejm palivové nádrže (l): 70
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.