Kia se svou druhou generací Optimy míří vysoko. Opravdu hodně vysoko. V jejím hledáčku se nachází Škoda Superb, Volkswagen Passat, Ford Mondeo a další velké sedany. Dokáže Optima v této tvrdé konkurenci obstát?
Není to vůbec dávno, kdy Optima druhé generace, ve výbavě Premium, s automatickou, dvouspojkovou převodovkou, prošla naším redakčním testem. Tentokráte jsme se rozhodli otestovat její levnější variantu s výbavou Exklusive a manuální šestistupňovou převodovkou.
Nic nepřebývá, nic nechybíNa světě neexistuje takový design vozu, který se zalíbí všem. Soudit tedy automobil dle jeho vnější podoby je vždy ošemetné, přesto si dovolím shrnout exteriér Optimy. Ostrá maska chladiče ve stylu „tygřího nosu“, společně s poměrně dlouhou kapotou a svaly evokující „vyboulené“ blatníky, dávají Optimě více, než sebevědomý pohled. Falešné průduchy nad předními koly a svažující se zadní část střechy, kterou skvěle doplňuje chromová linka nad úrovní oken, pro změnu hlásá i sportovnější ambice (jak se ale dozvíte dále, na sportovní vyžití s Optimou předem zapomeňte).
Sečteno a podtrženo, na exteriéru Optimy druhé generace nic nepřebývá, nic nechybí a skvěle se vyjímá v řadě ostatních manažerských sedanů. Co Optimu může v očích českých zákazníků srážet, je její karoserie typu sedan, kterou Češi dvakrát nemilují. Pokud tedy manažer touží po Optimě s větším zavazadlovým prostorem, než nabízí sedanová verze (510 litrů), musí si počkat na příchod verze Sportwagon, která byla představena na březnovém autosalonu v Ženevě.
Interiér neohromí, ale ani neurazíJaké dojmy na vás udělá Optima svým interiérem, je silně spojené s očekáváním, se kterým do vozu nastupujete. Pokud přesedáte z technologiemi prošpikovaného Passatu, budete hořce zklamáni. Pokud vyměníte Optimu za Octavii, budete nadšeni. Úrovní a množstvím technologií přítomných na palubě, se Optima řadí do středu nabídky. Naopak prostorností interiéru patří mezi nadprůměr. Na množství místa si na předních sedadlech nebude stěžovat ani osoba vyššího vzrůstu a to jak v oblasti hlavy, tak kolen. Toto tvrzení tak jistě neplatí pro zadní sedadla.
Pro nohy je zde sice přehršel místa a není problém si přehodit nohu přes nohu, ale vyšší osoby by mohli mít problém se svažující se střechou. Stěžovat si nemůžeme ani na ergonomiku ovládacích prvků. Jejich přehlednost se nezhorší ani při jízdě v noci. Tlačítka jsou podsvícena příjemným červeným světlem, které neútočí na vaše oči a zároveň je zvýrazňuje. V interiéru vás potěší i přítomnost kvalitních materiálů a příkladné dílenské zpracování.
Jediný motor na "výběr"Kia pro české zájemce o Optimu nepřipravila nijak pestrou nabídku motorizací. Na „výběr“ je pouze jediná pohonná jednotka - 1,7 CRDi. Ta byla při minulém redakčním testu spárována se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Tentokráte nám v automobilu dělala společnost řadicí páka, ovládající šestistupňový manuál.
Spíše koráb než závoďákZačněme tedy u motoru. Ten v nás zanechal stejné pocity, jako u verze s automatem. Sedmnáctistovka CRDi svými výkony nijak neohromí. Stádo 141 koní jednoduše nedokáže vůz takové velikosti vybičovat k nějak ostré jízdě po okreskách. Ve své podstatě je to ale dobře. Optima je koráb na dlouhé cesty, který vám pomáhá při jízdě relaxovat a nenutí vás zašlapávat plynový pedál do podlahy a trefovat jeden apex za druhým. Tomu nahrává i řízení. To je relativně přesné, a to i kolem středové polohy. Nepotěší vás ale jeho přeposilovaný chod, který neprozradí co se s předními koly děje, ani kdybyste jej natahovali na skřipec.
O mnoho úspornější než automatMotor skvěle pracuje především ve spodních otáčkách. Maximální točivý moment 340 Nm a je dostupných mezi 1.750 a 2.500 otáčkami za minutu. Potěšil nás i údaj o spotřebě. Zde se ukazuje manuální převodovka jako úspornější varianta. Při pohybu v pražské špičce si vůz říkal o 6,8 litru na 100 kilometrů. Na dálnici se nám tento údaj podařilo srazit na 5,9 a při klidné jízdě po okreskách dokonce palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu 5,8 na 100 km.
Nespoléhejte na počítačNěkolikrát jsme již zmínili šestistupňovou manuální převodovku. Ta se chlubí příjemně krátkými drahami řazení. My bychom ovšem ocenili jejich větší přesnost. Při volbě převodu se vyplatí přemýšlet vlastní hlavou a rozhodně se nespoléhat na indikátor přeřazení, který na vás pokukuje z displeje palubního počítače. Ten nás často vybízel k přeřazení na vyšší převodový stupeň, abychom následně řadili zpět, protože to bylo na motor zkrátka příliš.
Pohodlný, leč hlučnýNabažit jsme se nemohli pohodlného podvozku. Ten se korejským inženýrům povedlo skvěle vyladit. Bez zaváhání filtruje veškeré nerovnosti, přičemž netrpí přehnanými náklony karoserie. Člověk by očekával, že při takto naladěném podvozku si dá Kia pozor i na jeho odhlučnění. To se bohužel nestalo a při jízdě po dálnici je hluk zejména od předních kol nepříjemný. Pokud sjedete na typickou českou okresku, můžete se při dlouhé chvíli zabavit počítáním kamínků, narážejících do podvozku. Nebude totiž jediného kamínku, který byste mohli přeslechnout.
Výčet kladů a záporů Optimy zakončíme optimisticky u brzdového systému. Ten nás skutečně potěšil. Brzdy mají příjemně ostrý nástup a jsou snadno dávkovatelné.
ResuméPokud hledáte manažerský sedan, který bude vystupovat z řady Passatů, Superbů a Mondeí, je pro vás Optima opravdu optimální volbou. Nabízí prostornou kabinu a pohodlný podvozek, zaručující příjemné cestování na delší vzdálenosti. Tomu nahrává i nízká spotřeba paliva a obrovská palivová nádrž, se kterou bez problému ujedete více než tisíc kilometrů. Starosti vám může dělat přeposilované řízení, méně přesná převodovka a hluk, šířící se od podvozku.
Celkové hodnocení: 83 %Základní cena vozu: 684 980 KčCena testovaného vozu včetně příplatků: 752 980 Kč
Klady:+ prostorný interiér
+ úsporný motor
+ komfortní podvozek
+ kvalitní zpracování a použité materiály v interiéru
+ objemná palivová nádrž
Zápory:
- přeposilované řízení bezu zpětné vazby
- hluk od kol a podvozku
- méně místa nad hlavou
- převodovce by neuškodila vyšší přesnost
Technické údaje:
Typ motoru: řadový vnětový čtyřválecZdvihový objem (ccm): 1 685 Max. výkon (kW / ot. za min.): 104 / 4 000 Max. točivý moment (Nm ot. za min.): 340 / 1 750 - 2 500 Maximální rychlost (km / h): 203 Zrychlení 0-100 km / h (s): 10 Spotřeba paliva město (l / 100 km): 5,1 Spotřeba paliva mimo město ( l / 100 km): 3,7 Spotřeba paliva kombinovaná (l / 100 km): 4,2 Obejm palivové nádrže (l): 70
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.