Zájemci o rychlý kombík od Škody Auto mají poměrně široký výběr. V aktuální nabídce najdeme hned tři sportovní verze modelu Octavia s označením RS, RS230 a RS TDI. Výše v nabídce je pak ostrá verze Superbu s motorem TSI 280 a karoserií liftback nebo kombi. My se však pro tentokrát budeme věnovat Octavii, a to konkrétně její naftové „sportovní“ verzi. Ta stojí s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 184 koní a automatickou převodovkou DSG rovných 758 900 Kč. V testu jsme se pak snažili najít odpověď na to, jestli se koupě tohoto vozu vyplatí, anebo je lepší si pořídit silnější benzinovou verzi.
Už na první pohled je poznat, že styling RS dodává Octavii patřičný šmrnc. Designéři jí totiž přidali atraktivnější přední nárazník, odlišně tvarované přední mlhovky, hezká litá kola v rozměru od sedmnácti do devatenácti palců (my měli osmnáctky) a o patnáct milimetrů nižší světlou výšku. Někoho možná nepotěší dvojice chromovaných koncovek výfuků, které sice vypadají náramně, jenže u naftové verze je skutečná koncovka pouze nalevo.
Pohled na fotogalerii dává jasně najevo, že Octavia Combi RS hodně vynikne se správně zvoleným lakem karoserie. Třeba nedávno testované provedení RS230 svým bílým odstínem doslova přitahovalo pozornost kolemjdoucích, ovšem tentokrát testovaný modrý exemplář byl na tom dokonce ještě o něco lépe. Výsledné hodnocení designu však musíme nechat na vás, čtenářích, každému se totiž líbí něco jiného.
Odlišuje se decentněCo se týče kabiny, tam tolik změn oproti sériové Octavii nenajdeme. Tedy, ne tak úplně. Jsou tady prvky jako kožená sportovní sedadla s integrovanou opěrkou, loga RS a taktéž sportovní kožený volant s logem RS a plochým spodním ramenem. Lehce odlišná je pak také grafika přístrojového štítu a strop je pokryt černou látkou, což dodává větší pocit sportovnosti.
Hlavně sedadla pak zaslouží pochvalu, jejich celokožené provedení je sice za příplatek, ovšem mají výborný tvar a široký rozsah nastavení. Drobný problém může činit přítomnost elektrického ovládání, protože v porovnání s manuální verzí se za volant vejde ridič s menší výškou. Důvodem je přítomnost elektroniky v útrobách sedadla. To samé pak platí o elektricky ovládaném střešním okně, jenž taktéž ubere nějaký ten milimetr nad hlavou pasažérů.
I přes jejich robustnost je ale i tak dostatek místa pro kolena cestujících vzadu. Kvůli karoserii kombi je zde dost místa nad hlavami všech cestujících a typickou předností současné Octavie Combi je obří zavazadelník. V základním uspořádání totiž kufr vozu nabídne objem 610 litrů, při sklopení zadní řady to pak je 1740 litrů. To je už celkem dost na rodinný sportovní kombík, který leckdy umí s celou posádkou pěkně pohnout v sedadlech.
Stačí jí výkon 184 koní?Verze RS TDI má pod kapotou výhradně naftový čtyřválec řady EA288 s výkonem 184 koní a točivým momentem 380 Nm. S motorem byla v našem případě spojena automatická převodovka DSG se šesti stupni a pro různé styly jízd se v příplatkové výbavě nacházel systém s několika jízdními režimy.
Přítomná pohonná jednotka zabírala pěkně odspodu a vrchol síly předvádí kolem tří až čtyř tisíc otáček. Na sportovní režim pak DSG dokonce nechávalo vytočený jednotlivý rychlostní stupeň až k omezovači, což nám přišlo zbytečné. V tomto spektru otáček už motor jen řve a dost se trápí. Naftové eReSo jinak nabízí solidní jízdní dynamiku a přibližně do rychlosti 170 km/h je hodně rychlým kombíkem.
Jenže oproti benzinové verzi RS nebo RS230 je tu jedno velké ale. Dosáhnout nejvyšší maximální rychlosti 228 km/h dá s verzí RS TDI docela práce, a to hovoříme o situaci, kdy ve voze sedí jen řidič se spolujezdcem. V případě plného obsazení je tak dost pravděpodobné, že budete muset hodně podřazovat, jinak se nedostanete ani k hranici dvou set kilometrů za hodinu. Právě v tuhle chvíli se jasně ukazuje, že benzinové RS je více sportovnější (i díky vyššímu výkonu), nabídne větší požitek z „přeletu“ po dálnici a snad jen spořílky odradí větší spotřeba benzinového čtyřválce.
Auto se nebrání ani ostřejší sportovní jízdě po okreskách a k jízdními komfortu přispívá i víceprvková zadní náprava. Díky tomu jsou i větší nerovnosti vyžehleny celkem dokonale a snad jen velké výmoly a hluboké poklopy od kanálů pošlou do kabiny velký ráz od kol. V oblasti spotřeby se pak RS Combi může chlubit solidními čísly. V ekonomickém režimu není problém jezdit za 5,6 litru na 100 km, při využití plného potenciálu vozu pak počítejte s devíti litry.
ZávěrSoučasná Octavie je na trhu už nějaký ten rok a i přesto se stále jedná o pohledný, prostorný a ve verzi RS dobře jezdící vůz. Do její výbavy navíc nedávno přibyly nové prvky, jako je například adaptivní podvozek DCC, což znamená, že jízda by měla být nyní ještě víc komfortnější. S naftovým motorem o výkonu 184 koní pak Octavie Combi RS skvěle poslouží jako pohodlný a úsporný dálniční křižník nebo stěhovák. Pro milovníky opravdové dynamiky a sportovnosti, je však vhodnější benzinová verze eReSa s výkonem 220/230 koní. Ta totiž nabídne mnohem větší agresivitu, lépe se s ní vyřádíte na okreskách a ve výsledku o dva až tři litry vyšší průměrná spotřeba za to vážně stojí.
Celkové hodnocení: 89 %Základní cena vozu: 758 900 Kč
Cena testované verze: 920 000 Kč
KLADY
- skvěle okořeněný vzhled
- dobrá sportovní kožená sedadla
- prostor a komfort v kabině
- jízdní dynamika a stabilita
- dobře naladěný automat DSG
ZÁPORY
- ve vysokých rychlostech slabá dynamika
- kratší sedáky vzadu
- někteřé příplatky
Motorizace vznětový čtyřválec s turbem objem: 1968 cm3 nejvyšší výkon: 184 koní při 3 500 až 4 000 ot./min největší točivý moment: 380 Nm při 1 750 až 2 500 ot./min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 228 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,3 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,9 l / 4,3 l / 5,0 l objem palivové nádrže: 50 litrůTrh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?