Zájemci o rychlý kombík od Škody Auto mají poměrně široký výběr. V aktuální nabídce najdeme hned tři sportovní verze modelu Octavia s označením RS, RS230 a RS TDI. Výše v nabídce je pak ostrá verze Superbu s motorem TSI 280 a karoserií liftback nebo kombi. My se však pro tentokrát budeme věnovat Octavii, a to konkrétně její naftové „sportovní“ verzi. Ta stojí s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 184 koní a automatickou převodovkou DSG rovných 758 900 Kč. V testu jsme se pak snažili najít odpověď na to, jestli se koupě tohoto vozu vyplatí, anebo je lepší si pořídit silnější benzinovou verzi.
Už na první pohled je poznat, že styling RS dodává Octavii patřičný šmrnc. Designéři jí totiž přidali atraktivnější přední nárazník, odlišně tvarované přední mlhovky, hezká litá kola v rozměru od sedmnácti do devatenácti palců (my měli osmnáctky) a o patnáct milimetrů nižší světlou výšku. Někoho možná nepotěší dvojice chromovaných koncovek výfuků, které sice vypadají náramně, jenže u naftové verze je skutečná koncovka pouze nalevo.
Pohled na fotogalerii dává jasně najevo, že Octavia Combi RS hodně vynikne se správně zvoleným lakem karoserie. Třeba nedávno testované provedení RS230 svým bílým odstínem doslova přitahovalo pozornost kolemjdoucích, ovšem tentokrát testovaný modrý exemplář byl na tom dokonce ještě o něco lépe. Výsledné hodnocení designu však musíme nechat na vás, čtenářích, každému se totiž líbí něco jiného.
Odlišuje se decentněCo se týče kabiny, tam tolik změn oproti sériové Octavii nenajdeme. Tedy, ne tak úplně. Jsou tady prvky jako kožená sportovní sedadla s integrovanou opěrkou, loga RS a taktéž sportovní kožený volant s logem RS a plochým spodním ramenem. Lehce odlišná je pak také grafika přístrojového štítu a strop je pokryt černou látkou, což dodává větší pocit sportovnosti.
Hlavně sedadla pak zaslouží pochvalu, jejich celokožené provedení je sice za příplatek, ovšem mají výborný tvar a široký rozsah nastavení. Drobný problém může činit přítomnost elektrického ovládání, protože v porovnání s manuální verzí se za volant vejde ridič s menší výškou. Důvodem je přítomnost elektroniky v útrobách sedadla. To samé pak platí o elektricky ovládaném střešním okně, jenž taktéž ubere nějaký ten milimetr nad hlavou pasažérů.
I přes jejich robustnost je ale i tak dostatek místa pro kolena cestujících vzadu. Kvůli karoserii kombi je zde dost místa nad hlavami všech cestujících a typickou předností současné Octavie Combi je obří zavazadelník. V základním uspořádání totiž kufr vozu nabídne objem 610 litrů, při sklopení zadní řady to pak je 1740 litrů. To je už celkem dost na rodinný sportovní kombík, který leckdy umí s celou posádkou pěkně pohnout v sedadlech.
Stačí jí výkon 184 koní?Verze RS TDI má pod kapotou výhradně naftový čtyřválec řady EA288 s výkonem 184 koní a točivým momentem 380 Nm. S motorem byla v našem případě spojena automatická převodovka DSG se šesti stupni a pro různé styly jízd se v příplatkové výbavě nacházel systém s několika jízdními režimy.
Přítomná pohonná jednotka zabírala pěkně odspodu a vrchol síly předvádí kolem tří až čtyř tisíc otáček. Na sportovní režim pak DSG dokonce nechávalo vytočený jednotlivý rychlostní stupeň až k omezovači, což nám přišlo zbytečné. V tomto spektru otáček už motor jen řve a dost se trápí. Naftové eReSo jinak nabízí solidní jízdní dynamiku a přibližně do rychlosti 170 km/h je hodně rychlým kombíkem.
Jenže oproti benzinové verzi RS nebo RS230 je tu jedno velké ale. Dosáhnout nejvyšší maximální rychlosti 228 km/h dá s verzí RS TDI docela práce, a to hovoříme o situaci, kdy ve voze sedí jen řidič se spolujezdcem. V případě plného obsazení je tak dost pravděpodobné, že budete muset hodně podřazovat, jinak se nedostanete ani k hranici dvou set kilometrů za hodinu. Právě v tuhle chvíli se jasně ukazuje, že benzinové RS je více sportovnější (i díky vyššímu výkonu), nabídne větší požitek z „přeletu“ po dálnici a snad jen spořílky odradí větší spotřeba benzinového čtyřválce.
Auto se nebrání ani ostřejší sportovní jízdě po okreskách a k jízdními komfortu přispívá i víceprvková zadní náprava. Díky tomu jsou i větší nerovnosti vyžehleny celkem dokonale a snad jen velké výmoly a hluboké poklopy od kanálů pošlou do kabiny velký ráz od kol. V oblasti spotřeby se pak RS Combi může chlubit solidními čísly. V ekonomickém režimu není problém jezdit za 5,6 litru na 100 km, při využití plného potenciálu vozu pak počítejte s devíti litry.
ZávěrSoučasná Octavie je na trhu už nějaký ten rok a i přesto se stále jedná o pohledný, prostorný a ve verzi RS dobře jezdící vůz. Do její výbavy navíc nedávno přibyly nové prvky, jako je například adaptivní podvozek DCC, což znamená, že jízda by měla být nyní ještě víc komfortnější. S naftovým motorem o výkonu 184 koní pak Octavie Combi RS skvěle poslouží jako pohodlný a úsporný dálniční křižník nebo stěhovák. Pro milovníky opravdové dynamiky a sportovnosti, je však vhodnější benzinová verze eReSa s výkonem 220/230 koní. Ta totiž nabídne mnohem větší agresivitu, lépe se s ní vyřádíte na okreskách a ve výsledku o dva až tři litry vyšší průměrná spotřeba za to vážně stojí.
Celkové hodnocení: 89 %Základní cena vozu: 758 900 Kč
Cena testované verze: 920 000 Kč
KLADY
- skvěle okořeněný vzhled
- dobrá sportovní kožená sedadla
- prostor a komfort v kabině
- jízdní dynamika a stabilita
- dobře naladěný automat DSG
ZÁPORY
- ve vysokých rychlostech slabá dynamika
- kratší sedáky vzadu
- někteřé příplatky
Motorizace vznětový čtyřválec s turbem objem: 1968 cm3 nejvyšší výkon: 184 koní při 3 500 až 4 000 ot./min největší točivý moment: 380 Nm při 1 750 až 2 500 ot./min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 228 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,3 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,9 l / 4,3 l / 5,0 l objem palivové nádrže: 50 litrůV závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.