Zájemci o rychlý kombík od Škody Auto mají poměrně široký výběr. V aktuální nabídce najdeme hned tři sportovní verze modelu Octavia s označením RS, RS230 a RS TDI. Výše v nabídce je pak ostrá verze Superbu s motorem TSI 280 a karoserií liftback nebo kombi. My se však pro tentokrát budeme věnovat Octavii, a to konkrétně její naftové „sportovní“ verzi. Ta stojí s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 184 koní a automatickou převodovkou DSG rovných 758 900 Kč. V testu jsme se pak snažili najít odpověď na to, jestli se koupě tohoto vozu vyplatí, anebo je lepší si pořídit silnější benzinovou verzi.
Už na první pohled je poznat, že styling RS dodává Octavii patřičný šmrnc. Designéři jí totiž přidali atraktivnější přední nárazník, odlišně tvarované přední mlhovky, hezká litá kola v rozměru od sedmnácti do devatenácti palců (my měli osmnáctky) a o patnáct milimetrů nižší světlou výšku. Někoho možná nepotěší dvojice chromovaných koncovek výfuků, které sice vypadají náramně, jenže u naftové verze je skutečná koncovka pouze nalevo.
Pohled na fotogalerii dává jasně najevo, že Octavia Combi RS hodně vynikne se správně zvoleným lakem karoserie. Třeba nedávno testované provedení RS230 svým bílým odstínem doslova přitahovalo pozornost kolemjdoucích, ovšem tentokrát testovaný modrý exemplář byl na tom dokonce ještě o něco lépe. Výsledné hodnocení designu však musíme nechat na vás, čtenářích, každému se totiž líbí něco jiného.
Odlišuje se decentněCo se týče kabiny, tam tolik změn oproti sériové Octavii nenajdeme. Tedy, ne tak úplně. Jsou tady prvky jako kožená sportovní sedadla s integrovanou opěrkou, loga RS a taktéž sportovní kožený volant s logem RS a plochým spodním ramenem. Lehce odlišná je pak také grafika přístrojového štítu a strop je pokryt černou látkou, což dodává větší pocit sportovnosti.
Hlavně sedadla pak zaslouží pochvalu, jejich celokožené provedení je sice za příplatek, ovšem mají výborný tvar a široký rozsah nastavení. Drobný problém může činit přítomnost elektrického ovládání, protože v porovnání s manuální verzí se za volant vejde ridič s menší výškou. Důvodem je přítomnost elektroniky v útrobách sedadla. To samé pak platí o elektricky ovládaném střešním okně, jenž taktéž ubere nějaký ten milimetr nad hlavou pasažérů.
I přes jejich robustnost je ale i tak dostatek místa pro kolena cestujících vzadu. Kvůli karoserii kombi je zde dost místa nad hlavami všech cestujících a typickou předností současné Octavie Combi je obří zavazadelník. V základním uspořádání totiž kufr vozu nabídne objem 610 litrů, při sklopení zadní řady to pak je 1740 litrů. To je už celkem dost na rodinný sportovní kombík, který leckdy umí s celou posádkou pěkně pohnout v sedadlech.
Stačí jí výkon 184 koní?Verze RS TDI má pod kapotou výhradně naftový čtyřválec řady EA288 s výkonem 184 koní a točivým momentem 380 Nm. S motorem byla v našem případě spojena automatická převodovka DSG se šesti stupni a pro různé styly jízd se v příplatkové výbavě nacházel systém s několika jízdními režimy.
Přítomná pohonná jednotka zabírala pěkně odspodu a vrchol síly předvádí kolem tří až čtyř tisíc otáček. Na sportovní režim pak DSG dokonce nechávalo vytočený jednotlivý rychlostní stupeň až k omezovači, což nám přišlo zbytečné. V tomto spektru otáček už motor jen řve a dost se trápí. Naftové eReSo jinak nabízí solidní jízdní dynamiku a přibližně do rychlosti 170 km/h je hodně rychlým kombíkem.
Jenže oproti benzinové verzi RS nebo RS230 je tu jedno velké ale. Dosáhnout nejvyšší maximální rychlosti 228 km/h dá s verzí RS TDI docela práce, a to hovoříme o situaci, kdy ve voze sedí jen řidič se spolujezdcem. V případě plného obsazení je tak dost pravděpodobné, že budete muset hodně podřazovat, jinak se nedostanete ani k hranici dvou set kilometrů za hodinu. Právě v tuhle chvíli se jasně ukazuje, že benzinové RS je více sportovnější (i díky vyššímu výkonu), nabídne větší požitek z „přeletu“ po dálnici a snad jen spořílky odradí větší spotřeba benzinového čtyřválce.
Auto se nebrání ani ostřejší sportovní jízdě po okreskách a k jízdními komfortu přispívá i víceprvková zadní náprava. Díky tomu jsou i větší nerovnosti vyžehleny celkem dokonale a snad jen velké výmoly a hluboké poklopy od kanálů pošlou do kabiny velký ráz od kol. V oblasti spotřeby se pak RS Combi může chlubit solidními čísly. V ekonomickém režimu není problém jezdit za 5,6 litru na 100 km, při využití plného potenciálu vozu pak počítejte s devíti litry.
ZávěrSoučasná Octavie je na trhu už nějaký ten rok a i přesto se stále jedná o pohledný, prostorný a ve verzi RS dobře jezdící vůz. Do její výbavy navíc nedávno přibyly nové prvky, jako je například adaptivní podvozek DCC, což znamená, že jízda by měla být nyní ještě víc komfortnější. S naftovým motorem o výkonu 184 koní pak Octavie Combi RS skvěle poslouží jako pohodlný a úsporný dálniční křižník nebo stěhovák. Pro milovníky opravdové dynamiky a sportovnosti, je však vhodnější benzinová verze eReSa s výkonem 220/230 koní. Ta totiž nabídne mnohem větší agresivitu, lépe se s ní vyřádíte na okreskách a ve výsledku o dva až tři litry vyšší průměrná spotřeba za to vážně stojí.
Celkové hodnocení: 89 %Základní cena vozu: 758 900 Kč
Cena testované verze: 920 000 Kč
KLADY
- skvěle okořeněný vzhled
- dobrá sportovní kožená sedadla
- prostor a komfort v kabině
- jízdní dynamika a stabilita
- dobře naladěný automat DSG
ZÁPORY
- ve vysokých rychlostech slabá dynamika
- kratší sedáky vzadu
- někteřé příplatky
Motorizace vznětový čtyřválec s turbem objem: 1968 cm3 nejvyšší výkon: 184 koní při 3 500 až 4 000 ot./min největší točivý moment: 380 Nm při 1 750 až 2 500 ot./min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 228 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,3 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,9 l / 4,3 l / 5,0 l objem palivové nádrže: 50 litrůČtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.