Nová generace Kie Sorento přišla na trh už před více než rokem a i na našem webu jste tenkrát mohli spatřit její podrobný test. Po roce a jednom měsíci vám však přinášíme trochu více detailní pohled na tohoto největšího zástupce korejské značky Kia. Během jednoho týdne jsme totiž potřebovali v rámci pracovních cest ujet obří počet kilometrů a díky českému zastoupení automobilky Kia jsme opět využili služeb nového Sorenta. V následujících řádcích proto najdete dojmy z jízd, při kterých jsme dohromady najeli přes tři tisíce kilometrů.
Tenhle odvážný nadpis má své opodstatnění. Současné Sorento totiž nevypadá vůbec zle a jeho design je se správným lakem karoserie doslova omračující. Při jedné z cest do zahraničí jsme náš "pracovní" exemplář postavili vedle nového Porsche Cayenne Turbo, v taktéž bílém odstínu karoserie, a výsledek? V bodovém hodnocení by dle nášeho názoru (a vkusu) Kia prohrála jen velmi těsně.
Za vše může tygří maska, LED diody denního svícení, bílá metalická barva karoserie, 19" palcová litá kola, LED zadní svítilny a nebo zatmavená boční okna, dodávající prvek exkluzivity. K tomu se přidává „ochranné“ oplastování a snad jen světlá výška by mohla být o nějaký ten milimetr vyšší. Německá konkurence tak vypadá o něco robustněji. O finalní kráse Kie Sorento se koneckonců můžete přesvědčit v přiložené galerii.
Na delší cesty ideální společníkI přes to, že náš novinářský kousek nebyl v plné výbavě, hýčkala nás rozměrná elektricky vyhřívaná látková sedadla se širokým rozsahem nastavení. V nich jsme trávili celkem dost času a nikdy se nestalo, že bychom ze Sorenta vylézali polámaní. Z vozu je ideální výhled vpřed a troufneme si říci, že díky dobrému výhledu do všech stran a parkovací kameře by parkování s tímhle mastodontem zvládla i lehce zručnější žena.
Potěšila nás i moderní polodigitální přístrojová deska, která kombinuje displej rychloměru s klasickým analogovým otáčkoměrem. Tohle řešení nám přišlo vskutku zajímavé a neměli jsme proti němu žádné výhrady. Ujetí několika tisíc během krátkého časového období si vyžaduje i do ruky dobře padnoucí volant. Ten Sorento naštěstí má, jeho kůže je příjemná na dotek a věnec má ideální tloušťku.
Naopak nás nepotěšila kožená loketní opěrka, která je ve voze spíše na okrasu a svou úlohu plní jen minimálně. Důvodem je absence jejího polohování směrem dopředu, takže někteří řidiči s kratšíma rukama si tam prostě svůj loket nebudou moci odložit. Naopak se nám velmi hodil objem zavazadelníku, který v základu činí 660 litrů. Komu by to přišlo málo, po sklopení zadní řady se zjeví kapacita o 1732 litrech.
Co se týče výbavy, tak nové Sorento můžete dovybavit všemožnými asistenty a technologiemi, které byly ještě před pár lety výsadou prémiových vozů. Výrobce nabídne například adaptivní tempomat (my měli jen klasický) s funkci popojíždění v kolonách. Nechybí systém hlídání mrtvého úhlu nebo kamerový systém, který snímá 360° kolem vozu. Právě ten je skvělým pomocníkem při parkování ve stísněných prostorech.
Za naprosto zbytečný ale považujeme systém hlídání jízdy v pruzích. Ten zde totiž plní pouze akustickou úlohu a v případě přejetí pruhu začne vůz jen mírně pípat. Volant se však sám nesrovná a drobné pípání by nemuselo řidiče zaručeně probudit z mikrospánku.
Jediný motor v nabídce - je to chyba?Pod kapotou současného Sorenta najdete jen jeden motor - 2,2litrový vznětový čtyřválec o výkonu 147 kW při 3800 otáčkách za minutu a točivém momentu 450 Nm dostupném v rozmezí 1750 až 2750 ot./min. Oproti předešlé testované verzi jsme však využívali vůz s manuální převodovkou se šesti stupni.
Nastává otázka, zda je jedna motorizace v nabídce chybou nebo pozitivem. My si myslíme, že je to nedostatek. Motor je sice oproti předchůdci o dva kilowatty silnější, má o 28 Nm vyšší točivý moment, odlehčený blok, novou hlavu i písty, plní přísnou emisní normu Euro 6, jenže někteří by pod kapotou viděli pořádný benzínový motor. Ten však Kia Sorento (v Česku) nenabízí.
Naftová dvadvojka má naštěstí skvělý zátah, nečiní jí problém celkem dynamicky rozpohybovat i plně naložené auto a díky výrazně lepší zvukové izolaci jsme si občas při stání na semaforech nebyli jisti, zda máme vůbec nastartováno. Výhodu hledejme i v přesné manuální převodovce. S manuálem totiž Sorento utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny. To je o 500 kg víc než co zvládne s automatem.
V rychlosti 130 km/h točila pohonná jednotka přesně 2 200 otáček a vynikající pružnost motoru dovolovala rychlé předjíždění, a to bez toho, abychom si říkali, že "ten kamion zřejmě nestihneme předjet". A jak je to s konzumací paliva? Tady je potřeba uvést, že motor je náchylný doslova na každý milimetr stlačení pedály plynu.
V průběhu týdenního testu jsme z 60 % využívali dálnice, dalších 30 % tvořily okresní silnice a zbylých deset tvořila jízda skrze město. Ačkoliv jsme se snažili o co nejvíce ekonomickou jízdu, průměrná spotřeba se dvěma lidmi na palubě a nějakým tím zavazadlem nespadla pod 6,8 litru na 100 km. V případě, že jsme pak po motoru chtěli o něco víc dynamiky a vyrazili s ním do kopcovitých okresech, rázem byl průměr devět litrů a ještě by s radostí stoupal. Ve výsledku se ale nejedná o žádná strašná čísla, ba naopak, vzhledem k velikosti auta, profilu tras, obsazenosti a faktu, že se jedná o auto s pohonem všech kol a hmotností 1,8 tuny, to jsou solidní hodnoty.
Podvozek vozu je příjemně tuhý a i přes velikost a leckdy svižnou jízdu z kopců se naklánění karoserie projevovalo jen minimálně. Zatáčky si Sorento doslova vychutnávalo, ovšem když to přeženete s nájezdovou rychlostí, začnou se přední kola ozývat zlověstným pískáním. Tehdy se dá vůz ještě celkem rychle zklidnit a velká nedotáčivost přichází až při opravdu ostré jízdě.
Při cestách po všech typech silnic nás překvapil tichý a plavný projev, který se u tohoto typu vozu vidí jen zřídka kdy. V neustále bdělosti je citlivá elektronická stabilizace a taktéž systém ATTC (Advanced Traction Cornering Control). Ten v co největší míře brání nedotáčivosti vozu přibrzďováním vnitřního zadního kola.
Jak je asi jasné, vůz nabízel pohon všech kol. V základu jde výkon na přední nápravu, ovšem díky mezinápravové spojce Dynamax je možné přenést až 50 % točivého momentu na zadek. Během pracovního týdne jsme ale Sorento prohnali teréném jen jednou, a to konkrétně hlubším sněhem ve vysoko položené horské oblasti. Výsledek? Po sepnutí permanentního pohonu obou náprav a uzamčení spojky jsme se sněhem celkem obstojně brodili, jenže ve výsledku to byla nedostatečná světlá výška auta, která nás málem ve sněhu nechala. Kdyby bylo Sorento o dva až tři centimetry vyšší, nebylo by to vůbec na škodu.
ZávěrVýsledné hodnocení Sorenta je z naší strany víc než pozitivní. Přispívá k němu maximální prostornost v kabině, tichý a výkonný motor, přesná a dobře odstupňovaná šestistupňová manuální převodovka (s čímž je spojena větší tažná síla) a taktéž jízdní vlastnosti jsou poměrně obstojné. Bohužel nic není dokonalé, a tak negativy jsou nižší světlá výška, absence bi-xenonových světlometů v nejvyší výbavě, přítomnost pouze jednoho motoru a činnost navigačního systému byla někdy také na pováženou. Jinak se ale jedná o velmi dobře zpracované a pohledné SUV, které se může stát alternativou k mnohem dražším premiovějším vozům kategorie SUV.
Celkové hodnocení: 90 %Základni cena vozu: 999 980 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 069 980 Kč
KLADY
- prostornost
- design
- motor a převodovka
- jízdní dovednosti
- zvuková izolace motoru
ZÁPORY
- jen jeden motor v nabídce
- přeposilované řízení
- mohla by být vyšší světlá výška
Motorizace přeplňovaný vznětový čtyřválec objem: nejvyšší výkon: 147 kW při 3800 ot./min nejvyší točivý moment: 450 Nm při 1750 - 2750 ot./min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 203 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 9 sekund spotřeba paliva dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7.6 l / 5.3 l / 6.1 l objem palivové nádrže: 71 litrůŠkoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?