TEST: Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 - Překvapila nás v mnoha ohledech

ar5, 28. dubna 2016, 07:30 Google+

Nová generace Kie Sorento přišla na trh už před více než rokem a i na našem webu jste tenkrát mohli spatřit její podrobný test. Po roce a jednom měsíci vám však přinášíme trochu více detailní pohled na tohoto největšího zástupce korejské značky Kia. Během jednoho týdne jsme totiž potřebovali v rámci pracovních cest ujet obří počet kilometrů a díky českému zastoupení automobilky Kia jsme opět využili služeb nového Sorenta. V následujících řádcích proto najdete dojmy z jízd, při kterých jsme dohromady najeli přes tři tisíce kilometrů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 (2016)

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 (2016) | foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Neztratí se ani mezi prémiovými SUV

Tenhle odvážný nadpis má své opodstatnění. Současné Sorento totiž nevypadá vůbec zle a jeho design je se správným lakem karoserie doslova omračující. Při jedné z cest do zahraničí jsme náš "pracovní" exemplář postavili vedle nového Porsche Cayenne Turbo, v taktéž bílém odstínu karoserie, a výsledek? V bodovém hodnocení by dle nášeho názoru (a vkusu) Kia prohrála jen velmi těsně.

img-responsive

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 (2016) | foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz

Za vše může tygří maska, LED diody denního svícení, bílá metalická barva karoserie, 19" palcová litá kola, LED zadní svítilny a nebo zatmavená boční okna, dodávající prvek exkluzivity. K tomu se přidává „ochranné“ oplastování a snad jen světlá výška by mohla být o nějaký ten milimetr vyšší. Německá konkurence tak vypadá o něco robustněji. O finalní kráse Kie Sorento se koneckonců můžete přesvědčit v přiložené galerii.

Na delší cesty ideální společník

I přes to, že náš novinářský kousek nebyl v plné výbavě, hýčkala nás rozměrná elektricky vyhřívaná látková sedadla se širokým rozsahem nastavení. V nich jsme trávili celkem dost času a nikdy se nestalo, že bychom ze Sorenta vylézali polámaní. Z vozu je ideální výhled vpřed a troufneme si říci, že díky dobrému výhledu do všech stran a parkovací kameře by parkování s tímhle mastodontem zvládla i lehce zručnější žena.

Potěšila nás i moderní polodigitální přístrojová deska, která kombinuje displej rychloměru s klasickým analogovým otáčkoměrem. Tohle řešení nám přišlo vskutku zajímavé a neměli jsme proti němu žádné výhrady. Ujetí několika tisíc během krátkého časového období si vyžaduje i do ruky dobře padnoucí volant. Ten Sorento naštěstí má, jeho kůže je příjemná na dotek a věnec má ideální tloušťku.

img-responsive

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4  (2016) | foto: Roman Havlín

Naopak nás nepotěšila kožená loketní opěrka, která je ve voze spíše na okrasu a svou úlohu plní jen minimálně. Důvodem je absence jejího polohování směrem dopředu, takže někteří řidiči s kratšíma rukama si tam prostě svůj loket nebudou moci odložit. Naopak se nám velmi hodil objem zavazadelníku, který v základu činí 660 litrů. Komu by to přišlo málo, po sklopení zadní řady se zjeví kapacita o 1732 litrech.

Co se týče výbavy, tak nové Sorento můžete dovybavit všemožnými asistenty a technologiemi, které byly ještě před pár lety výsadou prémiových vozů. Výrobce nabídne například adaptivní tempomat (my měli jen klasický) s funkci popojíždění v kolonách. Nechybí systém hlídání mrtvého úhlu nebo kamerový systém, který snímá 360° kolem vozu. Právě ten je skvělým pomocníkem při parkování ve stísněných prostorech.

Za naprosto zbytečný ale považujeme systém hlídání jízdy v pruzích. Ten zde totiž plní pouze akustickou úlohu a v případě přejetí pruhu začne vůz jen mírně pípat. Volant se však sám nesrovná a drobné pípání by nemuselo řidiče zaručeně probudit z mikrospánku.

Jediný motor v nabídce - je to chyba?

Pod kapotou současného Sorenta najdete jen jeden motor - 2,2litrový vznětový čtyřválec o výkonu 147 kW při 3800 otáčkách za minutu a točivém momentu 450 Nm dostupném v rozmezí 1750 až 2750 ot./min. Oproti předešlé testované verzi jsme však využívali vůz s manuální převodovkou se šesti stupni.

Nastává otázka, zda je jedna motorizace v nabídce chybou nebo pozitivem. My si myslíme, že je to nedostatek. Motor je sice oproti předchůdci o dva kilowatty silnější, má o 28 Nm vyšší točivý moment, odlehčený blok, novou hlavu i písty, plní přísnou emisní normu Euro 6, jenže někteří by pod kapotou viděli pořádný benzínový motor. Ten však Kia Sorento (v Česku) nenabízí.

img-responsive

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 (2016) | foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz

Naftová dvadvojka má naštěstí skvělý zátah, nečiní jí problém celkem dynamicky rozpohybovat i plně naložené auto a díky výrazně lepší zvukové izolaci jsme si občas při stání na semaforech nebyli jisti, zda máme vůbec nastartováno. Výhodu hledejme i v přesné manuální převodovce. S manuálem totiž Sorento utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny. To je o 500 kg víc než co zvládne s automatem.

V rychlosti 130 km/h točila pohonná jednotka přesně 2 200 otáček a vynikající pružnost motoru dovolovala rychlé předjíždění, a to bez toho, abychom si říkali, že "ten kamion zřejmě nestihneme předjet". A jak je to s konzumací paliva? Tady je potřeba uvést, že motor je náchylný doslova na každý milimetr stlačení pedály plynu.

V průběhu týdenního testu jsme z 60 % využívali dálnice, dalších 30 % tvořily okresní silnice a zbylých deset tvořila jízda skrze město. Ačkoliv jsme se snažili o co nejvíce ekonomickou jízdu, průměrná spotřeba se dvěma lidmi na palubě a nějakým tím zavazadlem nespadla pod 6,8 litru na 100 km. V případě, že jsme pak po motoru chtěli o něco víc dynamiky a vyrazili s ním do kopcovitých okresech, rázem byl průměr devět litrů a ještě by s radostí stoupal. Ve výsledku se ale nejedná o žádná strašná čísla, ba naopak, vzhledem k velikosti auta, profilu tras, obsazenosti a faktu, že se jedná o auto s pohonem všech kol a hmotností 1,8 tuny, to jsou solidní hodnoty.

img-responsive

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 (2016) | foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz

Podvozek vozu je příjemně tuhý a i přes velikost a leckdy svižnou jízdu z kopců se naklánění karoserie projevovalo jen minimálně. Zatáčky si Sorento doslova vychutnávalo, ovšem když to přeženete s nájezdovou rychlostí, začnou se přední kola ozývat zlověstným pískáním. Tehdy se dá vůz ještě celkem rychle zklidnit a velká nedotáčivost přichází až při opravdu ostré jízdě.

Při cestách po všech typech silnic nás překvapil tichý a plavný projev, který se u tohoto typu vozu vidí jen zřídka kdy. V neustále bdělosti je citlivá elektronická stabilizace a taktéž systém ATTC (Advanced Traction Cornering Control). Ten v co největší míře brání nedotáčivosti vozu přibrzďováním vnitřního zadního kola.

Jak je asi jasné, vůz nabízel pohon všech kol. V základu jde výkon na přední nápravu, ovšem díky mezinápravové spojce Dynamax je možné přenést až 50 % točivého momentu na zadek. Během pracovního týdne jsme ale Sorento prohnali teréném jen jednou, a to konkrétně hlubším sněhem ve vysoko položené horské oblasti. Výsledek? Po sepnutí permanentního pohonu obou náprav a uzamčení spojky jsme se sněhem celkem obstojně brodili, jenže ve výsledku to byla nedostatečná světlá výška auta, která nás málem ve sněhu nechala. Kdyby bylo Sorento o dva až tři centimetry vyšší, nebylo by to vůbec na škodu.

Závěr

Výsledné hodnocení Sorenta je z naší strany víc než pozitivní. Přispívá k němu maximální prostornost v kabině, tichý a výkonný motor, přesná a dobře odstupňovaná šestistupňová manuální převodovka (s čímž je spojena větší tažná síla) a taktéž jízdní vlastnosti jsou poměrně obstojné. Bohužel nic není dokonalé, a tak negativy jsou nižší světlá výška, absence bi-xenonových světlometů v nejvyší výbavě, přítomnost pouze jednoho motoru a činnost navigačního systému byla někdy také na pováženou. Jinak se ale jedná o velmi dobře zpracované a pohledné SUV, které se může stát alternativou k mnohem dražším premiovějším vozům kategorie SUV.

Celkové hodnocení: 90 %

Základni cena vozu: 999 980 Kč

Cena testované verze s příplatky: 1 069 980 Kč

KLADY

- prostornost

- design

- motor a převodovka

- jízdní dovednosti

- zvuková izolace motoru

ZÁPORY

- jen jeden motor v nabídce

- přeposilované řízení

- mohla by být vyšší světlá výška

Motorizace
přeplňovaný vznětový čtyřválec
objem:
nejvyšší výkon: 147 kW při 3800 ot./min
nejvyší točivý moment: 450 Nm při 1750 - 2750 ot./min
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 203 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 9 sekund
spotřeba paliva dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7.6 l / 5.3 l / 6.1 l
objem palivové nádrže: 71 litrů
Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: TEST: Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 - Překvapila nás v mnoha ohledech

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Advantage Cars

Nové video Advantage Cars a CINQ : 13 luxusních vozů s 8128 koňmi a cenou 100.000.000 Kč

AC Cobra

Je tu nová AC Cobra, pod kapotou jí to může pěkně jiskřit

mitsubishi space star

MITSUBISHI FANDÍ MLADÝM VÝTVARNÍKŮM - SPACE STAR V ROLI UNIKÁTNÍHO MALÍŘSKÉHO PLÁTNA

Hyundai i30 N Performance

Nošovický Hyundai v loňském roce vyvezl vozy do více než 70 zemí světa. A tržby?

Ilustrační foto

Trh ojetých aut má projít největší změnou za posledních 20 let

Honda CMX 500 Rebel

Test: Honda CMX 500 Rebel, hodné milé koťátko

Suzuki ACROSS

SUZUKI PŘEDSTAVUJE ACROSS, PLUG-IN HYBRIDNÍ SUV STŘEDNÍ TŘÍDY

spotřeba

Test: DS 3 Crossback 1,2 PureTech 155, designová stylovka s povedeným tříválcem

ISV Chevrolet Colorado

U.S. Army objednala 649 nových pick-upů za více než 5 miliard korun

Výstava

Nesmrtelný dvoutakt na závodních okruzích - Výstava motocyklů v Hořicích

Honda Civic Type R

HONDA CIVIC TYPE R novým SAFETY CAR pro WTCR

Toyota Tundra

Tato upravená Toyota Tundra vám pomůže přežít i zombie apokalypsu

Toyota Yaris Hybrid

TEST: Toyota Yaris Hybrid 1.5 e-CVT Selection a srovnání s elektromobilem Škoda CitiGo iV

Václav Vondřich s brašnou nářadí a náhradních dílů na stroji L&K v cíli neoficiálního mistrovství světa motocyklů

"Cestující kovář" získal jeden z největších triumfů značky Laurin & Klement v motorsportu

Škoda připravuje novou Octavii G-TEC s pohonem na zemní plyn (CNG)

Nová Škoda Octavia G-TEC na CNG staví na opravdu levném provozu

reklama

Doporučujeme

Elektrický Citroën E-Elysée má dojezd 250 kilometrů.

Levný sedan s elektromotorem? Citroën E-Elysée je v Číně realitou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nová Škoda Octavia G-TEC na CNG staví na opravdu levném provozu

  2. Ford má nový cíl a stát bude obrovský balík

  3. SUZUKI PŘEDSTAVUJE ACROSS, PLUG-IN HYBRIDNÍ SUV STŘEDNÍ TŘÍDY

  4. TEST: Toyota Yaris Hybrid 1.5 e-CVT Selection a srovnání s elektromobilem Škoda CitiGo iV

  5. "Cestující kovář" získal jeden z největších triumfů značky Laurin & Klement v motorsportu

  6. Trh ojetých aut má projít největší změnou za posledních 20 let

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud