TEST: Peugeot 208 GTi - Tohle se povedlo, sledujte

ar2, 21. dubna 2016, 07:30 Aktualizováno 22.4.2016, 18:01 Google+

Zlobivé lvíče umí být neskutečně rychlé, vytříbeně agilní, originálně hravé, ale není podmanivé. Ve vodách rychlých hatchbacků přesto čeří vodu a to nejen díky 208 koním, ale spíše kvůli lehkosti s jakou můžete jezdit skutečně rychle. Je jasné, že o něj budou stát spíše řidiči konzumenti, ale i pro fajnšmekry se něco najde, třeba jeho schopnost jezdit po třech…

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Peugeot 208 GTi

Peugeot 208 GTi | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Synonymem pro dnešní malé (ostatně pro všechny) hot hatche je kombinace sportovních ambicí a každodenního použití (čest výjimkám, které se zaměřily jen na ty sportovní ambice...). Jenže mě ta myšlenka, kombinovat každodenní použití s víkendovými radovánky na okreskách, nepřijde lichá. Kdo z vás má multifunkční kuchyňský robot, kdo z vás pije kávu 3v1, kdo z vás nenakupuje mraženou pizzu nebo si občas nedá nějaký ten fast food? Že všichni? Tak proč nemít hot hatch, který je na denní použití i na víkendové řádění? Že to pak není vlastně ani sporťák, ani daily car?

img-responsive

Peugeot 208 GTi | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Škoda, že není dravější... 

Je to taková ovečka, ovečka navenek, vlk uvnitř... To, že před vámi stojí verze GTi přehlédnete "raz dva", žádné mohutné otvory sání, decentní spoiler, nevýrazné lízátko, krapet odlišné prahy... prostě jen drobné odchylky od "civilní verze". Ve městě lépe splynete s provozem a mimo něj budete udivovat při předjíždění "služebních oktávek v 2,0 TDI". 

To, že ta nenápadnost se nám moc nezamlouvá jsme psali už při minulém testu, kdy jsme jezdili 208 GTi před faceliftem. I nyní se nám to nezamlouvá a moc na tom nemění ani podmanivý šedý strukturovaný lak, který láká kolemjdoucí jako mucholapka obtížný hmyz. Ale nemějte strach, že by vám jej poškrábali. Díky speciální technologii musíte být hodně neurvalý aby jste na něm zanechaly výraznější šrám.

Pohlcující atmosféra boduje

Laxní přístup designérů ke dravosti exteriéru se naštěstí nepromítl do oblasti interiéru. Červené orámování „budíků“, částečně kožené sedačky s výrazným bočním vedením, malý kožený volant s červeným páskem indikujícím neutrální polohu nebo kovové nášlapy dobře rozmístěných pedálů. Okamžitě se cítíte, jako byste sedli do „sporťáku“, a tak to prostě má být.

Pak mávnete rukou nad tím, že buď nevidíte přes volant na budíky, nebo jej máte nesmyslně nízko u kolenou. Ani vám tak nebude vadit, že máte ruku spálenou od kovové hlavice řadící páky, protože za volantem myslíte jen na jedno, nastartovat a jet, kamkoliv, hlavně už vyrazit vstříc zážitkům.

img-responsive

Peugeot 208 GTi | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Zbytek auta představovat netřeba. O 208 jsme tu psali mnohokrát. Dočtete se o civilních i trochu speciálních verzích, nicméně kabina byla vždy téměř totožná. To znamená velikostně nadprůměrná v rámci třídy, kvalitní a originálně svérázná co do ovládání a rozmístění ovladačů. Nicméně útulná a v případě 208 GTi i s tím správným sportovním nádechem.

Jednou nohou v nákupním centru, druhou na okresce

Peugeot 208 GTi je vzorový příklad moderního hot hatche. Umí být zábavný, jízdně precizní, ale také použitelný ve městě, na dálnici, no prostě všude. Ale hezky popořádku.

Podvozek je nastavený spíše na tvrdší notu, ale stále s dostatečnou rezervou, aby vám na klasických českých silnicích nevymlátil zuby. Ve městě je díky kratšímu rozvoru neobyčejně agilní a jistý i na propadlých kanálech, kolejích a dalších nástrahách velkých měst a nákupních center, kde ostatně zaparkujete zcela bez problémů díky parkovací kameře…

img-responsive

Peugeot 208 GTi | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Zato na okreskách je to splašená nákupní taška. Spousta přilnavosti, trakce a stability jsou tradičním atributem, stejně jako strmé řízení, které budí dojem, v kombinaci s malým volantem, ostrých zoubků, které se zakusují do apexu. To však má i svou stinnou stránku. Malý volant a strmé řízení vám berou cit a preciznost, a tak při ostrém tempu budete občas zbrkle trefovat od boku apex a těsně před ním zjistíte, že moc utahujete, nebo naopak.

To ale hravě napraví ta vyváženost a pocit jistoty na kvalitním asfaltu. Navíc si stále uchovala úchvatné nadzvedávání zadního vnitřního kola v ostrých vracečkách při dobrzďování ještě v zatáčce.

THP "to hrozně potřebuješ"

Čtyři válce, objem 1,6 litru, jedno turbo, to už tu znělo tolikrát. PSA a BMW tento motor nabízí do velice široké škály modelů. A je snad i jedno, jaký má výkon. Vždy je to stejně živý motor, který táhne odspodu a má neskutečný průběh výkonu. Jednoduše nás baví a ani k tomu nepotřebuje hřmot od výfuku, stačí mu to syčení a prskání, vše ostatní dělá motor svou silou. A je to dobře. Snad jen kdyby ta převodovka měla první tři převody ještě o něco kratší s menšími skoky a hlavně kratší chod kulisy řazní. No alespoň, že je příkladně přesná.

Svých 208 koní servíruje správně neurvale a „rošťácky“. A přitom umí být krásně tichý a kultivovaný. S tváří gentlemana využívat svých 300 Nm točivého momentu a v otáčkách blízkých volnoběhu v naprostém tichu popohánět kola. A to je ta druhá tvář auta. Ta na denní použití, kdy budete s přehledem jezdit se spotřebou do 6 litrů.

Kdo ale bude chtít zvedat zadní kolo, nebo trefovat apex ví, že pod 15 (stejně jako u ostatních) se nedostane. Optimistický týdenní průměr je nějakých 9 litrů na 100 km. Ale víte co, o spotřebě to přeci není!

Tak o čem to tedy je?

Legendární 205 GTi je stále obestřena magickou aurou a v jeho šlépějích se novodobému 208 GTi chodí velmi špatně. Dere se na okresky a přitom je stále jdou nohou v nákupních centrech. Rádo by dokázalo, že k 205 GTi nemá daleko. Ano, je skutečně rychlé, ano funguje vesměs dobře, ale chybí mu ta jiskra, ten pocit z řízení, který vás chytne za srdce, jenže o to už v dnešní době tolik nejde. Pekelně rychlá 208 GTi bude oblíbená, jede rychle a nevyžaduje k tomu tolik součinosti řidiče, uvnitř vás pohltí sportovní atmosféra a perfektní motor a správně namíchaný mix jízdních vlastností vás neurazí, jen to prostě nebude tak hot, jak to servírují jiní…

img-responsive

Peugeot 208 GTi | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Celkové hodnocení: 95 %

Základní cena: 245 200 Kč

Cena testované verze: 486 700 Kč

KLADY

- agilní podvozek a skvělý motor

- cena

- sedačky s dobrým bočním vedením a prostorný interiér

ZÁPORY

- malý volant a kovová hlavice řadicí páky

- lehce zaměnitelná za "obyčejnou" 208

Motorizace
přeplňovaný řadový čtyřválec
největší výkon: 208 koní při 6000 ot./min
nejvyšší točivý moment: 300 Nm při 3000 ot./min
objem: 1598 cm3

Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 230 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,7 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7 l / 4,5 l / 5,4 l
objem palivové nádrže: 50 litrů

Vytisknout

Diskuze: TEST: Peugeot 208 GTi - Tohle se povedlo, sledujte

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Chevrolet Corvette ZR-12

Chevrolet Corvette C4 V12, objem ničím nenahradíš

Ford Mustang po totální havárii, škoda 1,6 milionu Kč

Čech si koupil Mustanga. Po roce mu zbyly oči pro pláč a německý autobazar mlčí

SPZ

Za hranice bez platné STK? Jde to, ale čtěte pozorně

Kia EV6 - elektrický crossover se pyšní futuristickým ztvárněním plným high-tech detailů

POD MILION ANI NÁHODOU, Kia zahájila v ČR předprodej modelu EV6

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Nová Škoda Fabia je větší a atraktivnější. Naftový motor ani hybrid nenajdete

Škoda Scala

Škoda Scala 1.5 TSI DSG – nejlepší Škoda v poměru cena/výkon?

Mansory F8XX

880 koní a 354 km/h? To je nové Mansory F8XX

Toyota Corolla

Toyota bude místo benzínu spalovat vodík a vyrazí na závodní dráhu

První náhled interiéru nové Škody Fabia

První náhled interiéru nové Škody Fabia

Škoda zveřejnila skici nové Fabie

Máme se na co těšit, Škoda zveřejnila skici nové Fabie

Volkswagen Multivan

Chytré řazení přináší ještě více místa ve Volkswagenu Multivan

Ilustrační foto

Letos došlo na trhu ojetých aut k mimořádné situaci

Renault Captur 1.3 TCe 155 EDC

Test Renault Captur 1,3 TCe 155 EDC, zaslouženě nejprodávanější crossover segmentu B-SUV v Evropě?

Volkswagen Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2.0 TDI EVO 147 kW – v roce 2020 5. nejprodávanější vůz na světě, právem?

Ilustrační fotografie

Ford hledá nové způsoby, jak usnadnit řízení za tmy

reklama

Doporučujeme

Audi A6 prošlo decentní modernizací, několik změn exteriéru doplňuje lepší interiér.

Audi A6 a A7 Sportback za sebou mají drobnou modernizaci, měnil se především…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Čech si koupil Mustanga. Po roce mu zbyly oči pro pláč a německý autobazar mlčí

  2. POD MILION ANI NÁHODOU, Kia zahájila v ČR předprodej modelu EV6

  3. Škoda Scala 1.5 TSI DSG – nejlepší Škoda v poměru cena/výkon?

  4. Za hranice bez platné STK? Jde to, ale čtěte pozorně

  5. 880 koní a 354 km/h? To je nové Mansory F8XX

  6. Chevrolet Corvette C4 V12, objem ničím nenahradíš

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud