Zlobivé lvíče umí být neskutečně rychlé, vytříbeně agilní, originálně hravé, ale není podmanivé. Ve vodách rychlých hatchbacků přesto čeří vodu a to nejen díky 208 koním, ale spíše kvůli lehkosti s jakou můžete jezdit skutečně rychle. Je jasné, že o něj budou stát spíše řidiči konzumenti, ale i pro fajnšmekry se něco najde, třeba jeho schopnost jezdit po třech…
Synonymem pro dnešní malé (ostatně pro všechny) hot hatche je kombinace sportovních ambicí a každodenního použití (čest výjimkám, které se zaměřily jen na ty sportovní ambice...). Jenže mě ta myšlenka, kombinovat každodenní použití s víkendovými radovánky na okreskách, nepřijde lichá. Kdo z vás má multifunkční kuchyňský robot, kdo z vás pije kávu 3v1, kdo z vás nenakupuje mraženou pizzu nebo si občas nedá nějaký ten fast food? Že všichni? Tak proč nemít hot hatch, který je na denní použití i na víkendové řádění? Že to pak není vlastně ani sporťák, ani daily car?
Škoda, že není dravější...Je to taková ovečka, ovečka navenek, vlk uvnitř... To, že před vámi stojí verze GTi přehlédnete "raz dva", žádné mohutné otvory sání, decentní spoiler, nevýrazné lízátko, krapet odlišné prahy... prostě jen drobné odchylky od "civilní verze". Ve městě lépe splynete s provozem a mimo něj budete udivovat při předjíždění "služebních oktávek v 2,0 TDI".
To, že ta nenápadnost se nám moc nezamlouvá jsme psali už při minulém testu, kdy jsme jezdili 208 GTi před faceliftem. I nyní se nám to nezamlouvá a moc na tom nemění ani podmanivý šedý strukturovaný lak, který láká kolemjdoucí jako mucholapka obtížný hmyz. Ale nemějte strach, že by vám jej poškrábali. Díky speciální technologii musíte být hodně neurvalý aby jste na něm zanechaly výraznější šrám.
Pohlcující atmosféra bodujeLaxní přístup designérů ke dravosti exteriéru se naštěstí nepromítl do oblasti interiéru. Červené orámování „budíků“, částečně kožené sedačky s výrazným bočním vedením, malý kožený volant s červeným páskem indikujícím neutrální polohu nebo kovové nášlapy dobře rozmístěných pedálů. Okamžitě se cítíte, jako byste sedli do „sporťáku“, a tak to prostě má být. Pak mávnete rukou nad tím, že buď nevidíte přes volant na budíky, nebo jej máte nesmyslně nízko u kolenou. Ani vám tak nebude vadit, že máte ruku spálenou od kovové hlavice řadící páky, protože za volantem myslíte jen na jedno, nastartovat a jet, kamkoliv, hlavně už vyrazit vstříc zážitkům.
Zbytek auta představovat netřeba. O 208 jsme tu psali mnohokrát. Dočtete se o civilních i trochu speciálních verzích, nicméně kabina byla vždy téměř totožná. To znamená velikostně nadprůměrná v rámci třídy, kvalitní a originálně svérázná co do ovládání a rozmístění ovladačů. Nicméně útulná a v případě 208 GTi i s tím správným sportovním nádechem.
Jednou nohou v nákupním centru, druhou na okrescePeugeot 208 GTi je vzorový příklad moderního hot hatche. Umí být zábavný, jízdně precizní, ale také použitelný ve městě, na dálnici, no prostě všude. Ale hezky popořádku.
Podvozek je nastavený spíše na tvrdší notu, ale stále s dostatečnou rezervou, aby vám na klasických českých silnicích nevymlátil zuby. Ve městě je díky kratšímu rozvoru neobyčejně agilní a jistý i na propadlých kanálech, kolejích a dalších nástrahách velkých měst a nákupních center, kde ostatně zaparkujete zcela bez problémů díky parkovací kameře…
Zato na okreskách je to splašená nákupní taška. Spousta přilnavosti, trakce a stability jsou tradičním atributem, stejně jako strmé řízení, které budí dojem, v kombinaci s malým volantem, ostrých zoubků, které se zakusují do apexu. To však má i svou stinnou stránku. Malý volant a strmé řízení vám berou cit a preciznost, a tak při ostrém tempu budete občas zbrkle trefovat od boku apex a těsně před ním zjistíte, že moc utahujete, nebo naopak.
To ale hravě napraví ta vyváženost a pocit jistoty na kvalitním asfaltu. Navíc si stále uchovala úchvatné nadzvedávání zadního vnitřního kola v ostrých vracečkách při dobrzďování ještě v zatáčce.
THP "to hrozně potřebuješ"Čtyři válce, objem 1,6 litru, jedno turbo, to už tu znělo tolikrát. PSA a BMW tento motor nabízí do velice široké škály modelů. A je snad i jedno, jaký má výkon. Vždy je to stejně živý motor, který táhne odspodu a má neskutečný průběh výkonu. Jednoduše nás baví a ani k tomu nepotřebuje hřmot od výfuku, stačí mu to syčení a prskání, vše ostatní dělá motor svou silou. A je to dobře. Snad jen kdyby ta převodovka měla první tři převody ještě o něco kratší s menšími skoky a hlavně kratší chod kulisy řazní. No alespoň, že je příkladně přesná.
Svých 208 koní servíruje správně neurvale a „rošťácky“. A přitom umí být krásně tichý a kultivovaný. S tváří gentlemana využívat svých 300 Nm točivého momentu a v otáčkách blízkých volnoběhu v naprostém tichu popohánět kola. A to je ta druhá tvář auta. Ta na denní použití, kdy budete s přehledem jezdit se spotřebou do 6 litrů.
Kdo ale bude chtít zvedat zadní kolo, nebo trefovat apex ví, že pod 15 (stejně jako u ostatních) se nedostane. Optimistický týdenní průměr je nějakých 9 litrů na 100 km. Ale víte co, o spotřebě to přeci není!
Tak o čem to tedy je?Legendární 205 GTi je stále obestřena magickou aurou a v jeho šlépějích se novodobému 208 GTi chodí velmi špatně. Dere se na okresky a přitom je stále jdou nohou v nákupních centrech. Rádo by dokázalo, že k 205 GTi nemá daleko. Ano, je skutečně rychlé, ano funguje vesměs dobře, ale chybí mu ta jiskra, ten pocit z řízení, který vás chytne za srdce, jenže o to už v dnešní době tolik nejde. Pekelně rychlá 208 GTi bude oblíbená, jede rychle a nevyžaduje k tomu tolik součinosti řidiče, uvnitř vás pohltí sportovní atmosféra a perfektní motor a správně namíchaný mix jízdních vlastností vás neurazí, jen to prostě nebude tak hot, jak to servírují jiní…
Celkové hodnocení: 95 %Základní cena: 245 200 Kč
Cena testované verze: 486 700 Kč
KLADY
- agilní podvozek a skvělý motor
- cena
- sedačky s dobrým bočním vedením a prostorný interiér
ZÁPORY
- malý volant a kovová hlavice řadicí páky
- lehce zaměnitelná za "obyčejnou" 208
Motorizace přeplňovaný řadový čtyřválecnejvětší výkon: 208 koní při 6000 ot./minnejvyšší točivý moment: 300 Nm při 3000 ot./minobjem: 1598 cm3 Výkonnejvyšší maximální rychlost: 230 km/hzrychlení z 0 na 100 km/h: 6,7 sekundyspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7 l / 4,5 l / 5,4 lobjem palivové nádrže: 50 litrů
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.