Zlobivé lvíče umí být neskutečně rychlé, vytříbeně agilní, originálně hravé, ale není podmanivé. Ve vodách rychlých hatchbacků přesto čeří vodu a to nejen díky 208 koním, ale spíše kvůli lehkosti s jakou můžete jezdit skutečně rychle. Je jasné, že o něj budou stát spíše řidiči konzumenti, ale i pro fajnšmekry se něco najde, třeba jeho schopnost jezdit po třech…
Synonymem pro dnešní malé (ostatně pro všechny) hot hatche je kombinace sportovních ambicí a každodenního použití (čest výjimkám, které se zaměřily jen na ty sportovní ambice...). Jenže mě ta myšlenka, kombinovat každodenní použití s víkendovými radovánky na okreskách, nepřijde lichá. Kdo z vás má multifunkční kuchyňský robot, kdo z vás pije kávu 3v1, kdo z vás nenakupuje mraženou pizzu nebo si občas nedá nějaký ten fast food? Že všichni? Tak proč nemít hot hatch, který je na denní použití i na víkendové řádění? Že to pak není vlastně ani sporťák, ani daily car?
Škoda, že není dravější...Je to taková ovečka, ovečka navenek, vlk uvnitř... To, že před vámi stojí verze GTi přehlédnete "raz dva", žádné mohutné otvory sání, decentní spoiler, nevýrazné lízátko, krapet odlišné prahy... prostě jen drobné odchylky od "civilní verze". Ve městě lépe splynete s provozem a mimo něj budete udivovat při předjíždění "služebních oktávek v 2,0 TDI".
To, že ta nenápadnost se nám moc nezamlouvá jsme psali už při minulém testu, kdy jsme jezdili 208 GTi před faceliftem. I nyní se nám to nezamlouvá a moc na tom nemění ani podmanivý šedý strukturovaný lak, který láká kolemjdoucí jako mucholapka obtížný hmyz. Ale nemějte strach, že by vám jej poškrábali. Díky speciální technologii musíte být hodně neurvalý aby jste na něm zanechaly výraznější šrám.
Pohlcující atmosféra bodujeLaxní přístup designérů ke dravosti exteriéru se naštěstí nepromítl do oblasti interiéru. Červené orámování „budíků“, částečně kožené sedačky s výrazným bočním vedením, malý kožený volant s červeným páskem indikujícím neutrální polohu nebo kovové nášlapy dobře rozmístěných pedálů. Okamžitě se cítíte, jako byste sedli do „sporťáku“, a tak to prostě má být. Pak mávnete rukou nad tím, že buď nevidíte přes volant na budíky, nebo jej máte nesmyslně nízko u kolenou. Ani vám tak nebude vadit, že máte ruku spálenou od kovové hlavice řadící páky, protože za volantem myslíte jen na jedno, nastartovat a jet, kamkoliv, hlavně už vyrazit vstříc zážitkům.
Zbytek auta představovat netřeba. O 208 jsme tu psali mnohokrát. Dočtete se o civilních i trochu speciálních verzích, nicméně kabina byla vždy téměř totožná. To znamená velikostně nadprůměrná v rámci třídy, kvalitní a originálně svérázná co do ovládání a rozmístění ovladačů. Nicméně útulná a v případě 208 GTi i s tím správným sportovním nádechem.
Jednou nohou v nákupním centru, druhou na okrescePeugeot 208 GTi je vzorový příklad moderního hot hatche. Umí být zábavný, jízdně precizní, ale také použitelný ve městě, na dálnici, no prostě všude. Ale hezky popořádku.
Podvozek je nastavený spíše na tvrdší notu, ale stále s dostatečnou rezervou, aby vám na klasických českých silnicích nevymlátil zuby. Ve městě je díky kratšímu rozvoru neobyčejně agilní a jistý i na propadlých kanálech, kolejích a dalších nástrahách velkých měst a nákupních center, kde ostatně zaparkujete zcela bez problémů díky parkovací kameře…
Zato na okreskách je to splašená nákupní taška. Spousta přilnavosti, trakce a stability jsou tradičním atributem, stejně jako strmé řízení, které budí dojem, v kombinaci s malým volantem, ostrých zoubků, které se zakusují do apexu. To však má i svou stinnou stránku. Malý volant a strmé řízení vám berou cit a preciznost, a tak při ostrém tempu budete občas zbrkle trefovat od boku apex a těsně před ním zjistíte, že moc utahujete, nebo naopak.
To ale hravě napraví ta vyváženost a pocit jistoty na kvalitním asfaltu. Navíc si stále uchovala úchvatné nadzvedávání zadního vnitřního kola v ostrých vracečkách při dobrzďování ještě v zatáčce.
THP "to hrozně potřebuješ"Čtyři válce, objem 1,6 litru, jedno turbo, to už tu znělo tolikrát. PSA a BMW tento motor nabízí do velice široké škály modelů. A je snad i jedno, jaký má výkon. Vždy je to stejně živý motor, který táhne odspodu a má neskutečný průběh výkonu. Jednoduše nás baví a ani k tomu nepotřebuje hřmot od výfuku, stačí mu to syčení a prskání, vše ostatní dělá motor svou silou. A je to dobře. Snad jen kdyby ta převodovka měla první tři převody ještě o něco kratší s menšími skoky a hlavně kratší chod kulisy řazní. No alespoň, že je příkladně přesná.
Svých 208 koní servíruje správně neurvale a „rošťácky“. A přitom umí být krásně tichý a kultivovaný. S tváří gentlemana využívat svých 300 Nm točivého momentu a v otáčkách blízkých volnoběhu v naprostém tichu popohánět kola. A to je ta druhá tvář auta. Ta na denní použití, kdy budete s přehledem jezdit se spotřebou do 6 litrů.
Kdo ale bude chtít zvedat zadní kolo, nebo trefovat apex ví, že pod 15 (stejně jako u ostatních) se nedostane. Optimistický týdenní průměr je nějakých 9 litrů na 100 km. Ale víte co, o spotřebě to přeci není!
Tak o čem to tedy je?Legendární 205 GTi je stále obestřena magickou aurou a v jeho šlépějích se novodobému 208 GTi chodí velmi špatně. Dere se na okresky a přitom je stále jdou nohou v nákupních centrech. Rádo by dokázalo, že k 205 GTi nemá daleko. Ano, je skutečně rychlé, ano funguje vesměs dobře, ale chybí mu ta jiskra, ten pocit z řízení, který vás chytne za srdce, jenže o to už v dnešní době tolik nejde. Pekelně rychlá 208 GTi bude oblíbená, jede rychle a nevyžaduje k tomu tolik součinosti řidiče, uvnitř vás pohltí sportovní atmosféra a perfektní motor a správně namíchaný mix jízdních vlastností vás neurazí, jen to prostě nebude tak hot, jak to servírují jiní…
Celkové hodnocení: 95 %Základní cena: 245 200 Kč
Cena testované verze: 486 700 Kč
KLADY
- agilní podvozek a skvělý motor
- cena
- sedačky s dobrým bočním vedením a prostorný interiér
ZÁPORY
- malý volant a kovová hlavice řadicí páky
- lehce zaměnitelná za "obyčejnou" 208
Motorizace přeplňovaný řadový čtyřválecnejvětší výkon: 208 koní při 6000 ot./minnejvyšší točivý moment: 300 Nm při 3000 ot./minobjem: 1598 cm3 Výkonnejvyšší maximální rychlost: 230 km/hzrychlení z 0 na 100 km/h: 6,7 sekundyspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7 l / 4,5 l / 5,4 lobjem palivové nádrže: 50 litrů
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?