Toyota má ve své nabídce širokou škálu modelů, v nichž nechybí lety prověřený malý hatchback se jménem Yaris. Ten se nabízí i ve verzi HSD, což znamená zkratku pro označení Hybrid Synergy Drive. Díky tomu je asi všem jasné, že testu jsme podrobili Yarise v hybridu. Ten má pod kapotou klasický benzinový motor s objemem 1.5 litru, který je doplněný o elektromotor. Pod zadními sedačkami jsou následně umístěny baterie. Poprvé se hybridní Yaris HSD ukázal v květnu roku 2012 a dnes vám tak přinášíme test jeho omlazené verze.
Už zvenku malá Toyota dáva na obdiv, že se nejedná o klasickou verzi. Poznávacími znaky verze HSD jsou například modré logo výrobce nebo nápisy Hybrid na karoserii. Vozu nechybí ani jistá dávka agresivity, za kterou mohou ostře tvarovaná přední světla a maska chladiče. Hlavně příď pak díky faceliftu dostala modernější tvář.
Jinak je to ale Yaris, jakého známe ze současnosti snad úplně všichni. Ve výbavě nechyběla zatmavená boční okna, krásná tmavá litá kola a celkově se tenhle prcek hodí jako druhé auto do rodiny. Vaše drahá polovička by Yarise zcela jistě ocenila, protože jeho vzhled v průběhu testu okouzlil nejednu ženu.
Rozporuplné dojmy převládajíPo usednutí do kabiny pak nastává pravá „japonská“ atmosféra. Typické levněji vypadající ovladače, tvrdé plasty, které si tu a tam křupnou a snad jen pár centimetrů měkčených plastů zachraňuje jinak průměrný dojem z kabiny. U verze Hybrid jsou ale například jiné budíky palubní desky. V nich nenajdeme otáčkoměr, nýbrž jen rychloměr a ukazatel aktuálního využití výkonu.
Přístrojová deska je na náš vkus poněkud vystouplá a najít správnou pozici za volantem nám chvíli dělalo problémy. Na druhou stranu, nebýt absence loketní opěrky, tak bychom i tak Yarise pochválili za pohodlná a příjemně tuhá sedadla, ve kterých se dalo trávit větší množství času. Snad jen seřizování sklonu opěradla za pomoci páčky a váhy vlastního těla je takové podivné, člověk se leckdy netrefí na první pokus a dělat toto při jízdě, není úplně dobrým nápadem.
Bohužel, ve výbavě chyběl palubní počítač, takže údaje o dojezdu nebo spotřebě si musíte „naklikat“ tyčinkou přímo na přístrojích. Tento úkon pak provádíte prostrčením ruky skrz volant a to je další mínus. Potěšila nás ale navigace, která byla celkem rychlá, intuitivní a snad jen její ovládání by mohlo pobrat o něco více jednoduchosti.
Kdo by si snad myslel, že díky přítomnosti baterek utrpěl objem zavazadelníku, tak je na omylu. V porovnání s běžným Yarisem je zde stále kufr o základním objemu 286 litrů, což není zrovna málo. S místem nad hlavou vpředu je to skvělé, postavy do výšky 188 cm se zde usadí bez problému, ovšem dozadu bychom poslali posádku s maximální výškou 176 cm, kdo je vyšší, bude se tam cítit už celkem nepohodlně. Celkově je ale Yaris hlavně autem pro ženy s malými dětmi, nebo pak pro mladé páry, takže převážet zde celou rodinu i s kufry by nebylo s Yarisem úplně ideální.
Umí jezdit za tři litry na sto?U verze HSD musíme počítat vždy s hybridním systémem, využívajícím benzinovou patnáctistovku a elektromotor. Dohromady zde máme výkon 74 kW, točivý moment 111 Nm a s motorem je spojena automatická převodovka CVT s plynule měnitelným převodem. Malý japonský elektroprcek tak umí zrychlovat z nuly na stovku za 11,8 sekundy. Společně s tím se Toyota chlubí tím, že jeho hybridní Yaris spotřebuje jen lehce přes tři litry paliva na 100 km, což však není tak úplně pravda…
Kdo si totiž chce koupit Hybrida, musí se k němu chovat trošku jinak, než u klasického auta. Jde zde hlavně o přístup a jízdní styl, který chce trénink. Abyste dosáhli výrobcem udávané spotřeby, musíte co v největší míře využívat rekuperaci energie. Ta se dostává do akumulátoru při brzdění motorem nebo brzdami. I z toho důvodu najdete na automatické převodovce písmenka D a B, přičemž D je klasická jízda a B je ona rekuperace, při které auto víc než hodně brzdí motorem a dobíjí tak baterie.
Nám se za dobu testu povedlo snížit spotřebu na 4,5 litru, což přikládáme tomu, že s hybridy se nesetkáváme každý den a naučit se s nimi jezdit, nejde za týden. Při maximálním využití výkonu hybridního Yarise jsme se ale leckdy podívali na devět litrů na sto, což je už vážně hodně. Ekonomické jízdě pomáhá hodně ručička siloměru, která vám ukazuje, jak moc „EKO“ jedete. Do rychlosti 50 km/h je pak možné jet čistě na elektrický pohon, ovšem to nesmí být venku zima, nesmíte mít puštěnou klimatizaci a plynový pedál se pro vás musí stát neviditelným prvkem.
Když už jedete na elektřinu, panuje v kabině naprosté ticho a slyšíte jen valivý hluk od pneumatik. Bohužel, na plné nabití baterií jsme ujeli asi jen dva a půl kilometru, což na druhou stranu postačí v menším městě, když například jedete na úřad nebo nákup. Leckdy jsme si dokonce připadali jako trolejbus, elektromotor vždy začal jen jemně hučet a kolemjdoucí se divili, jak je možné, že to auto jede tak potichu.
Bohužel, z naší zkušenosti bychom nedoporučovali s tímhle vozem využívat dálnice. Což o to, výkonem na to motor stačí, jenže ve 130 km/h točí 4200 otáček za minutu, vaše uši trpí a spotřeba v tu chvíli atakuje 12 litrovou hranici. Díky objemu nádrže 36 litrů tak nebudete mít zrovna dlouhý dojezd.
Co se týče jízdního komfortu, v této oblasti si nemůžeme na nic stěžovat. Yaris HSD je naladěn na měkkou notu, v zatáčkách se trošku více naklání, ale to nevadí, není o totiž žádný ostrý hothatch. Přejezd větších nerovností zvládaly tlumiče obstojně a při ostřejší jízdě vás brzo zkrotí elektronický stabilizační systém.
ZávěrEkologicky smýšlející lidé by si mohli Toyotu Yaris HSD oblíbit, protože vypadá roztomile, je komfortní a hlavně, při profesionálním řidičském přístupu se tenhle prcek odmění velmi nízkou spotřebou. Horší je pak to, že tento vůz najde své využití pouze ve městě, i na okreskách se leckdy trápil a kdo to s ním nebude umět, dočká se jen řevu motoru a vysoké spotřeby. Ve výsledku je tak omlazený hybridní Yaris pro velmi úzkou skupinu lidí, kteří si nepotrpí na "blbosti" typu hodnotně vypadající kabina, nýbrž sledují výhradně jen ukazatel spotřeby, celkový dojezd a chtějí co nejvíce šetřit přírodu.
Celkové hodnocení: 82 %Základní cena: 370 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 387 900 Kč
KLADY
- komfortní sedadla
- vzhled vozu
- skvělá ovladatelnost
- mrštnost ve městě
- zavazadelník
ZÁPORY
- při vyšší zátěži obří spotřeba
- hluk motoru ve vyšších otáčkách
- tvrdé plasty v kabině
Motorizace zážehový čtyřválec s elektromotorem objem: 1497 cm3 nejvyšší výkon: 71 kW při 4800 ot./min největší točivý moment: 111 Nm při 3600 - 4400 ot./min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 165 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,8 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 3.3 l / 3.6 l / 3.6 l objem palivové nádrže: 36 litrůExtrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.