Francouzský konkurent Škody Fabie prošel v loňském létě faceliftem. Naším redakčním testem již modernizovaná verze prošla, stále nám ale bylo záhadou, jak se bude chovat jeho vrcholné provedení s nejsilnějším dieselovým motorem.
Design vozu je poměrně rozporuplný. Vůz se svou přední částí snaží působit ostře, ale to se mu vůbec nedaří. Nejčastější reakcí, kterou od přihlížejících při pohledu na jeho zaoblené tvary zaslechnete je: „Jé, to je ale roztomilý drobeček.“ Tedy, pokud je dotyčný ženského pohlaví.
Celkově ale musíme říci, že na nás design vozu působil velmi pozitivně. Při delším zkoumání totiž zjistíte, že designeři Peugeotu „dvě stě osmičku“ rozhodně neodflákli. Naopak si vyhráli s detaily typu: originální tvar předního skla, žebrování masky chladiče, tvar předního nárazníku nebo originální řešení grafiky zadních světel, znázorňující trojici lvích drápů. Vůz byl vyveden v líbivé barvě Ice Grey.
InteriérPři usednutí do testovaného automobilu nás většinou jako první zaujmou sedadla. V 208 tomu ale bylo jinak. Ne že by sedadla byla nějak nevýrazná, to rozhodně ne. Nabízí totiž skvělou oporu co se týče bočního vedení a celkově rozhodně patří mezi nadprůměr ve své třídě. Tím, co nás ale zaujalo jako první, je malý, roztomilý volant. Při prvních několika kilometrech jsem byl lehce vyveden z míry jeho velikostí.
Opravdu se ale jedná o otázku zvyku a po chvíli o tom, že je volant nějak jiný než ostatní, nebudete ani vědět. Volant není originální jen svou velikostí, ale i tvarem. Ač nepatřím mezi skalní fanoušky zploštělých volantů, musím uznat, že tvar věnce se Peugeotu opravdu povedl.
Volant je v 208 umístěn níže než bývá zvykem. To z důvodu, aby měl řidič lepší výhled na kapličku přístrojů, která je umístěna velice atypicky. Mnozí mí kolegové toto originální řešení interiéru odsuzují. Já mohu naopak s čistým svědomí prohlásit, že jsem ani jednou neměl s viditelností na přístroje problém a ani jsem neměl pocit, že mi nízko umístěný volant odřezává stehna od zbytku těla.
I zbytek interiéru je povedený a opravdu přehledný. Ale s čím jsem po dobu testování bojoval, je umístění ruční brzdy. Ta je „ukrytá“ pod loketní opěrkou a pro pohodlné odbrzdění vozu musíte zmíněnou opěrku pokaždé zdvihnout, což po několika dnech opravdu začne lézt na nervy.
Co se týče prostornosti, nemá si řidič ani jeho spolujezdec na co stěžovat. Horší je to již s místem pro cestující na druhé řadě sedadel. Cestující se sice nemusí bát otlačených kolen. Kamenem úrazu ale je menší prostor pro ramena, což naprosto vylučuje cestování s třemi osobami na zadních sedadlech. Peugeot se může pochlubit i velikostí kufru 285 litrů a řadí se mezi nadprůměr ve svém segmentu.
Motorizace a jízdaJak jsme již zmínili v úvodu testu, pod kapotou testovaného vozu pracoval nejsilnější dieselový agregát – 1,6 BlueHDI 120 S&S.
Ten se projevoval příjemně tichým a kultivovaným chodem, s dostatkem výkonové rezervy k snadnému předjíždění. Výrazný zátah se dostavoval kolem 3.500 otáček za minutu a za hranicí 4.000 otáček za minutu již výkonová křivka stagnuje. Jediný zápor, který jsem na chodu motoru pozoroval, byla výraznější turbo díra.
K pořízení vozu s dieselovým agregátem nás bude samozřejmě zajímat i jeho spotřeba. Ta se při klidné jízdě pohybuje lehce nad pěti litry. Nemusíte se ale bát na plynový pedál šlápnout. Při ostrém jízdním tempu si malý Peugeot žádá zhruba 6,5 litru na sto kilometrů.
S motorem spolupracuje šestistupňová manuální převodovka. Ta je zakončena masivní hliníkovou koncovkou. Ta skvěle sedí do ruky a přítomnost masivního hliníku působí opravdu hodnotně, zároveň si ale nese i svá negativa. Při ranní jízdě totiž koncovka opravdu nepříjemně studí do ruky. Co se týče chodu samotné převodovky, drahám by rozhodně neškodila vyšší přesnost.
Naladění podvozku představuje skvělý kompromis mezi komfortem a zdravou tuhostí. Menší i větší nerovnosti filtruje s přehledem a nerozhodí ho ani ostrá jízda po úzkých, klikatých okreskách.
Stejně jak jsme si pochvalovali odhlučnění motoru, si musíme postěžovat na odhlučnění podvozku. Posádku nijak neobtěžují pohyby zavěšení. Naopak hluk valících se kol je zejména při dálničním tempu opravdu nepříjemný a cestující musí při komunikaci výrazně zvyšovat hlas.
ResuméPuegeot 208 je skutečně povedené malé auto. Zaujme netradičním vzhledem exteriéru i velice originálním interiérem. Potěší příjemným jízdním projevem i nízkou spotřebou. Naopak zamrzí méně přesná převodovka a hluk od valících se kol. Jedná se o skvělou volbu pro lidi, toužící po malém automobilu, se kterým se snadno zaparkuje a jenž navíc poskytne na silnici i slušnou dávku zábavy a přitom dokáže svého řidiče alespoň částečně vymaní ze zástupu Fábií.
Celkové hodnocení 90%Základní cena testovaného modelu: 245 200,- Kč
Cena testované verze včetně příplatků: 458 700,- Kč
Klady:
+ svěží vzhled+ kultivovaný a výkonný motor+ nízká spotřeba
Zápory
- vyšší pořizovací cena- hluk od podvozku- nepříliš přesné řazení
Motorizace:
Přeplňovaný řadový čtyřválecObjem: 1560 ccmNejvyšší výkon: 88 kW/120 koní při 3 500 ot./minNejvyšší točivý moment: 285 Nm při 1 750 ot./min
Výkony:
Maximální rychlost: 190 km/hZrychlení 0 - 100 km/h (s): 9,4Výrobcem udávaná spotřeba paliva: město/mimo/kombi (l/100 km): 4.4 / 3.2 / 3.6Objem palivové nádrže: 46 litrů
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?