Francouzský konkurent Škody Fabie prošel v loňském létě faceliftem. Naším redakčním testem již modernizovaná verze prošla, stále nám ale bylo záhadou, jak se bude chovat jeho vrcholné provedení s nejsilnějším dieselovým motorem.
Design vozu je poměrně rozporuplný. Vůz se svou přední částí snaží působit ostře, ale to se mu vůbec nedaří. Nejčastější reakcí, kterou od přihlížejících při pohledu na jeho zaoblené tvary zaslechnete je: „Jé, to je ale roztomilý drobeček.“ Tedy, pokud je dotyčný ženského pohlaví.
Celkově ale musíme říci, že na nás design vozu působil velmi pozitivně. Při delším zkoumání totiž zjistíte, že designeři Peugeotu „dvě stě osmičku“ rozhodně neodflákli. Naopak si vyhráli s detaily typu: originální tvar předního skla, žebrování masky chladiče, tvar předního nárazníku nebo originální řešení grafiky zadních světel, znázorňující trojici lvích drápů. Vůz byl vyveden v líbivé barvě Ice Grey.
InteriérPři usednutí do testovaného automobilu nás většinou jako první zaujmou sedadla. V 208 tomu ale bylo jinak. Ne že by sedadla byla nějak nevýrazná, to rozhodně ne. Nabízí totiž skvělou oporu co se týče bočního vedení a celkově rozhodně patří mezi nadprůměr ve své třídě. Tím, co nás ale zaujalo jako první, je malý, roztomilý volant. Při prvních několika kilometrech jsem byl lehce vyveden z míry jeho velikostí.
Opravdu se ale jedná o otázku zvyku a po chvíli o tom, že je volant nějak jiný než ostatní, nebudete ani vědět. Volant není originální jen svou velikostí, ale i tvarem. Ač nepatřím mezi skalní fanoušky zploštělých volantů, musím uznat, že tvar věnce se Peugeotu opravdu povedl.
Volant je v 208 umístěn níže než bývá zvykem. To z důvodu, aby měl řidič lepší výhled na kapličku přístrojů, která je umístěna velice atypicky. Mnozí mí kolegové toto originální řešení interiéru odsuzují. Já mohu naopak s čistým svědomí prohlásit, že jsem ani jednou neměl s viditelností na přístroje problém a ani jsem neměl pocit, že mi nízko umístěný volant odřezává stehna od zbytku těla.
I zbytek interiéru je povedený a opravdu přehledný. Ale s čím jsem po dobu testování bojoval, je umístění ruční brzdy. Ta je „ukrytá“ pod loketní opěrkou a pro pohodlné odbrzdění vozu musíte zmíněnou opěrku pokaždé zdvihnout, což po několika dnech opravdu začne lézt na nervy.
Co se týče prostornosti, nemá si řidič ani jeho spolujezdec na co stěžovat. Horší je to již s místem pro cestující na druhé řadě sedadel. Cestující se sice nemusí bát otlačených kolen. Kamenem úrazu ale je menší prostor pro ramena, což naprosto vylučuje cestování s třemi osobami na zadních sedadlech. Peugeot se může pochlubit i velikostí kufru 285 litrů a řadí se mezi nadprůměr ve svém segmentu.
Motorizace a jízdaJak jsme již zmínili v úvodu testu, pod kapotou testovaného vozu pracoval nejsilnější dieselový agregát – 1,6 BlueHDI 120 S&S.
Ten se projevoval příjemně tichým a kultivovaným chodem, s dostatkem výkonové rezervy k snadnému předjíždění. Výrazný zátah se dostavoval kolem 3.500 otáček za minutu a za hranicí 4.000 otáček za minutu již výkonová křivka stagnuje. Jediný zápor, který jsem na chodu motoru pozoroval, byla výraznější turbo díra.
K pořízení vozu s dieselovým agregátem nás bude samozřejmě zajímat i jeho spotřeba. Ta se při klidné jízdě pohybuje lehce nad pěti litry. Nemusíte se ale bát na plynový pedál šlápnout. Při ostrém jízdním tempu si malý Peugeot žádá zhruba 6,5 litru na sto kilometrů.
S motorem spolupracuje šestistupňová manuální převodovka. Ta je zakončena masivní hliníkovou koncovkou. Ta skvěle sedí do ruky a přítomnost masivního hliníku působí opravdu hodnotně, zároveň si ale nese i svá negativa. Při ranní jízdě totiž koncovka opravdu nepříjemně studí do ruky. Co se týče chodu samotné převodovky, drahám by rozhodně neškodila vyšší přesnost.
Naladění podvozku představuje skvělý kompromis mezi komfortem a zdravou tuhostí. Menší i větší nerovnosti filtruje s přehledem a nerozhodí ho ani ostrá jízda po úzkých, klikatých okreskách.
Stejně jak jsme si pochvalovali odhlučnění motoru, si musíme postěžovat na odhlučnění podvozku. Posádku nijak neobtěžují pohyby zavěšení. Naopak hluk valících se kol je zejména při dálničním tempu opravdu nepříjemný a cestující musí při komunikaci výrazně zvyšovat hlas.
ResuméPuegeot 208 je skutečně povedené malé auto. Zaujme netradičním vzhledem exteriéru i velice originálním interiérem. Potěší příjemným jízdním projevem i nízkou spotřebou. Naopak zamrzí méně přesná převodovka a hluk od valících se kol. Jedná se o skvělou volbu pro lidi, toužící po malém automobilu, se kterým se snadno zaparkuje a jenž navíc poskytne na silnici i slušnou dávku zábavy a přitom dokáže svého řidiče alespoň částečně vymaní ze zástupu Fábií.
Celkové hodnocení 90%Základní cena testovaného modelu: 245 200,- Kč
Cena testované verze včetně příplatků: 458 700,- Kč
Klady:
+ svěží vzhled+ kultivovaný a výkonný motor+ nízká spotřeba
Zápory
- vyšší pořizovací cena- hluk od podvozku- nepříliš přesné řazení
Motorizace:
Přeplňovaný řadový čtyřválecObjem: 1560 ccmNejvyšší výkon: 88 kW/120 koní při 3 500 ot./minNejvyšší točivý moment: 285 Nm při 1 750 ot./min
Výkony:
Maximální rychlost: 190 km/hZrychlení 0 - 100 km/h (s): 9,4Výrobcem udávaná spotřeba paliva: město/mimo/kombi (l/100 km): 4.4 / 3.2 / 3.6Objem palivové nádrže: 46 litrů
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.