Takhle má vypadat kočka
Už v okamžiku převzetí vozu v autosalonu, jsme se nemohli ubránit dojmu, že tohle se Jaguaru vážně povedlo. Na parkovací ploše na nás totiž čekal tmavě modrý kousek s 20" litými koly s dvojitými paprsky, tmavými okny a dvojicí leštěných koncovek výfuků. U každého exempláře přitom bez ohledu na výbavu najdete prosklenou panoramatickou střechu.
Na test jsme přitom měli "pouze" kratší verzi s označením SWB. I tak se ale tahle britská kočka může chlubit délkou 5 130 mm, šířkou 2 105 mm a výškou 1 460 mm. Kdo by tyto hodnoty považoval za nedostatečné, může si připlatit za verzi XJ L, která nabízí délku 5 255 mm a tím pádem i více místa vzadu.
Usedněte do luxusu
Po usednutí do kabiny na nás dýchla vskutku prémiová atmosféra. Výbava Portfolio totiž obnáší přehršel výbavy a prvků, které nás během testovacího období doslova rozmazlovaly. V testované specifikaci nechyběla odvětrávaná a elektricky vyhřívaná všechna kožená sedadla, přičemž ta přední nabízela i masážní funkci s několika programy. Tu si pochvalovali všichni spolujezdci a nebylo neobvyklé, že kombinace výhřevu a masáže některé z nich během delší cesty téměř uspala.
Každou jízdu nám zpříjemňoval doslova božsky hrající audiosystém Meridian se 14 reproduktory a výkonem 325 Wattů, "chytré" vzduchové tlumiče na zadní nápravě a taktéž velmi dobré odhlučnění kabiny od motoru a vnějšího světa. Častokrát se dokonce stalo, že na německé dálnici jsme se leckdy pohybovali (jinde v Evropě) vysoce nelegálními rychlostmi a zbytek posádky to často ani nezaregistroval. Přesně tohle pak svědčí o tom, že v kabině panuje vždy naprostý klid a málokdo by v tu chvíli správně odhadl aktuální rychlost.
Potěší i 478 litrů velký zavazadelník s nízkou nakládací hranou. Zadní okno mělo k dispozici elektrickou ovládanou stmívací roletku a při jízdě v noci kdekoho zaujmou modře podsvětlené výdechy klimatizace. Fajnšmekry by pro změnu mohlo potěšit pravé ebenové dřevo s výraznou kresbou ve dveřích, dotykové otevírání přihrádky spolujezdce anebo luxusně vypadající analogové hodiny s logem Jaguaru uprostřed palubní desky. Ta byla potažena na dotek velmi jemnou hnědou kůží.
A jak je to vlastně s prostorností krátké verze sedanu XJ? Díky siluetě připomínající kupé se nejvíce prostoru nachází na předních sedadlech. Právě tam se řidič a spolujezdec cítí doslova izolováni od světa a každý zde má hromadu prostoru ve všech směrech. Problém ale nastal, když se řidič chce posadit sám za sebe. V oblasti kolen se to dá u verze SWB ještě přežít, ovšem kdo měří víc jak 185 cm, bude mít na zadních sedadlech poměrně málo místa. Tomu by pomohla prodloužená verze L (jinak označovaná jako LWB), ve které by se mohl zadní cestující více rozvalit a tím by získal cenné centimetry nad hlavou.
Třílitrový šestiválec táhne jako lokomotiva
Pod kapotou pracoval naftový šestiválec s výkonem 300 koní v 4 000 ot./min a obřím točivým momentem 700 Nm už při 2 000 ot./min. Tyto údaje už sami o sobě napovídají, že vznětový XJ nebude žádný šnek (a přitom váží v základu 1,8 tuny). S pohonnou jednotkou je pak vždy spojena velmi rychlá automatická převodovka s osmi stupni, která nabízí i možnost řazení skrze pádla pod volantem.
Poměrně rozměrný Jaguar XJ dovede s tímto motorem bez problému akcelerovat z nuly na stovku za 6,2 sekundy a jeho maximálka je elektronicky omezena na 250 km/h. Samotný zátah motoru je tak obří, že se po vypnutí elektronické stabilizace protáčela zadní kola i na třetí převodový stupeň (na mokrém povrchu). I plné obsazení vozu však motoru nečinilo žádný problém a vůz akceleroval zběsile, nenuceně a bez jakéhokoliv náznaku, že je to už "na něj moc".
Řidič má přitom na výběr klasický jízdní režim, dále pak ostřejší Sport a na mokré či zasněžené silnice se hodí nastavení s vločkou. V případě sportovnějšího nastavení udržovala převodovka zařazenou nižší rychlost, tlumiče na zadní nápravě se lehce přitvrdily a celkově byl XJ živější. Člověk by až nevěřil, jakou živostí a obratností auto ve skutečnosti oplývá. Na okresních silnicích se nás totiž leckdy jen velmi těžko držely podobně výkonné vozy, které měly nevýhodu v pohonu přední nápravy (a za jejich volantem zřejmě neseděl tak zkušený řidič).
Skvělé agilitě přispívá i to, že XJ je jedním z nejlehčích vozů ve své kategorii. Skelet samonosné karoserie je totiž vyroben celý z hliníků a hliníkové jsou i další komponenty. Současně s tím Jaguar omezil při jeho výrobě počet spojů na karoserii. Velmi ostré jízdě pak nebrání ani tlumiče, které se až 500x za sekundu přesvědčují, po jakém povrchu právě jedete, jakým stylem a do jak utáhlých zatáček se ženete kupředu a podle toho upravují svou tuhost. Tato kombinace prostě fungovala víc než dobře a za týden testování jsme si leckdy říkali, že takhle zábavný luxusní koráb se jen tak nevidí, a to ani u německé luxusní prémie.
Za podstatnou kapitolu považujeme i LED přední světlomety, které mají obří dosvit. Neměřili jsme to sice přesně na jednotky metrů, ale na dálkový režim nám vyšlo něco kolem 480 metrů, což rozhodně není špatné. Například konkureční BMW 7 aktuální generace slibuje dosvit 600 metrů a musí k tomu mít příplatková laserová světla. Naopak nás trošku zarazila absence předních mlhovek. Nejsme si jisti, zda je to z důvodu, že LEDky zastoupí svým osvícením jejich funkci, nebo s nimi Jaguar prostě u XJ nepočítá.
Řešit kategorii spotřeba, by bylo tak trošku zbytečné. Naftový XJ totiž stojí v základu i s daní přes 2 miliony korun, ovšem i tak by mohla být pro někoho důležitým aspektem při výběru vozu. Málokdo nám asi uvěří, že za dobu testu jsme se dostali nejníže na hodnotu 5,9 litru na 100 km! Běžná klidná jízda ve dvou lidech znamenala odběr necelých sedmi litrů na 100 km a v extrému jsme se nedovedli přehoupnout přes 12 litrů. To jsou slušné výsledky, co myslíte?
Závěr
Poslední věty o novém Jaguaru XJ jsou jasné. Kdo se chce vymanit ze záplavy Audin A8, BMW řady 7 a eSkových Mercedesů, rozhodně by si měl minimálně objednat testovací jízdu v tomto Britovi. Často se totiž stávalo, že majitelé luxusních sedanů s německými logy s velkým zájmem koukali po našem testovacím exempláři a jejich pohledy rozhodně nebyly náznakem posměchu. K tomu se přidává nadmíra komfortu, pohodlí, tichosti na palubě a vynikající naftový motor, který v plném obsazení s velkým překvapením konzumoval jen okolo sedmi a půl litru na 100 km. I na tak dokonalém autě se ale najdou drobné chyby. Přední mlhovky zde nenajdete, stejně jako pohon obou náprav, který je dostupný jen pro třílitrový benzinový šestiválec s výkonem 340 koní. Ve výsledku bychom ale naftové XJ určitě brali všema deseti.
Celkové hodnocení: 98 %
Cena testované verze: 2 570 645 Kč
KLADY
- vzhled
- luxusní atmosféra a ticho v kabině
- jízdní komfort
- zátah a výkon motoru
ZÁPORY
- nenašli jsme přední mlhovky
- pohon 4x4 jen u prostřední motorizace
Motorizace |
vznětový šestiválec se dvěma turby |
objem: 2993 cm3 |
nejvyšší výkon: 300 koní při 4 000 ot./min |
největší točivý moment 700 Nm při 2 000 ot./min |
Výkon |
nejvyšší maximální rychlost: 250 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,2 sekundy |
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7 l / 5,2 l / 5,7 l |
objem palivové nádrže: 77 litrů |