Vozy segmentu kompaktních crossoverů patří u českých řidičů mezi ty nejoblíbenější. Mezi stálice této části trhu se již nějaký ten čas řadí Opel Mokka. Ten se v loňském roce dočkal nového dieselového motoru 1,6 EcoTec, který nahradil zastaralý a často kritizovaný vznětový agregát o objemu 1,7 litru. Jak se spojení Mokka a nový motor povedlo, se dozvíte v následujících řádcích našeho redakčního testu.
Mokka se světu představila již na ženevském autosalonu v roce 2012. A musím se přiznat, že se mi při svém příchodu dvakrát nezalíbila. Zato zákazníkům Opelu se Mokka zalíbila náramně. Od uvedení na trh si vůz drží slušná prodejní čísla a není problém ji spatřit na ulici. Pravdou je, že za těch několik let, kdy Mokku na silnicích potkávám, mě počáteční nechuť k jejímu designu opustila a začal jsem oceňovat odlišnosti oproti ostatním crossoverům. Tím mám na mysli zejména nízkou a ostře vyhlížející příď a vystouplé boční blatníky, navozující dojem svalů.
Mokka je klasickým případem automobilu, který se v 90 % nikdy nesetká s jiným terénem, než s tím v „městské džungli“. Přesto se díky výraznému oplastování snaží navodit pocit, že jde o malý teréňáček. O jejích terénních schopnostech si ale povíme až za několik okamžiků.
Náš testovaný kus byl navíc vyveden v zářivě oranžové barvě, která vůz skvěle zvýrazňovala a nejednou se za námi otáčeli kolemjdoucí.
Barová židle na kolečkáchPři nasednutí mě překvapily hned dvě skutečnosti. Za prvé, řidič sedí opravdu proklatě vysoko. Mokka zároveň působí velice úzkým dojmem a při prvních ujetých kilometrech jsem měl pocit, že řídím barovou židličku na kolech. Samozřejmě si stačilo na vůz zvyknout.
Vysoká pozice za volantem samozřejmě přináší své ovoce. Řidič má perfektní přehled o tom, co se kolem vozu děje. Pocit z malé šířky vozu ale ani po týdnu testování nezmizel a pokud budete na zadních sedadlech převážet trojici dospělých, není pochyb o tom, že si po cestě budou o pořádný kus bližší. Na co si ale stěžovat nemůžeme, je množství místa nad hlavou a moře místa pro kolena. Zde se Opel opravdu překoval a Mokka si v tomto směru v ničem nezadá ani s minulou generací Škody Superb.
Velký prostor pro kolena cestujících není ale zadarmo. Místo se muselo ušetřit v jiné partii vozu. Tou je přirozeně zavazadelník, který nabízí spíše podprůměrný objem 362 litrů.
Za pomoc děkujeme matematicko-fyzikální fakultě!Jednu menší výtku bych ale k samotnému interiéru ještě našel. Na tom se poměrně výrazně projevuje zub času. Početné stádo tlačítek na středovém panelu působí poměrně zastarale a najít při pohybu v městském provozu správné tlačítko je často boj. Systém mi navíc nepřišel ani dvakrát intuitivní a ke spuštění hudby z telefonu bylo zapotřebí přivolat vědeckého pracovníka Univerzity Karlovy.
Velkou výhodou Mokky je možnost rozšíření výbavy. Příplatková ergonomická sedadla, vyhřívaný volant nebo asistent jízdy z kopce totiž nebývá často vídán u crossoverů nižší střední třídy.
V terénu propadá, ve městě exceluje!V úvodu jsme se věnovali tomu, že se Mokka snaží navodit dojem, že se jedná o malý terénní vůz. Vězte ale, že tím není ani z daleka. Pokud tedy nepatříte mezi fanoušky hodinového vyprošťování malého crossoveru z rozblácené cesty, rychle na myšlenku řádění s Mokkou mimo silnici zapomeňte. Revírem tohoto Opelu je zkrátka město. A zde opravdu exceluje!
Ve městě a rychlosti mezi 30 až 70 km/h je Mokka jako ryba ve vodě. Podvozek je příjemně naladěný, tedy pokud sedíte na přední řadě sedadel. Cestující vzadu si čas od času stěžovali na tuhost podvozku při přejíždění větších nerovností.
Pojem nedotáčivost, pravděpodobně zaměstnanci Opelu při navrhování Mokky vyhodili ze svého slovníku. Nejednou jsem byl udiven, s jakou obratností se vůz proplétá městskými uličkami.
Velkou devízou testovaného vozu byl jeho zmiňovaný motor. Nová „jednašestka“ se se svým předchůdcem o objemu 1,7 prakticky nedá srovnávat. Oba sice nabízí slušnou jízdní dynamiku a úctyhodnou spotřebu pohybující se většinou pod šesti litry. Rozdílnost obou motorů je především v množství hluku a kultivovanosti chodu. Zatímco starší agregát připomínal svým chováním spíše naftového dinosaura, nový motor šlape tiše a řidič o něm prakticky neví. Jediným mínusem, který se na motoru dá najít, je znatelný turboefekt. Výraznějšího zátahu se řidič dočká až po překročení hranice 1 800 otáček za minutu. Výkonová špička se pak nachází až mezi třemi a půl a čtyřmi tisíci otáček.
Po ukončení testu na nás svítila krásná hodnotu 5,9 litru na 100 km. To je při zvážení toho, že jsme se s vozem pohybovali zejména v městském provozu a na dálnici, kde jsme Mokku dvakrát nešetřili, opravdu chválihodné číslo.)
Mokka 1,6 TCDI 4x4 se neztratí ani při svižnějších dálničních přesunech. Zde jsme ale zaregistrovali znatelné zvýšení aerodynamického hluku, stejně tak jako toho nesoucího se od kol.
Poslední drobná výtka mířím směrem k převodovce. Šestistupňový manuál sice disponuje příjemně krátkými drahami a zdravým odporem, ale mnozí řidiči by jistě ocenili přesnější chod jednotlivých drah.
Závěrem nesmíme zapomenout zmínit systém pohonu všech kol. Ve výchozím stavu je přenášen 100 % výkonu motoru na přední kola. V případě potřeby ale dokáže elektromagnetická spojka rozdělit výkon mezi přední a zadní nápravu s poměru 50:50.
ResuméPokud hledáte kompaktní crossover, s úsporným motorem, sebevědomým jízdním projevem a atraktivním vzhledem, jistě se vyplatí nad Opelem Mokka zauvažovat.
Celkové hodnocení 82%Základní cena: 551 900 KčCena testované verze včetně příplatků: 685 400 Kč
Klady+ tichý a kultivovaný motor+ nízká spotřeba+ prostornost v podélném směru+ sebevědomý jízdní projeve
Zápory- menší zavazadlový prostornost- při vyšších rychlostech hluk od kol- zastarale působící interiér
MotorizacePřeplňovaný vznětový čtyřválecObjem: 1598 cm3Nejvyšší výkon: 100 kW při 3500 otákách za minutuNejvyšší točivý moment: 320 Nm při 2 000 - 2 250 otáčkách za minutu
VýkonMaximální rychlost 187 km/hZrychlení 0 - 100 km/h (s): 10,3Výrobcem udávaná spotřeba paliva: město/mimo/kombi (l/100 km):5 / 4.2 / 4.5Objem palivové nádrže: 52 l
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?