Vozy segmentu kompaktních crossoverů patří u českých řidičů mezi ty nejoblíbenější. Mezi stálice této části trhu se již nějaký ten čas řadí Opel Mokka. Ten se v loňském roce dočkal nového dieselového motoru 1,6 EcoTec, který nahradil zastaralý a často kritizovaný vznětový agregát o objemu 1,7 litru. Jak se spojení Mokka a nový motor povedlo, se dozvíte v následujících řádcích našeho redakčního testu.
Mokka se světu představila již na ženevském autosalonu v roce 2012. A musím se přiznat, že se mi při svém příchodu dvakrát nezalíbila. Zato zákazníkům Opelu se Mokka zalíbila náramně. Od uvedení na trh si vůz drží slušná prodejní čísla a není problém ji spatřit na ulici. Pravdou je, že za těch několik let, kdy Mokku na silnicích potkávám, mě počáteční nechuť k jejímu designu opustila a začal jsem oceňovat odlišnosti oproti ostatním crossoverům. Tím mám na mysli zejména nízkou a ostře vyhlížející příď a vystouplé boční blatníky, navozující dojem svalů.
Mokka je klasickým případem automobilu, který se v 90 % nikdy nesetká s jiným terénem, než s tím v „městské džungli“. Přesto se díky výraznému oplastování snaží navodit pocit, že jde o malý teréňáček. O jejích terénních schopnostech si ale povíme až za několik okamžiků.
Náš testovaný kus byl navíc vyveden v zářivě oranžové barvě, která vůz skvěle zvýrazňovala a nejednou se za námi otáčeli kolemjdoucí.
Barová židle na kolečkáchPři nasednutí mě překvapily hned dvě skutečnosti. Za prvé, řidič sedí opravdu proklatě vysoko. Mokka zároveň působí velice úzkým dojmem a při prvních ujetých kilometrech jsem měl pocit, že řídím barovou židličku na kolech. Samozřejmě si stačilo na vůz zvyknout.
Vysoká pozice za volantem samozřejmě přináší své ovoce. Řidič má perfektní přehled o tom, co se kolem vozu děje. Pocit z malé šířky vozu ale ani po týdnu testování nezmizel a pokud budete na zadních sedadlech převážet trojici dospělých, není pochyb o tom, že si po cestě budou o pořádný kus bližší. Na co si ale stěžovat nemůžeme, je množství místa nad hlavou a moře místa pro kolena. Zde se Opel opravdu překoval a Mokka si v tomto směru v ničem nezadá ani s minulou generací Škody Superb.
Velký prostor pro kolena cestujících není ale zadarmo. Místo se muselo ušetřit v jiné partii vozu. Tou je přirozeně zavazadelník, který nabízí spíše podprůměrný objem 362 litrů.
Za pomoc děkujeme matematicko-fyzikální fakultě!Jednu menší výtku bych ale k samotnému interiéru ještě našel. Na tom se poměrně výrazně projevuje zub času. Početné stádo tlačítek na středovém panelu působí poměrně zastarale a najít při pohybu v městském provozu správné tlačítko je často boj. Systém mi navíc nepřišel ani dvakrát intuitivní a ke spuštění hudby z telefonu bylo zapotřebí přivolat vědeckého pracovníka Univerzity Karlovy.
Velkou výhodou Mokky je možnost rozšíření výbavy. Příplatková ergonomická sedadla, vyhřívaný volant nebo asistent jízdy z kopce totiž nebývá často vídán u crossoverů nižší střední třídy.
V terénu propadá, ve městě exceluje!V úvodu jsme se věnovali tomu, že se Mokka snaží navodit dojem, že se jedná o malý terénní vůz. Vězte ale, že tím není ani z daleka. Pokud tedy nepatříte mezi fanoušky hodinového vyprošťování malého crossoveru z rozblácené cesty, rychle na myšlenku řádění s Mokkou mimo silnici zapomeňte. Revírem tohoto Opelu je zkrátka město. A zde opravdu exceluje!
Ve městě a rychlosti mezi 30 až 70 km/h je Mokka jako ryba ve vodě. Podvozek je příjemně naladěný, tedy pokud sedíte na přední řadě sedadel. Cestující vzadu si čas od času stěžovali na tuhost podvozku při přejíždění větších nerovností.
Pojem nedotáčivost, pravděpodobně zaměstnanci Opelu při navrhování Mokky vyhodili ze svého slovníku. Nejednou jsem byl udiven, s jakou obratností se vůz proplétá městskými uličkami.
Velkou devízou testovaného vozu byl jeho zmiňovaný motor. Nová „jednašestka“ se se svým předchůdcem o objemu 1,7 prakticky nedá srovnávat. Oba sice nabízí slušnou jízdní dynamiku a úctyhodnou spotřebu pohybující se většinou pod šesti litry. Rozdílnost obou motorů je především v množství hluku a kultivovanosti chodu. Zatímco starší agregát připomínal svým chováním spíše naftového dinosaura, nový motor šlape tiše a řidič o něm prakticky neví. Jediným mínusem, který se na motoru dá najít, je znatelný turboefekt. Výraznějšího zátahu se řidič dočká až po překročení hranice 1 800 otáček za minutu. Výkonová špička se pak nachází až mezi třemi a půl a čtyřmi tisíci otáček.
Po ukončení testu na nás svítila krásná hodnotu 5,9 litru na 100 km. To je při zvážení toho, že jsme se s vozem pohybovali zejména v městském provozu a na dálnici, kde jsme Mokku dvakrát nešetřili, opravdu chválihodné číslo.)
Mokka 1,6 TCDI 4x4 se neztratí ani při svižnějších dálničních přesunech. Zde jsme ale zaregistrovali znatelné zvýšení aerodynamického hluku, stejně tak jako toho nesoucího se od kol.
Poslední drobná výtka mířím směrem k převodovce. Šestistupňový manuál sice disponuje příjemně krátkými drahami a zdravým odporem, ale mnozí řidiči by jistě ocenili přesnější chod jednotlivých drah.
Závěrem nesmíme zapomenout zmínit systém pohonu všech kol. Ve výchozím stavu je přenášen 100 % výkonu motoru na přední kola. V případě potřeby ale dokáže elektromagnetická spojka rozdělit výkon mezi přední a zadní nápravu s poměru 50:50.
ResuméPokud hledáte kompaktní crossover, s úsporným motorem, sebevědomým jízdním projevem a atraktivním vzhledem, jistě se vyplatí nad Opelem Mokka zauvažovat.
Celkové hodnocení 82%Základní cena: 551 900 KčCena testované verze včetně příplatků: 685 400 Kč
Klady+ tichý a kultivovaný motor+ nízká spotřeba+ prostornost v podélném směru+ sebevědomý jízdní projeve
Zápory- menší zavazadlový prostornost- při vyšších rychlostech hluk od kol- zastarale působící interiér
MotorizacePřeplňovaný vznětový čtyřválecObjem: 1598 cm3Nejvyšší výkon: 100 kW při 3500 otákách za minutuNejvyšší točivý moment: 320 Nm při 2 000 - 2 250 otáčkách za minutu
VýkonMaximální rychlost 187 km/hZrychlení 0 - 100 km/h (s): 10,3Výrobcem udávaná spotřeba paliva: město/mimo/kombi (l/100 km):5 / 4.2 / 4.5Objem palivové nádrže: 52 l
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.