TEST: Kia Optima 1,7 CRDi – Vyrovná se Superbu?

Kia Optima
Kia Optima, foto: Petr Míka, AutoRoad.cz
ar3 24. března 2016 08:00
Sdílej:

Pokud český manažer začne uvažovat o koupi sedanu střední třídy s cenovkou kolem 900 000 Kč, nabízí se mu dvě mainstreamové varianty – Superb a Passat. Pokud se chcete vymanit z davu manažerů ve vozech koncernu VW, máte k dispozici několik alternativ a jednou z nich je i druhá generace vozu Kia Optima.

Na atraktivitě neztratila

Při pohledu na druhou generaci Optimy se může zdát, že se jedná pouze o omlazenu první generaci. Design exteriéru je opravdu velice podobný své předchůdkyni, což rozhodně není na škodu.

Již první generace totiž patřila mezi ty nejpovedenější vozy z portfolia korejské automobilky. Opět se tak setkáváme s typickým tygřím nosem nebo chromovou linku zvýrazňující svažující se tvar střechy. Přepracování se dočkala světla, nárazníky i prolisy karosérie. Celkově se vůz prodloužil o 10 mm, o něž se prodloužil rozvor vozu. Kombinace opravdu vydařeného designu, atraktivní hnědé metalízy a faktu, že Kia Optima není na silnicích často k vidění způsobilo, že ať sem se s vozem ocitl kdekoli, nemohl jsem se vyhnout všudepřítomným zkoumavým pohledům.

Korejská řada 5?

Změny v exteriéru jsou v porovnání s předchůdcem spíše decentní. Za to v interiéru nastala doslova revoluce. Zaoblené křivky a středový panel nasměrovaný k řidiči je minulostí. Namísto toho se nese celá palubní deska v duchu horizontálních linií. Odvážnější jedinci by dokonce mohli Kiu nařknout ze snahy okopírovat palubní desku BMW řady 5.

Co se Optimě ale vytknout nedá, je použití prémiových materiálů jako pravá kůže, leštěný hliník a příjemně měkčené plasty. Příkladná je i ergonomie rozmístění ovládacích prvků, a přívětivé a intuitivní ovládání multimediálního systému. Kabina působí celkově prostorným dojmem jak v podélném, tak i příčném směru. To platí jak pro přední, tak i pro zadní sedačky. Zde se navíc projevuje prodloužení rozvoru o 10 mm a místa pro kolena je opravdu více než dost. Jiná písnička je to již s místem nad hlavou. Toho rozhodně není na rozdávání a osoby vyššího vzrůstu by mohli mít problém při sezení na předních i zadních sedadlech. Když už je řeč o sedadlech, musíme zmínit fakt, který nás opravdu příjemně překvapil. Vyhřívaná sedadla totiž nalezneme v obou řadách a ty v přední disponují dokonce odvětráváním, což rozhodně v dané cenové hladině není standardem.

Zavazadlový prostor nabízí 510 litrů prostoru, což se zdá jako velká hodnota. V porovnání s konkurencí jako je Passat nebo Talisman, Optima zkrátka zaostává. Navíc je Optima k dispozici pouze jako sedan a tato karoserie nepatří u českých zákazníků k těm nejoblíbenějším. Na ženevském autosalonu byla ale představena praktičtější Optima Sportwagon, což by mohlo tento malý handicap korejského sedanu napravit.

Sportovní ambice nečekejte

Jízdně můžeme zařadit Optimu bez sebemenšího zaváhání mezi nadprůměrné. Podvozek příjemně žehlí nerovnosti na silnicích a to bez většího hluku. Na druhou stranu se nemusíte bát přílišného naklánění, navíc, pokud se vám zdá Optima v zatáčkách příliš měkká, stačí si zapnout sportovní režim, který podvozek jemně přitvrdí.

Největším slabinou Optimy může být její 1,7 litrový motor CRDi. Ten nabízí výkon 140 koňských sil, což u vozu takových rozměrů není nějak závratné číslo. V reálu na mě motor působil možná až lenivě.

 

V Optimě mě snad ani jednou nenapadlo přepnout si vůz do sport módu a „říznout“ pár zatáček. Už vůbec jsem neměl potřebu využívat řazení pádly pod volantem.

Zmíněná pádla jsou výstupem nové, nedávno vyvinuté, automatické, dvouspojkové, sedmistupňové převodovky. Ta se chlubí rychlejší změnou převodů. V automatickém režimu k převodovce nemáme jedinou výtku. Za to pokud se řidič rozhodne řadit sám, automat nad ním přísně drží pomyslnou rákosku a jakmile řadí řidič tak, jak se vozu nelíbí, zapne se opět automatický režim. Převodovku je možné nastavit do módu Eco a Sport. Při režimu Sport jdou otáčky vysoko až ke špici výkonové křivky, na druhou stranu při režimu Eco využívá převodovky spíše než výkon, točivý moment vozu a snaží se tak srazit spotřebu, na co nejnižší hodnotu.

Spotřeba nás opravdu příjemně překvapila. Po ukončení testu se nám na přístrojové desce ukazovala krásná hodnota 6,8 litru na 100 km. Pokud přihlédneme k tomu, že po dobu testování vozu jsme se pohybovali ve velké míře ve městě i na dálnici, jedná se o opravdu skvělý údaj.

Resumé

Optima zkrátka nikoho nepřekvapí nějakými sportovními ambicemi a vlastně se je ani nesnaží předstírat. Namísto toho nabízí příjemné cestování, které jen při vyšších rychlostech částečně narušuje hluk vzduchu proudící kolem vozu. Její velkou devízou je její odlišnost od zástupu Passatů, Superbů a dalších manažerských limuzín. Nadchne také nízkou spotřebou, relativně velkým kufrem a prostorným interiérem.

Celkové hodnocení 85%

Základní cena vozu: 869 980 KčCena testovaného vozu včetně příplatků: 962 980 Kč

KLADY+ nízká spotřeba + prostorná kabina+ kvalitní materiály i zpracování+ skvěle naladěný podvozek

ZÁPORY- mdlý motor- aerodynamický hluk- méně místa nad hlavou

Motorizace

Vznětový řadový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlemObjem: 1685 cm3nejvyšší výkon: 141 k (104 kW) @ 4000 min-1340 N.m @ 1750 - 2500 min-1

Výkon

Maximální rychlost (km/h): 203 Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11Výrobcem udávaná spotřeba paliva: město/mimo/kombi (l/100 km): 5,1 / 4,1 / 4,4Objem palivové nádrže: 70 l

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI

DLOUHODOBÝ TEST: DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI – prémiové SUV s dieselem za 950 tisíc

Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?

Novinky
Tesla Cybertrack

Musk pod palbou: Tesla Cybertruck má "svolávačku" kvůli konstrukční vadě a čelí vlně útoků na auta i prodejny

Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.

Novinky ze světa EV
Elektrický Renault 5 Turbo 3E

ODHALEN Renault 5 Turbo 3E: Legenda se vrací, nyní jako "nejbrutálnější" elektromobil + VIDEO

Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.

Zajímavosti
Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond v Grand Tour.

Parta z Top Gearu se vrací! Trio Clarkson, Hammond a May bude v novém pořadu

Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.