Pokud český manažer začne uvažovat o koupi sedanu střední třídy s cenovkou kolem 900 000 Kč, nabízí se mu dvě mainstreamové varianty – Superb a Passat. Pokud se chcete vymanit z davu manažerů ve vozech koncernu VW, máte k dispozici několik alternativ a jednou z nich je i druhá generace vozu Kia Optima.
Při pohledu na druhou generaci Optimy se může zdát, že se jedná pouze o omlazenu první generaci. Design exteriéru je opravdu velice podobný své předchůdkyni, což rozhodně není na škodu.
Již první generace totiž patřila mezi ty nejpovedenější vozy z portfolia korejské automobilky. Opět se tak setkáváme s typickým tygřím nosem nebo chromovou linku zvýrazňující svažující se tvar střechy. Přepracování se dočkala světla, nárazníky i prolisy karosérie. Celkově se vůz prodloužil o 10 mm, o něž se prodloužil rozvor vozu. Kombinace opravdu vydařeného designu, atraktivní hnědé metalízy a faktu, že Kia Optima není na silnicích často k vidění způsobilo, že ať sem se s vozem ocitl kdekoli, nemohl jsem se vyhnout všudepřítomným zkoumavým pohledům.
Korejská řada 5?Změny v exteriéru jsou v porovnání s předchůdcem spíše decentní. Za to v interiéru nastala doslova revoluce. Zaoblené křivky a středový panel nasměrovaný k řidiči je minulostí. Namísto toho se nese celá palubní deska v duchu horizontálních linií. Odvážnější jedinci by dokonce mohli Kiu nařknout ze snahy okopírovat palubní desku BMW řady 5.
Co se Optimě ale vytknout nedá, je použití prémiových materiálů jako pravá kůže, leštěný hliník a příjemně měkčené plasty. Příkladná je i ergonomie rozmístění ovládacích prvků, a přívětivé a intuitivní ovládání multimediálního systému. Kabina působí celkově prostorným dojmem jak v podélném, tak i příčném směru. To platí jak pro přední, tak i pro zadní sedačky. Zde se navíc projevuje prodloužení rozvoru o 10 mm a místa pro kolena je opravdu více než dost. Jiná písnička je to již s místem nad hlavou. Toho rozhodně není na rozdávání a osoby vyššího vzrůstu by mohli mít problém při sezení na předních i zadních sedadlech. Když už je řeč o sedadlech, musíme zmínit fakt, který nás opravdu příjemně překvapil. Vyhřívaná sedadla totiž nalezneme v obou řadách a ty v přední disponují dokonce odvětráváním, což rozhodně v dané cenové hladině není standardem.
Zavazadlový prostor nabízí 510 litrů prostoru, což se zdá jako velká hodnota. V porovnání s konkurencí jako je Passat nebo Talisman, Optima zkrátka zaostává. Navíc je Optima k dispozici pouze jako sedan a tato karoserie nepatří u českých zákazníků k těm nejoblíbenějším. Na ženevském autosalonu byla ale představena praktičtější Optima Sportwagon, což by mohlo tento malý handicap korejského sedanu napravit.
Sportovní ambice nečekejteJízdně můžeme zařadit Optimu bez sebemenšího zaváhání mezi nadprůměrné. Podvozek příjemně žehlí nerovnosti na silnicích a to bez většího hluku. Na druhou stranu se nemusíte bát přílišného naklánění, navíc, pokud se vám zdá Optima v zatáčkách příliš měkká, stačí si zapnout sportovní režim, který podvozek jemně přitvrdí.
Největším slabinou Optimy může být její 1,7 litrový motor CRDi. Ten nabízí výkon 140 koňských sil, což u vozu takových rozměrů není nějak závratné číslo. V reálu na mě motor působil možná až lenivě.
V Optimě mě snad ani jednou nenapadlo přepnout si vůz do sport módu a „říznout“ pár zatáček. Už vůbec jsem neměl potřebu využívat řazení pádly pod volantem.
Zmíněná pádla jsou výstupem nové, nedávno vyvinuté, automatické, dvouspojkové, sedmistupňové převodovky. Ta se chlubí rychlejší změnou převodů. V automatickém režimu k převodovce nemáme jedinou výtku. Za to pokud se řidič rozhodne řadit sám, automat nad ním přísně drží pomyslnou rákosku a jakmile řadí řidič tak, jak se vozu nelíbí, zapne se opět automatický režim. Převodovku je možné nastavit do módu Eco a Sport. Při režimu Sport jdou otáčky vysoko až ke špici výkonové křivky, na druhou stranu při režimu Eco využívá převodovky spíše než výkon, točivý moment vozu a snaží se tak srazit spotřebu, na co nejnižší hodnotu.
Spotřeba nás opravdu příjemně překvapila. Po ukončení testu se nám na přístrojové desce ukazovala krásná hodnota 6,8 litru na 100 km. Pokud přihlédneme k tomu, že po dobu testování vozu jsme se pohybovali ve velké míře ve městě i na dálnici, jedná se o opravdu skvělý údaj.
ResuméOptima zkrátka nikoho nepřekvapí nějakými sportovními ambicemi a vlastně se je ani nesnaží předstírat. Namísto toho nabízí příjemné cestování, které jen při vyšších rychlostech částečně narušuje hluk vzduchu proudící kolem vozu. Její velkou devízou je její odlišnost od zástupu Passatů, Superbů a dalších manažerských limuzín. Nadchne také nízkou spotřebou, relativně velkým kufrem a prostorným interiérem.
Celkové hodnocení 85%Základní cena vozu: 869 980 KčCena testovaného vozu včetně příplatků: 962 980 Kč
KLADY+ nízká spotřeba + prostorná kabina+ kvalitní materiály i zpracování+ skvěle naladěný podvozek
ZÁPORY- mdlý motor- aerodynamický hluk- méně místa nad hlavou
Motorizace
Vznětový řadový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlemObjem: 1685 cm3nejvyšší výkon: 141 k (104 kW) @ 4000 min-1340 N.m @ 1750 - 2500 min-1
Výkon
Maximální rychlost (km/h): 203 Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11Výrobcem udávaná spotřeba paliva: město/mimo/kombi (l/100 km): 5,1 / 4,1 / 4,4Objem palivové nádrže: 70 l
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.