Pokud český manažer začne uvažovat o koupi sedanu střední třídy s cenovkou kolem 900 000 Kč, nabízí se mu dvě mainstreamové varianty – Superb a Passat. Pokud se chcete vymanit z davu manažerů ve vozech koncernu VW, máte k dispozici několik alternativ a jednou z nich je i druhá generace vozu Kia Optima.
Při pohledu na druhou generaci Optimy se může zdát, že se jedná pouze o omlazenu první generaci. Design exteriéru je opravdu velice podobný své předchůdkyni, což rozhodně není na škodu.
Již první generace totiž patřila mezi ty nejpovedenější vozy z portfolia korejské automobilky. Opět se tak setkáváme s typickým tygřím nosem nebo chromovou linku zvýrazňující svažující se tvar střechy. Přepracování se dočkala světla, nárazníky i prolisy karosérie. Celkově se vůz prodloužil o 10 mm, o něž se prodloužil rozvor vozu. Kombinace opravdu vydařeného designu, atraktivní hnědé metalízy a faktu, že Kia Optima není na silnicích často k vidění způsobilo, že ať sem se s vozem ocitl kdekoli, nemohl jsem se vyhnout všudepřítomným zkoumavým pohledům.
Korejská řada 5?Změny v exteriéru jsou v porovnání s předchůdcem spíše decentní. Za to v interiéru nastala doslova revoluce. Zaoblené křivky a středový panel nasměrovaný k řidiči je minulostí. Namísto toho se nese celá palubní deska v duchu horizontálních linií. Odvážnější jedinci by dokonce mohli Kiu nařknout ze snahy okopírovat palubní desku BMW řady 5.
Co se Optimě ale vytknout nedá, je použití prémiových materiálů jako pravá kůže, leštěný hliník a příjemně měkčené plasty. Příkladná je i ergonomie rozmístění ovládacích prvků, a přívětivé a intuitivní ovládání multimediálního systému. Kabina působí celkově prostorným dojmem jak v podélném, tak i příčném směru. To platí jak pro přední, tak i pro zadní sedačky. Zde se navíc projevuje prodloužení rozvoru o 10 mm a místa pro kolena je opravdu více než dost. Jiná písnička je to již s místem nad hlavou. Toho rozhodně není na rozdávání a osoby vyššího vzrůstu by mohli mít problém při sezení na předních i zadních sedadlech. Když už je řeč o sedadlech, musíme zmínit fakt, který nás opravdu příjemně překvapil. Vyhřívaná sedadla totiž nalezneme v obou řadách a ty v přední disponují dokonce odvětráváním, což rozhodně v dané cenové hladině není standardem.
Zavazadlový prostor nabízí 510 litrů prostoru, což se zdá jako velká hodnota. V porovnání s konkurencí jako je Passat nebo Talisman, Optima zkrátka zaostává. Navíc je Optima k dispozici pouze jako sedan a tato karoserie nepatří u českých zákazníků k těm nejoblíbenějším. Na ženevském autosalonu byla ale představena praktičtější Optima Sportwagon, což by mohlo tento malý handicap korejského sedanu napravit.
Sportovní ambice nečekejteJízdně můžeme zařadit Optimu bez sebemenšího zaváhání mezi nadprůměrné. Podvozek příjemně žehlí nerovnosti na silnicích a to bez většího hluku. Na druhou stranu se nemusíte bát přílišného naklánění, navíc, pokud se vám zdá Optima v zatáčkách příliš měkká, stačí si zapnout sportovní režim, který podvozek jemně přitvrdí.
Největším slabinou Optimy může být její 1,7 litrový motor CRDi. Ten nabízí výkon 140 koňských sil, což u vozu takových rozměrů není nějak závratné číslo. V reálu na mě motor působil možná až lenivě.
V Optimě mě snad ani jednou nenapadlo přepnout si vůz do sport módu a „říznout“ pár zatáček. Už vůbec jsem neměl potřebu využívat řazení pádly pod volantem.
Zmíněná pádla jsou výstupem nové, nedávno vyvinuté, automatické, dvouspojkové, sedmistupňové převodovky. Ta se chlubí rychlejší změnou převodů. V automatickém režimu k převodovce nemáme jedinou výtku. Za to pokud se řidič rozhodne řadit sám, automat nad ním přísně drží pomyslnou rákosku a jakmile řadí řidič tak, jak se vozu nelíbí, zapne se opět automatický režim. Převodovku je možné nastavit do módu Eco a Sport. Při režimu Sport jdou otáčky vysoko až ke špici výkonové křivky, na druhou stranu při režimu Eco využívá převodovky spíše než výkon, točivý moment vozu a snaží se tak srazit spotřebu, na co nejnižší hodnotu.
Spotřeba nás opravdu příjemně překvapila. Po ukončení testu se nám na přístrojové desce ukazovala krásná hodnota 6,8 litru na 100 km. Pokud přihlédneme k tomu, že po dobu testování vozu jsme se pohybovali ve velké míře ve městě i na dálnici, jedná se o opravdu skvělý údaj.
ResuméOptima zkrátka nikoho nepřekvapí nějakými sportovními ambicemi a vlastně se je ani nesnaží předstírat. Namísto toho nabízí příjemné cestování, které jen při vyšších rychlostech částečně narušuje hluk vzduchu proudící kolem vozu. Její velkou devízou je její odlišnost od zástupu Passatů, Superbů a dalších manažerských limuzín. Nadchne také nízkou spotřebou, relativně velkým kufrem a prostorným interiérem.
Celkové hodnocení 85%Základní cena vozu: 869 980 KčCena testovaného vozu včetně příplatků: 962 980 Kč
KLADY+ nízká spotřeba + prostorná kabina+ kvalitní materiály i zpracování+ skvěle naladěný podvozek
ZÁPORY- mdlý motor- aerodynamický hluk- méně místa nad hlavou
Motorizace
Vznětový řadový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlemObjem: 1685 cm3nejvyšší výkon: 141 k (104 kW) @ 4000 min-1340 N.m @ 1750 - 2500 min-1
Výkon
Maximální rychlost (km/h): 203 Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11Výrobcem udávaná spotřeba paliva: město/mimo/kombi (l/100 km): 5,1 / 4,1 / 4,4Objem palivové nádrže: 70 l
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.