Pokud český manažer začne uvažovat o koupi sedanu střední třídy s cenovkou kolem 900 000 Kč, nabízí se mu dvě mainstreamové varianty – Superb a Passat. Pokud se chcete vymanit z davu manažerů ve vozech koncernu VW, máte k dispozici několik alternativ a jednou z nich je i druhá generace vozu Kia Optima.
Při pohledu na druhou generaci Optimy se může zdát, že se jedná pouze o omlazenu první generaci. Design exteriéru je opravdu velice podobný své předchůdkyni, což rozhodně není na škodu.
Již první generace totiž patřila mezi ty nejpovedenější vozy z portfolia korejské automobilky. Opět se tak setkáváme s typickým tygřím nosem nebo chromovou linku zvýrazňující svažující se tvar střechy. Přepracování se dočkala světla, nárazníky i prolisy karosérie. Celkově se vůz prodloužil o 10 mm, o něž se prodloužil rozvor vozu. Kombinace opravdu vydařeného designu, atraktivní hnědé metalízy a faktu, že Kia Optima není na silnicích často k vidění způsobilo, že ať sem se s vozem ocitl kdekoli, nemohl jsem se vyhnout všudepřítomným zkoumavým pohledům.
Korejská řada 5?Změny v exteriéru jsou v porovnání s předchůdcem spíše decentní. Za to v interiéru nastala doslova revoluce. Zaoblené křivky a středový panel nasměrovaný k řidiči je minulostí. Namísto toho se nese celá palubní deska v duchu horizontálních linií. Odvážnější jedinci by dokonce mohli Kiu nařknout ze snahy okopírovat palubní desku BMW řady 5.
Co se Optimě ale vytknout nedá, je použití prémiových materiálů jako pravá kůže, leštěný hliník a příjemně měkčené plasty. Příkladná je i ergonomie rozmístění ovládacích prvků, a přívětivé a intuitivní ovládání multimediálního systému. Kabina působí celkově prostorným dojmem jak v podélném, tak i příčném směru. To platí jak pro přední, tak i pro zadní sedačky. Zde se navíc projevuje prodloužení rozvoru o 10 mm a místa pro kolena je opravdu více než dost. Jiná písnička je to již s místem nad hlavou. Toho rozhodně není na rozdávání a osoby vyššího vzrůstu by mohli mít problém při sezení na předních i zadních sedadlech. Když už je řeč o sedadlech, musíme zmínit fakt, který nás opravdu příjemně překvapil. Vyhřívaná sedadla totiž nalezneme v obou řadách a ty v přední disponují dokonce odvětráváním, což rozhodně v dané cenové hladině není standardem.
Zavazadlový prostor nabízí 510 litrů prostoru, což se zdá jako velká hodnota. V porovnání s konkurencí jako je Passat nebo Talisman, Optima zkrátka zaostává. Navíc je Optima k dispozici pouze jako sedan a tato karoserie nepatří u českých zákazníků k těm nejoblíbenějším. Na ženevském autosalonu byla ale představena praktičtější Optima Sportwagon, což by mohlo tento malý handicap korejského sedanu napravit.
Sportovní ambice nečekejteJízdně můžeme zařadit Optimu bez sebemenšího zaváhání mezi nadprůměrné. Podvozek příjemně žehlí nerovnosti na silnicích a to bez většího hluku. Na druhou stranu se nemusíte bát přílišného naklánění, navíc, pokud se vám zdá Optima v zatáčkách příliš měkká, stačí si zapnout sportovní režim, který podvozek jemně přitvrdí.
Největším slabinou Optimy může být její 1,7 litrový motor CRDi. Ten nabízí výkon 140 koňských sil, což u vozu takových rozměrů není nějak závratné číslo. V reálu na mě motor působil možná až lenivě.
V Optimě mě snad ani jednou nenapadlo přepnout si vůz do sport módu a „říznout“ pár zatáček. Už vůbec jsem neměl potřebu využívat řazení pádly pod volantem.
Zmíněná pádla jsou výstupem nové, nedávno vyvinuté, automatické, dvouspojkové, sedmistupňové převodovky. Ta se chlubí rychlejší změnou převodů. V automatickém režimu k převodovce nemáme jedinou výtku. Za to pokud se řidič rozhodne řadit sám, automat nad ním přísně drží pomyslnou rákosku a jakmile řadí řidič tak, jak se vozu nelíbí, zapne se opět automatický režim. Převodovku je možné nastavit do módu Eco a Sport. Při režimu Sport jdou otáčky vysoko až ke špici výkonové křivky, na druhou stranu při režimu Eco využívá převodovky spíše než výkon, točivý moment vozu a snaží se tak srazit spotřebu, na co nejnižší hodnotu.
Spotřeba nás opravdu příjemně překvapila. Po ukončení testu se nám na přístrojové desce ukazovala krásná hodnota 6,8 litru na 100 km. Pokud přihlédneme k tomu, že po dobu testování vozu jsme se pohybovali ve velké míře ve městě i na dálnici, jedná se o opravdu skvělý údaj.
ResuméOptima zkrátka nikoho nepřekvapí nějakými sportovními ambicemi a vlastně se je ani nesnaží předstírat. Namísto toho nabízí příjemné cestování, které jen při vyšších rychlostech částečně narušuje hluk vzduchu proudící kolem vozu. Její velkou devízou je její odlišnost od zástupu Passatů, Superbů a dalších manažerských limuzín. Nadchne také nízkou spotřebou, relativně velkým kufrem a prostorným interiérem.
Celkové hodnocení 85%Základní cena vozu: 869 980 KčCena testovaného vozu včetně příplatků: 962 980 Kč
KLADY+ nízká spotřeba + prostorná kabina+ kvalitní materiály i zpracování+ skvěle naladěný podvozek
ZÁPORY- mdlý motor- aerodynamický hluk- méně místa nad hlavou
Motorizace
Vznětový řadový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlemObjem: 1685 cm3nejvyšší výkon: 141 k (104 kW) @ 4000 min-1340 N.m @ 1750 - 2500 min-1
Výkon
Maximální rychlost (km/h): 203 Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11Výrobcem udávaná spotřeba paliva: město/mimo/kombi (l/100 km): 5,1 / 4,1 / 4,4Objem palivové nádrže: 70 l
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.