U Renaultu se za roky poslední dějí velké věci. Rodinné MPV s názvem Espace se v nejnovější generaci stalo polovičním crossoverem a místo Laguny a většího Latitude tady máme jednoho nováčka se jménem Talisman. Právě tomu jsme se dopodrobna věnovali v následujícím redakčním testu. Novinka se zajímavým jménem má za úkol konkurovat zavedené dvojici Passat/Superb, což se jí minimálně po stránce vzhledu daří. Má však i další trumfy v rukávu?
Fakt, že francouzská auta po stránce designu stárnou velmi pomalu, je vidět například na modelu Laguna třetí generace. Pokud se ale podíváte na snímky Talismana, pak vám dojde, že tohle auto bude i za deset let vypadat stále svěže a v davu koncernových sedanů se bude vždy vyjímat.
Vývojáři Renaultu si dali vcelku záležet, a tak je na Talismanu k vidění kapota přesahující blatníky, nechybí mu ani výrazná aerodynamická silueta a doslova obří logo značky na mřížce chladiče by přehlédl snad jen slepý. Doslova oči přitahujícím prvkem pak jsou LED diody denního svícení, které jsou ve tvaru hokejky.
Celková vizáž je podpořena dosti zajímavými zadními světly s protaženými proužky směrem dovnitř a v porovnání se Škodou Superb nebo před týdnem testovaným sedanem Kia Optima nám Talisman přijde nápaditější a exotičtější.
Vítejte na paluběS novými modely Renault se začaly ukazovat i revoluční změny v jejich interiérech. Zmizela většina tlačítek a naopak se na střed palubní desky nastěhoval obří dotykový displej. Ten vypadá spíše jako integrovaný tablet a v reálu skrze něj ovládáte veškeré funkce na palubě vozu. Bohužel to má své nevýhody, a to například tehdy, když chcete za jízdy měnit intenzitu klimatizace. I ta se ovládá skrze dotykový displej a její celkové nastavování způsobuje dost velké odvádění pozornosti od řízení.
Povrchová úprava panelů okolo středového displeje je navíc tak nějak náchylná na doteky prstu a i když nemáte mastné konce prstů, na ikonkách zůstanou už po dvou dotycích nevzhledné otisky. Tím však negativa končí, kabina Talismana je prostorná ve všech směrech, zpracování materiálů je na jedničku a posádka se zde cítila nadmíru pohodlně.
Mimochodem, nový Talisman má na délku jen o jeden centimetr méně než Škoda Superb, rozvor je pak oproti ní o tři centimetry kratší. To značí, že v Talismanu je taktéž hodně místa a například řidič se spolujezdcem se zde mohou doslova rozvalit v rozměrných sedadlech s elektrickým výhřevem se dvěma stupni. Za volantem jsme neměli problém najít hned ideální polohu a místa nad hlavou je dost i pro 190 cm vysoké řidiče.
Co se týče místa vzadu, tam je ho o něco méně než v námi testovaném Superbu, ale stále to není tak málo, aby vás pasažéři vzadu osočovali, že jim odumírají kolena. Díky zkosené linii střechy jim však nezbývá moc místa nad hlavou, což by mohla vyřešit blížící se verze kombi.
A jak je na tom Talisman s objemem kufru? Na překonání Superbu to nestačí, základní objem totiž u francouského klenotu činí 608 litrů. Naopak boduje jeho větší šiřkou mezi podběhy a také nižší nakládací hranou. Co nás ale zarazilo, je objem palivové nádrže. Chcete naftový Talisman s natáčecí zadní nápravou? Pak počítejte s nádrží o velikosti 47 litrů.
Biturbo v naftě fakt jedeRenault Talisman můžete mít s celkem širokou škálou motorů. My jsme si pro začátek vybrali nejvýkonnější naftu s objemem 1.6 litru a výkonem 118 kW. Nic silnějšího z naftové nabídky aktuálně do Talismana neseženete, ale to rozhodně není na škodu. Sám výrobce tvrdí, že pokrývá většinu zákaznických preferencí a námi testovaný dvakrát přeplňovaný čtyřválec s točivým momentem 380 Nm byl navíc spojen s bleskurychle řadící automatickou převodovkou EDC se šesti stupni.
Převodovka byla vůbec jedno velké překvapení. Počáteční obavy z toho, že bude ospalá a cukavá, se nenaplnily a naopak, zdá se nám, že i konkurenční DSG koncernu VW je na tom o něco hůře. Lehce nás zamrzela absence pádel pod volantem, které by se k této dynamicky smýšlející motorizaci víc než hodily. Kdo tak chce řadit manuálně, musí výhradně skrze volič převodovky.
K volbě různého stylu jízdy a nastavení vozu napomáhala přítomnost systému Multi-Sense. Jednotlivé režimy lze zvolit skrze tlačítko vedle řadící páky, nebo na dotykovém displeji. Vybrat si můžete ekonomický, komfortní, osobní, sportovní anebo neutrální. V každém nastavení byl přitom Talisman naprosto jinak naladěn. V ekonomickém režimu bylo vše utlumeno, klimatizace skoro netopila, motor reagoval na plynový pedál jen velmi vzdáleně a tímto stylem jízdy jsme dosáhli spotřeby pěti litrů v průměru. Naopak ve sportovním režimu se v plnou činnost uvedl i systém natáčení zadní nápravy 4Control a v tu chvíli jsme mohli řezat i velmi ostré zatáčky takovým tempem, že leckdy se někteří řidiči silnějších konkurenčních aut divili „jak to že jim ten Renault takhle ujíždí". Při ostřejší jízdě ale počítejte s tím, že si naftová jednašestka řekne o osm a půl litru na sto.
S volbou jízdního režimu se přednastavila tuhost tlumičů, které hlavně v režimu Sport naprosto eliminovaly houpavost karoserie. Naopak v nastavení Comfort jsme po silnicích doslova letěli jak na obláčku a osoby s citlivějším žaludkem by z přejezdu větších nerovností a pohupování karoserie mohly mít lehké zdravotní potíže. I přes větší náklony karoserie však vůz stále perfektně držel zvolený směr a posilovač řízení posílal k našim rukám dostatek informací.
Sluší se dodat, jak vlastně pracuje systém 4Control. Ten můžeme znát již z předešlé Laguny a v Talismanu je nastaven tak, že v rychlosti do 60 km/h se zadní kola natáčejí proti těm předním. Po překročení tohoto limitu se kola naopak natáčejí ve stejném směru, jako ta přední. To ve výsledku znamená, že auto jede jako po kolejích a snad jen loni testovaná Audi Q7 zatáčela stejně precizně. I po stránce odhlučnění si od nás Talisman odnáší plusové body, do kabiny proniká jen minimum rušivých zvuků z okolí a snad jen falešný zvuk šestiválce, linoucí se v režimu Sport z reproduktorů, bychom oželeli.
ZávěrJestliže má Talisman nahradit o něco menší Lagunu, pak se mu to víc než povedlo. Auto je totiž mnohem prostornější, jede komfortněji, nabízí dynamický a přitom úsporný naftový čtyřválec se dvěma turby a jeho automatická převodovka má konkurenci snad jen u firmy ZF. Až čas ale ukáže, jak na tom bude novinka z Francie se spolehlivostí techniky, pevností dílu palubní desky a zda se jí podaří narušit silné prodeje Škody Superb. I přes některá negativa jej však považujeme za silného soupeře, který svým designem bude vždy vyčnívat z davu. Otázka je, jak si jej oblíbí veřejnost a zda nebude Talisman častěji v servisu než na silnici.
Celkové hodnocení: 89 %Základní cena: 804 900 Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 1 039 900 Kč
KLADY
- design
- pohodlná sedadla
- úsporný motor
- automatická převodovka
ZÁPORY
- menší palivová nádrž
- plasty okolo středového displeje
Motorizace vznětový čtyřválec objem: 1598 cm3 nejvyšší výkon: 118 kW při 4000 ot/min. největší točivý moment: 380 Nm při 1750 ot/min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 215 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,4 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5 l / 4,4 l / 4 l objem palivové nádrže: 47 litrůTřetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.