TEST: Renault Talisman 1.6 dCi TwinTurbo EDC - Dvě turba jsou znát!

ar5, 28. března 2016, 08:00 Google+

U Renaultu se za roky poslední dějí velké věci. Rodinné MPV s názvem Espace se v nejnovější generaci stalo polovičním crossoverem a místo Laguny a většího Latitude tady máme jednoho nováčka se jménem Talisman. Právě tomu jsme se dopodrobna věnovali v následujícím redakčním testu. Novinka se zajímavým jménem má za úkol konkurovat zavedené dvojici Passat/Superb, což se jí minimálně po stránce vzhledu daří. Má však i další trumfy v rukávu?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Renault Talisman 1.6 dCi (118kW) EDC

Renault Talisman 1.6 dCi (118kW) EDC | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Umělecké dílo

Fakt, že francouzská auta po stránce designu stárnou velmi pomalu, je vidět například na modelu Laguna třetí generace. Pokud se ale podíváte na snímky Talismana, pak vám dojde, že tohle auto bude i za deset let vypadat stále svěže a v davu koncernových sedanů se bude vždy vyjímat.

img-responsive

Renault Talisman 1.6 dCi (118kW) EDC | foto: Roman Havlín

Vývojáři Renaultu si dali vcelku záležet, a tak je na Talismanu k vidění kapota přesahující blatníky, nechybí mu ani výrazná aerodynamická silueta a doslova obří logo značky na mřížce chladiče by přehlédl snad jen slepý. Doslova oči přitahujícím prvkem pak jsou LED diody denního svícení, které jsou ve tvaru hokejky.

Celková vizáž je podpořena dosti zajímavými zadními světly s protaženými proužky směrem dovnitř a v porovnání se Škodou Superb nebo před týdnem testovaným sedanem Kia Optima nám Talisman přijde nápaditější a exotičtější.

Vítejte na palubě

S novými modely Renault se začaly ukazovat i revoluční změny v jejich interiérech. Zmizela většina tlačítek a naopak se na střed palubní desky nastěhoval obří dotykový displej. Ten vypadá spíše jako integrovaný tablet a v reálu skrze něj ovládáte veškeré funkce na palubě vozu. Bohužel to má své nevýhody, a to například tehdy, když chcete za jízdy měnit intenzitu klimatizace. I ta se ovládá skrze dotykový displej a její celkové nastavování způsobuje dost velké odvádění pozornosti od řízení.

Povrchová úprava panelů okolo středového displeje je navíc tak nějak náchylná na doteky prstu a i když nemáte mastné konce prstů, na ikonkách zůstanou už po dvou dotycích nevzhledné otisky. Tím však negativa končí, kabina Talismana je prostorná ve všech směrech, zpracování materiálů je na jedničku a posádka se zde cítila nadmíru pohodlně.

img-responsive

Renault Talisman 1.6 dCi (118kW) EDC | foto: Roman Havlín

Mimochodem, nový Talisman má na délku jen o jeden centimetr méně než Škoda Superb, rozvor je pak oproti ní o tři centimetry kratší. To značí, že v Talismanu je taktéž hodně místa a například řidič se spolujezdcem se zde mohou doslova rozvalit v rozměrných sedadlech s elektrickým výhřevem se dvěma stupni. Za volantem jsme neměli problém najít hned ideální polohu a místa nad hlavou je dost i pro 190 cm vysoké řidiče.

Co se týče místa vzadu, tam je ho o něco méně než v námi testovaném Superbu, ale stále to není tak málo, aby vás pasažéři vzadu osočovali, že jim odumírají kolena. Díky zkosené linii střechy jim však nezbývá moc místa nad hlavou, což by mohla vyřešit blížící se verze kombi.

A jak je na tom Talisman s objemem kufru? Na překonání Superbu to nestačí, základní objem totiž u francouského klenotu činí 608 litrů. Naopak boduje jeho větší šiřkou mezi podběhy a také nižší nakládací hranou. Co nás ale zarazilo, je objem palivové nádrže. Chcete naftový Talisman s natáčecí zadní nápravou? Pak počítejte s nádrží o velikosti 47 litrů. 

Biturbo v naftě fakt jede

Renault Talisman můžete mít s celkem širokou škálou motorů. My jsme si pro začátek vybrali nejvýkonnější naftu s objemem 1.6 litru a výkonem 118 kW. Nic silnějšího z naftové nabídky aktuálně do Talismana neseženete, ale to rozhodně není na škodu. Sám výrobce tvrdí, že pokrývá většinu zákaznických preferencí a námi testovaný dvakrát přeplňovaný čtyřválec s točivým momentem 380 Nm byl navíc spojen s bleskurychle řadící automatickou převodovkou EDC se šesti  stupni.

Převodovka byla vůbec jedno velké překvapení. Počáteční obavy z toho, že bude ospalá a cukavá, se nenaplnily a naopak, zdá se nám, že i konkurenční DSG koncernu VW je na tom o něco hůře. Lehce nás zamrzela absence pádel pod volantem, které by se k této dynamicky smýšlející motorizaci víc než hodily. Kdo tak chce řadit manuálně, musí výhradně skrze volič převodovky.

img-responsive

Renault Talisman 1.6 dCi (118kW) EDC | foto: Roman Havlín

K volbě různého stylu jízdy a nastavení vozu napomáhala přítomnost systému Multi-Sense. Jednotlivé režimy lze zvolit skrze tlačítko vedle řadící páky, nebo na dotykovém displeji. Vybrat si můžete ekonomický, komfortní, osobní, sportovní anebo neutrální. V každém nastavení byl přitom Talisman naprosto jinak naladěn. V ekonomickém režimu bylo vše utlumeno, klimatizace skoro netopila, motor reagoval na plynový pedál jen velmi vzdáleně a tímto stylem jízdy jsme dosáhli spotřeby pěti litrů v průměru. Naopak ve sportovním režimu se v plnou činnost uvedl i systém natáčení zadní nápravy 4Control a v tu chvíli jsme mohli řezat i velmi ostré zatáčky takovým tempem, že leckdy se někteří řidiči silnějších konkurenčních aut divili „jak to že jim ten Renault takhle ujíždí". Při ostřejší jízdě ale počítejte s tím, že si naftová jednašestka řekne o osm a půl litru na sto.

S volbou jízdního režimu se přednastavila tuhost tlumičů, které hlavně v režimu Sport naprosto eliminovaly houpavost karoserie. Naopak v nastavení Comfort jsme po silnicích doslova letěli jak na obláčku a osoby s citlivějším žaludkem by z přejezdu větších nerovností a pohupování karoserie mohly mít lehké zdravotní potíže. I přes větší náklony karoserie však vůz stále perfektně držel zvolený směr a posilovač řízení posílal k našim rukám dostatek informací.

Sluší se dodat, jak vlastně pracuje systém 4Control. Ten můžeme znát již z předešlé Laguny a v Talismanu je nastaven tak, že v rychlosti do 60 km/h se zadní kola natáčejí proti těm předním. Po překročení tohoto limitu se kola naopak natáčejí ve stejném směru, jako ta přední. To ve výsledku znamená, že auto jede jako po kolejích a snad jen loni testovaná Audi Q7 zatáčela stejně precizně. I po stránce odhlučnění si od nás Talisman odnáší plusové body, do kabiny proniká jen minimum rušivých zvuků z okolí a snad jen falešný zvuk šestiválce, linoucí se v režimu Sport z reproduktorů, bychom oželeli.

Závěr

Jestliže má Talisman nahradit o něco menší Lagunu, pak se mu to víc než povedlo. Auto je totiž mnohem prostornější, jede komfortněji, nabízí dynamický a přitom úsporný naftový čtyřválec se dvěma turby a jeho automatická převodovka má konkurenci snad jen u firmy ZF. Až čas ale ukáže, jak na tom bude novinka z Francie se spolehlivostí techniky, pevností dílu palubní desky a zda se jí podaří narušit silné prodeje Škody Superb. I přes některá negativa jej však považujeme za silného soupeře, který svým designem bude vždy vyčnívat z davu. Otázka je, jak si jej oblíbí veřejnost a zda nebude Talisman častěji v servisu než na silnici.

Celkové hodnocení: 89 %

Základní cena: 804 900 Kč

Cena testované verze vč. příplatků: 1 039 900 Kč

KLADY

- design

- pohodlná sedadla

- úsporný motor

- automatická převodovka

ZÁPORY

- menší palivová nádrž

- plasty okolo středového displeje

Motorizace
vznětový čtyřválec
objem: 1598 cm3
nejvyšší výkon: 118 kW při 4000 ot/min.
největší točivý moment: 380 Nm při 1750 ot/min
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 215 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,4 sekundy
spotřeba paliva dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5 l /  4,4 l / 4 l
objem palivové nádrže: 47 litrů
Vytisknout

Diskuze: TEST: Renault Talisman 1.6 dCi TwinTurbo EDC - Dvě turba jsou znát!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Chevrolet Camaro ZL1 Convertible (2016)

Chevrolet představil Camaro ZL1 Convertible. Slibuje pořádný vítr nad hlavou

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud