Umělecké dílo
Fakt, že francouzská auta po stránce designu stárnou velmi pomalu, je vidět například na modelu Laguna třetí generace. Pokud se ale podíváte na snímky Talismana, pak vám dojde, že tohle auto bude i za deset let vypadat stále svěže a v davu koncernových sedanů se bude vždy vyjímat.
Vývojáři Renaultu si dali vcelku záležet, a tak je na Talismanu k vidění kapota přesahující blatníky, nechybí mu ani výrazná aerodynamická silueta a doslova obří logo značky na mřížce chladiče by přehlédl snad jen slepý. Doslova oči přitahujícím prvkem pak jsou LED diody denního svícení, které jsou ve tvaru hokejky.
Celková vizáž je podpořena dosti zajímavými zadními světly s protaženými proužky směrem dovnitř a v porovnání se Škodou Superb nebo před týdnem testovaným sedanem Kia Optima nám Talisman přijde nápaditější a exotičtější.
Vítejte na palubě
S novými modely Renault se začaly ukazovat i revoluční změny v jejich interiérech. Zmizela většina tlačítek a naopak se na střed palubní desky nastěhoval obří dotykový displej. Ten vypadá spíše jako integrovaný tablet a v reálu skrze něj ovládáte veškeré funkce na palubě vozu. Bohužel to má své nevýhody, a to například tehdy, když chcete za jízdy měnit intenzitu klimatizace. I ta se ovládá skrze dotykový displej a její celkové nastavování způsobuje dost velké odvádění pozornosti od řízení.
Povrchová úprava panelů okolo středového displeje je navíc tak nějak náchylná na doteky prstu a i když nemáte mastné konce prstů, na ikonkách zůstanou už po dvou dotycích nevzhledné otisky. Tím však negativa končí, kabina Talismana je prostorná ve všech směrech, zpracování materiálů je na jedničku a posádka se zde cítila nadmíru pohodlně.
Mimochodem, nový Talisman má na délku jen o jeden centimetr méně než Škoda Superb, rozvor je pak oproti ní o tři centimetry kratší. To značí, že v Talismanu je taktéž hodně místa a například řidič se spolujezdcem se zde mohou doslova rozvalit v rozměrných sedadlech s elektrickým výhřevem se dvěma stupni. Za volantem jsme neměli problém najít hned ideální polohu a místa nad hlavou je dost i pro 190 cm vysoké řidiče.
Co se týče místa vzadu, tam je ho o něco méně než v námi testovaném Superbu, ale stále to není tak málo, aby vás pasažéři vzadu osočovali, že jim odumírají kolena. Díky zkosené linii střechy jim však nezbývá moc místa nad hlavou, což by mohla vyřešit blížící se verze kombi.
A jak je na tom Talisman s objemem kufru? Na překonání Superbu to nestačí, základní objem totiž u francouského klenotu činí 608 litrů. Naopak boduje jeho větší šiřkou mezi podběhy a také nižší nakládací hranou. Co nás ale zarazilo, je objem palivové nádrže. Chcete naftový Talisman s natáčecí zadní nápravou? Pak počítejte s nádrží o velikosti 47 litrů.
Biturbo v naftě fakt jede
Renault Talisman můžete mít s celkem širokou škálou motorů. My jsme si pro začátek vybrali nejvýkonnější naftu s objemem 1.6 litru a výkonem 118 kW. Nic silnějšího z naftové nabídky aktuálně do Talismana neseženete, ale to rozhodně není na škodu. Sám výrobce tvrdí, že pokrývá většinu zákaznických preferencí a námi testovaný dvakrát přeplňovaný čtyřválec s točivým momentem 380 Nm byl navíc spojen s bleskurychle řadící automatickou převodovkou EDC se šesti stupni.
Převodovka byla vůbec jedno velké překvapení. Počáteční obavy z toho, že bude ospalá a cukavá, se nenaplnily a naopak, zdá se nám, že i konkurenční DSG koncernu VW je na tom o něco hůře. Lehce nás zamrzela absence pádel pod volantem, které by se k této dynamicky smýšlející motorizaci víc než hodily. Kdo tak chce řadit manuálně, musí výhradně skrze volič převodovky.
K volbě různého stylu jízdy a nastavení vozu napomáhala přítomnost systému Multi-Sense. Jednotlivé režimy lze zvolit skrze tlačítko vedle řadící páky, nebo na dotykovém displeji. Vybrat si můžete ekonomický, komfortní, osobní, sportovní anebo neutrální. V každém nastavení byl přitom Talisman naprosto jinak naladěn. V ekonomickém režimu bylo vše utlumeno, klimatizace skoro netopila, motor reagoval na plynový pedál jen velmi vzdáleně a tímto stylem jízdy jsme dosáhli spotřeby pěti litrů v průměru. Naopak ve sportovním režimu se v plnou činnost uvedl i systém natáčení zadní nápravy 4Control a v tu chvíli jsme mohli řezat i velmi ostré zatáčky takovým tempem, že leckdy se někteří řidiči silnějších konkurenčních aut divili „jak to že jim ten Renault takhle ujíždí". Při ostřejší jízdě ale počítejte s tím, že si naftová jednašestka řekne o osm a půl litru na sto.
S volbou jízdního režimu se přednastavila tuhost tlumičů, které hlavně v režimu Sport naprosto eliminovaly houpavost karoserie. Naopak v nastavení Comfort jsme po silnicích doslova letěli jak na obláčku a osoby s citlivějším žaludkem by z přejezdu větších nerovností a pohupování karoserie mohly mít lehké zdravotní potíže. I přes větší náklony karoserie však vůz stále perfektně držel zvolený směr a posilovač řízení posílal k našim rukám dostatek informací.
Sluší se dodat, jak vlastně pracuje systém 4Control. Ten můžeme znát již z předešlé Laguny a v Talismanu je nastaven tak, že v rychlosti do 60 km/h se zadní kola natáčejí proti těm předním. Po překročení tohoto limitu se kola naopak natáčejí ve stejném směru, jako ta přední. To ve výsledku znamená, že auto jede jako po kolejích a snad jen loni testovaná Audi Q7 zatáčela stejně precizně. I po stránce odhlučnění si od nás Talisman odnáší plusové body, do kabiny proniká jen minimum rušivých zvuků z okolí a snad jen falešný zvuk šestiválce, linoucí se v režimu Sport z reproduktorů, bychom oželeli.
Závěr
Jestliže má Talisman nahradit o něco menší Lagunu, pak se mu to víc než povedlo. Auto je totiž mnohem prostornější, jede komfortněji, nabízí dynamický a přitom úsporný naftový čtyřválec se dvěma turby a jeho automatická převodovka má konkurenci snad jen u firmy ZF. Až čas ale ukáže, jak na tom bude novinka z Francie se spolehlivostí techniky, pevností dílu palubní desky a zda se jí podaří narušit silné prodeje Škody Superb. I přes některá negativa jej však považujeme za silného soupeře, který svým designem bude vždy vyčnívat z davu. Otázka je, jak si jej oblíbí veřejnost a zda nebude Talisman častěji v servisu než na silnici.
Celkové hodnocení: 89 %
Základní cena: 804 900 Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 1 039 900 Kč
KLADY
- design
- pohodlná sedadla
- úsporný motor
- automatická převodovka
ZÁPORY
- menší palivová nádrž
- plasty okolo středového displeje
Motorizace |
vznětový čtyřválec |
objem: 1598 cm3 |
nejvyšší výkon: 118 kW při 4000 ot/min. |
největší točivý moment: 380 Nm při 1750 ot/min |
Výkon |
nejvyšší maximální rychlost: 215 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,4 sekundy |
spotřeba paliva dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5 l / 4,4 l / 4 l |
objem palivové nádrže: 47 litrů |