TEST: Honda Jazz 1.3 i-VTEC - Bude stačit náročným Evropanům?

Honda Jazz 1.3 i-VTEC (2016)
Honda Jazz 1.3 i-VTEC (2016), foto: Roman Havlín
ar5 21. března 2016 07:30
Sdílej:

Honda Jazz se poprvé veřejnosti představila v roce 2001, jenže za celou dobu existence si například u nás nezískala moc popularity. Současná třetí generace tak přináší hromadu výbavy a prostoru, za který si ovšem opět nechá královsky zaplatit. Vyplatí se vůbec nový Jazz s novým atmosférickým motorem o objemu 1.3 litru?

Rozporuplný vzhled

Nová Honda Jazz se po vzhledové stránce liší od svých předchůdců víc než hodně. Pryč je typická zakulacenost a designéři jí dali do vínku uhlazený vzhled, který ale není každému po chuti. V rámci veřejnosti se totiž na její adresu snášeli pochvalné, ale i negativní reakce. Tak či tak, vůz působí dospěle a díky žluto-zelenému laku vypadá dost zajímavě.

Ve výbavě nechyběly LED diody pro denní svícení, dynamicky střižené nárazníky, prolisy v bočních dveřích anebo patnáctipalcová litá kola. Ano, tohle jsou opravdu 15ky, na snímcích ale působí jako o palec menší disky.

Čekali byste, že společně s LEDkami dostanete v nejvyšší výbavě i xenony? Pak budete nejspíše zklamaní. Ani vrcholná verze Jazzu třetí generace nenabídne víc než světlomety s dvouvláknovou žárovkou H4. To znamená celkem špatnou viditelnost v nočním dešti, kdy nevidíte skoro nic a až dálková světla vám trošku ujasní, kam vlastně jedete.

Interiér je překvapivě velký

V novém Jazzu je přítomna již dobře známá palubní deska s infotainmentem Honda Connect a dotykovým displejem, pohodlná měkká sedadla a hlavně, kabina je nečekaně prostorná. Snad jen boční obří okna by si možná zasloužila zatmavit, protože si pak přijdete, jako když jedete v prosklené výloze.  

Za volantem nového Jazzu má řidič o něco vyšší posez, než je zdrávo, ale oproti Civicu to zas tolik nevadí.  Z auta je velmi dobrý výhled do všech stran, řadící páka není zbytečně utopená někde u podlahy a hlavy předních pasažérů potěší doslova obrovské opěrky. S novou generací se zapracovalo na odhlučnění, takže až v opravdu vysokých dálničních rychlostech nastává v kabině ruch.

Překvapil i volant, který sice postrádá kožené čalounění, za to dobře padne do ruky. Zadní lavice dostala funkci Honda Magic Seats, díky které ji lze vyklopit vzhůru a rázem jde v autě převést například nerozložené horské kolo. Základní objem kufru činí 354 litrů, po sklopení zadních sedadel můžete naopak díky zcela rovné ploše využít objem 1314 litrů.

V interiéru se však najdou i chyby. Převážně tvrdé plasty jsou zde hodně častým jevem, vzhled řadicí páky vypadá, jako byste se vrátili do minulého tisíciletí a lehkou tragedií je umístění příplatkové loketní opěrky. Na rozdíl od konkurence si na ni prostě nejde pohodlně položit loket. Hledat vhodné nastavení sedadla, abyste se mohli o loketku opřít, je pak poměrně těžké a většinou se to nepodaří.

Jediný motor v nabídce

Někoho může zarazit, že do Evropy se dostala jen jedna motorizace, kterou může být nový Jazz vybaven. Tou je zážehový atmosférický čtyřválec o objemu 1.3 litru s výkonem 102 koní a točivým momentem 123 Nm. Přijde vám to málo? Pak nemáte bohužel moc na výběr… S dotyčným motorem pak spolupracuje manuální šestikvalt, automat je taktéž v nabídce, ale v rámci většího požitku z jízdy je dle našeho názoru manuál mnohem lepší volbou.

Testovaná pohonná jednotka disponuje legendárním systémem i-VTEC. Ten funguje na principu přiostření vačky ve vyšších otáčkách, což znamená, že motor má zcela proměnlivou charakteristiku podle stylu jízdy řidiče. Chcete jet úsporně a nikam se nehnat? Pak řaďte do necelých 3400 ot/min., moc nešlapejte na plynový pedál a rázem máte z nového Jazzu úsporné a tiché auto. Na oplátku vás vůz odmění kombinovanou spotřebou okolo 4,5 litru na 100 km.

Kdo naopak uznává sportovní styl jízdy, nechť se nebojí točit motor až do 6000 ot/min., protože v tomto pásmu se vám dostane plného výkonu a leckdy jsme měli pocit, že pod kapotou je o padesát koní víc, než udává technický průkaz. V dynamickém tempu se přidával i hutný sportovní zvuk a snad jen „prsknutí“ z výfuku chybělo k tomu, abychom měli na tváři úsměv od ucha k uchu. Kdo se však rozhodne využít potenciál motoru a auta naplno, bude muset počítat s tím, že z nádrže o objemu 40 litrů mu brzo zmizí všechno palivo. Spotřeba se totiž leckdy dostala k deseti litrům na sto.

Ještě lepší je ale podvozek a samotná jízda. Auto doslova žehlí i větší nerovnosti, do kabiny se dostává minimum rušivých zvuků z okolí a posádka si může užívat nerušenou jízdu. Až obří díry nebo prohlubně od kanálu přináší jasnou odezvu v podobě tupé rány od kol. V zatáčkách je dobré pamatovat na to, že auto se poměrně hodně naklání, což je daň za měkčí tlumiče.

Posilovač řízení poskytoval dostatek zpětné vazby a převodovka je velmi přesná a má krátké dráhy. A pokud by se někdo až moc za volantem nové Hondy Jazz rozvášnil, celkem brzo jej zkrotí elektronická stabilizace. Dost nás překvapily i neúnavné a celkem ostré brzdy, které nás několikrát (nedobrovolně) přesvědčily o svých kvalitách.

Závěr

Třetí generace Hondy Jazz ušla opět mílový krok kupředu, jenže i tak se nedá považovat za krále segmentu. Na první pohled hezký vzhled může někoho doslova znechutit, opticky menší kola tomu taktéž moc nepřidávají a prehistorické vláknové žárovky v hlavních světlometech by mohl někdo považovat za aprílový žert, jenže tomu tak není. V dalších ohledech ale Jazz boduje svou prostorností a variabilitou interiéru, dobrým odhlučněním a velmi živým motorem, který dokáže být na požádání klidný anebo zběsilý. Kdo tak touží po novém Jazzu a nevadí mu námi zmíněné chyby, měl by se po něm poohlédnout, chybu tím rozhodně neudělá.

Celkové hodnocení: 81 %

Základní cena vozu: 384 900 Kč

Cena testované verze s příplatky: 405 900 Kč

KLADY

- úsporný a výkonný motor

- dobré odhlučnění kabiny

- vnitřní prostor a variabilita

- dobře naladěný podvozek

- solidní výbava

ZÁPORY

- absence xenonových světlometů

- vzhled řadící páky

- tvrdé plasty v kabině

Motorizace řadový zážehový čtyřválec objem: 1318 cm3 nejvyšší výkon: 102koní při 6000 ot./min. největší točivý moment: 123Nm při 5000 ot./min.   Výkon nejvyšší maximální rychlost: 190 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h:  11,2 s spotřeba paliva dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 6,1 l / 4,3 l / 5 l objem palivové nádrže: 40 litrů
Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?