Honda Jazz se poprvé veřejnosti představila v roce 2001, jenže za celou dobu existence si například u nás nezískala moc popularity. Současná třetí generace tak přináší hromadu výbavy a prostoru, za který si ovšem opět nechá královsky zaplatit. Vyplatí se vůbec nový Jazz s novým atmosférickým motorem o objemu 1.3 litru?
Nová Honda Jazz se po vzhledové stránce liší od svých předchůdců víc než hodně. Pryč je typická zakulacenost a designéři jí dali do vínku uhlazený vzhled, který ale není každému po chuti. V rámci veřejnosti se totiž na její adresu snášeli pochvalné, ale i negativní reakce. Tak či tak, vůz působí dospěle a díky žluto-zelenému laku vypadá dost zajímavě.
Ve výbavě nechyběly LED diody pro denní svícení, dynamicky střižené nárazníky, prolisy v bočních dveřích anebo patnáctipalcová litá kola. Ano, tohle jsou opravdu 15ky, na snímcích ale působí jako o palec menší disky.
Čekali byste, že společně s LEDkami dostanete v nejvyšší výbavě i xenony? Pak budete nejspíše zklamaní. Ani vrcholná verze Jazzu třetí generace nenabídne víc než světlomety s dvouvláknovou žárovkou H4. To znamená celkem špatnou viditelnost v nočním dešti, kdy nevidíte skoro nic a až dálková světla vám trošku ujasní, kam vlastně jedete.
Interiér je překvapivě velkýV novém Jazzu je přítomna již dobře známá palubní deska s infotainmentem Honda Connect a dotykovým displejem, pohodlná měkká sedadla a hlavně, kabina je nečekaně prostorná. Snad jen boční obří okna by si možná zasloužila zatmavit, protože si pak přijdete, jako když jedete v prosklené výloze.
Za volantem nového Jazzu má řidič o něco vyšší posez, než je zdrávo, ale oproti Civicu to zas tolik nevadí. Z auta je velmi dobrý výhled do všech stran, řadící páka není zbytečně utopená někde u podlahy a hlavy předních pasažérů potěší doslova obrovské opěrky. S novou generací se zapracovalo na odhlučnění, takže až v opravdu vysokých dálničních rychlostech nastává v kabině ruch.
Překvapil i volant, který sice postrádá kožené čalounění, za to dobře padne do ruky. Zadní lavice dostala funkci Honda Magic Seats, díky které ji lze vyklopit vzhůru a rázem jde v autě převést například nerozložené horské kolo. Základní objem kufru činí 354 litrů, po sklopení zadních sedadel můžete naopak díky zcela rovné ploše využít objem 1314 litrů.
V interiéru se však najdou i chyby. Převážně tvrdé plasty jsou zde hodně častým jevem, vzhled řadicí páky vypadá, jako byste se vrátili do minulého tisíciletí a lehkou tragedií je umístění příplatkové loketní opěrky. Na rozdíl od konkurence si na ni prostě nejde pohodlně položit loket. Hledat vhodné nastavení sedadla, abyste se mohli o loketku opřít, je pak poměrně těžké a většinou se to nepodaří.
Jediný motor v nabídceNěkoho může zarazit, že do Evropy se dostala jen jedna motorizace, kterou může být nový Jazz vybaven. Tou je zážehový atmosférický čtyřválec o objemu 1.3 litru s výkonem 102 koní a točivým momentem 123 Nm. Přijde vám to málo? Pak nemáte bohužel moc na výběr… S dotyčným motorem pak spolupracuje manuální šestikvalt, automat je taktéž v nabídce, ale v rámci většího požitku z jízdy je dle našeho názoru manuál mnohem lepší volbou.
Testovaná pohonná jednotka disponuje legendárním systémem i-VTEC. Ten funguje na principu přiostření vačky ve vyšších otáčkách, což znamená, že motor má zcela proměnlivou charakteristiku podle stylu jízdy řidiče. Chcete jet úsporně a nikam se nehnat? Pak řaďte do necelých 3400 ot/min., moc nešlapejte na plynový pedál a rázem máte z nového Jazzu úsporné a tiché auto. Na oplátku vás vůz odmění kombinovanou spotřebou okolo 4,5 litru na 100 km.
Kdo naopak uznává sportovní styl jízdy, nechť se nebojí točit motor až do 6000 ot/min., protože v tomto pásmu se vám dostane plného výkonu a leckdy jsme měli pocit, že pod kapotou je o padesát koní víc, než udává technický průkaz. V dynamickém tempu se přidával i hutný sportovní zvuk a snad jen „prsknutí“ z výfuku chybělo k tomu, abychom měli na tváři úsměv od ucha k uchu. Kdo se však rozhodne využít potenciál motoru a auta naplno, bude muset počítat s tím, že z nádrže o objemu 40 litrů mu brzo zmizí všechno palivo. Spotřeba se totiž leckdy dostala k deseti litrům na sto.
Ještě lepší je ale podvozek a samotná jízda. Auto doslova žehlí i větší nerovnosti, do kabiny se dostává minimum rušivých zvuků z okolí a posádka si může užívat nerušenou jízdu. Až obří díry nebo prohlubně od kanálu přináší jasnou odezvu v podobě tupé rány od kol. V zatáčkách je dobré pamatovat na to, že auto se poměrně hodně naklání, což je daň za měkčí tlumiče.
Posilovač řízení poskytoval dostatek zpětné vazby a převodovka je velmi přesná a má krátké dráhy. A pokud by se někdo až moc za volantem nové Hondy Jazz rozvášnil, celkem brzo jej zkrotí elektronická stabilizace. Dost nás překvapily i neúnavné a celkem ostré brzdy, které nás několikrát (nedobrovolně) přesvědčily o svých kvalitách.
ZávěrTřetí generace Hondy Jazz ušla opět mílový krok kupředu, jenže i tak se nedá považovat za krále segmentu. Na první pohled hezký vzhled může někoho doslova znechutit, opticky menší kola tomu taktéž moc nepřidávají a prehistorické vláknové žárovky v hlavních světlometech by mohl někdo považovat za aprílový žert, jenže tomu tak není. V dalších ohledech ale Jazz boduje svou prostorností a variabilitou interiéru, dobrým odhlučněním a velmi živým motorem, který dokáže být na požádání klidný anebo zběsilý. Kdo tak touží po novém Jazzu a nevadí mu námi zmíněné chyby, měl by se po něm poohlédnout, chybu tím rozhodně neudělá.
Celkové hodnocení: 81 %Základní cena vozu: 384 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 405 900 Kč
KLADY
- úsporný a výkonný motor
- dobré odhlučnění kabiny
- vnitřní prostor a variabilita
- dobře naladěný podvozek
- solidní výbava
ZÁPORY
- absence xenonových světlometů
- vzhled řadící páky
- tvrdé plasty v kabině
Motorizace řadový zážehový čtyřválec objem: 1318 cm3 nejvyšší výkon: 102koní při 6000 ot./min. největší točivý moment: 123Nm při 5000 ot./min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 190 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,2 s spotřeba paliva dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 6,1 l / 4,3 l / 5 l objem palivové nádrže: 40 litrůDo další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.