Na český trh dorazila nejnovější generace Audi A4 s kódovým označením B9 a my jsme nemohli odolat nabídnuté týdenní zápůjčce od českého zastoupení značky. Dopředu můžeme prozradit, že naše prvotní očekávání nebyla velká, jenže na konci testu jsme marně hledali způsob, jak si A4 nechat ve své garáži. Rozhodně se taktéž nejedná o pouhý facelift předešlé generace, protože vůz nabízí tolik technických změn, že si právem zaslouží označení „nový“.
V době testu se objevilo silné sněžení, takže jsme A4ku vzali na jednu zapadlou zasněženou okresku v západních Čechách, kde jí to velmi slušelo. Však se na to podívejte, jak si návrháři pohráli s liniemi karoserie a jak to ve výsledku autu náramně sluší. Vývojáři dosáhli oproti předešlé generaci velkého zlepšení v oblasti aerodynamiky, snížili hmotnost a instalovali jí populární ostře řezanou maskou Single Frame.
Tu v naší výbavě doplňovaly LED světlomety, které mají dramatický vzhled a v noci svítí výborně. Komu by to i tak přišlo málo, v nabídce příplatků naleznete o něco výkonnější Matrix LED diody. Při pohledu z boku působí karoserie elegantním dojmem a pohled na záď je taktéž tím, který si budete vyloženě užívat.
V rámci nového designu se povedlo Audi dosáhnout nízké hodnoty součinitele aerodynamického odporu vzduchu. Ten činí u sedanu Cx 0,23, což je nižší hodnota, než nabízejí někteří na úspornou jízdu zaměření konkurenti. Sluší se také dodat, že nová generace A4ky měří na délku 4 725 mm, což je o 2,5 cm více než předchůdce. Narostla i šířka na 1 842 mm (o 16 mm více) a rozvor náprav se zvětšil o 12 mm na 2 820 mm.
Útulná atmosféra zde hraje první liguJestli vás neokouzlil design německé novinky, pak bychom vám doporučovali se posadit do její kabiny. Po usazení a zavření dveří se totiž nejspíše budete cítit tak příjemně a pohodlně, že vás z auta budou tahat násilím. Ne, není to přehnané, někomu zde sice může chybět nějaká větší odvázanost, ale tu v Audi nehledejte.
V interiéru se míchá nadčasovost, elegance a uhlazenost, přičemž právě tahle kombinace je zárukou toho, že se zde bude většina majitelů cítit nadmíru příjemně. Samozřejmě, v úplné základní výbavě to tady bude vypadat o něco odlišněji, v naší testované verzi jsme totiž měli například obložení palubní desky a středového panelu z pravého hliníku. Nechyběla ani digitální přístrojová deska s 12″ displejem Audi virtual cockpit (za příplatek 7 200 Kč), která je velmi povedeným prvkem výbavy a my ho rozhodně doporučujeme.
Umí totiž měnit zobrazení, zvětšovat nebo zmenšovat zobrazené informace, místo budíků ukáže údaje z navigace anebo se dá skrze ní ladit rádio. Mimo to je na středu palubní desky umístěn další dotykový displej o velikosti 8,3″. Ten má jednu velkou nevýhodu, nedá se zasouvat tak, jako v loni testované Audi Q3. Navigační pokyny nebo aktuální rychlost se pak v poslední řadě zobrazují i barevném head-up displeji před řidičem.
Velmi se nám líbily na dotek příjemně zpracované otočné ovladače klimatizace a topení. Při přiblížení prstu ruky ke tlačítku se navíc na displeji zvětší aktuální ikona displeje, což je na pohled hezký efekt. Při delší jízdě se o vaše pohodlí postará i řadící páka automatické převodovky, která slouží jako podpora pro zápěstí. A hovořit o samotné kvalitě a zpracování použitých materiálů asi nemá smysl, vše je zde dokonalé a za týden intenzivního testování jsme nenašli jednu jedinou chybu, která by nás v interiéru A4 iritovala!
Co se týče samotného prostoru v kabině, na přední sedadla se bez problému posadí i rozměrnější postavy s výškou do 185 cm. Sportovnější sedadla obsažena v paketu S Line navíc nabízela elektrický výhřev a široký rozsah nastavení ve všech směrech. Při usednutí dozadu je pak díky karoserii sedan jasné, že zde nebude tolik místa nad hlavou, jako tomu je u Avantu. I přes to jsem neměl problém posadit dozadu dva ne zrovna malé cestující a snad jen jejich kolena si občas postěžovala na méně centimetrů.
Faktem ale zůstává to, že kdo chce víc místa vzadu a nepatří zrovna k „trpaslíkům“, sáhne v nabídce Audi po větším modelu A6. Koho náhodou zajímá objem zavazadelníku, ten bude jistě potěšen. V základu se A4 sedan chlubí kufrem o objemu 480 litrů, po sklopení zadních sedaček se objeví prostor s 965 litry.
Bez Quattra to není onoJak název napovídá, jedna podstatná věc naší testované verzi chyběla. Tou je pohon všech kol Quattro a v rámci testování musíme prozradit, že hlavně na kluzké vozovce (sníh, led, voda) se A4 s Quattrem bude cítit o dost lépe. Dokonce se nám povedlo A4 omylem při focení zahrabat do 25 cm hlubokém sněhu.
Samotné vyproštění bylo naštěstí jen krátkým (ale nervy drásajícím) úkonem, protože pod kapotou jsme měli výkonný naftový dvoulitr s výkonem 190 koní v rozmezí 3800-4200 ot/min. a točivým momentem 400 Nm od 1750-3000 ot/min. Po úplném vypnutí kontroly trakce jsme se pak centimetr po centimetru posouvali kupředu (společně s kolegou tlačícím vzadu). Sluší se dodat, že s motorem spolupracoval sedmistupňový automat S tronic s možností manuálního řazení skrze pádla pod volantem.
Tahle motorizace naštěstí umožňuje zkombinování s pohonem obou náprav, takže kdo chce naftu spojenou s Quattrem, má na výběr mezi tímto provedením anebo vrcholnou verzí A4 3.0 TDI V6. Motor nás nadchl svou dynamikou, pružností a zároveň nízkou spotřebou. Ve výbavě vozu byl i systém Audi Drive Select, s jehož pomocí se dala měnit charakteristika motoru, účinek posilovače řízení, tvrdost tlumičů a výkon klimatizace.
Ekonomicky smýšlející povahy potěší režim Efficency, kdy po odebrání nohy z plynového pedálu motor vyřadí na neutrál a vůz tzv. plachtí. Naopak pro využití plného potenciálu motoru se hodí vůz přepnout do modu Dynamic. V tu chvíli tlumiče a posilovač řízení ztuhnou, převodovka drží déle zařazení nižší převod a odezva na stlačení plynového pedálu je víc než bleskurychlá.
I přes využívání plného výkonu a tahu v jakémkoliv zatížení jsme se v oblasti spotřeby nedostali přes hranici devíti litrů na 100 km. Při každodenních jízdách se však není problém dostat i pod šest litrů, což je zárukou toho, že na jednu nádrž ujedete okolo 1000 km. S nádrží však souvisí jedno ale. V základu totiž naftová A4 pojme jen 40 litrů paliva, což vypadá jako vtip, ale není tomu tak. V rámci nízké základní váhy k tomuto kroku svolili sami inženýři a pokud chce někdo větší objem, bezplatně si může zvolit právě o 13 litrů větší nádrž.
A jaká je nová A4ka v oblasti komfortu jízdy? Rukama nám sice zatím neprošla verze s klasickými tlumiči, ale testované provedení s adaptivním podvozkem se ukázalo jako velmi solidní volba. Každý režim znamenal jiné tlumení nerovností, odlišné náklony karoserie v zatáčkách a chvílemi se dostavilo i typické "mořské" pohupování v režimu Comfort. Doslova se však dá říct, že na naše nepříliš kvalitní silnice se hodí nejvíc nastavení Efficiency, kdy je podvozek poddajný, ale přitom se vůz příliš nenaklání. Až velké nerovnosti a spáry dovedou do kabiny poslat nepěkný ráz od tlumičů a je vcelku jedno, jak jsou právě nastaveny.
ZávěrV aktuální generaci dovede nová Audi A4 poskytnout velmi dobrý jízdní komfort, který je podpořen skvělým podvozkem, silným leč úsporným motorem a v neposlední řadě i nižší vahou. Auto je doslova radost poslat do zatáčky a sportovně naladění řidiči si po úplném vypnutí stabilizace užijí za volantem spoustu zábavy. Najdou se však i negativa, kterými jsou některé příplatky, absence pohonu všech kol Quattro pro základnější motorizace nebo stále malá 53 litrová nádrž (která je navíc v bezplatné doplňkové výbavě). Za nás si však nová A4 vysloužila vysoké hodnocení, protože chyby se na ní hledají velmi ztěží.
Celkové hodnocení: 94 %Základní cena testovaného vozu: 1 120 900 Kč
Cena testované verze: 1 564 999 Kč
KLADY
- dravě elegantní design
- kvalitně zpracovaný interiér
- pohodlná a rozměrná sedadla
- jízdní výkony a dynamika
- přijatelná spotřeba
ZÁPORY
- objem nádrže
- některé nečekané příplatky
- nemáme jí v garáži
Motorizace řadový čtyřválcový vznětový motor objem: 1968 cm3 největší výkon: 140 kW při 3800-4200 ot/min. nejvyšší točivý moment: 400 Nm při 1750-3000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 237 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,7 sekundy spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 4,8 / 3,7 l / 4,1 l objem palivové nádrže: 53 litrůČínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.