Na český trh dorazila nejnovější generace Audi A4 s kódovým označením B9 a my jsme nemohli odolat nabídnuté týdenní zápůjčce od českého zastoupení značky. Dopředu můžeme prozradit, že naše prvotní očekávání nebyla velká, jenže na konci testu jsme marně hledali způsob, jak si A4 nechat ve své garáži. Rozhodně se taktéž nejedná o pouhý facelift předešlé generace, protože vůz nabízí tolik technických změn, že si právem zaslouží označení „nový“.
V době testu se objevilo silné sněžení, takže jsme A4ku vzali na jednu zapadlou zasněženou okresku v západních Čechách, kde jí to velmi slušelo. Však se na to podívejte, jak si návrháři pohráli s liniemi karoserie a jak to ve výsledku autu náramně sluší. Vývojáři dosáhli oproti předešlé generaci velkého zlepšení v oblasti aerodynamiky, snížili hmotnost a instalovali jí populární ostře řezanou maskou Single Frame.
Tu v naší výbavě doplňovaly LED světlomety, které mají dramatický vzhled a v noci svítí výborně. Komu by to i tak přišlo málo, v nabídce příplatků naleznete o něco výkonnější Matrix LED diody. Při pohledu z boku působí karoserie elegantním dojmem a pohled na záď je taktéž tím, který si budete vyloženě užívat.
V rámci nového designu se povedlo Audi dosáhnout nízké hodnoty součinitele aerodynamického odporu vzduchu. Ten činí u sedanu Cx 0,23, což je nižší hodnota, než nabízejí někteří na úspornou jízdu zaměření konkurenti. Sluší se také dodat, že nová generace A4ky měří na délku 4 725 mm, což je o 2,5 cm více než předchůdce. Narostla i šířka na 1 842 mm (o 16 mm více) a rozvor náprav se zvětšil o 12 mm na 2 820 mm.
Útulná atmosféra zde hraje první liguJestli vás neokouzlil design německé novinky, pak bychom vám doporučovali se posadit do její kabiny. Po usazení a zavření dveří se totiž nejspíše budete cítit tak příjemně a pohodlně, že vás z auta budou tahat násilím. Ne, není to přehnané, někomu zde sice může chybět nějaká větší odvázanost, ale tu v Audi nehledejte.
V interiéru se míchá nadčasovost, elegance a uhlazenost, přičemž právě tahle kombinace je zárukou toho, že se zde bude většina majitelů cítit nadmíru příjemně. Samozřejmě, v úplné základní výbavě to tady bude vypadat o něco odlišněji, v naší testované verzi jsme totiž měli například obložení palubní desky a středového panelu z pravého hliníku. Nechyběla ani digitální přístrojová deska s 12″ displejem Audi virtual cockpit (za příplatek 7 200 Kč), která je velmi povedeným prvkem výbavy a my ho rozhodně doporučujeme.
Umí totiž měnit zobrazení, zvětšovat nebo zmenšovat zobrazené informace, místo budíků ukáže údaje z navigace anebo se dá skrze ní ladit rádio. Mimo to je na středu palubní desky umístěn další dotykový displej o velikosti 8,3″. Ten má jednu velkou nevýhodu, nedá se zasouvat tak, jako v loni testované Audi Q3. Navigační pokyny nebo aktuální rychlost se pak v poslední řadě zobrazují i barevném head-up displeji před řidičem.
Velmi se nám líbily na dotek příjemně zpracované otočné ovladače klimatizace a topení. Při přiblížení prstu ruky ke tlačítku se navíc na displeji zvětší aktuální ikona displeje, což je na pohled hezký efekt. Při delší jízdě se o vaše pohodlí postará i řadící páka automatické převodovky, která slouží jako podpora pro zápěstí. A hovořit o samotné kvalitě a zpracování použitých materiálů asi nemá smysl, vše je zde dokonalé a za týden intenzivního testování jsme nenašli jednu jedinou chybu, která by nás v interiéru A4 iritovala!
Co se týče samotného prostoru v kabině, na přední sedadla se bez problému posadí i rozměrnější postavy s výškou do 185 cm. Sportovnější sedadla obsažena v paketu S Line navíc nabízela elektrický výhřev a široký rozsah nastavení ve všech směrech. Při usednutí dozadu je pak díky karoserii sedan jasné, že zde nebude tolik místa nad hlavou, jako tomu je u Avantu. I přes to jsem neměl problém posadit dozadu dva ne zrovna malé cestující a snad jen jejich kolena si občas postěžovala na méně centimetrů.
Faktem ale zůstává to, že kdo chce víc místa vzadu a nepatří zrovna k „trpaslíkům“, sáhne v nabídce Audi po větším modelu A6. Koho náhodou zajímá objem zavazadelníku, ten bude jistě potěšen. V základu se A4 sedan chlubí kufrem o objemu 480 litrů, po sklopení zadních sedaček se objeví prostor s 965 litry.
Bez Quattra to není onoJak název napovídá, jedna podstatná věc naší testované verzi chyběla. Tou je pohon všech kol Quattro a v rámci testování musíme prozradit, že hlavně na kluzké vozovce (sníh, led, voda) se A4 s Quattrem bude cítit o dost lépe. Dokonce se nám povedlo A4 omylem při focení zahrabat do 25 cm hlubokém sněhu.
Samotné vyproštění bylo naštěstí jen krátkým (ale nervy drásajícím) úkonem, protože pod kapotou jsme měli výkonný naftový dvoulitr s výkonem 190 koní v rozmezí 3800-4200 ot/min. a točivým momentem 400 Nm od 1750-3000 ot/min. Po úplném vypnutí kontroly trakce jsme se pak centimetr po centimetru posouvali kupředu (společně s kolegou tlačícím vzadu). Sluší se dodat, že s motorem spolupracoval sedmistupňový automat S tronic s možností manuálního řazení skrze pádla pod volantem.
Tahle motorizace naštěstí umožňuje zkombinování s pohonem obou náprav, takže kdo chce naftu spojenou s Quattrem, má na výběr mezi tímto provedením anebo vrcholnou verzí A4 3.0 TDI V6. Motor nás nadchl svou dynamikou, pružností a zároveň nízkou spotřebou. Ve výbavě vozu byl i systém Audi Drive Select, s jehož pomocí se dala měnit charakteristika motoru, účinek posilovače řízení, tvrdost tlumičů a výkon klimatizace.
Ekonomicky smýšlející povahy potěší režim Efficency, kdy po odebrání nohy z plynového pedálu motor vyřadí na neutrál a vůz tzv. plachtí. Naopak pro využití plného potenciálu motoru se hodí vůz přepnout do modu Dynamic. V tu chvíli tlumiče a posilovač řízení ztuhnou, převodovka drží déle zařazení nižší převod a odezva na stlačení plynového pedálu je víc než bleskurychlá.
I přes využívání plného výkonu a tahu v jakémkoliv zatížení jsme se v oblasti spotřeby nedostali přes hranici devíti litrů na 100 km. Při každodenních jízdách se však není problém dostat i pod šest litrů, což je zárukou toho, že na jednu nádrž ujedete okolo 1000 km. S nádrží však souvisí jedno ale. V základu totiž naftová A4 pojme jen 40 litrů paliva, což vypadá jako vtip, ale není tomu tak. V rámci nízké základní váhy k tomuto kroku svolili sami inženýři a pokud chce někdo větší objem, bezplatně si může zvolit právě o 13 litrů větší nádrž.
A jaká je nová A4ka v oblasti komfortu jízdy? Rukama nám sice zatím neprošla verze s klasickými tlumiči, ale testované provedení s adaptivním podvozkem se ukázalo jako velmi solidní volba. Každý režim znamenal jiné tlumení nerovností, odlišné náklony karoserie v zatáčkách a chvílemi se dostavilo i typické "mořské" pohupování v režimu Comfort. Doslova se však dá říct, že na naše nepříliš kvalitní silnice se hodí nejvíc nastavení Efficiency, kdy je podvozek poddajný, ale přitom se vůz příliš nenaklání. Až velké nerovnosti a spáry dovedou do kabiny poslat nepěkný ráz od tlumičů a je vcelku jedno, jak jsou právě nastaveny.
ZávěrV aktuální generaci dovede nová Audi A4 poskytnout velmi dobrý jízdní komfort, který je podpořen skvělým podvozkem, silným leč úsporným motorem a v neposlední řadě i nižší vahou. Auto je doslova radost poslat do zatáčky a sportovně naladění řidiči si po úplném vypnutí stabilizace užijí za volantem spoustu zábavy. Najdou se však i negativa, kterými jsou některé příplatky, absence pohonu všech kol Quattro pro základnější motorizace nebo stále malá 53 litrová nádrž (která je navíc v bezplatné doplňkové výbavě). Za nás si však nová A4 vysloužila vysoké hodnocení, protože chyby se na ní hledají velmi ztěží.
Celkové hodnocení: 94 %Základní cena testovaného vozu: 1 120 900 Kč
Cena testované verze: 1 564 999 Kč
KLADY
- dravě elegantní design
- kvalitně zpracovaný interiér
- pohodlná a rozměrná sedadla
- jízdní výkony a dynamika
- přijatelná spotřeba
ZÁPORY
- objem nádrže
- některé nečekané příplatky
- nemáme jí v garáži
Motorizace řadový čtyřválcový vznětový motor objem: 1968 cm3 největší výkon: 140 kW při 3800-4200 ot/min. nejvyšší točivý moment: 400 Nm při 1750-3000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 237 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,7 sekundy spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 4,8 / 3,7 l / 4,1 l objem palivové nádrže: 53 litrůŠkoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?