Pojem GTI je pro fanoušky značky Volkswagen doslova kouzelné označení, které je ztělesněním dokonalé sportovní univerzálnosti. Můžeme jej vídat už po sedm generací u modelu Golf a právě poslední sedmičkové „gétéíčko“ jsme podrobili podrobnému redakčnímu testu. V nabídce je navíc ještě ostřejší GTI Performance nebo vrcholná verze R, na kterou se (snad) podíváme příště.
S každou generací Golfu GTI se vůz tak nějak přiostří a nabídne více agresivity. To je vidět i u sedmého pokračování německé sportovní legendy. Však se na to podívejte sami, ostře řezaný nárazník s velkými nasávacími otvory a žebrováním, typická sportovní litá kola, červená linka táhnoucí se přes masku chladiče a končící uvnitř předních světlometů nebo dvojice chromovaných koncovek výfuků. To a mnohem víc jasně napovídá okolí, že s tímhle Golfem by si neměli zkoušet hrát.
Je sice pravdou, že když vedle tohoto Golfu postavíte jiný konkurenční hothatch, najednou zjistíte, že GTI není zas tak odvázané. To však není chyba, z našeho úhlu pohledu je to spíše dobře, protože auto nedává znát, jak strašně rychlé ve výsledku je. Kdo navíc touží po opravdu zběsilém Golfu a GTI mu přijde slabé, může se poohlédnout po 300 koňovém provedení s označením Golf R.
Sportovní a přitom komfortníV kabině to vypadá prakticky stejně, jako v každém jiném sedmičkovém Golfu. Je pravdou, že v námi testované verzi jsme měli snad všechny možné příplatky, takže to v ní vypadalo nadprůměrně dobře. Na první pohled zaujme sportovní volant se zploštělou spodní částí věnce a logem GTI, červeně podsvícené lišty na předních dveřích anebo kárované čalounění sportovně tvarovaných předních sedadel. Jinak zde očekávejte klasiku v podobě pečlivého zpracování dílů a na dotek příjemné materiály.
Středová konzola je mírně natočena k řidiči a u středového panelu díky voliči automatické převodovky nenajdeme klasickou řadící páku s hlavicí ve tvaru golfového míčku. Potěší i to, že vůz má pět dveří a stále slušný kufr o základním objemu 380 litrů. V případě sklopení zadních sedaček se pak vytvoří prostor s objemem 1270 litrů.
Za nutnost považujeme zmínit, že ve sportovních sedačkách se sedělo velmi pohodlně, dalo se v nich trávit i několik hodin soustavné jízdy po dálnici a na točitých okreskách je v nich řidič se spolujezdcem doslova přilepen. Po stránce pohodlí navíc dozadu posadíte dvě dospělé osoby s výškou 184 cm a i jejich kolena si nebudou stěžovat na nedostatek místa.
Síla mu vážně nechybíPod kapotou najdeme stejnou pohonnou jednotku, jako měla nedávno testovaná Škoda Octavia RS230. Jedná se tak o dvoulitrový turbem dopovaný benzinový čtyřválec, který je u základní verze Golfu GTI naladěn na výkon 220 koní a 350 Nm točivého momentu. S ním můžete mít spárován šestistupňový manuál nebo automat DSG, který nabídl i náš testovaný kus. Myslíte si, že s automatem ztrácí GTI smysl? Tak to jste na velkém omylu.
Oproti verzi Performance (kde dostanete samosvor) má vůz elektronický diferenciál XDS+. Ten se stará o to, aby v zatáčce neprokluzovalo vnitřní přední kolo a za nás musíme uznat, že to funguje! S Golfem VII GTI DSG zrychlíte z 0 na 100 km/h za 6.5 sekundy a maximálka činí velmi krásných 246 km/h.
Golf GTI ale nepatří do kategorie dálničních naháněčů. Od toho má Volkswagen v nabídce jiné modely a testovaný kousek si nejvíce liboval na okreskách. Vůz je velmi dobře odhlučněn a nabízel adaptivní podvozek s několika režimy, což bylo výsledkem nebývalého komfortu. I na rozbitých silnicích se v režimu Comfort do kabiny nedostaly skoro žádné rázy a karoserie se jen decentně pohupovala.
Co se týče práce automatu DSG, řidič má možnost nechat vše na elektronice, popřípadě si řadit za pomoci pádel pod volantem. Někdo by si ale přeci jen zvolil manuál, protože ten je defacto jedinou správnou volbou. S tím musíme tak trochu souhlasit, ale ani automat neubírá na celkovém skvělém jízdním dojmu a navíc řadí o dost rychleji než jakýkoliv řidič s manuálem. Vyznavače ostré jízdy pak bude v režimu Sport čekat efektní prskání z výfuků při každém přeřazení.
Dvoulitrové TSI jde s chutí po otáčkách a při ostrém tempu se do kabiny dostává rázný zvuk motoru. I tady ale čekejte umělý syntetizátor, jenž vám do repráků pouští zvuk osmiválce. Naštěstí se dá tahle věc deaktivovat v palubním menu, což je dle našeho názoru dobře. Auto má už tak dost sytý projev a nemusí si tak pomáhat falešnými tóny.
Klidná jízda je v Golfu GTI požitek, avšak to pravé ořechové nastane, když ho vezmete na nějakou pěknou okresku. Vůbec nevadí, že bude trošku navlhlá, protože i s tím si poradí elektronický systém XDS+. Každé přední kolo zkrátka v rámci možností zabíralo co nejvíc a při částečně vypnuté elektronické stabilizaci (naplno to jde jen u Golfu R) se dočkáte i efektních jízd bokem. Zkrátka, tohle auto nás neskutečně bavilo a jen stav bankovního konta a absence čerpací stanice v širokém okolí byly omezujícími faktory.
A když to náhodou přeženete, stále vás v pozadí hlídá systém ESP a silné brzdy, které jsme za celou dobu nebyly schopni unavit. Ke skvělé jízdě přispívá i variabilní převod řízení s pouhými 2,1 otáčkami a podle zvoleného jízdního režimu se mění i samotná tuhost posilovače. Podvozek snese i větší výmoly a každé nastavení v palubním menu má své opodstatnění. A jak je to se spotřebou? S lehkou nohou na plynovém pedálu se dá jezdit s průměrem 6,2 litru na 100 km! Kdo na to šlápne a bude GTI využívat k tomu, k čemu je vyrobeno, nechť ať počítá s číslovkami okolo dvanácti litrů.
ZávěrKompaktní německý hatchback s logem GTI je ve své sedmé generaci dokonalým strojem. V porovnání s koncernovou Octavií RS je s ním o něco větší zábava a nabízí lepší podvozek. Hledat chyby na Golfu samotném je hodně těžký úkol, natož pak u této verze. Ano, pro někoho je velké mínus automat DSG anebo příliš mnoho příplatků. Však testovaný kus stál přes jeden milion korun a za to se dá koupit už ledacos. Tak proč si vlastně Golfa VII GTI koupit? Nabízí solidní prostornost, jízdní komfort a zábavné dovednosti, které jsou spojeny s každodenní praktičnostní. Pro náročnější klienty má navíc VW v nabídce dravý Golf R či GTI Perfomance. Volba je tak čistě na vás.
Celkové hodnocení: 93 %Základní cena testovaného vozu: 715 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 011 800 Kč
KLADY
- pružný a výkonný motor
- schopný adaptivní podvozek
- komfort a pohodlí v kabině
- ovladatelnost a stabilita
ZÁPORY
- příplatky a cena
- nekoupíte ho jako kombi
Motorizace 4 válcový zážehový objem: 1984 cm3 nejvyšší výkon: 220 koní při 4500 - 6200 ot/min. největší točivý moment: 350 Nm při 1500 - 4400 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 246 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,5 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 8,1 l / 5,3 l / 6,3 l objem palivové nádrže: 50 litrůFacelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.