Pojem GTI je pro fanoušky značky Volkswagen doslova kouzelné označení, které je ztělesněním dokonalé sportovní univerzálnosti. Můžeme jej vídat už po sedm generací u modelu Golf a právě poslední sedmičkové „gétéíčko“ jsme podrobili podrobnému redakčnímu testu. V nabídce je navíc ještě ostřejší GTI Performance nebo vrcholná verze R, na kterou se (snad) podíváme příště.
S každou generací Golfu GTI se vůz tak nějak přiostří a nabídne více agresivity. To je vidět i u sedmého pokračování německé sportovní legendy. Však se na to podívejte sami, ostře řezaný nárazník s velkými nasávacími otvory a žebrováním, typická sportovní litá kola, červená linka táhnoucí se přes masku chladiče a končící uvnitř předních světlometů nebo dvojice chromovaných koncovek výfuků. To a mnohem víc jasně napovídá okolí, že s tímhle Golfem by si neměli zkoušet hrát.
Je sice pravdou, že když vedle tohoto Golfu postavíte jiný konkurenční hothatch, najednou zjistíte, že GTI není zas tak odvázané. To však není chyba, z našeho úhlu pohledu je to spíše dobře, protože auto nedává znát, jak strašně rychlé ve výsledku je. Kdo navíc touží po opravdu zběsilém Golfu a GTI mu přijde slabé, může se poohlédnout po 300 koňovém provedení s označením Golf R.
Sportovní a přitom komfortníV kabině to vypadá prakticky stejně, jako v každém jiném sedmičkovém Golfu. Je pravdou, že v námi testované verzi jsme měli snad všechny možné příplatky, takže to v ní vypadalo nadprůměrně dobře. Na první pohled zaujme sportovní volant se zploštělou spodní částí věnce a logem GTI, červeně podsvícené lišty na předních dveřích anebo kárované čalounění sportovně tvarovaných předních sedadel. Jinak zde očekávejte klasiku v podobě pečlivého zpracování dílů a na dotek příjemné materiály.
Středová konzola je mírně natočena k řidiči a u středového panelu díky voliči automatické převodovky nenajdeme klasickou řadící páku s hlavicí ve tvaru golfového míčku. Potěší i to, že vůz má pět dveří a stále slušný kufr o základním objemu 380 litrů. V případě sklopení zadních sedaček se pak vytvoří prostor s objemem 1270 litrů.
Za nutnost považujeme zmínit, že ve sportovních sedačkách se sedělo velmi pohodlně, dalo se v nich trávit i několik hodin soustavné jízdy po dálnici a na točitých okreskách je v nich řidič se spolujezdcem doslova přilepen. Po stránce pohodlí navíc dozadu posadíte dvě dospělé osoby s výškou 184 cm a i jejich kolena si nebudou stěžovat na nedostatek místa.
Síla mu vážně nechybíPod kapotou najdeme stejnou pohonnou jednotku, jako měla nedávno testovaná Škoda Octavia RS230. Jedná se tak o dvoulitrový turbem dopovaný benzinový čtyřválec, který je u základní verze Golfu GTI naladěn na výkon 220 koní a 350 Nm točivého momentu. S ním můžete mít spárován šestistupňový manuál nebo automat DSG, který nabídl i náš testovaný kus. Myslíte si, že s automatem ztrácí GTI smysl? Tak to jste na velkém omylu.
Oproti verzi Performance (kde dostanete samosvor) má vůz elektronický diferenciál XDS+. Ten se stará o to, aby v zatáčce neprokluzovalo vnitřní přední kolo a za nás musíme uznat, že to funguje! S Golfem VII GTI DSG zrychlíte z 0 na 100 km/h za 6.5 sekundy a maximálka činí velmi krásných 246 km/h.
Golf GTI ale nepatří do kategorie dálničních naháněčů. Od toho má Volkswagen v nabídce jiné modely a testovaný kousek si nejvíce liboval na okreskách. Vůz je velmi dobře odhlučněn a nabízel adaptivní podvozek s několika režimy, což bylo výsledkem nebývalého komfortu. I na rozbitých silnicích se v režimu Comfort do kabiny nedostaly skoro žádné rázy a karoserie se jen decentně pohupovala.
Co se týče práce automatu DSG, řidič má možnost nechat vše na elektronice, popřípadě si řadit za pomoci pádel pod volantem. Někdo by si ale přeci jen zvolil manuál, protože ten je defacto jedinou správnou volbou. S tím musíme tak trochu souhlasit, ale ani automat neubírá na celkovém skvělém jízdním dojmu a navíc řadí o dost rychleji než jakýkoliv řidič s manuálem. Vyznavače ostré jízdy pak bude v režimu Sport čekat efektní prskání z výfuků při každém přeřazení.
Dvoulitrové TSI jde s chutí po otáčkách a při ostrém tempu se do kabiny dostává rázný zvuk motoru. I tady ale čekejte umělý syntetizátor, jenž vám do repráků pouští zvuk osmiválce. Naštěstí se dá tahle věc deaktivovat v palubním menu, což je dle našeho názoru dobře. Auto má už tak dost sytý projev a nemusí si tak pomáhat falešnými tóny.
Klidná jízda je v Golfu GTI požitek, avšak to pravé ořechové nastane, když ho vezmete na nějakou pěknou okresku. Vůbec nevadí, že bude trošku navlhlá, protože i s tím si poradí elektronický systém XDS+. Každé přední kolo zkrátka v rámci možností zabíralo co nejvíc a při částečně vypnuté elektronické stabilizaci (naplno to jde jen u Golfu R) se dočkáte i efektních jízd bokem. Zkrátka, tohle auto nás neskutečně bavilo a jen stav bankovního konta a absence čerpací stanice v širokém okolí byly omezujícími faktory.
A když to náhodou přeženete, stále vás v pozadí hlídá systém ESP a silné brzdy, které jsme za celou dobu nebyly schopni unavit. Ke skvělé jízdě přispívá i variabilní převod řízení s pouhými 2,1 otáčkami a podle zvoleného jízdního režimu se mění i samotná tuhost posilovače. Podvozek snese i větší výmoly a každé nastavení v palubním menu má své opodstatnění. A jak je to se spotřebou? S lehkou nohou na plynovém pedálu se dá jezdit s průměrem 6,2 litru na 100 km! Kdo na to šlápne a bude GTI využívat k tomu, k čemu je vyrobeno, nechť ať počítá s číslovkami okolo dvanácti litrů.
ZávěrKompaktní německý hatchback s logem GTI je ve své sedmé generaci dokonalým strojem. V porovnání s koncernovou Octavií RS je s ním o něco větší zábava a nabízí lepší podvozek. Hledat chyby na Golfu samotném je hodně těžký úkol, natož pak u této verze. Ano, pro někoho je velké mínus automat DSG anebo příliš mnoho příplatků. Však testovaný kus stál přes jeden milion korun a za to se dá koupit už ledacos. Tak proč si vlastně Golfa VII GTI koupit? Nabízí solidní prostornost, jízdní komfort a zábavné dovednosti, které jsou spojeny s každodenní praktičnostní. Pro náročnější klienty má navíc VW v nabídce dravý Golf R či GTI Perfomance. Volba je tak čistě na vás.
Celkové hodnocení: 93 %Základní cena testovaného vozu: 715 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 011 800 Kč
KLADY
- pružný a výkonný motor
- schopný adaptivní podvozek
- komfort a pohodlí v kabině
- ovladatelnost a stabilita
ZÁPORY
- příplatky a cena
- nekoupíte ho jako kombi
Motorizace 4 válcový zážehový objem: 1984 cm3 nejvyšší výkon: 220 koní při 4500 - 6200 ot/min. největší točivý moment: 350 Nm při 1500 - 4400 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 246 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,5 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 8,1 l / 5,3 l / 6,3 l objem palivové nádrže: 50 litrůAutomobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?