Legendární Honda HR-V se poprvé představila ve své první generaci už na konci devadesátých let a teprve před dvěma roky se na domácím trhu v Japonsku ukázal její nástupce. Ten byl v prodejích víc než úspěšný a tak nic nebránilo tomu, vůz postupně uvést i k nám do Evropy. My jsme neváhali ani minutu a jako první jsme otestovali benzínové atmosférické provedení ve střední výbavě Elegance.
Kdo si vzpomíná na předešlou první generaci, tak současného nástupce zřejmě absolutně nepozná. Změnilo se zde totiž úplně všechno. Pryč jsou původní krabicovité tvary karoserie a místo toho zde máme moderní křivky a obliny.
Boční profil vozu připomíná lehce karoserii kupé, a to díky zapuštěným klikám zadních dveří. Ke všemu se přidávají i buclaté nárazníky, stříbrné oplastování vpředu a vzadu a chromované kliky dveří. Výsledný příjemný dojem z vizáže japonské novinky podtrhuje i tmavě modrý odstín karoserie.
Prostoru je tady víc, než by jste čekaliUž v loni v létě jsme při zahraničním představení nové generace HR-V obdivovali nový tříramenný volant. Ten je výhradou pouze u tohoto modelu a u žádné Hondy jej prozatím nenajdete. Jeho zpracování je přesné, dobře se drží a není na něm přehršel tlačítek. Celý interiér je pak orientován především na řidiče.
Standardní látkové sedačky jsou dostatečně měkké, sedělo se v nich víc než skvěle a umíme si představit v nich strávit i několik hodin soustavné jízdy po dálnici. Oproti Civicu zde se navíc nesedí příliš vysoko a na nejnižší nastavení sedačky se za volant posadí s trochou šikovnosti i 189 cm vysoká osoba.
Leckoho překvapí i to, že HR-V se jako první dočkala velkého úbytku tlačítek. Až na výjimky je zde pouze dotykové ovládání, které je intuitivní a má rychlou odezvu. Tady by se francouzské modely koncernu PSA mohli leccos přiučit. Jenže i tady se najdou drobné nedostatky. Palubní systém totiž využívá operační systém Android a ten se občas rozhodl stávkovat.
Nepotěší i některé materiály v kabině a dost výstřední je i výdech klimatizace před spolujezdcem. Ten má hned tři výstupy a prakticky bylo nemožné je nastavit tak, aby bylo ofukováno i boční okno. Třešničkou na dortu je pak schovaná dvojice portů USB ve spodní části středového panelu za řadící pákou. Neumíme si představit, jak během jízdy zapojujeme USB disk do připravené zdířky. Tento úkon je potřeba provádět buď to při stání, v případě jízdy pak vše přenechte spolujezdci.
Aby jsme ale jen nekritizovali, hlavní předností HR-V je nejen vzhled a sportovní volant. Největším kladem je totiž prostornost. Vpředu je místa dostatek ve všech směrech a jen malé procento řidičů bude svým pravým kolenem narážet do rozměrnějšího středového sloupku. Na zadních sedadlech je i na výšku poměrně dost místa, v podélném směru je to taktéž bez problému.
Nechybí ani prvky jako jsou sedadla Magic Seats z Hondy Civic. Zavazadlový prostor má celkem nízkou nakládací hranu a společně s mezipodlahou vůz nabídne základní objem 470 litrů. Po sklopení zadních sedaček se zjeví prostor o objemu 1533 litrů, což je vskutku hodně.
Tady turbo nečekejteJak bylo zkraje testu zmíněno, pod kapotou prvního námi testovaného HR-V pracoval atmosférický čtyřválec o výkonu 96 kW a točivém momentu 155 Nm. Špičku výkonu díky tomu najdete až v 6 600 ot./min, naopak vrchol točivého momentu se dostaví už v 4 600 ot./min. S motorem pak byla spárovana manuální šestistupňová převodovka.
Fanoušci značky Honda zcela určitě jásají nadčením, za to příznivci koncernových turbo motorů už asi přestali číst. Je jasné, že aby jste z HR-V vymáčkli posledního koně výkonu, musíte její pohonnou jednotku držet v otáčkách. Odměnou vám pak bude nejen slušná dynamika, ale co víc, motor zní ve vysokých otáčkách jako první generace ostrého Civicu Type-R, což se nám hodně líbí!
Samozřejmě s jízdním stylem souvisí i spotřeba. Auto má totiž celkem krátké převody a tak nebylo ničím neobvyklým, když jsme v rychlosti 60 km/h řadili šestku. Pro dynamickou jízdu na okresce či předjíždění na dálnici však budete muset bezpodmínečně podřazovat. Za dobu testu jsme častokrát podřadili do dálničního stoupáni ze šestky na čtyřku. Že je to moc? Ale kde že, právě takový styl téhle nové Hondě sedl a vůbec neprotestovala. Výsledná spotřeba se za dobu testu pohybovala na šesti litrech na 100 km, což znamenalo průměrné jízdní tempo. Kdo je vyznavačem ostřejšího jízdního stylu, ten se bude v průměru pohybovat ještě o dva litry výše.
I tady se však najdou nedostatky. Zvukový projev motoru je sice hutný, ale delší pobyt v benzínové verzi bude pro někoho znamenat, že mu po dvou hodinách dálniční jízdy praskne hlava. Odhlučnení kabiny od okolí totiž nepatří zrovna k přednostem vozu a na stupnici známkování bychom mu udělili lepší trojku.
A jak se benzínové HR-V chovalo na silnici? I přes to, že se nejedná o zrovna malé auto, se tenhle Japonec choval dostatečně sebejistě a snad jen opravdu ostré zatáčky dovedli s jeho karoserií pěkně hnout. Tvrdší podvozek je tady navíc spíše výhodou, dobře tlumí nerovnosti, posilovač řízení je celkem komunikativní a až přejezd větších nerovností pošle do kabiny tupější ránu. Někdo ale téhle Hondě neodpustí jednu věc. Evropský trh totiž nepočítá s uvedením verze s pohonem obou náprav. Honda prostě počítá s tím, že do terénu se s HR-V nikdo nevydá, a tak si bez ohledu na motorizaci budete moci koupit pouze předokolku.
ZávěrHonda HR-V to bude mít v Evropě sakra těžké. Jedná se sice o kvalitně zpracované, pohledné, hodně prostorné a dobře jezdící malé SUV, jenže má i svoje nedostatky. Pro někoho je atmosférický motor velkým negativem, protože je zvyklý na zátah "odspodu", bude jej děsit vyšší spotřeba a i absence pohonu obou náprav se musí počítat. Pravověrní automobilový fanoušci nebo klidnější povahy však kvality nové generace Hondy HR-V víc než ocení. A kdo by nechtěl atmosférický benzín, může zvolit naftovou verzi, která slibuje o něco větší dynamiku a nižší spotřebu. A nebojte, test naftového HR-V přijde již brzy.
Celkové hodnocení: 86 %Základní cena vozu: 519 900 Kč
Cena testované verze: 533 900 Kč
KLADY
- prostorný interiér
- zvuk motoru ve vysokých otáčkách
- velký zavazadelník
- sebejistý podvozek
- vzhled
ZÁPORY
- absence pohonu obou náprav
- odhlučnění kabiny
Motorizace řadový čtyřválec objem: 1 498 cm3 nejvyšší výkon: 130 koní při 6 600 ot/min největší točivý moment: 155 Nm při 4 600 ot/min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 192 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,2 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 7.1 l / 4.9 l / 5.6 l objem palivové nádrže: 50 litrůFacelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.