Koncernové dvojče nedávno testovaného VW Sharan zavítalo do naší redakční garáže. Jednalo se o zmodernizovaný Seat Alhambra aktuální třetí generace. Společně s tím byl vůz osazen tím nejsilnějším benzínovým motorem, jaký v aktuální nabídce najdeme. Jak se nám jezdilo s rodinným MPV, jenž má motor z modelu Golf VII GTI? A v čem všem se současná Alhambra liší od té předešlé?
Stejně jako u Sharanu, se i jeho dvojče Alhambra odlišuje pouze v některých drobných detailech, které rozpoznají jen skalní fanoušci Seatu. Nová je maska chladiče, logo automobilky a stejně jako u VW, i přední světlomety jsou naprosto totožné.
Naopak zadní lampy mají novou grafiku a LED diody. V naší testované verzi však byly za příplatek i kvalitně svíticí přední natáčecí bi-xenony, tmavá boční okna s roletkami, krásná litá kola či rudě červený metalický lak karoserie.
Místa je v něm požehnaněJak už to tak bývá, v případě modernizace se změny dostanou i do interiéru. Díky tomu tady najdeme příjemnější materiály, dekoraci palubní desky v imitaci karbonu a nebo nové prvky výbavy. Hlavní předností tohoto Seatu je však vnitřní prostor. Alhambra se chlubí obřím prostorem pro posádku ve všech směrech, ale i maximálním možným objemem zavazadlového prostoru 2430 litrů. V případě, že zakoupíte sedmimístnou verzi, při převezení sedmi osob dostanete do kufru 300 litrů nákladu.
V kapitole cestovní komfort si tenhle Seat od nás vysloužil známku dva. Rozměrná sedadla jsou poměrně tuhá, mají dobré boční vedení a jejich elektrický výhřev a masážní funkce u sedadla řidiče se víc než hodí. I výhled z auta jako takového je dobrý, v rozhledu moc nepřekážejí ani širší A sloupky s malým okénkem.
Pro malé děti je navíc připravena vychytávka v podobě zadní dvojice sedadel s flexibilním sedákem. Za pomoci tlačítka na jeho spodní straně se sedák jednoduše vysune směrem vzhůru a rázem zde máte obdobu dětské autosedačky.
Stejně jako omlazený VW Sharan, dostala i Alhambra do vínku spoustu nových technických vymožeností. V její výbavě se tak ocitla elektronická parkovací brzda s funkcí Auto Hold, adaptivní podvozek anebo asistent pro sledování slepého úhlu ve zpětných zrcátkách.
Jede jako vystřelený z prakuPod kapotou se ukrýval dvoulitrový přeplňovaný benzínový čtyřválec 2.0 TSI o výkonu 220 koní. Stejnou pohonnou jednotku přitom v trošku jiném naladění najdeme pod kapotou dua Škoda Octavia RS TSI / VW Golf GTI. Tabulky navíc říkají, že tohle MPV zrychluje z nuly na stovku za 7.6 sekundy, což je vzhledem k hmotnosti 1,8 tuny obstojná hodnota.
S motorem byl spojen šestistupňový automat s možností řazení pádly pod volantem. K tomu se přidal i sportovní mód, což byla záruka toho, že okolní řidiči se někdy nestačili divit, co že je to vlastně předjelo za krabici. Alhambra s výkonem 220 koní je zkrátka takový novodobý sleeper. Nikdo totiž do poslední chvíle nemá tušení, že pod její kapotou pracuje takové stádo koní. Poznávacím znamením tak jsou jen koncovky výfuku na každé straně. Ty jsou ale šikovně ukryté a snad jen částečný dým při plném prošlápnutí pedálu plynu dá najevo, že tohle není klasický nafťák.
K celkem ostré jízdě přispíval i již zmíněný adaptivní podvozek. U něj se dá stiskem tlačítka vybírat mezi režimy Comfort, Normal a Sport. Bohužel, za celou dobu testu nám přišlo, že ve všech režimech se podvozek chová stejně – je příliš tvrdý. Každý přejezd menší nerovnosti je dost cítit a nedej bože, aby jste projeli skrze hlubší poklop kanálu. To se pak do kabiny dostane nepěkná rána, která může probudit i spící děti na zadních sedadlech.
Možným nedostatkem je i šestistupňový automat DSG, který se někdy chová dost ospale a všechen výkon dodává tak nějak se zpožděním. Párkrát se nám totiž stalo, že jednotlivá rychlost byla zařazena příliš dlouho a až pokyn skrze pádlo pod volantem vše napravil. Současně s tím se do kabiny dostává i sytý zvuk nadopovaného čtyřválce, který naším uším doslova lahodil. V té souvislosti se však nedá zapomenut na spotřebu, která je odpovídající charakteru pohonné jednotky.
Kdo se bude chtít vážně bavit, nechť se připraví na hodnoty okolo 18 litrů na 100 km. Při klasické lehce dynamické jízdě ale počítejte spíše s devíti litry v průměru. Velmi lehká noha na plynovém pedálu a využívání funkce „volnoběh“ znamená konzumaci sedm na sto, ale kdo chce myslet na spotřebu, tuhle verzi si asi koupí těžko.
ZávěrOmlazená Alhambra s dvoulitrovým turbomotorem a hromadou příplatkové výbavy vyjde na pěkný ranec. Za cenu lehce přes jeden milion korun však dostanete neskutečně dynamické MPV pro až sedm osob, které nabídne kvalitu, prostornost, solidní jízdní vlastnosti a hezký vzhled. Negativem mohou být některé drahé příplatky anebo příliš tvrdý podvozek, který i přes adaptivní funkci toho moc nezmění. Autu se zkrátka líbí především na hladkých nových silnicích a s rozbitými okreskami si moc nerozumí.
Celkové hodnocení: 88 %Základní cena vozu: 858 900 Kč
Cena testované verze: 1 077 200 Kč
KLADY
- výkonný benzínový motor
- zpracování kabiny
- obří vnitřní prostor
- příjemný vzhled
ZÁPORY
- některé příplatky
- zbytečně tvrdý podvozek
Motorizace řadový čtyřválec objem: 1 984 cm3 nejvyšší výkon: 220 koní při 6 200 ot/min největší točivý moment: 350 Nm při 1 500 – 4 400 ot./min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 226 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 7.6 sekundy spotřeba (město, mimo, kombinovaná): 8,8 l / 7,6 / 8,2 l objem palivové nádrže: 70 litrůPřed začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.