Koncernové dvojče nedávno testovaného VW Sharan zavítalo do naší redakční garáže. Jednalo se o zmodernizovaný Seat Alhambra aktuální třetí generace. Společně s tím byl vůz osazen tím nejsilnějším benzínovým motorem, jaký v aktuální nabídce najdeme. Jak se nám jezdilo s rodinným MPV, jenž má motor z modelu Golf VII GTI? A v čem všem se současná Alhambra liší od té předešlé?
Stejně jako u Sharanu, se i jeho dvojče Alhambra odlišuje pouze v některých drobných detailech, které rozpoznají jen skalní fanoušci Seatu. Nová je maska chladiče, logo automobilky a stejně jako u VW, i přední světlomety jsou naprosto totožné.
Naopak zadní lampy mají novou grafiku a LED diody. V naší testované verzi však byly za příplatek i kvalitně svíticí přední natáčecí bi-xenony, tmavá boční okna s roletkami, krásná litá kola či rudě červený metalický lak karoserie.
Místa je v něm požehnaněJak už to tak bývá, v případě modernizace se změny dostanou i do interiéru. Díky tomu tady najdeme příjemnější materiály, dekoraci palubní desky v imitaci karbonu a nebo nové prvky výbavy. Hlavní předností tohoto Seatu je však vnitřní prostor. Alhambra se chlubí obřím prostorem pro posádku ve všech směrech, ale i maximálním možným objemem zavazadlového prostoru 2430 litrů. V případě, že zakoupíte sedmimístnou verzi, při převezení sedmi osob dostanete do kufru 300 litrů nákladu.
V kapitole cestovní komfort si tenhle Seat od nás vysloužil známku dva. Rozměrná sedadla jsou poměrně tuhá, mají dobré boční vedení a jejich elektrický výhřev a masážní funkce u sedadla řidiče se víc než hodí. I výhled z auta jako takového je dobrý, v rozhledu moc nepřekážejí ani širší A sloupky s malým okénkem.
Pro malé děti je navíc připravena vychytávka v podobě zadní dvojice sedadel s flexibilním sedákem. Za pomoci tlačítka na jeho spodní straně se sedák jednoduše vysune směrem vzhůru a rázem zde máte obdobu dětské autosedačky.
Stejně jako omlazený VW Sharan, dostala i Alhambra do vínku spoustu nových technických vymožeností. V její výbavě se tak ocitla elektronická parkovací brzda s funkcí Auto Hold, adaptivní podvozek anebo asistent pro sledování slepého úhlu ve zpětných zrcátkách.
Jede jako vystřelený z prakuPod kapotou se ukrýval dvoulitrový přeplňovaný benzínový čtyřválec 2.0 TSI o výkonu 220 koní. Stejnou pohonnou jednotku přitom v trošku jiném naladění najdeme pod kapotou dua Škoda Octavia RS TSI / VW Golf GTI. Tabulky navíc říkají, že tohle MPV zrychluje z nuly na stovku za 7.6 sekundy, což je vzhledem k hmotnosti 1,8 tuny obstojná hodnota.
S motorem byl spojen šestistupňový automat s možností řazení pádly pod volantem. K tomu se přidal i sportovní mód, což byla záruka toho, že okolní řidiči se někdy nestačili divit, co že je to vlastně předjelo za krabici. Alhambra s výkonem 220 koní je zkrátka takový novodobý sleeper. Nikdo totiž do poslední chvíle nemá tušení, že pod její kapotou pracuje takové stádo koní. Poznávacím znamením tak jsou jen koncovky výfuku na každé straně. Ty jsou ale šikovně ukryté a snad jen částečný dým při plném prošlápnutí pedálu plynu dá najevo, že tohle není klasický nafťák.
K celkem ostré jízdě přispíval i již zmíněný adaptivní podvozek. U něj se dá stiskem tlačítka vybírat mezi režimy Comfort, Normal a Sport. Bohužel, za celou dobu testu nám přišlo, že ve všech režimech se podvozek chová stejně – je příliš tvrdý. Každý přejezd menší nerovnosti je dost cítit a nedej bože, aby jste projeli skrze hlubší poklop kanálu. To se pak do kabiny dostane nepěkná rána, která může probudit i spící děti na zadních sedadlech.
Možným nedostatkem je i šestistupňový automat DSG, který se někdy chová dost ospale a všechen výkon dodává tak nějak se zpožděním. Párkrát se nám totiž stalo, že jednotlivá rychlost byla zařazena příliš dlouho a až pokyn skrze pádlo pod volantem vše napravil. Současně s tím se do kabiny dostává i sytý zvuk nadopovaného čtyřválce, který naším uším doslova lahodil. V té souvislosti se však nedá zapomenut na spotřebu, která je odpovídající charakteru pohonné jednotky.
Kdo se bude chtít vážně bavit, nechť se připraví na hodnoty okolo 18 litrů na 100 km. Při klasické lehce dynamické jízdě ale počítejte spíše s devíti litry v průměru. Velmi lehká noha na plynovém pedálu a využívání funkce „volnoběh“ znamená konzumaci sedm na sto, ale kdo chce myslet na spotřebu, tuhle verzi si asi koupí těžko.
ZávěrOmlazená Alhambra s dvoulitrovým turbomotorem a hromadou příplatkové výbavy vyjde na pěkný ranec. Za cenu lehce přes jeden milion korun však dostanete neskutečně dynamické MPV pro až sedm osob, které nabídne kvalitu, prostornost, solidní jízdní vlastnosti a hezký vzhled. Negativem mohou být některé drahé příplatky anebo příliš tvrdý podvozek, který i přes adaptivní funkci toho moc nezmění. Autu se zkrátka líbí především na hladkých nových silnicích a s rozbitými okreskami si moc nerozumí.
Celkové hodnocení: 88 %Základní cena vozu: 858 900 Kč
Cena testované verze: 1 077 200 Kč
KLADY
- výkonný benzínový motor
- zpracování kabiny
- obří vnitřní prostor
- příjemný vzhled
ZÁPORY
- některé příplatky
- zbytečně tvrdý podvozek
Motorizace řadový čtyřválec objem: 1 984 cm3 nejvyšší výkon: 220 koní při 6 200 ot/min největší točivý moment: 350 Nm při 1 500 – 4 400 ot./min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 226 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 7.6 sekundy spotřeba (město, mimo, kombinovaná): 8,8 l / 7,6 / 8,2 l objem palivové nádrže: 70 litrůŠkoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?