V současnosti má snad každá automobilka ve své nabídce rodinný model s vyšší světlou výškou a pohonem přední nápravy (popřípadě všech kol). Jedná se o takzvané crossovery a jedním z typických příkladů této kategorie je japonský Nissan Qashqai. Ten se v naší redakční garáži ohřál již několikrát, ale doposud nám unikalo provedení s pohonem obou náprav. Právě pohon všech kol je pro některé zákazníky víc než důležitý a tak jsme neodolali nabídce dealera a pořádně prověřili nejsilnější naftovou verzi s přiřaditelným pohonem zadní nápravy. Jak moc dobrý je Qashqai v terénu a o kolik litrů paliva si řekl v průběhu náročného testu?
Rukama nám prošlo už poměrně dost verzí modelu Qashqai, ale teprve tato vypadala opravdu náramně. Nemůže za to ani tak skvěle vypadající design, nýbrž testovaná vrcholná výbavová specifikace Tekna. Ta umí vůz proměnit do podoby luxusního křižníku a kupříkladu předešlé testované provedení měla k této hodně daleko.
Díky tomu se auto chlubilo nejen vskutku zajímavým tmavým metalickým lakem karoserie, ale i ostře vypadajícími přední světlomety s bi-xenonovou technikou. Vše podporovala tmavá boční okna a litá 19" kola s nezaměnitelným designem.
Pohoda a klidNissan instaloval do druhé generace modelu kvalitní měkčené plasty, lesklé dekorační materiály a řidič má tak dojem, že skutečně řídí luxusní vůz. Pro tentokrát nás navíc hýčkala polokožená sedadla s elektrickým nastavením u řidiče. Obě pak měla elektrický výhřev ve dvou úrovních, což se hodilo především během ranních cest v tuhých mrazech.
Co se týče samotného prostoru v kabině, vpředu je ho víc než požehnaně, ale vinou nízké linie střechy a přítomného panoramatického střešního okna se dozadu pohodlně posadí pouze cestující s výškou do 180 cm. Kdo má nad, bude se zde hlavou dotýkat stropu a ani jeho kolena si moc místa neužijí. Proto zde platí pravidlo: Kdo chce mít vzadu víc místa nad hlavou, musí oželit prosklenou střechu.
Při každé jízdě byl v kabině testovaného Nissanu klid a pohoda, auto je výborně odhlučněné a až při vyšších dálničních rychlostech se začíná projevovat lehký svist vzduchu kolem rozměrných zpětných zrcátek. Důležitým faktorem při výběru vozu je i zavazadlový prostor, jenž v základní konfiguraci nabízí objem 430 litrů.
Jede dynamicky, ale úsporněPod kapotou dalšího testovaného Qashqaie se ukrývala nejsilnější naftová pohonná jednotka o objemu 1.6 dCi s výkonem 130 koní a s 320 Nm točivého momentu. S ním spolupracovala standardně šestistupňová manuální převodovka a přítomen byl i pohon obou náprav. Především to, že se jedná o čtyřkolku, je velké plus, na které spousta Čechů zkrátka slyší.
Dynamika je s tímto motorem poměrně slušná, to samé však platí i o spotřebě. První polovinu týdne jsme Qashqai nijak moc nešetřili a musíme uznat, že 130 koní s ním dokáže docela hnout. Motor ale musíte vytočit ideálně k 1800 – 2000 ot/min, kdy teprve potom začne vůz vcelku svižně zrychlovat. V rychlosti 130 km/h točila pohonná jednotka něco málo kolem 3 tisíc otáček za minutu a ani do prudkého kopce se nijak moc nezadýchal a stále a ochotně zrychlovat.
Samostatnou kapitolou je i jízda v terénu. Nissan nabízí přiřaditelný pohon všech kol All Mode 4x4-i za pomoci tlačítka nalevo od řidiče. Ten využívá elektromagnetickou spojku a dá se díky němu zapnout permanentní předokolka, uzamknout stálý pohon všech kol a nebo nechat vše na elektronice v režimu Auto. Tak či tak, v rozbláceném terénu si tenhle krásně vypadající Nissan vedl překvapivě dobře a musíme uznat, že limitem na nezpevněném povrchu byla spíš naše odvaha, než možnosti auta samotného.
V oblasti spotřeby si testovaný Japonec vedl taktéž víc než dobře. Při dovádění na rozbahněném poli sice palubní počítač ukazoval dvouciferné hodnoty, ale při kažodenním ježdění se budete pohybovat v rozmezí 5,2 až 6,3 litru na 100 km.
Podvozek vozu může někomu připadat tužší než je zvykem, ale přejezd menších nerovností prakticky nedává znát. Vůz navíc v zatáčkách velmi dobře drží stopu, naklání se minimálně, je agilní a snad jen variabilní posilovač řízení by řidiče mohl v nižších rychlostech víc informovat o ději pod předními koly.
ZávěrAktuálně možná nejlepší možná verze nového Qasqhaie nabízí opravdu hodně muziky za poměrně přijatelné peníze. Ano, někdo může namítat, že benzinová verze je rychlejší, jenže ve spotřebě je motor DIG-T katastrofa a zatímco naftové dCi umí i při dynamičtějším stylu jízdy "tolik nežrat", u benzínové verze padá ručička palivoměru obdobně, jako vteřinovka na hodinkách. Benzínového Qashqaie navíc nekoupíte jako čtyřkolku.
Aktuálně otestovaná verze předvedla, že pohon všech kol zde není jen pro parádu a je použitelný i v celkem obtížných podmínkách. K tomu se přidává solidní dynamika, prostornost a vzhled v nejvyšší výbavě. Naopak nepotěší méně místa nad hlavou vzadu, postarší grafika středového displeje nebo automatické stahování okna jen u řidiče
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena vozu: 579 400 Kč
Cena testované verze: 795 400 Kč
KLADY
- naftový motor
- pohon všech kol
- zpracování interiéru
- vzhled
ZÁPORY
- méně místa nad hlavou vzadu
- postarší grafika informačního systému
Motorizace naftový čtyřválec objem: 1598 cm3 nejvyšší výkon: 130 koní při 4000 ot/min. největší točivý moment: 320 Nm při 1750 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 190 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,9 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 5,6 l / 4,5 l / 4,9 l objem palivové nádrže: 65 litrůMladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.