V současnosti má snad každá automobilka ve své nabídce rodinný model s vyšší světlou výškou a pohonem přední nápravy (popřípadě všech kol). Jedná se o takzvané crossovery a jedním z typických příkladů této kategorie je japonský Nissan Qashqai. Ten se v naší redakční garáži ohřál již několikrát, ale doposud nám unikalo provedení s pohonem obou náprav. Právě pohon všech kol je pro některé zákazníky víc než důležitý a tak jsme neodolali nabídce dealera a pořádně prověřili nejsilnější naftovou verzi s přiřaditelným pohonem zadní nápravy. Jak moc dobrý je Qashqai v terénu a o kolik litrů paliva si řekl v průběhu náročného testu?
Rukama nám prošlo už poměrně dost verzí modelu Qashqai, ale teprve tato vypadala opravdu náramně. Nemůže za to ani tak skvěle vypadající design, nýbrž testovaná vrcholná výbavová specifikace Tekna. Ta umí vůz proměnit do podoby luxusního křižníku a kupříkladu předešlé testované provedení měla k této hodně daleko.
Díky tomu se auto chlubilo nejen vskutku zajímavým tmavým metalickým lakem karoserie, ale i ostře vypadajícími přední světlomety s bi-xenonovou technikou. Vše podporovala tmavá boční okna a litá 19" kola s nezaměnitelným designem.
Pohoda a klidNissan instaloval do druhé generace modelu kvalitní měkčené plasty, lesklé dekorační materiály a řidič má tak dojem, že skutečně řídí luxusní vůz. Pro tentokrát nás navíc hýčkala polokožená sedadla s elektrickým nastavením u řidiče. Obě pak měla elektrický výhřev ve dvou úrovních, což se hodilo především během ranních cest v tuhých mrazech.
Co se týče samotného prostoru v kabině, vpředu je ho víc než požehnaně, ale vinou nízké linie střechy a přítomného panoramatického střešního okna se dozadu pohodlně posadí pouze cestující s výškou do 180 cm. Kdo má nad, bude se zde hlavou dotýkat stropu a ani jeho kolena si moc místa neužijí. Proto zde platí pravidlo: Kdo chce mít vzadu víc místa nad hlavou, musí oželit prosklenou střechu.
Při každé jízdě byl v kabině testovaného Nissanu klid a pohoda, auto je výborně odhlučněné a až při vyšších dálničních rychlostech se začíná projevovat lehký svist vzduchu kolem rozměrných zpětných zrcátek. Důležitým faktorem při výběru vozu je i zavazadlový prostor, jenž v základní konfiguraci nabízí objem 430 litrů.
Jede dynamicky, ale úsporněPod kapotou dalšího testovaného Qashqaie se ukrývala nejsilnější naftová pohonná jednotka o objemu 1.6 dCi s výkonem 130 koní a s 320 Nm točivého momentu. S ním spolupracovala standardně šestistupňová manuální převodovka a přítomen byl i pohon obou náprav. Především to, že se jedná o čtyřkolku, je velké plus, na které spousta Čechů zkrátka slyší.
Dynamika je s tímto motorem poměrně slušná, to samé však platí i o spotřebě. První polovinu týdne jsme Qashqai nijak moc nešetřili a musíme uznat, že 130 koní s ním dokáže docela hnout. Motor ale musíte vytočit ideálně k 1800 – 2000 ot/min, kdy teprve potom začne vůz vcelku svižně zrychlovat. V rychlosti 130 km/h točila pohonná jednotka něco málo kolem 3 tisíc otáček za minutu a ani do prudkého kopce se nijak moc nezadýchal a stále a ochotně zrychlovat.
Samostatnou kapitolou je i jízda v terénu. Nissan nabízí přiřaditelný pohon všech kol All Mode 4x4-i za pomoci tlačítka nalevo od řidiče. Ten využívá elektromagnetickou spojku a dá se díky němu zapnout permanentní předokolka, uzamknout stálý pohon všech kol a nebo nechat vše na elektronice v režimu Auto. Tak či tak, v rozbláceném terénu si tenhle krásně vypadající Nissan vedl překvapivě dobře a musíme uznat, že limitem na nezpevněném povrchu byla spíš naše odvaha, než možnosti auta samotného.
V oblasti spotřeby si testovaný Japonec vedl taktéž víc než dobře. Při dovádění na rozbahněném poli sice palubní počítač ukazoval dvouciferné hodnoty, ale při kažodenním ježdění se budete pohybovat v rozmezí 5,2 až 6,3 litru na 100 km.
Podvozek vozu může někomu připadat tužší než je zvykem, ale přejezd menších nerovností prakticky nedává znát. Vůz navíc v zatáčkách velmi dobře drží stopu, naklání se minimálně, je agilní a snad jen variabilní posilovač řízení by řidiče mohl v nižších rychlostech víc informovat o ději pod předními koly.
ZávěrAktuálně možná nejlepší možná verze nového Qasqhaie nabízí opravdu hodně muziky za poměrně přijatelné peníze. Ano, někdo může namítat, že benzinová verze je rychlejší, jenže ve spotřebě je motor DIG-T katastrofa a zatímco naftové dCi umí i při dynamičtějším stylu jízdy "tolik nežrat", u benzínové verze padá ručička palivoměru obdobně, jako vteřinovka na hodinkách. Benzínového Qashqaie navíc nekoupíte jako čtyřkolku.
Aktuálně otestovaná verze předvedla, že pohon všech kol zde není jen pro parádu a je použitelný i v celkem obtížných podmínkách. K tomu se přidává solidní dynamika, prostornost a vzhled v nejvyšší výbavě. Naopak nepotěší méně místa nad hlavou vzadu, postarší grafika středového displeje nebo automatické stahování okna jen u řidiče
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena vozu: 579 400 Kč
Cena testované verze: 795 400 Kč
KLADY
- naftový motor
- pohon všech kol
- zpracování interiéru
- vzhled
ZÁPORY
- méně místa nad hlavou vzadu
- postarší grafika informačního systému
Motorizace naftový čtyřválec objem: 1598 cm3 nejvyšší výkon: 130 koní při 4000 ot/min. největší točivý moment: 320 Nm při 1750 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 190 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,9 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 5,6 l / 4,5 l / 4,9 l objem palivové nádrže: 65 litrůŠkoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?