TEST: Subaru BRZ 2016 si smlsne i na BMW M3!

ar7, 4. února 2016, 00:01 Aktualizováno 6.2.2016, 00:01 Google+

Automobilový Bůh se za poslední roky musel zbláznit. Porsche a Bentley vyrábějí SUV, BMW ztrácí dlouhá léta budované pozice řidičsky zábavných aut, které naopak dobývá Mazda, a Subaru jakožto synonymum stálého symetrického pohonného ústrojí vyrábí kupátko v zadokolce.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Subaru BRZ

Subaru BRZ | foto: Jan Zýka, Autoroad.cz

Sdílejte článek

Není proto divu, že BRZ dělí společnost na dva nesmiřitelné tábory. Zatímco jedna skupina jej bezmezně miluje, podle druhé má slabý, nepřeplňovaný a tedy prý zastaralý motor, ošklivou palubku a jde v podstatě o zbytečný model, který nikdo nechce. A když prý zábavu od plejád, tak jedině WRX STi.

Teatrálno v seriózním balení

Auto se nesnaží za každou cenu upoutat pozornost, jenže koncept proklatě nízkého kupátka je teatrální sám o sobě, a tak na sobě budete mít nalepené oči kolemjdoucích všude, kde se s BRZem ukážete. Ledacos napoví už logo plejád umístěné snad nejníže v sériové produkci vůbec a jen velmi zvolna stoupající kapota. Zajímavostí jsou její vystouplé rohy, které nejenže umožnily instalaci efektních i efektivních světlometů, ale které zároveň usnadňují vedení vozu zpozda volantu během parkování i při smýkající se zádi. Optický prolis uprostřed kapoty pokračuje i na střeše, po jejíchž stranách přidává cestujícím pár milimetrů místa nad hlavou.

Podobných detailů je na BRZ spousta, stačí se podívat na okolní obrázky. Skvěle vypadají hlavně bezrámová okna dveří, byť za životnost mechanismu automatického odjezdu okna při otevření dveří bych zvlášť při pokrytí auta ledem a sněhem ruku do horoucích plamenů nedal.

Jako skvěle padnoucí oblek

Znáte ten pocit, kdy si v obchodě znuděně zkoušíte jeden oblek za druhým a na každém z nich vám přijde něco nepatřičného? Tu dlouhé rukávy, tu krátké nohavice, tamhle úzká ramena nebo široká stehna. A pak si oblečete poslední, od kterého byste to nejméně čekali, a řeknete si: „páni, to je přesně ono!“ I když na to nízká silueta subaru nevypadá, po nastoupení a usazení překvapí pohodlí, akorátový prostor i ergonomie. Vertikálně členěnou palubní desku umocňují proklatě nízko ukotvená sedadla, kdy řidičova zadnice spočívá sotva 40 cm nad asfaltem, tedy blíž než v leckterém Porsche. To na zadní sedačky posadíte nanejvýš malé dítě a ještě mu amputujete nohy, protože přední sedadla se po odklopení nevrátí do původní polohy, ale do zámků se zaseknou vždy až v nejkrajnější zadní poloze.

img-responsive

subaru brz | foto: Jan Zýka, Autoroad.cz

Ručka i řadicí páka jsou přesně tam, kde byste je poslepu hledali, a volant svou velikostí i jednoduchým tvarem beze zbytku slouží svému účelu. Jediná výtka směřuje k absenci tlačítek, alespoň základní ovládání audia by rozhodně potěšilo. Zvlášť když samotný panel rádia pamatuje zlaté devadesátky a řízení hlasitosti malým kolečkem bez krokování vyžaduje zbytečné soustředění. Přístrojový štít s výsostnou pozicí otáčkoměru a zjevně pouze okrasným rychloměrem je dobře čitelný. Novinkou pro modelový rok 2016 jsou drobné modifikace v dekorech na palubní desce a výplních dveří. Lépe odhlučněn by pak měl být zavazadelník a, což je důležité, BRZ je k dostání výhradně ve výbavě Sport. Levnější Active už tedy nekoupíte. Další zradou je palubní počítač, kterému chybí údaj o dojezdu.

Radost čistá jako okvětí bílé lilie

To naštěstí není tak velkým problémem, neboť atmosféricky plněný dvoulitrový boxer se spokojí s příjemně nízkým přídělem Naturalu 98. V průměru není problém jezdit za 7-8 litrů, kdo se bude snažit, může jet i za 5,5 l/100 km a když využije celé dvousethlavé stádo, jen zřídkakdy pojede za víc než 12. BRZ s manuální převodovkou dosprintuje na stovku za 7,6 sekundy, o šest desetin rychleji než námi dříve zkoušená verze s automatem a sakra dlouhými převody.

Která ze dvou variant v nás zanechala hlubší dojmy, uhodnete i bez nápovědy. Práci s hlavicí řadicí páky po přesně vymezených a krátkých drahách s jasným dorazem se může prokluzující měnič jen stěží srovnávat. Řazení sekunduje optimální naladění a sladění pedálů a volantu. Řízení je naprosto famózní. Nepostrádá cit ani zpětnou vazbu, má přirozený odpor i strmost a jako bonus využívá jeden výrazný přínos koncepce pohonu – přední náprava slouží pouze k zatáčení a do volantu se nepřenášejí parazitní momenty od motoru. Námitky nelze mít ani proti dimenzování BRZdové soustavy. Zásahy ABS jsou příjemně posunuté, nechají kola pohybovat se lehce za limitem přilnavosti a jen tak si hrát s brzdovým pedálem na hranici adheze je jeden z vrcholů řidičské extáze BRZu.

img-responsive

subaru brz | foto: Jan Zýka, Autoroad.cz

S přímovstřikovým boxerem se dá poprvé domluvit kolem 1,5 tisíce otáček, přičemž první zátah přichází o tisícovku výš. Následuje stokrát omílané nevýrazné střední pásmo, kde se motor nadechuje a sbírá síly za zvukového doprovodu připomínající brumlající šestiválec, aby ve 4,5 tisících poprvé ukázal svalnatá ramena a o další dva tisíce výš už nenechal nikoho na pochybách, že těch 200 koníků není jenom na papíře, ale i pod kapotou. Ano, 147 kW má dneska každý druhý dvoulitrový diesel a mnohé hothatche nabídnou o stovku víc.

Mám-li si ale vybrat, zda prolétnu svoji oblíbenou okresku stylem brzda plyn v rychlé předokolce, která v návalech točivého momentu nebude stíhat výjezdy z pomalých zatáček, bude tahat za ruce a zároveň se snažit uměle přibržďovat vnitřní kola a mezi tím, že daný úsek projedu o minutu pomaleji v zábavné zadokolce s přirozeným zvukovým doprovodem, výtečně dávkovatelným výkonem, nízkým těžištěm a řidičskou extází na výjezdech díky samosvoru mezi zadními koly, nebudu se dlouho rozmýšlet.

A propos právě Torsen dělá ze Subaru BRZ to, čím je. Stabilizaci je možné přepnout do sportovního módu, který na každé křižovatce naservíruje na požádání bezpečné, ovšem neméně efektní pohození zádí. A až si začnete věřit, můžete elektronického anděla strážného vypnout zcela a doufat, že nad vámi bdí anděl skutečný. Naštěstí moc práce mít nebude, protože BRZ není z těch aut, které vám pochlebují, že jste druhý Ken Block, a když to nejméně čekáte, podrazí vám nohy. Naopak, BRZ je stejně přímé jako jeho řízení. Nenajdete tu žádné režimy nastavení tuhosti tlumičů, žádné umělé zvuky, management odezvy plynu nebo uměle laděný odpor v posilovači. Sedni, jeď a ukaž, co umíš. Anebo také…

img-responsive

subaru brz | foto: Jan Zýka, Autoroad.cz

...ber, nebo nech být

Subaru BRZ to nemá na trhu jednoduché. O jeho kvalitách sice svědčí stříbrná medaile v anketě Car of the Year 2013, kde nestačil pouze na sedmičkového Golfa, nicméně za stejné peníze seženete hothatche, které budou praktičtější a mnohdy nabídnou o desítky kilowattů silnější motory. Co naplat, že výkon a hmotnost BRZ jsou podobné jako u BMW M3 E30, které je dodnes bráno jako jeden z etalonů řidičsky zábavného náčiní. Jenže zatímco mnichovští se během let levně zaprodali módním trendům a s nimi i celý automobilový svět, ve Fuji Heavy Industries obešli bandy petrolheadů na téma nefalšované ryzí řidičské vášně a výsledkem jsou dvojčata GT86 a BRZ. Dvojčata, která si koupíte kvůli sobě. Kvůli své touze být lepším řidičem a nikoliv kvůli oslňování zástupkyň něžného pohlaví a svých známých pod návaly točivého momentu turbodmychadla. Zkrátka berte, nebo nechte být. Nic mezi tím neexistuje!

Celkové hodnocení: 91 %

Základní cena vozu: 799 000 Kč (2.0R Sport 6MT)
Příplatková výbava: 12 000 Kč (jiný odstín karoserie než červená barva)
Cena testované verze: 811 000 Kč (2.0R Sport 6MT)

KLADY
+ bezprostřednost a hravost
+ čitelnost a vyváženost
+ výtečné řízení a řazení
+ skvěle dávkovatelné brzdy
+ tužší, ne však prkenný podvozek
+ posaz vpředu i pro vyšší postavy
+ nízká spotřeba paliva
+ záruka a asistence na 5 let nebo 200 000 km

ZÁPORY
- absence couvací kamery i parkovacích čidel (kamera jako součást příslušenství)
- design a zvukový výstup autorádia

Motorizace
Zážehový atmosférický čtyřválec typu boxer
objem: 1998 cm3
nejvyšší výkon: 147 kW (200 k) při 7000 ot./min.
největší točivý moment: 205 Nm při 6400-6600 ot./min.

Jízdní výkony
nejvyšší maximální rychlost: 226 km/h
zrychlení 0-100 km/h: 7,6 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 10,4 l / 6,3 l / 7,8 l
objem palivové nádrže: 50 litrů

Vytisknout

Diskuze: TEST: Subaru BRZ 2016 si smlsne i na BMW M3!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Mahindra připravuje vlastní SUV kupé, jeho předobrazem je koncept XUV Aero.

Mahindra má vlastní BMW X4, bude levnější a stylovější než originál

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud