Dříve luxusní divize Citroënu se s postupem času stala samostatnou „luxusní“ značkou DS. Ta má v aktuální nabídce hned několik zajímavých modelů, z nichž některé jsme již podrobili redakčnímu testu. Až letos v lednu se však na nás usmálo štěstí a my vám tak můžeme představit omlazený DS 4. V jeho hledáčku jsou protivníci jako je Audi A3 nebo Mercedes-Benz třídy A a nás zajímalo, zda se jim vůbec dokáže vyrovnat.
Jelikož to už není Citroën DS, ale jen DS, výrobce musel zapracovat na tom, aby se finální vzhled auta dostatečně odlišoval. Vpředu se proto nachází nová maska chladiče s logem DS. Ta dostala šestiúhelníkový tvar se zakulacenými rohy a taktéž nově tvarované hlavní světlomety. Ty v naší výbavě využívali moderní techniku DS LED Vision a musíme uznat, že světlomety v noci svítily víc než efektně.
Někoho jistě potěší i přední LED diodové mlhové světlomety, které jsou efektnější než klasické žárovky. A protože jsme testovali moderní francouzské auto, ve výbavě nechybělo ani natáčení předních světel podle úhlu natočení volantu. Na rozdíl od dříve testovaného DS 5, ale světla nezatáčejí tak zběsile a svítí přesně tam, kam vy chcete.
Při pohledu na fotogalerii je navíc vidět, jak DS 4 kombinuje hned několik kategorií osobních aut. Svědčí o tom hlavně celková boční silueta, lehce zvýšená záď nebo zadní dveře se zapuštěnými klikami. Díky nim vůz vypadá skoro jako kupé. Leckdo si všimne i detailů jako je chromované orámování oken, znaky DS na B-sloupcích a dva chromované rámečky na zádi, připomínající koncovky výfuku.
Ještě více luxusu a kůžeNení to tak dávno, co jsme v testu měli starší provedení DS4ky, a tak je porovnání nového modelu s tím starším víc než logické. V kabině se událo hned několik změn, z nichž tou hlavní je nový multimediální systém se (stále) sedmipalcovým dotykovým displejem. Některá tlačítka se navíc přestěhovala do obrazovky. DS ale musíme pochválit za to, že ovládání klimatizace je stále prováděno za pomoci klasických otočných ovladačů.
Kdyby to výrobce pořešil ve stylu Peugeotu 308 aktuální generace, dost by nás to rozčílilo. K samotnému displeji ale máme dvě výhrady. Jelikož se chce auto rovnat německé konkurenci, rozlišení obrazovky by mohlo dostat mnohem více pixelů a samotná grafika systému by dle nás mohla vypadat o dost lépe.
V kabině se nově objevila velmi příjemná světlá kůže, kterou si navíc můžete za příplatek dopřát i na celé palubní desce, hlavici řadící páky a panelech dveří. K tomu se přidávala i vyhřívaná sedadla se speciálním vzorem, přičemž to řidičovo mělo masážní funkci a elektrické nastavení. Právě masážní funkce je však lehce podivná, pokud si totiž bederní opěrku nenastavíte na co nejtvrdší úroveň, samotnou masáž skoro necítíte.
A jak je to s prostorem ve voze? Už jsme zde dříve zmínili, že se sem pohodlně usadí osoby do výšky 185 cm. Kdo je o něco větší, nechť ať se radši poohlédne po konkurenci. Přístup hlavně na zadní řadu sedadel je vcelku složitý, protože vstupní otvor není zrovna velký a několikrát se stalo, že se posádka při usedání do vozu uhodila hlavou o horní hranu karoserie. To je zkrátka daň za sportovně vypadající stylovku.
Daň za styl dále zapříčiňuje i nemožnost posazení tří průměrně vzrostlých pasažérů vedle sebe. Dalším negativem je absence stahování zadních oken. I přes osamostatnění značky DS na tom výrobce nezapracoval a kupříkladu Citroën C4 Cactus má zadní okna alespoň výklopná.
Naštěstí musíme uznat, že luxusně zaměřenému DS 4 nechybí troška praktičnosti. Jeho zavazadlový prostor totiž nabídne v základním uspořádání objem 385 litrů. Po sklopení sedadel se pak objem zvětší na 1021 litrů. K tomu se musí připočíst několik háčků na nákupní tašky nebo osvětlení kufru, které lze vyjmout a poslouží vám jako ruční baterka.
Jede jako vystřelený z prakuPřesně tak by se dal charakterizovat projev přítomné naftové jednotky s objemem dva litry. Jedná se o čtyřválec BlueHDi o výkonu 150 koní a točivém momentu 370 Nm, dostupném od 2000 ot./min. Komu by to nestačilo, může sáhnout po vrcholné naftové jednotce s výkonem 180 koní.
DS motor spároval výhradně se šestirychlostní manuální převodovkou, která dostala do vínku o něco větší přesnost a jednotlivé kvalty zapadaly do svých drah s velkou chutí. Zmíněnou silnější verzi s o 30 koní vyšším výkonem pak pro změnu dostanete jen se šestistupňovým automatem.
Maximální výkon 150 koní je dostupný při 4000 ot./min a byly jsme překvapeni, jakou živostí tahle pohonná jednotka oplývá. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou poměrně citlivé a prodlevu turbodmychadla jsme zde prakticky nezaznamenali. DS 4 s naftovým dvoulitrem tak patří k těm vozidlům, která své posádce dají dojem, že pod kapotou je víc koní, než udává technický průkaz.
V rychlosti 130 km/h motor točil slušných 2000 ot./min a do kabiny pronikal jen aerodynamický hluk. O motoru jsme věděli až ve chvíli, kdy jsme jej začali poměrně víc vytáčet. Bohužel ani současné DS4ce se nepovedlo svou posádku odvést "jako na obláčku". Může za to stále trochu tvrdší podvozek. Na poměrně tvrdé jízdě mají svůj podíl i na pohled hezká 19palcová litá kola, jenže jsme si jisti, že v případě menších disků by se situace o moc nezlepšila.
Domovem testovaného vozu tak jsou především kvalitní hladké dálnice či silnice a těch v ČR zrovna moc není. O všem vypovídá i fakt, že vůz používá jednoduchou zadní nápravu s deformovatelnou příčkou, víceprvkovou zde nehledejte. Kritiku musíme udělit posilovači řízení, který je sice variabilní, ale v krajních polohách klade až nepřirozený odpor, což vadí například při parkování.
Užitečnou informací pro mnohé z vás je i samotná průměrná spotřeba. Naftový čtyřválec s technologií vstřikování močoviny si za celý testovací týden řekl v průměru o 5,6 litru na 100 km. V tom jsou započteny jízdy v tuhých mrazech, ranních kolonách a o neustálé činnosti klimatizace se asi ani není potřeba zmiňovat.
ZávěrV závěrečném hodnocení musíme zmínit, že DS 4 na německou konkurenci v podobě Audi nebo BMW spíše nestačí. Zpracováním kabiny, volbou materiálů a celkovou útulností se jim rovnat může, ovšem v sekci komfort jízdy, prostor na zadních sedadlech anebo grafika palubního systému už nikoliv. S vyšší cenovkou atakující bez mála milion korun bychom proto čekali, že vůz nabídne v některých oblastech o něco víc.
Celkové hodnocení: 86 %Základní cena testované verze: 790 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 997 900 Kč
KLADY
- moderní design
- silný a úsporný motor
- kožená sportovní sedadla
- odhlučnění motoru
ZÁPORY
- vyšší cena
- tvrdší podvozek
Motorizace vznětový čtyřválec s turbodmychadlem objem: 1997 cm3 nejvyšší výkon: 150 koní při 4000 ot/min. největší točivý moment: 370 Nm při 2000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 207 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,8 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 4,4 l / 3,6 l / 3,9 l objem palivové nádrže: 60 litrůŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.