Dříve luxusní divize Citroënu se s postupem času stala samostatnou „luxusní“ značkou DS. Ta má v aktuální nabídce hned několik zajímavých modelů, z nichž některé jsme již podrobili redakčnímu testu. Až letos v lednu se však na nás usmálo štěstí a my vám tak můžeme představit omlazený DS 4. V jeho hledáčku jsou protivníci jako je Audi A3 nebo Mercedes-Benz třídy A a nás zajímalo, zda se jim vůbec dokáže vyrovnat.
Jelikož to už není Citroën DS, ale jen DS, výrobce musel zapracovat na tom, aby se finální vzhled auta dostatečně odlišoval. Vpředu se proto nachází nová maska chladiče s logem DS. Ta dostala šestiúhelníkový tvar se zakulacenými rohy a taktéž nově tvarované hlavní světlomety. Ty v naší výbavě využívali moderní techniku DS LED Vision a musíme uznat, že světlomety v noci svítily víc než efektně.
Někoho jistě potěší i přední LED diodové mlhové světlomety, které jsou efektnější než klasické žárovky. A protože jsme testovali moderní francouzské auto, ve výbavě nechybělo ani natáčení předních světel podle úhlu natočení volantu. Na rozdíl od dříve testovaného DS 5, ale světla nezatáčejí tak zběsile a svítí přesně tam, kam vy chcete.
Při pohledu na fotogalerii je navíc vidět, jak DS 4 kombinuje hned několik kategorií osobních aut. Svědčí o tom hlavně celková boční silueta, lehce zvýšená záď nebo zadní dveře se zapuštěnými klikami. Díky nim vůz vypadá skoro jako kupé. Leckdo si všimne i detailů jako je chromované orámování oken, znaky DS na B-sloupcích a dva chromované rámečky na zádi, připomínající koncovky výfuku.
Ještě více luxusu a kůžeNení to tak dávno, co jsme v testu měli starší provedení DS4ky, a tak je porovnání nového modelu s tím starším víc než logické. V kabině se událo hned několik změn, z nichž tou hlavní je nový multimediální systém se (stále) sedmipalcovým dotykovým displejem. Některá tlačítka se navíc přestěhovala do obrazovky. DS ale musíme pochválit za to, že ovládání klimatizace je stále prováděno za pomoci klasických otočných ovladačů.
Kdyby to výrobce pořešil ve stylu Peugeotu 308 aktuální generace, dost by nás to rozčílilo. K samotnému displeji ale máme dvě výhrady. Jelikož se chce auto rovnat německé konkurenci, rozlišení obrazovky by mohlo dostat mnohem více pixelů a samotná grafika systému by dle nás mohla vypadat o dost lépe.
V kabině se nově objevila velmi příjemná světlá kůže, kterou si navíc můžete za příplatek dopřát i na celé palubní desce, hlavici řadící páky a panelech dveří. K tomu se přidávala i vyhřívaná sedadla se speciálním vzorem, přičemž to řidičovo mělo masážní funkci a elektrické nastavení. Právě masážní funkce je však lehce podivná, pokud si totiž bederní opěrku nenastavíte na co nejtvrdší úroveň, samotnou masáž skoro necítíte.
A jak je to s prostorem ve voze? Už jsme zde dříve zmínili, že se sem pohodlně usadí osoby do výšky 185 cm. Kdo je o něco větší, nechť ať se radši poohlédne po konkurenci. Přístup hlavně na zadní řadu sedadel je vcelku složitý, protože vstupní otvor není zrovna velký a několikrát se stalo, že se posádka při usedání do vozu uhodila hlavou o horní hranu karoserie. To je zkrátka daň za sportovně vypadající stylovku.
Daň za styl dále zapříčiňuje i nemožnost posazení tří průměrně vzrostlých pasažérů vedle sebe. Dalším negativem je absence stahování zadních oken. I přes osamostatnění značky DS na tom výrobce nezapracoval a kupříkladu Citroën C4 Cactus má zadní okna alespoň výklopná.
Naštěstí musíme uznat, že luxusně zaměřenému DS 4 nechybí troška praktičnosti. Jeho zavazadlový prostor totiž nabídne v základním uspořádání objem 385 litrů. Po sklopení sedadel se pak objem zvětší na 1021 litrů. K tomu se musí připočíst několik háčků na nákupní tašky nebo osvětlení kufru, které lze vyjmout a poslouží vám jako ruční baterka.
Jede jako vystřelený z prakuPřesně tak by se dal charakterizovat projev přítomné naftové jednotky s objemem dva litry. Jedná se o čtyřválec BlueHDi o výkonu 150 koní a točivém momentu 370 Nm, dostupném od 2000 ot./min. Komu by to nestačilo, může sáhnout po vrcholné naftové jednotce s výkonem 180 koní.
DS motor spároval výhradně se šestirychlostní manuální převodovkou, která dostala do vínku o něco větší přesnost a jednotlivé kvalty zapadaly do svých drah s velkou chutí. Zmíněnou silnější verzi s o 30 koní vyšším výkonem pak pro změnu dostanete jen se šestistupňovým automatem.
Maximální výkon 150 koní je dostupný při 4000 ot./min a byly jsme překvapeni, jakou živostí tahle pohonná jednotka oplývá. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou poměrně citlivé a prodlevu turbodmychadla jsme zde prakticky nezaznamenali. DS 4 s naftovým dvoulitrem tak patří k těm vozidlům, která své posádce dají dojem, že pod kapotou je víc koní, než udává technický průkaz.
V rychlosti 130 km/h motor točil slušných 2000 ot./min a do kabiny pronikal jen aerodynamický hluk. O motoru jsme věděli až ve chvíli, kdy jsme jej začali poměrně víc vytáčet. Bohužel ani současné DS4ce se nepovedlo svou posádku odvést "jako na obláčku". Může za to stále trochu tvrdší podvozek. Na poměrně tvrdé jízdě mají svůj podíl i na pohled hezká 19palcová litá kola, jenže jsme si jisti, že v případě menších disků by se situace o moc nezlepšila.
Domovem testovaného vozu tak jsou především kvalitní hladké dálnice či silnice a těch v ČR zrovna moc není. O všem vypovídá i fakt, že vůz používá jednoduchou zadní nápravu s deformovatelnou příčkou, víceprvkovou zde nehledejte. Kritiku musíme udělit posilovači řízení, který je sice variabilní, ale v krajních polohách klade až nepřirozený odpor, což vadí například při parkování.
Užitečnou informací pro mnohé z vás je i samotná průměrná spotřeba. Naftový čtyřválec s technologií vstřikování močoviny si za celý testovací týden řekl v průměru o 5,6 litru na 100 km. V tom jsou započteny jízdy v tuhých mrazech, ranních kolonách a o neustálé činnosti klimatizace se asi ani není potřeba zmiňovat.
ZávěrV závěrečném hodnocení musíme zmínit, že DS 4 na německou konkurenci v podobě Audi nebo BMW spíše nestačí. Zpracováním kabiny, volbou materiálů a celkovou útulností se jim rovnat může, ovšem v sekci komfort jízdy, prostor na zadních sedadlech anebo grafika palubního systému už nikoliv. S vyšší cenovkou atakující bez mála milion korun bychom proto čekali, že vůz nabídne v některých oblastech o něco víc.
Celkové hodnocení: 86 %Základní cena testované verze: 790 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 997 900 Kč
KLADY
- moderní design
- silný a úsporný motor
- kožená sportovní sedadla
- odhlučnění motoru
ZÁPORY
- vyšší cena
- tvrdší podvozek
Motorizace vznětový čtyřválec s turbodmychadlem objem: 1997 cm3 nejvyšší výkon: 150 koní při 4000 ot/min. největší točivý moment: 370 Nm při 2000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 207 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,8 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 4,4 l / 3,6 l / 3,9 l objem palivové nádrže: 60 litrůJako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.