Dříve luxusní divize Citroënu se s postupem času stala samostatnou „luxusní“ značkou DS. Ta má v aktuální nabídce hned několik zajímavých modelů, z nichž některé jsme již podrobili redakčnímu testu. Až letos v lednu se však na nás usmálo štěstí a my vám tak můžeme představit omlazený DS 4. V jeho hledáčku jsou protivníci jako je Audi A3 nebo Mercedes-Benz třídy A a nás zajímalo, zda se jim vůbec dokáže vyrovnat.
Jelikož to už není Citroën DS, ale jen DS, výrobce musel zapracovat na tom, aby se finální vzhled auta dostatečně odlišoval. Vpředu se proto nachází nová maska chladiče s logem DS. Ta dostala šestiúhelníkový tvar se zakulacenými rohy a taktéž nově tvarované hlavní světlomety. Ty v naší výbavě využívali moderní techniku DS LED Vision a musíme uznat, že světlomety v noci svítily víc než efektně.
Někoho jistě potěší i přední LED diodové mlhové světlomety, které jsou efektnější než klasické žárovky. A protože jsme testovali moderní francouzské auto, ve výbavě nechybělo ani natáčení předních světel podle úhlu natočení volantu. Na rozdíl od dříve testovaného DS 5, ale světla nezatáčejí tak zběsile a svítí přesně tam, kam vy chcete.
Při pohledu na fotogalerii je navíc vidět, jak DS 4 kombinuje hned několik kategorií osobních aut. Svědčí o tom hlavně celková boční silueta, lehce zvýšená záď nebo zadní dveře se zapuštěnými klikami. Díky nim vůz vypadá skoro jako kupé. Leckdo si všimne i detailů jako je chromované orámování oken, znaky DS na B-sloupcích a dva chromované rámečky na zádi, připomínající koncovky výfuku.
Ještě více luxusu a kůžeNení to tak dávno, co jsme v testu měli starší provedení DS4ky, a tak je porovnání nového modelu s tím starším víc než logické. V kabině se událo hned několik změn, z nichž tou hlavní je nový multimediální systém se (stále) sedmipalcovým dotykovým displejem. Některá tlačítka se navíc přestěhovala do obrazovky. DS ale musíme pochválit za to, že ovládání klimatizace je stále prováděno za pomoci klasických otočných ovladačů.
Kdyby to výrobce pořešil ve stylu Peugeotu 308 aktuální generace, dost by nás to rozčílilo. K samotnému displeji ale máme dvě výhrady. Jelikož se chce auto rovnat německé konkurenci, rozlišení obrazovky by mohlo dostat mnohem více pixelů a samotná grafika systému by dle nás mohla vypadat o dost lépe.
V kabině se nově objevila velmi příjemná světlá kůže, kterou si navíc můžete za příplatek dopřát i na celé palubní desce, hlavici řadící páky a panelech dveří. K tomu se přidávala i vyhřívaná sedadla se speciálním vzorem, přičemž to řidičovo mělo masážní funkci a elektrické nastavení. Právě masážní funkce je však lehce podivná, pokud si totiž bederní opěrku nenastavíte na co nejtvrdší úroveň, samotnou masáž skoro necítíte.
A jak je to s prostorem ve voze? Už jsme zde dříve zmínili, že se sem pohodlně usadí osoby do výšky 185 cm. Kdo je o něco větší, nechť ať se radši poohlédne po konkurenci. Přístup hlavně na zadní řadu sedadel je vcelku složitý, protože vstupní otvor není zrovna velký a několikrát se stalo, že se posádka při usedání do vozu uhodila hlavou o horní hranu karoserie. To je zkrátka daň za sportovně vypadající stylovku.
Daň za styl dále zapříčiňuje i nemožnost posazení tří průměrně vzrostlých pasažérů vedle sebe. Dalším negativem je absence stahování zadních oken. I přes osamostatnění značky DS na tom výrobce nezapracoval a kupříkladu Citroën C4 Cactus má zadní okna alespoň výklopná.
Naštěstí musíme uznat, že luxusně zaměřenému DS 4 nechybí troška praktičnosti. Jeho zavazadlový prostor totiž nabídne v základním uspořádání objem 385 litrů. Po sklopení sedadel se pak objem zvětší na 1021 litrů. K tomu se musí připočíst několik háčků na nákupní tašky nebo osvětlení kufru, které lze vyjmout a poslouží vám jako ruční baterka.
Jede jako vystřelený z prakuPřesně tak by se dal charakterizovat projev přítomné naftové jednotky s objemem dva litry. Jedná se o čtyřválec BlueHDi o výkonu 150 koní a točivém momentu 370 Nm, dostupném od 2000 ot./min. Komu by to nestačilo, může sáhnout po vrcholné naftové jednotce s výkonem 180 koní.
DS motor spároval výhradně se šestirychlostní manuální převodovkou, která dostala do vínku o něco větší přesnost a jednotlivé kvalty zapadaly do svých drah s velkou chutí. Zmíněnou silnější verzi s o 30 koní vyšším výkonem pak pro změnu dostanete jen se šestistupňovým automatem.
Maximální výkon 150 koní je dostupný při 4000 ot./min a byly jsme překvapeni, jakou živostí tahle pohonná jednotka oplývá. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou poměrně citlivé a prodlevu turbodmychadla jsme zde prakticky nezaznamenali. DS 4 s naftovým dvoulitrem tak patří k těm vozidlům, která své posádce dají dojem, že pod kapotou je víc koní, než udává technický průkaz.
V rychlosti 130 km/h motor točil slušných 2000 ot./min a do kabiny pronikal jen aerodynamický hluk. O motoru jsme věděli až ve chvíli, kdy jsme jej začali poměrně víc vytáčet. Bohužel ani současné DS4ce se nepovedlo svou posádku odvést "jako na obláčku". Může za to stále trochu tvrdší podvozek. Na poměrně tvrdé jízdě mají svůj podíl i na pohled hezká 19palcová litá kola, jenže jsme si jisti, že v případě menších disků by se situace o moc nezlepšila.
Domovem testovaného vozu tak jsou především kvalitní hladké dálnice či silnice a těch v ČR zrovna moc není. O všem vypovídá i fakt, že vůz používá jednoduchou zadní nápravu s deformovatelnou příčkou, víceprvkovou zde nehledejte. Kritiku musíme udělit posilovači řízení, který je sice variabilní, ale v krajních polohách klade až nepřirozený odpor, což vadí například při parkování.
Užitečnou informací pro mnohé z vás je i samotná průměrná spotřeba. Naftový čtyřválec s technologií vstřikování močoviny si za celý testovací týden řekl v průměru o 5,6 litru na 100 km. V tom jsou započteny jízdy v tuhých mrazech, ranních kolonách a o neustálé činnosti klimatizace se asi ani není potřeba zmiňovat.
ZávěrV závěrečném hodnocení musíme zmínit, že DS 4 na německou konkurenci v podobě Audi nebo BMW spíše nestačí. Zpracováním kabiny, volbou materiálů a celkovou útulností se jim rovnat může, ovšem v sekci komfort jízdy, prostor na zadních sedadlech anebo grafika palubního systému už nikoliv. S vyšší cenovkou atakující bez mála milion korun bychom proto čekali, že vůz nabídne v některých oblastech o něco víc.
Celkové hodnocení: 86 %Základní cena testované verze: 790 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 997 900 Kč
KLADY
- moderní design
- silný a úsporný motor
- kožená sportovní sedadla
- odhlučnění motoru
ZÁPORY
- vyšší cena
- tvrdší podvozek
Motorizace vznětový čtyřválec s turbodmychadlem objem: 1997 cm3 nejvyšší výkon: 150 koní při 4000 ot/min. největší točivý moment: 370 Nm při 2000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 207 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,8 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 4,4 l / 3,6 l / 3,9 l objem palivové nádrže: 60 litrůČtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?