Lidovému SUV Dacia Duster dopřál Renault svůj přeplňovaný maloobjemový benzinový motor. Nyní k němu můžete mít i pohon všech kol. Moderní technika nikdy pro zákazníky Dacie nehrála prim, změní to downsizovaná jednotka?
Design samotného Dustera se po faceliftu příliš nezměnil. Nová je grafika světel, jak předních tak i zadních. Nová je i maska, která díky šestiúhelníkové mřížce chladiče vypadá o nutný kus lépe. Přesto Duster není kdo ví jaký fešák. Výrazné prolisy, složitější tvary a detaily vedou k jedinému a to výrobě zmetkových kusů. To je v případě Dacie nežádoucí, cena musí být co nejnižší. Logické a za to se na Dacii nikdo nemůže zlobit. Proto se musíme spokojit s méně nápaditým designem. Žádné nejnovější výstřelky módy nečekejte, na druhou stranu, až tak špatné to není.
InteriérVnější vzhled maskuje to, co vás čeká uvnitř. Kdo do Dusteru přesedl z vozů z roku 2000 a starších, nebude nějak výrazně překvapen. Tvrdé plasty, ergonomie na nízké úrovni, stejně jako rozmístění ovladačů. Začněme ale postupně, a to od místa řidiče.
Po usednutí vás nemile překvapí, jak dlouho trvá najít optimální polohu. Volant lze upravit jen výškově a ještě ve velmi omezeném rozsahu. Sedadlo se posouvá lehce a jeho sklon díky otočnému ovladači můžete nastavit relativně přesně, ale počítejte, že po pár kilometrech uděláte ještě jednu nebo dvě korekce. Během jízdy vás dříve anebo později začne štvát umístění ovládání oken. To výrazně vystupuje z výplně dveří a přímo zasahuje do prostoru, kde máte koleno. Na druhé straně vás utiskuje poměrně mohutný středový tunel, bohužel vše je z tvrdého plastu...
Malá vnější zpětná zrcátka se v našem testovaném voze nastavují elektricky. Ovladač naleznete u ruční brzdy. Nevadí, však je nenastavujete tak často, aby toto umístění vadilo. Poslední, co budu z pozice řidiče popisovat, je výhled a umístění navigačního systému. Ten je umístěný velmi nízko, až někde v oblasti kolen. Na druhou stranu, výhled z vozu je dobrý, krom šikmého pohledu vzad, kvůli rozměrným D sloupkům.
Přesuňme se dozadu. Zde sice není kdo ví jak velký přebytek místa v oblasti nohou, zato si pasažéři budou užívat velkorysost příčného prostoru, zde Duster exceluje. Duster nabízí také řadu odkládacích míst. Na větší PET lahev jsem vhodné místo nenašel, ale třeba sítky na bocích předních sedadel přijdou vhod.
Zavazadlový prostor nabízí solidních 408 litrů. Rovná ložná plocha bez schodu a postranní úložné přihrádky potěší. Stejně tak i klasická rezerva. Plato se ze dvou pětin zvedá společně s pátými dveřmi a tak odpadá manipulace s ním. Bravo, tohle se nám líbí. Bohužel nám chybí háčky na tašku nebo možnost pořídit síťový systém či cokoliv jiného pro uchycení jinak volně pohybujících se věcí v kufru.
JízdaPotencionální zákazník nemůže od Dusteru čekat luxusní interiér, perfektní odhlučnění nebo atraktivní moderní design. To, co čeká je, že bude dobrý mimo zpevněné cesty, to platí dvojnásob pro námi testovanou verzi s pohonem všech kol.
Skvělá náhrada atmosférické 1,6 se jmenuje 1,2 TCe. Oproti atmosférické 1,6 disponuje výrazně vyšší točivým momentem, který dosahuje hodnoty 205 Nm, který je dostupný už téměř od 1500 otáček za minutu. V praxi lze využívat jen nízké a střední spektrum otáček.
To se pozitivně odráží na celkové pohodě uvnitř vozu. Přeplňovaná 1,2 vyniká v odhlučnění a kultivovanosti, při přímém srovnání s 1,5 dCi je tento rozdíl markantní.
U srovnávání s 1,5 dCi zůstaneme. Menší benzinová jednotka je dynamicky srovnatelná se vznětovým čtyřválcem. Co už ale není srovnatelné, to je spotřeba. Zatímco 1,5 dCi zvládala s trochou sebezapření jezdit za 6 litrů, 1,2 TCe konzumuje litrů 8, při vyšším tempu klidně 10 - 12. Přičemž naše minimum se nedostalo pod 7 litrů naturalu.
Resumé – za 1,6 dobrá náhradaNení pochyb, že 1,2 TCe není špatný krok. Spotřebou se od 1,6 lišit nebude a svou dynamikou dělá z Dustera celkem svižné SUV. Jen už ta cena není tak lidová.
Celkové hodnocení: 78 %
Základní cena: 249 990,- Kč
Cena testované verze: 436 600 ,- Kč
Klady:
+zdařilý pohon všech kol
+průchodnost v terénu
+lákavá cena
Zápory:
-vysoká spotřeba
-laciné provedení interiéru
-hluk v kabině při vyšších rychlostech
Motorizace:
Zážehový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1198 cm3
nejvyšší výkon: 92 kW
maximum točivého momentu: 205 N.m.
palivo: benzín
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 10,4 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 6,7/5,6/6,2 l
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.