TEST: Dacia Duster 1.2 TCe 4x4 - to už Dacia není zastaralá?

ar2, 25. ledna 2016, 20:32 Aktualizováno 26.1.2016, 06:31 Google+

Lidovému SUV Dacia Duster dopřál Renault svůj přeplňovaný maloobjemový benzinový motor. Nyní k němu můžete mít i pohon všech kol. Moderní technika nikdy pro zákazníky Dacie nehrála prim, změní to downsizovaná jednotka?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Dacia Duster 1,2 TCe

Dacia Duster 1,2 TCe | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Design

Design samotného Dustera se po faceliftu příliš nezměnil. Nová je grafika světel, jak předních tak i zadních. Nová je i maska, která díky šestiúhelníkové mřížce chladiče vypadá o nutný kus lépe. Přesto Duster není kdo ví jaký fešák. Výrazné prolisy, složitější tvary a detaily vedou k jedinému a to výrobě zmetkových kusů. To je v případě Dacie nežádoucí, cena musí být co nejnižší. Logické a za to se na Dacii nikdo nemůže zlobit. Proto se musíme spokojit s méně nápaditým designem. Žádné nejnovější výstřelky módy nečekejte, na druhou stranu, až tak špatné to není.

Interiér

Vnější vzhled maskuje to, co vás čeká uvnitř. Kdo do Dusteru přesedl z vozů z roku 2000 a starších, nebude nějak výrazně překvapen. Tvrdé plasty, ergonomie na nízké úrovni, stejně jako rozmístění ovladačů. Začněme ale postupně, a to od místa řidiče.

img-responsive

Dacia Duster 1,2 TCe | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Po usednutí vás nemile překvapí, jak dlouho trvá najít optimální polohu. Volant lze upravit jen výškově a ještě ve velmi omezeném rozsahu. Sedadlo se posouvá lehce a jeho sklon díky otočnému ovladači můžete nastavit relativně přesně, ale počítejte, že po pár kilometrech uděláte ještě jednu nebo dvě korekce. Během jízdy vás dříve anebo později začne štvát umístění ovládání oken. To výrazně vystupuje z výplně dveří a přímo zasahuje do prostoru, kde máte koleno. Na druhé straně vás utiskuje poměrně mohutný středový tunel, bohužel vše je z tvrdého plastu...

Malá vnější zpětná zrcátka se v našem testovaném voze nastavují elektricky. Ovladač naleznete u ruční brzdy. Nevadí, však je nenastavujete tak často, aby toto umístění vadilo. Poslední, co budu z pozice řidiče popisovat, je výhled a umístění navigačního systému. Ten je umístěný velmi nízko, až někde v oblasti kolen. Na druhou stranu, výhled z vozu je dobrý, krom šikmého pohledu vzad, kvůli rozměrným D sloupkům.

Přesuňme se dozadu. Zde sice není kdo ví jak velký přebytek místa v oblasti nohou, zato si pasažéři budou užívat velkorysost příčného prostoru, zde Duster exceluje. Duster nabízí také řadu odkládacích míst. Na větší PET lahev jsem vhodné místo nenašel, ale třeba sítky na bocích předních sedadel přijdou vhod.

Zavazadlový prostor nabízí solidních 408 litrů. Rovná ložná plocha bez schodu a postranní úložné přihrádky potěší. Stejně tak i klasická rezerva. Plato se ze dvou pětin zvedá společně s pátými dveřmi a tak odpadá manipulace s ním. Bravo, tohle se nám líbí. Bohužel nám chybí háčky na tašku nebo možnost pořídit síťový systém či cokoliv jiného pro uchycení jinak volně pohybujících se věcí v kufru.

img-responsive

Dacia Duster 1,2 TCe | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Jízda

Potencionální zákazník nemůže od Dusteru čekat luxusní interiér, perfektní odhlučnění nebo atraktivní moderní design. To, co čeká je, že bude dobrý mimo zpevněné cesty, to platí dvojnásob pro námi testovanou verzi s pohonem všech kol.

Skvělá náhrada atmosférické 1,6 se jmenuje 1,2 TCe. Oproti atmosférické 1,6 disponuje výrazně vyšší točivým momentem, který dosahuje hodnoty 205 Nm, který je dostupný už téměř od 1500 otáček za minutu. V praxi lze využívat jen nízké a střední spektrum otáček.

To se pozitivně odráží na celkové pohodě uvnitř vozu. Přeplňovaná 1,2 vyniká v odhlučnění a kultivovanosti, při přímém srovnání s 1,5 dCi je tento rozdíl markantní.

U srovnávání s 1,5 dCi zůstaneme. Menší benzinová jednotka je dynamicky srovnatelná se vznětovým čtyřválcem. Co už ale není srovnatelné, to je spotřeba. Zatímco 1,5 dCi zvládala s trochou sebezapření jezdit za 6 litrů, 1,2 TCe konzumuje litrů 8, při vyšším tempu klidně 10 - 12. Přičemž naše minimum se nedostalo pod 7 litrů naturalu.

Resumé – za 1,6 dobrá náhrada

Není pochyb, že 1,2 TCe není špatný krok. Spotřebou se od 1,6 lišit nebude a svou dynamikou dělá z Dustera celkem svižné SUV. Jen už ta cena není tak lidová.

Celkové hodnocení: 78 %

 

Základní cena: 249 990,- Kč

Cena testované verze: 436 600 ,- Kč

 

Klady:

+zdařilý pohon všech kol

+průchodnost v terénu

+lákavá cena

 

Zápory:

-vysoká spotřeba

-laciné provedení interiéru

-hluk v kabině při vyšších rychlostech

 

Motorizace:

Zážehový přeplňovaný čtyřválec

objem: 1198 cm3

nejvyšší výkon: 92 kW

maximum točivého momentu: 205 N.m.

palivo: benzín

 

Provozní vlastnosti:

Maximální rychlost: 175 km/h

Zrychlení 0 - 100 km/h: 10,4 s

Spotřeba: město/mimo/kombi 6,7/5,6/6,2 l

Vytisknout

Diskuze: TEST: Dacia Duster 1.2 TCe 4x4 - to už Dacia není zastaralá?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ford Edge vstupuje jako nejdražší model modrého oválu na český trh.

Ford Edge dorazil do Čech, je dražší než Mustang s osmiválcem

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud