Koncem loňského roku jsme podrobili testu v pořadí čtvrtou generaci Volkswagenu Caddy s benzínovým motorem. Tehdy se ukázalo, že i přes tvrzení výrobce, že se jedná o novou generaci, došlo spíše k velkému faceliftu. Vůbec první námi testovaná specifikace navíc nabídla benzínový motor 1.4 TSI, jenž nás ale nadchl jen z poloviny. Proto jsme svou pozornost zaměřili na provedení s nejsilnějším naftovým čtyřválcem s objemem dva litry o výkonu 150 koní. Společně s bohatou výbavou a pohlednějším lakem karoserie se tak z nové dodávky od VW stal téměř ideální společník pro početnější rodiny nebo menší podnikatele.
Už v minulém testu jsme uvedli, že v pořadí čtvrtá generace se liší od předchůdce jen opravdu decentně. Přední část totiž dostala nový nárazník a uhlazenější tvar hlavních světel. Společně s tím přišla i jejich jiná modernější grafika, která se nastěhovala i dozadu. V dřívějším exempláři jsme navíc měli klasické halogeny, kdežto u naftového Caddyho zdobily příď skvěle svítící příplatkové bi-xenony.
Společně s novou generací tak přichází jen pár prvků, které vůz dokázaly omladit a dodat mu jistou nadčasovost. V rámci edice Generation Four byly přitomné i červené disky litých kol, chromové detaily karoserie a taktéž stříbrné štítky s nápisem „Generation Four“ na sloupcích předních dveří. Výsledný design vozu sice neobsahuje tolik veselosti jako u „usměvavého“ Citroenu Berlingo, ale svou klientelu si nová rodinná dodávka z Německa jistě najde.
Prostoru je zde požehnaněV kabině se toho s novou generací změnilo už poněkud víc, a tak přibyly nové výplně dveří, nová palubní deska a potěšil i krásně zpracovaný multifunkční kožený volant s leskle černým dekorem. Na vrchu palubky je umístěna celkem rozměrná vypolstrovaná přihrádka a oproti minulé verzi s červeným lakem jsme zde díky bohu neměli červený dekorační plast. Ten byl náchylný na každý otisk prstu a částečky prachu a pořád jej čistit bylo celkem otravné. Interiéru pak logicky vládnou především neměkčené plasty, protože se jedná o dodávku a ta leckdy dostane pořádně zabrat.
Ve výbavě nechyběl ani 6,3palcový dotykový displej multimediálního systému s navigací, jenže jeho umístění pod ovladači klimatizace může někomu přijít dosti neštastné. Koukat se za jízdy směrem k řadící páce není úplně v pořádku a pokud se ztratíte a za jízdy zadáváte adresu, radši tento úkon přenechte spolujezdci... Jedinou záchranou tak je snad jen promítání základních navigačních úkonů na středovém displeji uprostřed palubní desky.
Důležitým faktorem je zavazadlový prostor se základním objemem 750 litrů. Ten má čtvercový tvar, nízkou nakládací hranu a pokud chcete převést nadměrný náklad, po sklopení sedaček se vám podaří vytvořit prostor o objemu 3030 litrů. Manipulace se zadní řadou sedadel je zcela intuitivní a snad jen její vyjmutí bychom kvůli její váze přenechali silnějším jedincům. Opět zde ovšem platí poznámka ohledně víka zavazadelníku, jako u dříve testovaného Citroënu Berlingo. Víko kufru je přeci jenom rozměrnější a na jeho otevření je potřeba přibližně metru místa za vozem. Koho by to vyloženě iritovalo, za příplatek 5735 Kč si může přikoupit zadní křídlové dveře a je po problému.
Naftový ideálPod kapotou nového Caddyho můžete mít širokou škálu různě výkonných dvoulitrových dieselů, dále si pak lze objednat provedení na CNG a nabídku završují i tři benzínové jednotky. My jsme do testu tentokrát zvolili nejvýkonnější naftový agregát 2.0 TDI s výkonem 110 kW a točivým momentem 340 Nm. S agregátem pak byl spojen šestistupňový manuál, avšak za příplatek sem lze pořídit i automat DSG a pohon všech kol 4Motion.
Právě točivý moment 340 Nm v rozmezí od 1750 až do 3000 ot./min bohatě stačí pro všechny možné myslitelné situace. Benzínová verze 1.4 TSI totiž jede celkem solidně do doby, než vůz naplno naložíte, jenže naftový agregát jej překonává naprosto ve všem. Potěší i zrychlení z 0-100 km/h za 9,9 sekundy a nejvyšší maximální rychlost 194 km/h. Když si připočtete celkem nízkou průměrnou spotřebu, pak vlastně pro někoho nastává otázka, proč brát benzín. I při plném zatížení se nestalo, že by autu došel dech, a to i v prudších dálničních stoupáních, což velmi oceňujeme.
A právě spotřeba, která je pro někoho víc než důležitým faktorem, je hlavní výhodou tentokrát testované verze. I přes zimní období, neustále puštěnou klimatizaci a obsazení dvěma osobami jsem se s lehkou nohou na plynovém pedálu pohyboval okolo 5,8 litru. Dotyčná motorizace sice není úplně vhodná do města, protože v ranních zácpách auto žralo rovných sedm a půl litru a jeho výkon zde nejde tak úplně využít.
Nejlépe se nový Caddy cítí na kvalitních silnicích a pokud možno naložený. Vzadu totiž najdeme tuhou nápravu odpruženou listovými pery, což je skutečně dobrá kombinace. Na nerovnostech prázdné auto lehce odskakuje, ale jakmile jej jen trošku naložíte, rázem je vše jinak. Překvapila i samotná ovladatelnost vozu na okresních silnicích, kdy i pře těžký naftový předek vůz pevně držel stopu a jakýkoliv náznak neotáčivosti krotil citlivý stabilizační systém.
Výhodou je i přesné řízení, výbornou ovladatelnost a ochota zatáčet. Společně s nejvýkonnější motorizací v nabídce se navíc jedná o solidní dynamickou dodávku, které mají problém stačit i některé osobní rodinné vozy. Jediné výraznější problémy jsme zaznamenali snad jen na špatně udržovaných silnicích plných výmolů. Na nich podvozek vozu nestíhal a od zadní nápravy se do kabiny dostávaly poměrně nepříjemné rázy.
ZávěrNaftový Caddy se ve čtvrté generaci opravdu povedl. Moderní design a zpracování, bohatá výbava a prostornost jsou jeho hlavními přednostmi. Cenová politika značky Volkswagen je však trošku divočejší a za svůj produkt si nechá víc než dobře zaplatit. Za poměrně vyšší částku však dostanete velmi dobrou rodinnou dodávku, která vás odveze dynamicky a přitom úsporně. Nepotěší snad jen některé tvrdé plasty v kabině, chování podvozku na horších typech silnic a nebo některé příplatky.
Celkové hodnocení: 88 %
Základní cena testovaného vozu: 704 746 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 858 566 Kč
KLADY
- prostorná kabina
- úsporný naftový motor
- uhlazený vzhled
- zpracování interiéru
ZÁPORY
- vyšší cena
- chování podvozku na horších typech silnic
Motorizace naftový čtyřválec s turbodmychadlem objem: 1968 cm3 nejvyšší výkon: 150 koní při 3500 - 4000 ot/min. největší točivý moment: 340 Nm při 1750-3000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 194 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,9 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6 l / 4,3 l / 4,9 l objem palivové nádrže: 55 litrůFacelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.