Nissan Patrol: Klasik nejen s novou tváří

Jiří Kaloč, 26. ledna 2005, 22:36 Google+

Na lávových polích proslulé sicilské sopky Etny jsme se seznamovali s výsledky posledního faceliftu vozu Nissan Patrol, jednoho z posledních mohykánů klasické konstrukční školy terénních automobilů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Patrol

Patrol | foto: Jiří Kaloč

Sdílejte článek

Nissan Patrol se vyrábí ve stávající podobě od roku 1998, kdy byl poprvé představen jako nástupce legendárního hranatého modelu GR. V roce 2000 získal Patrol GR nový třílitrový přeplňovaný vznětový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva, který nahradil oblíbený řadový šestiválec 2,8 l. Po čtyřech letech, nepočítáme-li loňský decentní facelift, dochází tedy u tohoto automobilu k dalším výrazným změnám, což vzhledem k jeho funkci není ani příliš krátká, ani příliš dlouhá doba. Spíše se mi zdá, že společnost Nissan nechce nechat model Patrol na pospas nastupující generaci terénních čtyřkolek – zde by totiž japonská automobilka ráda hrála alespoň jeden z prvních partů, když nedokáže vést sólo. Model Patrol by tak měl v Evropě plnit roli nejdrsnějšího terénního nissanu vedle rodinného modelu X-Trail, luxusního vozu Murrano a praktického modelu Pathfinder, který již příští rok nahradí stárnoucí Terrano nejen na evropském trhu, nýbrž také na výrobních linkách továrny Nissan Iberia. Současný model Patrol by tak měl setrvat ve výrobě ještě několik let, ostatně zájem o něj neklesne již proto, že podobných automobilů klasické konstrukce off-roadu s rámovou konstrukcí a tuhými nápravami se ve světě již mnoho nevyrábí.

A aby přitom ještě dlouhá léta dobře vypadal, je změn, které prodělal, opravdu hodně, a poznáte je na první pohled. Vyměněny byly dokonce i některé kovové díly, což v případě faceliftu nebývá příliš obvyklé. Proto také firma Nissan hovoří o faceliftovaném vozu Patrol jako o novém modelu. Středobodem velkého počtu inovací, které tato japonská terénní legenda prodělala, je zbrusu nová přední část s víkem motorového prostoru, mohutným chromovaným grilem a jinak tvarovanými světly s čirou optikou – díky tomu se model Patrol více přiblížil ostatním aktuálním modelům segmentu 4x4 této japonské automobilky (X-Trail, Armada, Titan, Pathfinder). Tomu samozřejmě musel být přizpůsoben také přední nárazník s integrovanými mlhovými světly, díky jehož konstrukci došlo také ke zlepšení předního nájezdového úhlu. Jiný pohled na vůz Patrol se nabízí i zezadu, kde najdete nová (a výrazně větší) sdružená světla pod moderním červeným překrytem, který dosahuje téměř až k úrovni oken zadních dveří. Výrazně změnily celkovou linii vozu také velké plastové lemy okolo podběhů, jež jsou u lepších verzí v barvě karoserie, stejně jako kliky dveří a rozměrnější a aerodynamicky lépe tvarovaná vnější zpětná zrcátka. Modelu Patrol také mimořádně sluší nový design kol z lehkých slitin s pěti paprsky ve stylu studie Dunehawk. Nová kola jsou navíc od kol verze Elegance sedmnáctipalcová, takže vůz nejenže lépe vypadá, nýbrž vykazuje také lepší jízdní vlastnosti.

Jestliže lze konstatovat, že vnější design doznal mnoha změn, proběhla v interiéru doslova revoluce. Zásadní proměnou prošla celá přístrojová deska. Změnily se výdechy ventilace, které lze podobně jako například u modelů koncernu VW uzavřít přímo stavitelnou mřížkou, zcela jiné uspořádání má také středový panel s novou kapličkou ve stylu BMW, kde se u nejlepších verzí skrývá širokoúhlý LCD monitor navigačního systému na bázi DVD. Ten se však na český trh bude dovážet pouze na přání, jinak zde bude místo na drobnosti. Po vzoru modelu X-Trail získal model Patrol v současnosti modernější otočného ovladače klimatizace, mezi nimiž se nachází otvor pro „dvoudinový“ audiosystém. Ovladač stoprocentního závěru zadního diferenciálu se přesunul na středovém panelu blíže k řidiči, zatímco tlačítko odpojení stabilizátoru zadní nápravy se přestěhovalo na středový panel vedle páky ruční brzdy. Nový tvar mají i sedadla, která nabízejí delší sedáky a propracovanější tvar opěradel, na seznam příplatkové výbavy přibyl příjemný umělý semiš Alcantara, který mohou získat na přání zájemci o nejluxusnější verzi Elegance. Další novinkou je možnost posouvat sedadla druhé řady v podélném směru, což umožňuje buď zvětšení zavazadlového prostoru nebo u sedmimístného uspořádání zlepšení prostorového poměru pro cestující na nouzových sedadlech ve třetí řadě. Naopak beze změny zůstaly tvar volantu a přístrojový štít stejně jako stropní konzole s kompasem a ukazatelem vnější teploty. Na technice nedošlo k žádným zásadním změnám. Podvozek, brzdy a převodovky byly jen vyladěny za účelem zvýšení komfortu, většími změnami prošla pohonná jednotka určená pro evropský trh. Vznětový třílitrový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva, se čtyřmi ventily na válec, s chladičem stlačeného vzduchu a originálním systémem M-Fire, který umožňuje díky speciálnímu sání dokonalé promísení palivové směsi ve válci, sice nezískal modernější vstřikování pod vysokým tlakem common-rail, avšak přesto se jeho výkon zvýšil o 2 kW na 118 kW; točivý moment vzrostl o celých 26 N.m na 380 N.m (u verze s ručně řazenou převodovkou). Díky tomu se samozřejmě zlepšil i průběh točivého momentu, jehož křivka je nyní v horní části mnohem plošší, což znamená, že nejvíce síly poskytuje čtyřválec v širším spektru otáček. I nadále bude model Patrol (již bez označení GR) dodáván se dvěma karoseriemi Hardtop (2 dv.) a Wagon (4 dv.), k dispozici bude i nadále varianta se samočinnou čtyřstupňovou převodovkou. U této verze byl točivý moment trochu snížen na 354 N.m.

První dojmy (a ostatně i pohled do tabulky technických dat) prozradily, že kritizovaná dynamika vozu se s inovací výrazněji nezlepšila, nepočítáme-li dvě desetiny vteřiny při akceleraci z klidu do 100 km/h. Nezměnily se ani nejvyšší rychlost či normovaná spotřeba. Horší dynamika je patrná především u verzí se samočinnou převodovkou, naopak u verzí s „manuálem“ nepředstavuje ani předjíždění žádný zásadní problém. V terénu dokážete s modelem Patrol projet díky excelentnímu zkřížení a závěru zadního diferenciálu bez ztráty kytičky i neuvěřitelné výmoly a zdolat opravdu ostrá stoupání, v klesání se mi opět u verze s „automatem jeví jako nedostatečné brždění motorem“. Nový Nissan Patrol se na českém trhu objeví již v průběhu října letošního roku, přičemž cena tohoto vozu by se měla pohybovat na stejné úrovni jako cena jeho předchůdce.

Foto: autor
Vytisknout

Diskuze: Nissan Patrol: Klasik nejen s novou tváří

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

reklama

Doporučujeme

Note

Nissan představil koncept Note

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud