Předem je však nutné podotknout, že nová generace X-traila už není plnohodnotný teréňák a proti němu postavený Scout zase hraje úlohu drsnějšího běžného auta typu kombi. V testu jsou navíc dvě odlišné verze, zatímco Nissan byl poháněn benzínovým čtyřválcem a nenabízel pohon všech kol, Škodovka měla pod kapotou naftu a přiřaditelný pohon 4x4 za pomoci spojky Haldex. Ve výsledku tak zde máme dvě různá auta, která ale v mnohých případech mohou posloužit naprosto stejně.
Dva odlišné přístupy
Novodobý X-trail je po stránce designu defacto menší kopií dříve testovaného Qashqaie. Najdeme tak na něm tradiční masku chladiče a do jisté míry okopírované přední světlomety. Japonský vůz nabízí oblé křivky, jenž maskují poměrně robustní karoserii a tak trošku i jeho terénní ambice. V rámci testované specifikace jsme měli příplatková 19ti palcová kola, jenž ve spojení se světlou výškou 210 mm jasně předčí protivníka z české stáje.
Škoda Octavia Scout má totiž světlou výšku 171 mm a do testu přijela na „pouze“ sedmnáctkách, jejichž design se mě osobně ale moc nelíbí. V řeči čísel se tak zdá být rozdíl mezi oběma auty celkem velký, jenže při běžném pohledu laika to tak rozhodně nevypadá. Mohutná karoserie Nissanu totiž dává pocit krále, ale prvotní zdání leckdy může klamat.
Nejnovější Scout totiž tuhle ztrátu dohání dost chytře. Vůz umí být se správným lakem karoserie a koly mnohem atraktivnějším než jeho japonský soupeř. Už jen to, že se jedná o Škodovku a má tak potřebné plasty, je plusovým bodem, který se u velkého procenta Čechů počítá. Celkový dojem drsné Octavie dotvářejí plastové lemy blatníků, prahů a stříbrné ochranné plastové panely zespodu nárazníků. Na konto X-trailu je ale nutné dodat, že někteří naopak upřednostňují obří tvary karoserie, čímž si dodávají pocit bezpečnosti pro sebe a zbytek rodiny a na plasty či umělou drsnost si vážně nepotrpí.
Robustní neznamená komfortnější
Větší bitva nastává v interiéru. Vše vyplívá z technických tabulek, kdy X-trail nabízí šířku 1820 mm. Scout oproti tomu disponuje šířkou 1814 mm, což už není tak propastný rozdíl. Za mne navíc musím říci, že se mi v kabině Scouta cestovalo mnohem pohodlněji a právě Škodovka byla ta, kterou jsem na konci redakčního testu vracel s těžším srdcem. Zřejmě za to mohlo i rozměrnější sedadlo řidiče, které je u Nissanu „menší“ a hůře vás podrží v ostrých zatáčkách.
V bitvě o nejvyšší příčky v hodnocení každá automobilka sází na něco jiného. Zatímco ve Škodovce vás čeká typická německá kvalita, vynikající zpracování a na dotek příjemné materiály, v Nissanu to je o poznání horší. Japonci nikdy nebyly přeborníky na interiéry, jednoduchost a strohost je zde vidět podstatně více. Posádka se ale v Nissanu cítí tak nějak vzdušněji, je zde o špetku víc místa nad hlavou a i zavazadelník dovede při sklopených sedačkách Octavii porazit.
A v čem se vlastně Scout liší od klasické Oktávky? Tak předně najdeme na koženém volantu malou plaketu s nápisem edice. Dále je zde označení Scout na řadicí páce, opěradlech a prahových lištách. Ve dveřích a okolo řadící páky pak na vás čekají plastové dekorační panely v imitaci kamene. A zatímco ve Škodovce jsem se posadil ideálně na první pokus, v Nissanu jsem měl problém s malým rozsahem nastavení volantu. Ten by navíc dle našeho názoru potřeboval o něco pohlednější design.
Zajímavostí je to, že přední část kabiny má vyšší Nissan, zadní zase pro změnu Škoda. Celkově se ale budete cítit stejně pohodlně v obou autech a ve finále tak doslova rozhoduje kvalita kůže na sedadlech, schopnost jejich výhřevu a nebo rozsah nastavení. Ten se mi zdál příjemnější ve škodovce a na delší trasy jsem volil právě Octavii a to nejen kvůli naftovému motoru. Na druhou stranu, do X-traila se rozhodně lépe nastupuje, za což může jeho vyšší světlá výška. Logickou výhodou konce předešlé věty je i fakt, že z japonského zástupce je lépe vidět dopředu a řidič má větší přehled o okolním provozu.
A jak je to se zavazadelníky obou aut? Oba nabídli elektrické otevírání jeho víka a po otevření se pod ně pohodlně vešla osoba s výškou 190 cm. Bitva však začíná už u základního objemu. Nissan nabízí v základu 550 litrů, zatímco Škoda má 588 litrů. Oba údaje jsou přitom měřeny s rezervním kolem, jenže po sklopení zadní řady sedaček se karty obrací. Nissan umí vykouzlit skoro rovnou podlahu a objem 1982 litrů, zatímco Oktávka s lehkým schodem nabídne 1718 litrů. Ve výsledku je tak jasné, že obě auta odvezou opravdu velkou porci nákladu a je jen na vás, jak moc prostoru potřebujete.
Každý si najde to svoje
V otázce motorizací je náš srovnávací test poněkud odlišný. Nový X-Trail totiž dostal benzínovou jednašestku o výkonu 120 kW a disponuje pouze předním pohonem. Spolu s tím je nabídnut točivý moment v podobě 240 Nm od 2000 otáček za minutu. Oproti tomu pod kapotou Scouta se skrýval čtyřválec 2.0 TDI s výkonem 110 kW, který je pro někoho jednoznačnou volbou. V jeho prospěch hovoří vyšší točivý moment o hodnotě 340 Nm od 1750 Nm a také o něco nižší spotřeba. I přes nižší výkon Octavie Scout dovede vůz zrychlit z nuly na stovku za 9,1 sekundy, o čemž se může těžšímu X-trailu leda zdát, je totiž o šest setin pomalejší. Zapomenout nesmíme ani na to, že obě auta byla vybavena manuální převodovkou se šesti stupni.
A s čím se lépe jezdilo? Výkonově podobné motorizace ukázali v obou autech doslova výhody a nevýhody vyšší váhy a kvality zpřevodování. Nissan má totiž pohotovostní hmotnost 1447 kg a 163 koní na takhle velké SUV stačí jen tak tak. Můžou za to hlavně dlouhé převody, které mají za následek pomalé vytáčení motoru, čímž dostává na frak samotná dynamika vozu. V podstatě je navíc jedno, jestli motor točíte až k omezovači či nikoliv, v každém spektru otáček se prostě nikdy nedočkáte ideálního „zběsilého“ zrychlení. Oproti tomu naftové srdce škodovky se chová výrazně živěji a rozhodne zde neplatí, že nad třemi tisíci motor „umře“. Technické tabulky totiž ukazují, že vrchol výkonu je u Octavie Scout jen o 1600 otáček níže, než u benzínového X-traila (5600 vs. 4000 ot/min). Navíc, český konkurent disponoval příplatkovým systémem jízdních režimů a ve vzájemném souboji měl Nissan hodně práce s tím, aby naftové Octavii stačil, a to i na dálnici.
Ještě zajímavější je porovnání jízdních vlastností obou soupeřů. Octavia s pohonem všech kol má vzadu pokaždé víceprvkovou nápravu a musíme uznat, že je to vážně znát. Přejezd hrbolů a větších nerovností se projeví jen větším zhoupnutím karoserie a z míry je vůz vyveden až při projetí hlubšího výmolu. Do interiéru proniká jen utlumené „dupnutí“ a rozhodně zde nečekejte, že by v kabině něco vrzalo. Tedy… vlastně ano, panoramatická střecha se při přejezdu větších terénních zlomů občas dokázala hezky ozvat, ale to tak už trochu k tomuto prvku výbavy patří.
Skoro na chlup stejné pohodlí však zažijete i v Nissanu, jehož zadní náprava je také víceprvková. Svůj limit však podvozek ukáže na horším typu silnic, kde jsou nerovnosti díky 19palcovým kolů znát o poznání víc. Do kabiny se občas dostane nepěkná rána a v rámci vyšší hmotnosti X-trailu je logické, že tlumiče nemohou být tak měkké, jako u Octavie. V prudkých zatáčkách se tak Scout nakláněl o poznání více, jenže zvolenou stopu si víc udržíte se Škodovkou než s X-trailem. Ten má tendenci jít mnohem dříve po tečně ven a aby se to nestalo, poměrně brzy do všeho zasáhne elektronická stabilizace.
A jak je to s dovednostmi v terénu? Jelikož Nissan neměl pohon všech kol a Scout ano, přímé srovnání nešlo tak úplně provést. Jenže ani s předokolkovým X-trailem se nemusíte bát vyjet mimo silnici. Oba typy testovaných aut totiž vyhledávají nejen ženy s dětmi, co se chtějí cítit bezpečně. Mimo zpevněnou vozovku má logickou výhodu Nissan s vyšší světlou výškou, tudíž přejetí a projetí většího (suchého) terénu mu nečinilo žádný problém. Scout má o něco horší pozici, protože i přes přiřaditelný pohon zadní nápravy není tak vysoký a tam, kde se X-trail celkem lehce propletl, škodovka o nerovnosti začala místy škrtat podvozkem. Na druhou stranu, i přes lehce odlišné úhly nájezdu a sjezdu, toho český zástupce zvládl poměrně hodně a na podmáčeném povrchu měl naopak navrch. Sluší se taktéž dodat, že větší X-trail s benzínovou jednašestkou je dostupný jen jako předkolka, pohon obou náprav sem zkrátka nedostanete, zatímco Scout je dostupný i s benzínem a pohonem všech kol.
Tak kdo je lepší?
Udělat závěr mezi těmito dvěma auty není zas tak lehké, jak by se mohlo zdát. Současná doba je plná velkých SUV, crossoverů a oplastovaných kombíků. Každý má rád něco jiného, jenže je lepší benzínový velký crossover s pohonem předních kol a nebo o něco nižší prostorné kombi s plasty a pohonem obou náprav? Abychom vám dali rozhřešení, uvedeme ke každému vozu největší klady a také zápory, výsledný výběr ale necháme čistě na vás. Škoda Octavia Scout je velmi prostorná, jezdí (celkem) úsporně, má lepší zpracování a nebojí se lehčího výletu mimo nezpevněné vozovky. Oproti tomu Nissan X-trail nabídne větší a robustnější karoserii, čímž navozuje větší pocit bezpečí a to se zcela jistě počítá. Do karet mu hraje i vyšší světlá výška a při sklopení sedadel i větší objem kufru.
A nevýhody? Oplastovaná Octavia je plná různých příplatků, jenž umí docela solidně zvednout výslednou cenu přes jeden milion korun, a to nemusí každý zájemce o terénního Scouta být ochoten zaplatit. A ačkoliv auto nabízí pohon obou náprav, díky nižší světlé výšce by v terénu v případě srovnání s naftovým X-trailem 4x4 určitě prohrálo. Nissan naopak nenabídne tak kvalitní a útulnou kabinu, chybí mu zkrátka nádech prémiovosti a celkově se zde cestující cítí tak nějak „průměrně“. Zřejmě nejuniverzálnější verzi Octavie ovšem musíme v tomto testu prohlásit za těsného vítěze. Když pomineme absenci pohonu všech kol u Nissanu, český zástupce sbírá více bodů za kvalitu a zpracování jednotlivých dílů interiéru, celkové pohodlí v kabině a ačkoliv je testovaná naftová Octavie výkonově slabší, za jejím volantem si užijete o poznání více zábavy, než u taktéž výkonného, ale dynamicky slabšího X-trailu.
Celkové hodnocení Octavie Scout: 91 %
Cena testované Octavie Scout: 1 014 900 Kč
Celkové hodnocení Nissanu X-trail: 89 %
Cena testovaného Nissanu X-trail: 842 835 Kč
KLADY (Octavia Scout) vs. (X-trail)
- zpracování interiéru vzdušnost kabiny
- úsporný naftový motor vyšší světlá výška
- pohodlná polokožená sedadla větší zavazadelník
- široký rozsah doplňků pro někoho hezčí vzhled
ZÁPORY (Octavia Scout) vs. (X-trail)
- některé absurdní příplatky nemožnost pohonu všech kol
- tvrdší plasty ve dveřích zbytečně dlouhé převody
Vůz | Škoda Octavia Scout 2.0 TDI | Nissan X-trail 1.6 DIG-T |
typ motoru: | vznětový čtyřválec | zážehový čtyřválec |
objem: | 1968 cm3 | 1618 cm3 |
nejvyšší výkon: | 150 koní při 3500 - 4000 ot/min | 163 koní při 5600 ot/min. |
největší točivý moment | 340 Nm při 1750 - 3000 ot/min. | 240 Nm při 2000 - 4000 ot/min. |
zrychlení z 0 na 100 km/h: | 9,1 sekundy | 9,7 sekundy |
nejvyšší maximální rychlost: | 207 km/h | 200 km/h |
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombi): | 5,6 l / 4,3 l / 4,8 l | 7,9 l / 5,3 l / 6,2 l |
objem palivové nádrže: | 55 litrů | 60 litrů |