Těžko byste hledali tak tiché, pohodlné a prostorné auto. Navíc má motor od BMW. Ale opravdu by tohle mohlo stačit na silnou konkurenci v čele s novou Škodou Superb?
Pokud něčím Toyota Avensis vyniká, tak je to její průměrnost. Průměrně atraktivní design, průměrně kvalitní interiér, průměrné jízdní vlastnosti a průměrně agilní motor a spotřeba. V její průměrnosti se však skrývá víc, než jen střed měřitelných hodnot a neměřitelných pocitů. Je to způsob, jakým budete chápat nejen samotné auto, ale celý provoz. Toyota Avensis totiž umí být až nebývale konejšivá a pohodlná.
Konec nuděKonzervativní klientela Toyoty byla vždy náchylná na jakékoliv výstřelky v oblasti designu. Jejich pedantské reakce donutily Toyotu tvořit nudné nevýrazné vozy. Netroufám si odhadovat, zda se klientela změnila nebo si jen Toyota troufla radikálněji zasáhnout do designu, každopádně Avensis se vydává krapet odvážnější cestou.
Ostrá šípovitá příď rozbíjí bachratý dojem z vozu. Zamračené, až trochu asijské, linky světlometů, mřížky chladiče a celkové pojetí přídě nekoresponduje s boční siluetou, která se nám zdá jednoduše nevyvážená.
Celkově je nový Avensis sice jiný než před tím, ale stále vlastně stejný. Pár nových „kudrlinek“ díru do světa neudělá a všechna odvaha designérů skončila u přídě. Možná příští generace dotáhne všechny ty linky a křivky až do konce, tedy až na bachratou záď vozu.
Uvnitř kvalitní a japonsky strohéKvalitní interiér podkresluje celkovou bytelnost vozu. Hutný zvuk zabouchnutí dveří, masivní ovládací prvky a precizní chod ovladačů působí velmi dobrým dojmem. Z vozu cítíte patřičnou kvalitu a známku dobře odvedené práce.
Příjemně padnoucí volant, přehledná kaplička přístrojů, logicky rozmístěné ovladače a tlačítka. Vše se jednoduše ovládá a nic nebudete zdlouhavě hledat. Naopak rozsah nastavení volantu by mohl být výrazně širší, stejně jako polohovatelnost loketní opěrky, což se výrazně projevuje na pohodlí řidiče, který se musí smířit s ne zcela ideální pozicí za volantem.
Navzdory tomu jsou sedadla příjemná a dobře tvarovaná. Řidič ani spolucestující nebudou trpět nedostatkem prostoru. V tomto ohledu je Avensis vzorovým příkladem, a to nejen díky komfortním sedadlům, ale i odhlučnění kabiny a podvozku.
Pro zavazadla Avensis nabízí prostor 509 litrů, přičemž nezapomeňte, že je to sedan, čili otvor víka zavazadlového prostoru není dostatečně veliký, třeba na nakládání rozměrnějších předmětů.
Ukázková jízdní střídmostSterilní jízdní vlastnosti jsou pro Toyoty snad příslovečné. Ničím vás nepřekvapí a to jak v dobrém, tak i špatném slova smyslu. Při rychlé jízdě vás bavit rozhodně nebude, a když pojedete tak nějak „normálně“, nevytrestá vás při vaší první chybě.
Až by se zdálo, že ježdění Avensisem bude nezáživné a vlastně na každý úhel pohledu průměrné. Jenže dobře odhlučněný podvozek a motor, v kombinaci se střídmým odladěním odporu posilovače řízení, vtisklo Avensisu jakousi novou tvář.
Tu tvář bychom mohli nazvat komfortem. Plavná, tichá a pohodová jízda vás brzy pohltí a tak si říkáte, jak to, že Toyota takové pohodlí umí bez adaptivních tlumičů, vzduchových podvozků a kdo ví čeho. Ono je to dosti jednoduché. Poddajný podvozek, nastavený na měkčí „notu“ společně s vysokým profilem pneumatik, odtlumí většinu nerovností. No, a ty ostřejší, které neodtlumí s takovou grácií, alespoň neslyšíte díky odhlučnění.
Svou zásluhu na všem má i čtyřválcový dvoulitrový turbodiesel o výkonu 105 kW a s maximem točivého momentu o hodnotě 320 N.m. Toyota při přechodu na emisní normu Euro 6 přešla k jiným agregátům. Opustila 2,0 a 2,2 litrové vznětové motorizace vlastní výroby a pod kapotu Avensisu umístila motory od BMW.
Možná si budete myslet, že jsem propadlu zažitému dogmatu, že motor od BMW musí být prostě perfektní, ale v případě 2,0 D-4D to jednoduše platí.
Kulitovaný, úsporný, pružný a silný dvoulitr nepatří sice k papírovaným přeborníkům, ale na velký Avensis poměrně stačí. Síla motoru se probouzí už krátce po překročení volnoběžných otáček a ani ve středních otáčkách neslábne.
Motor bohužel deklasuje převodovka. Její převody jsou na poměr třídy poměrně dlouhé a zapříčiňují značně horší dynamiku. Zároveň není chod řadicí páky v kulise řazení zcela plynulý a působí gumovým a nepřesným dojmem.
Dlouhé převody se pozitivně odrážejí ve výsledné spotřebě. Mimo město klesla i pod 5 litrů/100 km, na dálnici se držela bezpečně pod hranicí 6,5 litrů na sto kilometrů a ve městě tuto hranici překročila jen výjimečně. Kombinovaná spotřeba se po týdnu ustálila na hodnotě 5,4 litru/100 km.
ZávěrVe prospěch Avensisu bude hrát nabídka vnitřního prostoru, neotřelý vzhled, odhlučnění motoru a podvozku nebo nízká spotřeba. Naopak protipólem bude dlouhé zpřevodování, nepřesná převodovka, nemožnost přiobjednat k naftovému motoru automat nebo silnější motor.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena vozu: 614 900 KčCena testovaného vozu: 859 900 Kč
KLADY+ střídmý design+ kvalitní interiér+ odhlučnění podvozku a kabiny+ živý motor+ skutečně úsporný provoz
ZÁPORY- málo odkládacích přihrádek- absence silnějšího motoru- nemožnost kombinovat naftový motor a automat
Motorizacevznětový řadový přeplňovaný čtyřválecobjem: 1998 cm3nejvyšší výkon: 105 kW (143k) při 4000 ot/min.největší točivý moment: 320 Nm při 1750-2250 ot/min.
Jízdní výkonynejvyšší maximální rychlost: 200 km/hzrychlení 0-100 km/h: 9,5 sekundyspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,7 l / 3,8 l / 4,5 lobjem palivové nádrže: 60 litrů
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.