TEST: Toyota Avensis 2,0 D-4D: Průměrnější než design Volkswagenů?

Toyota Avensis 2,0D-4D
Toyota Avensis 2,0D-4D, foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz
ar2 31. prosince 2015 07:45 | akt. 3. ledna 2016 20:15
Sdílej:

Těžko byste hledali tak tiché, pohodlné a prostorné auto. Navíc má motor od BMW. Ale opravdu by tohle mohlo stačit na silnou konkurenci v čele s novou Škodou Superb?

Pokud něčím Toyota Avensis vyniká, tak je to její průměrnost. Průměrně atraktivní design, průměrně kvalitní interiér, průměrné jízdní vlastnosti a průměrně agilní motor a spotřeba. V její průměrnosti se však skrývá víc, než jen střed měřitelných hodnot a neměřitelných pocitů. Je to způsob, jakým budete chápat nejen samotné auto, ale celý provoz. Toyota Avensis totiž umí být až nebývale konejšivá a pohodlná.

Konec nudě

Konzervativní klientela Toyoty byla vždy náchylná na jakékoliv výstřelky v oblasti designu. Jejich pedantské reakce donutily Toyotu tvořit nudné nevýrazné vozy. Netroufám si odhadovat, zda se klientela změnila nebo si jen Toyota troufla radikálněji zasáhnout do designu, každopádně Avensis se vydává krapet odvážnější cestou.

Ostrá šípovitá příď rozbíjí bachratý dojem z vozu. Zamračené, až trochu asijské, linky světlometů, mřížky chladiče a celkové pojetí přídě nekoresponduje s boční siluetou, která se nám zdá jednoduše nevyvážená.

Celkově je nový Avensis sice jiný než před tím, ale stále vlastně stejný. Pár nových „kudrlinek“ díru do světa neudělá a všechna odvaha designérů skončila u přídě. Možná příští generace dotáhne všechny ty linky a křivky až do konce, tedy až na bachratou záď vozu.

Uvnitř kvalitní a japonsky strohé

Kvalitní interiér podkresluje celkovou bytelnost vozu. Hutný zvuk zabouchnutí dveří, masivní ovládací prvky a precizní chod ovladačů působí velmi dobrým dojmem. Z vozu cítíte patřičnou kvalitu a známku dobře odvedené práce.

Příjemně padnoucí volant, přehledná kaplička přístrojů, logicky rozmístěné ovladače a tlačítka. Vše se jednoduše ovládá a nic nebudete zdlouhavě hledat. Naopak rozsah nastavení volantu by mohl být výrazně širší, stejně jako polohovatelnost loketní opěrky, což se výrazně projevuje na pohodlí řidiče, který se musí smířit s ne zcela ideální pozicí za volantem.

Navzdory tomu jsou sedadla příjemná a dobře tvarovaná. Řidič ani spolucestující nebudou trpět nedostatkem prostoru. V tomto ohledu je Avensis vzorovým příkladem, a to nejen díky komfortním sedadlům, ale i odhlučnění kabiny a podvozku.

Pro zavazadla Avensis nabízí prostor 509 litrů, přičemž nezapomeňte, že je to sedan, čili otvor víka zavazadlového prostoru není dostatečně veliký, třeba na nakládání rozměrnějších předmětů.

Ukázková jízdní střídmost

Sterilní jízdní vlastnosti jsou pro Toyoty snad příslovečné. Ničím vás nepřekvapí a to jak v dobrém, tak i špatném slova smyslu. Při rychlé jízdě vás bavit rozhodně nebude, a když pojedete tak nějak „normálně“, nevytrestá vás při vaší první chybě.

Až by se zdálo, že ježdění Avensisem bude nezáživné a vlastně na každý úhel pohledu průměrné. Jenže dobře odhlučněný podvozek a motor, v kombinaci se střídmým odladěním odporu posilovače řízení, vtisklo Avensisu jakousi novou tvář.

Tu tvář bychom mohli nazvat komfortem. Plavná, tichá a pohodová jízda vás brzy pohltí a tak si říkáte, jak to, že Toyota takové pohodlí umí bez adaptivních tlumičů, vzduchových podvozků a kdo ví čeho. Ono je to dosti jednoduché. Poddajný podvozek, nastavený na měkčí „notu“ společně s vysokým profilem pneumatik, odtlumí většinu nerovností. No, a ty ostřejší, které neodtlumí s takovou grácií, alespoň neslyšíte díky odhlučnění.

Svou zásluhu na všem má i čtyřválcový dvoulitrový turbodiesel o výkonu 105 kW a s maximem točivého momentu o hodnotě 320 N.m. Toyota při přechodu na emisní normu Euro 6 přešla k jiným agregátům. Opustila 2,0 a 2,2 litrové vznětové motorizace vlastní výroby a pod kapotu Avensisu umístila motory od BMW.

Možná si budete myslet, že jsem propadlu zažitému dogmatu, že motor od BMW musí být prostě perfektní, ale v případě 2,0 D-4D to jednoduše platí.

Kulitovaný, úsporný, pružný a silný dvoulitr nepatří sice k papírovaným přeborníkům, ale na velký Avensis poměrně stačí. Síla motoru se probouzí už krátce po překročení volnoběžných otáček a ani ve středních otáčkách neslábne.

Motor bohužel deklasuje převodovka. Její převody jsou na poměr třídy poměrně dlouhé a zapříčiňují značně horší dynamiku. Zároveň není chod řadicí páky v kulise řazení zcela plynulý a působí gumovým a nepřesným dojmem.

Dlouhé převody se pozitivně odrážejí ve výsledné spotřebě. Mimo město klesla i pod 5 litrů/100 km, na dálnici se držela bezpečně pod hranicí 6,5 litrů na sto kilometrů a ve městě tuto hranici překročila jen výjimečně. Kombinovaná spotřeba se po týdnu ustálila na hodnotě 5,4 litru/100 km.

Závěr

Ve prospěch Avensisu bude hrát nabídka vnitřního prostoru, neotřelý vzhled, odhlučnění motoru a podvozku nebo nízká spotřeba. Naopak protipólem bude dlouhé zpřevodování, nepřesná převodovka, nemožnost přiobjednat k naftovému motoru automat nebo silnější motor.

Celkové hodnocení: 90 %

Základní cena vozu: 614 900 KčCena testovaného vozu: 859 900 Kč

KLADY+ střídmý design+ kvalitní interiér+ odhlučnění podvozku a kabiny+ živý motor+ skutečně úsporný provoz

ZÁPORY- málo odkládacích přihrádek- absence silnějšího motoru- nemožnost kombinovat naftový motor a automat

Motorizacevznětový řadový přeplňovaný čtyřválecobjem: 1998 cm3nejvyšší výkon: 105 kW (143k) při 4000 ot/min.největší točivý moment: 320 Nm při 1750-2250 ot/min.

Jízdní výkonynejvyšší maximální rychlost: 200 km/hzrychlení 0-100 km/h: 9,5 sekundyspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,7 l / 3,8 l / 4,5 lobjem palivové nádrže: 60 litrů

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?