Minulý rok se s novými Volkswageny doslova roztrhl pytel. Představil se nám totiž nový Sharan, čtvrtá generace Caddyho, nový Multivan a také nástupce hodně populárního Touranu. A právě na poslední jmenovaný model jsme zaměřili svou pozornost a podrobili jej důkladnému týdennímu testu. Aby byl test ještě zajímavější, zvolili jsme možnou nejoblíbenější verzi s naftovým dvoulitrem o výkonu 150 koní a manuálem se šesti stupni. Podařilo se nám na německém nováčkovi najít vůbec nějaké chyby?
Po designové stránce se dá říci, že tohle se návrhářům VW hodně povedlo. Nejnovější vydání německého MPV nabízí ostré linky karoserie, v našem případě byl přítomen i příplatkový bílý metalický lak, povedená litá kola a mnoho dalšího. V porovnání s předchůdcem ušla nová generace velký kus vpřed a dle našeho názoru se najde jen malá hrstka těch, kteří by k vizáži nového Touranu mohli mít nějaké připomínky.
Hlavní přednosti hledejme uvnitřNový Volkswagen Touran je defacto zmenšená kopie většího Sharanu, jenže i přes to nabídne ve své kabině taktéž velkou porci místa. Druhá řada sedadel nabízí trojici samostatných sedadel, která se dají různě posouvat, a to až v rozmezí 20 cm. K tomu se přidává funkce nastavení sklonu každého opěradla a pro krajní cestující zde jsou i vyklápějící se stolečky s držákem na pití. Kdo má početnější rodinu, za příplatek je možné dokoupit třetí řadu sedadel, ovšem přístup na ně nebude zrovna nejlehčí. Na klasické zadní sedačky je ale skvělý přístup a dveře se otevírají v dostatečně širokém úhlu.
Drobnou výtku bych měl k výhledu z auta. Dopředu a do stran je výhled vynikající, jenže při pohledu dozadu toho moc vidět není. Může za to vnitřní bezrámové zpětné zrcátko, které je poměrně úzké a řidič si musí vybrat, zda bude sledovat cestující vzadu a nebo provoz za autem. Situaci naštěstí zachraňuje fakt, že Touran nové generace nabízí za příplatek možnost propojení s outdoorovými kamerami GoPro (pro jiné kamery není funkce dostupná) prostřednictvím funkce Car-Net Cam-Connect. Když pak kameru spojíte skrze WiFi hot spot, budete moci pozorovat obraz z kamery na velkém středovém displeji.
Nejnovější Touran je ale nabitý i dalšími funkcemi. Tak například systém Volkswagen Media Control může z vašeho tabletu udělat dálkové ovládání infotainmentu vozu a nebo si můžete do Tourana za pomoci systému Car-Net App-Connect instalovat ze svého chytrého mobilního telefonu nové aplikace. Koho ale nezajímají technologie a radši se zaměřuje na celkový prostor uvnitř, ten bude taktéž víc než spokojen. Tak například zavazadlový prostor dostal zvětšený objem a lepší tvar. Základní objem kufru činí v pětimístné verzi 743 litrů (pětimístná verze s dvojitou podlahou a bez rezervy má 834 litrů), ovšem v sedmimístném provedení je to pak skromných 137 litrů. Po sklopení zadních sedaček se objem zavazadelníku zvětší na 1 857 litrů. Komu je to málo, pro převoz dlouhých předmětů lze sklopit sedadlo spolujezdce a pak převezete předmět o délce až 265 cm.
Nafta se sem hodíPod kapotou testovaného vozu jsme měli známý naftový dvoulitr TDI s výkonem 150 koní a s točivým momentem 340 Nm. Motor byl po startu poměrně hrubý, ale po zahřátí se hrubost postupně vytrácela. Jeho zátah je dostatečný a i při plném obsazení neměla pohonná jednotka s autem sebemenší problém. K tomu se přidával i systém volby jízdního režimu, který umožňoval volit mezi třemi nastaveními motoru. S režimem Eco byl motor celkem utlumený, ale stále mu nechyběla potřebná dávka energie. Naopak na režim Sport se z Touranu stal lehký sportovec, který svou dravostí leckdy příjemně překvapil.
Někomu se ale nemusí líbit poněkud tužší podvozek. Ten je však spíše přínosem a ačkoliv mi někdy dával dost dobře najevo, po jak kvalitní silnici právě jedu, hlavně v zatáčkách jsem ocenil jeho vyšší tuhost. Při opravdu sportovní jízdě vás ale začne poměrně brzy krotit příliš citlivý stabilizační systém a to je náznakem toho, že Touran je stále rodinně založené MPV pro klidnější styl přepravy. Rozhodně je znát, že VW mu do vínku nadělil lehčí a modernější platformu MQB. Celkový komfort na palubě je totiž vynikající a snad jen větší nerovnosti na silnici občas do kabiny pošlou větší ránu.
Druhý pohled – Petr Míka
Zpráva, že v průběhu podzimu roku 2015 se na trh dostane nová generace Volkswagenu Touran, mohla utéct snad jen člověku, který se dokonale odřízl od veškerých médií. Originální reklamy na nový Touran naše mozky masírovaly na televizních obrazovkách, šířily se z reproduktorů rádií a sám osobně jsem jeho „náhodný“ průjezd zaznamenal i v několika filmových novinkách. O to zvědavější jsem byl na to, jaký nový Touran doopravdy bude.
Upřímně jsem k tomuto testu přistupoval s dosti nízkým očekáváním. Vozy kategorie MPV nikdy nepatřily mezi mé oblíbence a očekával jsem tak jen svezení v nudné krabici s kolečky. Jestli jsem měl pravdu nebo jsem změnil názor, to se dozvíte v následujících řádcích.
Design exteriéru
Po designové stránce vůz určitě nikoho nepřekvapí. Letošní Touran dokonale zapadá do designového jazyka Volkswagenu. Bílá varianta vozu, kterou jsme měli k dispozici, navíc skvěle odhaluje veškeré prolisy a ostré detaily karoserie. Dle mého názoru zde designeři odvedli více než dobrou práci a povedlo se jim na první pohled velkou, „rodinou krabici“ zabalit do velmi atraktivního a z některých úhlů, až agresivního zevnějšku.
Interiér nepřekvapí
Pokud nikoho nepřekvapí exteriér, o interiéru to platí dvojnásob. To ovšem není žádná výtka, naopak. Použité materiály, ergonomie i zpracování se drží na opravdu vysoké úrovni a skvěle reprezentují značku VW, která se dlouhodobě chlubí právě kvalitním zpracováním interiéru. Ani jednou jsem tak nenalezl jedinou část, která by povrzávala či se ukazovala jako nekvalitní.
Volkswagen se chlubí tím, že v Touranu nalezneme 47 odkládacích prostor. Bohužel tuto informaci vám nejsem schopen potvrdit ani vyvrátit. Během testu jsem totiž s každým dnem nalézal stále další a další „schovky“, o kterých jsem do té doby netušil.
Po posazení se na sedadlo řidiče, mi nedělalo žádný problém rychle si nalézt vhodnou řidičskou pozici. Na předních, ale i zadních sedadlech okamžitě poznáte rozdíl oproti minulé generaci vozu. Jak bylo již zmíněno, novinka využívá podvozkovou platformu MQB. Díky tomu opravdu citelně narostl vnitřní prostor. Se svou vyšší postavou jsem zvyklý, že cestující sedící za mnou, se často ptají, zda bych si nemohl alespoň o kousek posunout sedadlo. Toto se ale v Touranu nekonalo a ani 5 dospělých se ve voze nijak netísnilo.
Po uvelebení a „seštelování“ zrcátek jsem se začal rozhlížet kolem vozu. V tom jsem zjistil, že co se týče přehledu o okolním provozu a celkovém okolí, je to zde opravdu na vysoké úrovni. Ani jednou jsem se tak za celou dobu testu nedostal do situace, kdy bych měl v okolí auta nějaký „mrtvý bod“.
Motorizace a jízda
I přes větší rozměry a hmotnost rozhodně nebyl důvod stěžovat si na nedostatek výkonu. Celkově mi motor připadal velmi kultivovaný a relativně tichý. Neodpustím si však také jednu výtku, a tou je, že jsem u motoru pozoroval dosti výrazný turboefekt. Po sešlápnutí plynového pedálu musí řidič počkat na zátah turba, který přichází zhruba na hranici dvou tisíc otáček.
Když budeme mluvit o jízdě, musíme nejprve zmínit podvozek. Zde jsem očekával naladění podobné nadýchanému obláčku, který bude při dlouhých cestách na dovolenou, rodinu příjemně kolébat. Touran mě ale opět překvapil.
Podvozek totiž působil velice solidním dojmem. O nerovnostech pod koly jsem sice věděl, nijak závažně mě ale nerušily. V zatáčkách jsem přitom cítil opravdovou stabilitu, a to i přes značnou výšku auta. O to bylo mé překvapení po zapnutí režimu Sport. Ten alespoň částečně eliminoval zmíněný turboefekt, zpevnil podvozek a jinak lehké a přesné řízení s rostoucí rychlostí příjemně tuhlo.
Nesmíme zapomenout zmínit ani převodovku. V testované verzi jsme měli k dispozici šestistupňový manuál, na jehož chod si nemohu vůbec stěžovat. Dráhy jsou příjemně krátké a velmi přesné. Při jízdě po městě jsem ocenil pružnost třetího a čtvrtého rychlostního stupně. Na dálnici jsem pak jiný než šestý rychlostní stupeň prakticky nepoužíval.
Majitele takového vozu ale určitě nebudou příliš zajímat jeho sportovní ambice. Ten totiž ocení jeho pohodlí, bezpečnost, praktičnost a úspornost. Při testování jsem vůz opravdu nijak nešeřil, často byl zatížen i pěti dospělými osobami a klimatizace pracovala jak jen mohla. Přesto se spotřeba stále pohybovala kolem hranice šesti litrů na sto ujetých kilometrů. Samozřejmě, že se jedná o dosti odlišnou hodnotu oproti 4,4 litru na 100 km, kterou udává výrobce. Při pohledu na podmínky testu ale pokládám číslo 6 litrů za velmi uspokojivé.
ZávěrNový Touran se nadmíru povedl. Jeho vzhled je zas o něco lepší, výbava pestřejší, moderní technika a platforma mu dodávají patřičné plusové body a při hledání nedostatků jsme se vážně zapotili. Touran je příkladem moderního rodinného auta, ale je nutné podotknout, že se třemi samostatnými sedadly v druhé řadě je praktičtější, než jeho sedmimístná verze. S novou generací má vůz více odkládacích prostorů, jezdí mnohem pohodlněji, podvozek lépe filtruje nerovnosti a snad jen prodleva turbodmychadla a některé příplatky jsou vadou na kráse.
Celkové hodnocení: 92 %
Základní cena vozu: 555.900 Kč (1.2 TSI/81 kW Comfortline) Cena testované verze s příplatky: 854 200 Kč
KLADY
- prostornost a variabilita
- úsporný naftový motor
- zas o něco lepší design
- komfort na palubě
ZÁPORY
- prodleva turbodmychadla
- hluk od podvozku na nerovném povrchu
Motorizace přeplňovaný vznětový čtyřválec objem: 1968 cm3 nejvyšší výkon: 150 koní při 3500 ot/min. největší točivý moment: 340 Nm při 1750 - 3000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 208 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 5,2 l / 3,9 l / 4,4 l objem palivové nádrže: 58 litrůJako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.