Minulý rok se s novými Volkswageny doslova roztrhl pytel. Představil se nám totiž nový Sharan, čtvrtá generace Caddyho, nový Multivan a také nástupce hodně populárního Touranu. A právě na poslední jmenovaný model jsme zaměřili svou pozornost a podrobili jej důkladnému týdennímu testu. Aby byl test ještě zajímavější, zvolili jsme možnou nejoblíbenější verzi s naftovým dvoulitrem o výkonu 150 koní a manuálem se šesti stupni. Podařilo se nám na německém nováčkovi najít vůbec nějaké chyby?
Po designové stránce se dá říci, že tohle se návrhářům VW hodně povedlo. Nejnovější vydání německého MPV nabízí ostré linky karoserie, v našem případě byl přítomen i příplatkový bílý metalický lak, povedená litá kola a mnoho dalšího. V porovnání s předchůdcem ušla nová generace velký kus vpřed a dle našeho názoru se najde jen malá hrstka těch, kteří by k vizáži nového Touranu mohli mít nějaké připomínky.
Hlavní přednosti hledejme uvnitřNový Volkswagen Touran je defacto zmenšená kopie většího Sharanu, jenže i přes to nabídne ve své kabině taktéž velkou porci místa. Druhá řada sedadel nabízí trojici samostatných sedadel, která se dají různě posouvat, a to až v rozmezí 20 cm. K tomu se přidává funkce nastavení sklonu každého opěradla a pro krajní cestující zde jsou i vyklápějící se stolečky s držákem na pití. Kdo má početnější rodinu, za příplatek je možné dokoupit třetí řadu sedadel, ovšem přístup na ně nebude zrovna nejlehčí. Na klasické zadní sedačky je ale skvělý přístup a dveře se otevírají v dostatečně širokém úhlu.
Drobnou výtku bych měl k výhledu z auta. Dopředu a do stran je výhled vynikající, jenže při pohledu dozadu toho moc vidět není. Může za to vnitřní bezrámové zpětné zrcátko, které je poměrně úzké a řidič si musí vybrat, zda bude sledovat cestující vzadu a nebo provoz za autem. Situaci naštěstí zachraňuje fakt, že Touran nové generace nabízí za příplatek možnost propojení s outdoorovými kamerami GoPro (pro jiné kamery není funkce dostupná) prostřednictvím funkce Car-Net Cam-Connect. Když pak kameru spojíte skrze WiFi hot spot, budete moci pozorovat obraz z kamery na velkém středovém displeji.
Nejnovější Touran je ale nabitý i dalšími funkcemi. Tak například systém Volkswagen Media Control může z vašeho tabletu udělat dálkové ovládání infotainmentu vozu a nebo si můžete do Tourana za pomoci systému Car-Net App-Connect instalovat ze svého chytrého mobilního telefonu nové aplikace. Koho ale nezajímají technologie a radši se zaměřuje na celkový prostor uvnitř, ten bude taktéž víc než spokojen. Tak například zavazadlový prostor dostal zvětšený objem a lepší tvar. Základní objem kufru činí v pětimístné verzi 743 litrů (pětimístná verze s dvojitou podlahou a bez rezervy má 834 litrů), ovšem v sedmimístném provedení je to pak skromných 137 litrů. Po sklopení zadních sedaček se objem zavazadelníku zvětší na 1 857 litrů. Komu je to málo, pro převoz dlouhých předmětů lze sklopit sedadlo spolujezdce a pak převezete předmět o délce až 265 cm.
Nafta se sem hodíPod kapotou testovaného vozu jsme měli známý naftový dvoulitr TDI s výkonem 150 koní a s točivým momentem 340 Nm. Motor byl po startu poměrně hrubý, ale po zahřátí se hrubost postupně vytrácela. Jeho zátah je dostatečný a i při plném obsazení neměla pohonná jednotka s autem sebemenší problém. K tomu se přidával i systém volby jízdního režimu, který umožňoval volit mezi třemi nastaveními motoru. S režimem Eco byl motor celkem utlumený, ale stále mu nechyběla potřebná dávka energie. Naopak na režim Sport se z Touranu stal lehký sportovec, který svou dravostí leckdy příjemně překvapil.
Někomu se ale nemusí líbit poněkud tužší podvozek. Ten je však spíše přínosem a ačkoliv mi někdy dával dost dobře najevo, po jak kvalitní silnici právě jedu, hlavně v zatáčkách jsem ocenil jeho vyšší tuhost. Při opravdu sportovní jízdě vás ale začne poměrně brzy krotit příliš citlivý stabilizační systém a to je náznakem toho, že Touran je stále rodinně založené MPV pro klidnější styl přepravy. Rozhodně je znát, že VW mu do vínku nadělil lehčí a modernější platformu MQB. Celkový komfort na palubě je totiž vynikající a snad jen větší nerovnosti na silnici občas do kabiny pošlou větší ránu.
Druhý pohled – Petr Míka
Zpráva, že v průběhu podzimu roku 2015 se na trh dostane nová generace Volkswagenu Touran, mohla utéct snad jen člověku, který se dokonale odřízl od veškerých médií. Originální reklamy na nový Touran naše mozky masírovaly na televizních obrazovkách, šířily se z reproduktorů rádií a sám osobně jsem jeho „náhodný“ průjezd zaznamenal i v několika filmových novinkách. O to zvědavější jsem byl na to, jaký nový Touran doopravdy bude.
Upřímně jsem k tomuto testu přistupoval s dosti nízkým očekáváním. Vozy kategorie MPV nikdy nepatřily mezi mé oblíbence a očekával jsem tak jen svezení v nudné krabici s kolečky. Jestli jsem měl pravdu nebo jsem změnil názor, to se dozvíte v následujících řádcích.
Design exteriéru
Po designové stránce vůz určitě nikoho nepřekvapí. Letošní Touran dokonale zapadá do designového jazyka Volkswagenu. Bílá varianta vozu, kterou jsme měli k dispozici, navíc skvěle odhaluje veškeré prolisy a ostré detaily karoserie. Dle mého názoru zde designeři odvedli více než dobrou práci a povedlo se jim na první pohled velkou, „rodinou krabici“ zabalit do velmi atraktivního a z některých úhlů, až agresivního zevnějšku.
Interiér nepřekvapí
Pokud nikoho nepřekvapí exteriér, o interiéru to platí dvojnásob. To ovšem není žádná výtka, naopak. Použité materiály, ergonomie i zpracování se drží na opravdu vysoké úrovni a skvěle reprezentují značku VW, která se dlouhodobě chlubí právě kvalitním zpracováním interiéru. Ani jednou jsem tak nenalezl jedinou část, která by povrzávala či se ukazovala jako nekvalitní.
Volkswagen se chlubí tím, že v Touranu nalezneme 47 odkládacích prostor. Bohužel tuto informaci vám nejsem schopen potvrdit ani vyvrátit. Během testu jsem totiž s každým dnem nalézal stále další a další „schovky“, o kterých jsem do té doby netušil.
Po posazení se na sedadlo řidiče, mi nedělalo žádný problém rychle si nalézt vhodnou řidičskou pozici. Na předních, ale i zadních sedadlech okamžitě poznáte rozdíl oproti minulé generaci vozu. Jak bylo již zmíněno, novinka využívá podvozkovou platformu MQB. Díky tomu opravdu citelně narostl vnitřní prostor. Se svou vyšší postavou jsem zvyklý, že cestující sedící za mnou, se často ptají, zda bych si nemohl alespoň o kousek posunout sedadlo. Toto se ale v Touranu nekonalo a ani 5 dospělých se ve voze nijak netísnilo.
Po uvelebení a „seštelování“ zrcátek jsem se začal rozhlížet kolem vozu. V tom jsem zjistil, že co se týče přehledu o okolním provozu a celkovém okolí, je to zde opravdu na vysoké úrovni. Ani jednou jsem se tak za celou dobu testu nedostal do situace, kdy bych měl v okolí auta nějaký „mrtvý bod“.
Motorizace a jízda
I přes větší rozměry a hmotnost rozhodně nebyl důvod stěžovat si na nedostatek výkonu. Celkově mi motor připadal velmi kultivovaný a relativně tichý. Neodpustím si však také jednu výtku, a tou je, že jsem u motoru pozoroval dosti výrazný turboefekt. Po sešlápnutí plynového pedálu musí řidič počkat na zátah turba, který přichází zhruba na hranici dvou tisíc otáček.
Když budeme mluvit o jízdě, musíme nejprve zmínit podvozek. Zde jsem očekával naladění podobné nadýchanému obláčku, který bude při dlouhých cestách na dovolenou, rodinu příjemně kolébat. Touran mě ale opět překvapil.
Podvozek totiž působil velice solidním dojmem. O nerovnostech pod koly jsem sice věděl, nijak závažně mě ale nerušily. V zatáčkách jsem přitom cítil opravdovou stabilitu, a to i přes značnou výšku auta. O to bylo mé překvapení po zapnutí režimu Sport. Ten alespoň částečně eliminoval zmíněný turboefekt, zpevnil podvozek a jinak lehké a přesné řízení s rostoucí rychlostí příjemně tuhlo.
Nesmíme zapomenout zmínit ani převodovku. V testované verzi jsme měli k dispozici šestistupňový manuál, na jehož chod si nemohu vůbec stěžovat. Dráhy jsou příjemně krátké a velmi přesné. Při jízdě po městě jsem ocenil pružnost třetího a čtvrtého rychlostního stupně. Na dálnici jsem pak jiný než šestý rychlostní stupeň prakticky nepoužíval.
Majitele takového vozu ale určitě nebudou příliš zajímat jeho sportovní ambice. Ten totiž ocení jeho pohodlí, bezpečnost, praktičnost a úspornost. Při testování jsem vůz opravdu nijak nešeřil, často byl zatížen i pěti dospělými osobami a klimatizace pracovala jak jen mohla. Přesto se spotřeba stále pohybovala kolem hranice šesti litrů na sto ujetých kilometrů. Samozřejmě, že se jedná o dosti odlišnou hodnotu oproti 4,4 litru na 100 km, kterou udává výrobce. Při pohledu na podmínky testu ale pokládám číslo 6 litrů za velmi uspokojivé.
ZávěrNový Touran se nadmíru povedl. Jeho vzhled je zas o něco lepší, výbava pestřejší, moderní technika a platforma mu dodávají patřičné plusové body a při hledání nedostatků jsme se vážně zapotili. Touran je příkladem moderního rodinného auta, ale je nutné podotknout, že se třemi samostatnými sedadly v druhé řadě je praktičtější, než jeho sedmimístná verze. S novou generací má vůz více odkládacích prostorů, jezdí mnohem pohodlněji, podvozek lépe filtruje nerovnosti a snad jen prodleva turbodmychadla a některé příplatky jsou vadou na kráse.
Celkové hodnocení: 92 %
Základní cena vozu: 555.900 Kč (1.2 TSI/81 kW Comfortline) Cena testované verze s příplatky: 854 200 Kč
KLADY
- prostornost a variabilita
- úsporný naftový motor
- zas o něco lepší design
- komfort na palubě
ZÁPORY
- prodleva turbodmychadla
- hluk od podvozku na nerovném povrchu
Motorizace přeplňovaný vznětový čtyřválec objem: 1968 cm3 nejvyšší výkon: 150 koní při 3500 ot/min. největší točivý moment: 340 Nm při 1750 - 3000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 208 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 5,2 l / 3,9 l / 4,4 l objem palivové nádrže: 58 litrůCestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.