Letošní rok se dostala na automobilový trh v pořadí již čtvrtá generace populární dodávky VW Caddy. Ta vsadila všechny karty na jemnou evoluci a proto se může někomu zdát, že se vlastně na autě toho zas tolik nezměnilo. Opak je ale pravdou a my jsme testu podrobili verzi s pěti sedadly, benzínovým motorem 1.4 TSI a ve výbavovém stupni Generation Four.
Leckdo by mohl tvrdit, že tohle přece není nová generace, ale pouhý facelift. Do jisté míry to tak i vypadá, protože hodně věcí je zde sice jiných, jenže ve výsledku to spíš vypadá jako decentní omlazení. Rozhřešení může přinést výrok samotného Volkswagenu, který nového Caddyho prezentuje jako novou generaci. Ta se hlavně po technické stránce zaměřila na podstatnou modernizaci předchůdce, vzhledově se pak novinka odlišuje jen v některých oblastech.
Díky tomu zde máme téměř stejný tvar karoserie, vnitřní a vnější rozměry a například rozvor náprav narostl jen o jeden milimetr. Možná jste čekali převratný nový vzhled, jenže předchůdce byl díky svému vzhledu a technice na trhu jedenáct let a sbíral prodejní úspěchy. A co se tedy vlastně změnilo? Počítat se dá příď s více ostřejšími rysy a pozměněným tvarem předních světlometů. Další změny se pak objevily vzadu, kde jsou nově uložené svítilny s modernější grafikou.
Tím ale výčet změn zvenku končí. Všimnou si pak lze maximálně decentních log výbavového stupně na B sloupcích a také se do nabídky dostala zajímavě vypadající červená litá kola. Ty mohou někomu přijít nevkusná, ale nám se celkem líbila.
Hromada prostoru pro každéhoCo se týče kabiny, v té s novou generací přibyly nové výplně dveří, byla sem instalována nová palubní deska a potěšil i krásně zpracovaný kožený volant s leskle černým dekorem. Na vrchu palubní desky se vám bude možná hodit vypolstrovaná přihrádka, kam schováte například cennější věci. Z přiložených snímků si můžete všimnout červeného dekoru, na kterém je ale vidět opět každý otisk prstu. Interiéru vládnou neměkčené plasty, což se dalo s předpokládaným využitím Caddyho počítat a snad jen zadní tvrdá lavice moc nepotěší přítomné cestující.
Podstatně lépe se sedí vpředu, kde má řidič a spolujezdec víc než hromadu místa a to ve všech směrech. Volant má dostatečný rozsah nastavení, to samé platí i o sedadle řidiče a celkově je z nového Caddyho vynikající výhled vpřed a do stran. Důležitým faktorem je zavazadlový prostor se základním objemem 750 litrů.
Ten má čtvercový tvar, nízkou nakládací hranu a pokud chcete převést nadměrný náklad, po sklopení sedaček se vám podaří objevit prostor o objemu 3030 litrů. Opět zde ovšem platí poznámka ohledně víka zavazadelníku, jako u dříve testovaného Citroenu Berlingo. Víko kufru je totiž dost rozměrné a na jeho otevření potřebujete okolo jednoho metru místa směrem vzad. Koho by to vyloženě iritovalo, za příplatek 5735 Kč dostanete zadní křídlové dveře.
A co vlastně znamená označení Generation Four? Jedná se o třetí nejvyšší výbavu vozu, která přináší některé stylové prvky s cílem vůz odlišit od běžných verzí. Díky tomu tady jsou již zmíněná sedmnáctipalcová kola s červeným chromováním, zatmavené zadní svítilny a nebo přední halogenové světlomety. Ve výbavě nechybělo ani nevypínatelné ESP, šestice airbagů, stříbrně lakované ližiny a přední mlhovky s přisvěcováním do zatáček.
Nafta by se hodila vícPod kapotou nového Caddyho se objevila i široká škála různě výkonných dvoulitrových dieselů, dále pak verze na CNG a nabídku završují tři benzínové jednotky. My jsme do testu zvolili nejvýkonnější zážehový agregát 1.4 TSI s výkonem 92 kW a točivým momentem 220 Nm. S ním pak byl spojen šestistupňový manuál s přesnými a poměrně krátkými drahami. Při pohledu do technických tabulek si možná budete říkat, že maximálka 185 km/h a zrychlení z nuly na stovku za 10,9 sekundy jsou dostatečné, jenže to platí jen z půlky. Ve městě se totiž z Caddyho stává velice živý společník a nechybí mu zátah již od 1600 otáček. Vše je skvělé až do chvíle, kdy chcete vyjet na dálnici a nebo vůz naložit až po střechu. Tehdy má totiž dotyčný motor s autem hromadu práce, spotřeba roste raketově nahoru a celkově se dostaví pocit, že auto i přes výkon 125 koní skoro nejede.
Právě spotřeba může být pro někoho odstrašujícím faktorem. Pokud jsme totiž Caddyho projížděli nenaloženého a jezdili úsporně, spotřeba se ustálila na 6 litrech na sto. Jenže po polovičním obsazení, vyjetí na okresní silnice a lehce dynamickém tempu se spotřeba rázem dostala na 8,5 litru a to je celkem dost. Kdo si pak chce na úkor spotřeby s Caddym užít trochu té sportovní jízdy, musí zážehovou jednačtyřku točit skoro podobným stylem, jako například atmosférické jednotky od japonské Hondy.
Samotné řazení však bylo naštěstí velkou radostí, dráhy jsou přesné a příjemné a snad jen zbytečně dlouhý převod z dvojky na trojku způsobuje mírnou ztrátu tahu. Při případném předjíždění je tak potřeba pamatovat na to, že motor musíte držet ve vysokých otáčkách, a to i při skoro prázdném obsazení.
Podvozek čtvrté generace Caddyho dostal vzadu tuhou nápravu odpruženou listovými pery, což je skutečně dobrá kombinace. Na nerovnostech totiž prázdné auto skoro neodskakuje. Velmi mile mě překvapila samotná ovladatelnost vozu na okresních silnicích, kde jsem Caddyho vážně nešetřil. S trochou přehánění by pak šlo tvrdit, že s výkonnějším motorem by jste stíhali i leckterému osobnímu autu. Nechybí mu ochota zatáčet, dostatečná přilnavost a vše podtrhuje přesné a komunikativní řízení.
Výraznější problémy jsme však zaznamenali na špatně udržovaných silnicích plných výmolů. Na nich totiž podvozek vozu nestíhal a od zadní nápravy se do kabiny dostávaly poměrně nepříjemné rázy. Caddymu tak svědčí hlavně klidnější jízda, kvalitnější povrchy silnic a pokud možno nějaký ten náklad v kufru. Se zatíženým zadkem se totiž chová sebejistěji a snad jen naftový motor pod kapotu by mu svědčil o hodně víc.
ZávěrNový Volkswagen Caddy je i přes tvrzení VW spíše velkým omlazením, ale považovat jej za novou generaci je možná trochu nadsazené. Hned několik přátel z mého okolí totiž vůz označilo za faceliftovaný a intenzivně se zajímali, v čem je vlastně Caddy „nový“. Tak či tak, stále se mu nedá upřít fakt, že je hodně příjemným společníkem na cesty, má solidní ovladatelnost, komfort na palubě a ve srovnání s francouzským Citroenem Berlingo nabízí mnohem lepší zpracování interiéru. Velkou výhodou by ale zcela jistě byl jeden z naftových motorů, který nabídne více výkonu, zaručeně nižší spotřebu a nebo lepší tah za téměř každé situace.
Celkové hodnocení: 86 %
Základní cena vozu: 517 633 Kč (Caddy Trendline 1.4 TSI 92 kW)
Cena testované verze s příplatky: 655 716 Kč
KLADY
- skvělá ovladatelnost
- prostorný interiér
- skvělá převodovka
- praktičnost
ZÁPORY
- spotřeba paliva
- jízdní komfort na horších silnicích
Motorizace přeplňovaný zážehový čtyřválec objem: 1395 cm3 nejvyšší výkon: 92 kW při 5000 ot/min. největší točivý moment: 220 Nm při 1500 - 3500 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 185 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,9 sekundy spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 7,2 l / 5,1 l / 5,9 l objem palivové nádrže: 55 litrů
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.