Letošní rok se dostala na automobilový trh v pořadí již čtvrtá generace populární dodávky VW Caddy. Ta vsadila všechny karty na jemnou evoluci a proto se může někomu zdát, že se vlastně na autě toho zas tolik nezměnilo. Opak je ale pravdou a my jsme testu podrobili verzi s pěti sedadly, benzínovým motorem 1.4 TSI a ve výbavovém stupni Generation Four.
Leckdo by mohl tvrdit, že tohle přece není nová generace, ale pouhý facelift. Do jisté míry to tak i vypadá, protože hodně věcí je zde sice jiných, jenže ve výsledku to spíš vypadá jako decentní omlazení. Rozhřešení může přinést výrok samotného Volkswagenu, který nového Caddyho prezentuje jako novou generaci. Ta se hlavně po technické stránce zaměřila na podstatnou modernizaci předchůdce, vzhledově se pak novinka odlišuje jen v některých oblastech.
Díky tomu zde máme téměř stejný tvar karoserie, vnitřní a vnější rozměry a například rozvor náprav narostl jen o jeden milimetr. Možná jste čekali převratný nový vzhled, jenže předchůdce byl díky svému vzhledu a technice na trhu jedenáct let a sbíral prodejní úspěchy. A co se tedy vlastně změnilo? Počítat se dá příď s více ostřejšími rysy a pozměněným tvarem předních světlometů. Další změny se pak objevily vzadu, kde jsou nově uložené svítilny s modernější grafikou.
Tím ale výčet změn zvenku končí. Všimnou si pak lze maximálně decentních log výbavového stupně na B sloupcích a také se do nabídky dostala zajímavě vypadající červená litá kola. Ty mohou někomu přijít nevkusná, ale nám se celkem líbila.
Hromada prostoru pro každéhoCo se týče kabiny, v té s novou generací přibyly nové výplně dveří, byla sem instalována nová palubní deska a potěšil i krásně zpracovaný kožený volant s leskle černým dekorem. Na vrchu palubní desky se vám bude možná hodit vypolstrovaná přihrádka, kam schováte například cennější věci. Z přiložených snímků si můžete všimnout červeného dekoru, na kterém je ale vidět opět každý otisk prstu. Interiéru vládnou neměkčené plasty, což se dalo s předpokládaným využitím Caddyho počítat a snad jen zadní tvrdá lavice moc nepotěší přítomné cestující.
Podstatně lépe se sedí vpředu, kde má řidič a spolujezdec víc než hromadu místa a to ve všech směrech. Volant má dostatečný rozsah nastavení, to samé platí i o sedadle řidiče a celkově je z nového Caddyho vynikající výhled vpřed a do stran. Důležitým faktorem je zavazadlový prostor se základním objemem 750 litrů.
Ten má čtvercový tvar, nízkou nakládací hranu a pokud chcete převést nadměrný náklad, po sklopení sedaček se vám podaří objevit prostor o objemu 3030 litrů. Opět zde ovšem platí poznámka ohledně víka zavazadelníku, jako u dříve testovaného Citroenu Berlingo. Víko kufru je totiž dost rozměrné a na jeho otevření potřebujete okolo jednoho metru místa směrem vzad. Koho by to vyloženě iritovalo, za příplatek 5735 Kč dostanete zadní křídlové dveře.
A co vlastně znamená označení Generation Four? Jedná se o třetí nejvyšší výbavu vozu, která přináší některé stylové prvky s cílem vůz odlišit od běžných verzí. Díky tomu tady jsou již zmíněná sedmnáctipalcová kola s červeným chromováním, zatmavené zadní svítilny a nebo přední halogenové světlomety. Ve výbavě nechybělo ani nevypínatelné ESP, šestice airbagů, stříbrně lakované ližiny a přední mlhovky s přisvěcováním do zatáček.
Nafta by se hodila vícPod kapotou nového Caddyho se objevila i široká škála různě výkonných dvoulitrových dieselů, dále pak verze na CNG a nabídku završují tři benzínové jednotky. My jsme do testu zvolili nejvýkonnější zážehový agregát 1.4 TSI s výkonem 92 kW a točivým momentem 220 Nm. S ním pak byl spojen šestistupňový manuál s přesnými a poměrně krátkými drahami. Při pohledu do technických tabulek si možná budete říkat, že maximálka 185 km/h a zrychlení z nuly na stovku za 10,9 sekundy jsou dostatečné, jenže to platí jen z půlky. Ve městě se totiž z Caddyho stává velice živý společník a nechybí mu zátah již od 1600 otáček. Vše je skvělé až do chvíle, kdy chcete vyjet na dálnici a nebo vůz naložit až po střechu. Tehdy má totiž dotyčný motor s autem hromadu práce, spotřeba roste raketově nahoru a celkově se dostaví pocit, že auto i přes výkon 125 koní skoro nejede.
Právě spotřeba může být pro někoho odstrašujícím faktorem. Pokud jsme totiž Caddyho projížděli nenaloženého a jezdili úsporně, spotřeba se ustálila na 6 litrech na sto. Jenže po polovičním obsazení, vyjetí na okresní silnice a lehce dynamickém tempu se spotřeba rázem dostala na 8,5 litru a to je celkem dost. Kdo si pak chce na úkor spotřeby s Caddym užít trochu té sportovní jízdy, musí zážehovou jednačtyřku točit skoro podobným stylem, jako například atmosférické jednotky od japonské Hondy.
Samotné řazení však bylo naštěstí velkou radostí, dráhy jsou přesné a příjemné a snad jen zbytečně dlouhý převod z dvojky na trojku způsobuje mírnou ztrátu tahu. Při případném předjíždění je tak potřeba pamatovat na to, že motor musíte držet ve vysokých otáčkách, a to i při skoro prázdném obsazení.
Podvozek čtvrté generace Caddyho dostal vzadu tuhou nápravu odpruženou listovými pery, což je skutečně dobrá kombinace. Na nerovnostech totiž prázdné auto skoro neodskakuje. Velmi mile mě překvapila samotná ovladatelnost vozu na okresních silnicích, kde jsem Caddyho vážně nešetřil. S trochou přehánění by pak šlo tvrdit, že s výkonnějším motorem by jste stíhali i leckterému osobnímu autu. Nechybí mu ochota zatáčet, dostatečná přilnavost a vše podtrhuje přesné a komunikativní řízení.
Výraznější problémy jsme však zaznamenali na špatně udržovaných silnicích plných výmolů. Na nich totiž podvozek vozu nestíhal a od zadní nápravy se do kabiny dostávaly poměrně nepříjemné rázy. Caddymu tak svědčí hlavně klidnější jízda, kvalitnější povrchy silnic a pokud možno nějaký ten náklad v kufru. Se zatíženým zadkem se totiž chová sebejistěji a snad jen naftový motor pod kapotu by mu svědčil o hodně víc.
ZávěrNový Volkswagen Caddy je i přes tvrzení VW spíše velkým omlazením, ale považovat jej za novou generaci je možná trochu nadsazené. Hned několik přátel z mého okolí totiž vůz označilo za faceliftovaný a intenzivně se zajímali, v čem je vlastně Caddy „nový“. Tak či tak, stále se mu nedá upřít fakt, že je hodně příjemným společníkem na cesty, má solidní ovladatelnost, komfort na palubě a ve srovnání s francouzským Citroenem Berlingo nabízí mnohem lepší zpracování interiéru. Velkou výhodou by ale zcela jistě byl jeden z naftových motorů, který nabídne více výkonu, zaručeně nižší spotřebu a nebo lepší tah za téměř každé situace.
Celkové hodnocení: 86 %
Základní cena vozu: 517 633 Kč (Caddy Trendline 1.4 TSI 92 kW)
Cena testované verze s příplatky: 655 716 Kč
KLADY
- skvělá ovladatelnost
- prostorný interiér
- skvělá převodovka
- praktičnost
ZÁPORY
- spotřeba paliva
- jízdní komfort na horších silnicích
Motorizace přeplňovaný zážehový čtyřválec objem: 1395 cm3 nejvyšší výkon: 92 kW při 5000 ot/min. největší točivý moment: 220 Nm při 1500 - 3500 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 185 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,9 sekundy spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 7,2 l / 5,1 l / 5,9 l objem palivové nádrže: 55 litrů
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.