Letošní rok se dostala na automobilový trh v pořadí již čtvrtá generace populární dodávky VW Caddy. Ta vsadila všechny karty na jemnou evoluci a proto se může někomu zdát, že se vlastně na autě toho zas tolik nezměnilo. Opak je ale pravdou a my jsme testu podrobili verzi s pěti sedadly, benzínovým motorem 1.4 TSI a ve výbavovém stupni Generation Four.
Leckdo by mohl tvrdit, že tohle přece není nová generace, ale pouhý facelift. Do jisté míry to tak i vypadá, protože hodně věcí je zde sice jiných, jenže ve výsledku to spíš vypadá jako decentní omlazení. Rozhřešení může přinést výrok samotného Volkswagenu, který nového Caddyho prezentuje jako novou generaci. Ta se hlavně po technické stránce zaměřila na podstatnou modernizaci předchůdce, vzhledově se pak novinka odlišuje jen v některých oblastech.
Díky tomu zde máme téměř stejný tvar karoserie, vnitřní a vnější rozměry a například rozvor náprav narostl jen o jeden milimetr. Možná jste čekali převratný nový vzhled, jenže předchůdce byl díky svému vzhledu a technice na trhu jedenáct let a sbíral prodejní úspěchy. A co se tedy vlastně změnilo? Počítat se dá příď s více ostřejšími rysy a pozměněným tvarem předních světlometů. Další změny se pak objevily vzadu, kde jsou nově uložené svítilny s modernější grafikou.
Tím ale výčet změn zvenku končí. Všimnou si pak lze maximálně decentních log výbavového stupně na B sloupcích a také se do nabídky dostala zajímavě vypadající červená litá kola. Ty mohou někomu přijít nevkusná, ale nám se celkem líbila.
Hromada prostoru pro každéhoCo se týče kabiny, v té s novou generací přibyly nové výplně dveří, byla sem instalována nová palubní deska a potěšil i krásně zpracovaný kožený volant s leskle černým dekorem. Na vrchu palubní desky se vám bude možná hodit vypolstrovaná přihrádka, kam schováte například cennější věci. Z přiložených snímků si můžete všimnout červeného dekoru, na kterém je ale vidět opět každý otisk prstu. Interiéru vládnou neměkčené plasty, což se dalo s předpokládaným využitím Caddyho počítat a snad jen zadní tvrdá lavice moc nepotěší přítomné cestující.
Podstatně lépe se sedí vpředu, kde má řidič a spolujezdec víc než hromadu místa a to ve všech směrech. Volant má dostatečný rozsah nastavení, to samé platí i o sedadle řidiče a celkově je z nového Caddyho vynikající výhled vpřed a do stran. Důležitým faktorem je zavazadlový prostor se základním objemem 750 litrů.
Ten má čtvercový tvar, nízkou nakládací hranu a pokud chcete převést nadměrný náklad, po sklopení sedaček se vám podaří objevit prostor o objemu 3030 litrů. Opět zde ovšem platí poznámka ohledně víka zavazadelníku, jako u dříve testovaného Citroenu Berlingo. Víko kufru je totiž dost rozměrné a na jeho otevření potřebujete okolo jednoho metru místa směrem vzad. Koho by to vyloženě iritovalo, za příplatek 5735 Kč dostanete zadní křídlové dveře.
A co vlastně znamená označení Generation Four? Jedná se o třetí nejvyšší výbavu vozu, která přináší některé stylové prvky s cílem vůz odlišit od běžných verzí. Díky tomu tady jsou již zmíněná sedmnáctipalcová kola s červeným chromováním, zatmavené zadní svítilny a nebo přední halogenové světlomety. Ve výbavě nechybělo ani nevypínatelné ESP, šestice airbagů, stříbrně lakované ližiny a přední mlhovky s přisvěcováním do zatáček.
Nafta by se hodila vícPod kapotou nového Caddyho se objevila i široká škála různě výkonných dvoulitrových dieselů, dále pak verze na CNG a nabídku završují tři benzínové jednotky. My jsme do testu zvolili nejvýkonnější zážehový agregát 1.4 TSI s výkonem 92 kW a točivým momentem 220 Nm. S ním pak byl spojen šestistupňový manuál s přesnými a poměrně krátkými drahami. Při pohledu do technických tabulek si možná budete říkat, že maximálka 185 km/h a zrychlení z nuly na stovku za 10,9 sekundy jsou dostatečné, jenže to platí jen z půlky. Ve městě se totiž z Caddyho stává velice živý společník a nechybí mu zátah již od 1600 otáček. Vše je skvělé až do chvíle, kdy chcete vyjet na dálnici a nebo vůz naložit až po střechu. Tehdy má totiž dotyčný motor s autem hromadu práce, spotřeba roste raketově nahoru a celkově se dostaví pocit, že auto i přes výkon 125 koní skoro nejede.
Právě spotřeba může být pro někoho odstrašujícím faktorem. Pokud jsme totiž Caddyho projížděli nenaloženého a jezdili úsporně, spotřeba se ustálila na 6 litrech na sto. Jenže po polovičním obsazení, vyjetí na okresní silnice a lehce dynamickém tempu se spotřeba rázem dostala na 8,5 litru a to je celkem dost. Kdo si pak chce na úkor spotřeby s Caddym užít trochu té sportovní jízdy, musí zážehovou jednačtyřku točit skoro podobným stylem, jako například atmosférické jednotky od japonské Hondy.
Samotné řazení však bylo naštěstí velkou radostí, dráhy jsou přesné a příjemné a snad jen zbytečně dlouhý převod z dvojky na trojku způsobuje mírnou ztrátu tahu. Při případném předjíždění je tak potřeba pamatovat na to, že motor musíte držet ve vysokých otáčkách, a to i při skoro prázdném obsazení.
Podvozek čtvrté generace Caddyho dostal vzadu tuhou nápravu odpruženou listovými pery, což je skutečně dobrá kombinace. Na nerovnostech totiž prázdné auto skoro neodskakuje. Velmi mile mě překvapila samotná ovladatelnost vozu na okresních silnicích, kde jsem Caddyho vážně nešetřil. S trochou přehánění by pak šlo tvrdit, že s výkonnějším motorem by jste stíhali i leckterému osobnímu autu. Nechybí mu ochota zatáčet, dostatečná přilnavost a vše podtrhuje přesné a komunikativní řízení.
Výraznější problémy jsme však zaznamenali na špatně udržovaných silnicích plných výmolů. Na nich totiž podvozek vozu nestíhal a od zadní nápravy se do kabiny dostávaly poměrně nepříjemné rázy. Caddymu tak svědčí hlavně klidnější jízda, kvalitnější povrchy silnic a pokud možno nějaký ten náklad v kufru. Se zatíženým zadkem se totiž chová sebejistěji a snad jen naftový motor pod kapotu by mu svědčil o hodně víc.
ZávěrNový Volkswagen Caddy je i přes tvrzení VW spíše velkým omlazením, ale považovat jej za novou generaci je možná trochu nadsazené. Hned několik přátel z mého okolí totiž vůz označilo za faceliftovaný a intenzivně se zajímali, v čem je vlastně Caddy „nový“. Tak či tak, stále se mu nedá upřít fakt, že je hodně příjemným společníkem na cesty, má solidní ovladatelnost, komfort na palubě a ve srovnání s francouzským Citroenem Berlingo nabízí mnohem lepší zpracování interiéru. Velkou výhodou by ale zcela jistě byl jeden z naftových motorů, který nabídne více výkonu, zaručeně nižší spotřebu a nebo lepší tah za téměř každé situace.
Celkové hodnocení: 86 %
Základní cena vozu: 517 633 Kč (Caddy Trendline 1.4 TSI 92 kW)
Cena testované verze s příplatky: 655 716 Kč
KLADY
- skvělá ovladatelnost
- prostorný interiér
- skvělá převodovka
- praktičnost
ZÁPORY
- spotřeba paliva
- jízdní komfort na horších silnicích
Motorizace přeplňovaný zážehový čtyřválec objem: 1395 cm3 nejvyšší výkon: 92 kW při 5000 ot/min. největší točivý moment: 220 Nm při 1500 - 3500 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 185 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,9 sekundy spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 7,2 l / 5,1 l / 5,9 l objem palivové nádrže: 55 litrů
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?