Za poslední měsíce se v naší redakci objevilo na test hned několik variant nového Superbu, jenže ne každý touží po vlajkové lodi od Škodovky. Proto jsme se zaměřili i na něco menšího a naší pozorností neunikl model Rapid v kratší verzi Spaceback. Abychom potěšili co nejvíce čtenářů, otestovali jsme nejnovější variantu s tříválcovým naftovým motorem pod kapotou, který poháněl letos v létě otestovanou Fabii Combi Monte Carlo. A jak vlastně omlazený Rapid Spaceback s dotyčným tříválcem jezdí? Možná budete překvapeni.
Kratší provedení Rapidu je tady s námi už dva roky a za tu dobu bylo vůči jeho vzhledu řečeno již hodně. Verze Spaceback vychází z klasického liftbacku a v souvislosti s upravením karoserie od sloupku B směrem vzad, přišla o dlouhý zadní převis. Kratší Rapid tak disponuje délkou 4304 milimetrů, což je o 179 milimetrů méně než u liftbacku. Po stránce vzhledu se pak vůz v lepším výbavovém stupni nemá za co stydět.
Když si pak srovnáte liftback se Spacebackem, zjistíte, že se druhého v pořadí linie střechy za B sloupkem svažuje o poznání pomaleji, což má za následek větší prostornost nad hlavami zadních cestujících. Námi testované provedení navíc dostalo prosklení zádě, které auto víc než slušelo a okořenilo jeho už tak zajímavý vzhled. Nového Rapida pro modelový rok 2016 poznáte i podle směrových blikačů umístěných v rozích zpětných zrcátek.
Při detailnějším pohledu pak vaším očím neujde obdélníček s radarem systému Front Assist v přední spodní mřížce, který hlídá dění před vozem. V případě nouze je dokonce systém schopen sám spustit brzdy a zminimalizovat sílu nárazu a vzniklé poškození auta.
Pohodlí a prostor nechybíInteriér Rapida Spaceback je s novým modelovým rokem ještě více vylepšen. V naší verzi nechyběl příplatkový sportovní paket, jenž obsahoval sportovní tříramenný volant se zploštělým spodním ramenem a nebo lepší sedačky s lepším bočním vedením a integrovanými opěrkami hlavy. Změn doznaly také dekory přístrojové desky, bohužel některé z nich byly v efektním klavírovém laku a na tom je vidět opravdu vše.
Trošku rozporuplné pocity jsem ovšem měl z elektrického ovládání všech oken. Ačkoliv to řidičovo disponuje automatickým dojezdem, zbylá okna automatiku nemají, a to ani okno spolujezdce. Uprostřed palubní desky se pak nachází jednobarevný počítač MAXI DOT, jenž řidiči sděluje veškeré potřebné informace o spotřebě, audiu, stavu vozu a nebo navigaci.
Někoho nemusí potěšit celková šířka karoserie, podle měření a údajů samotné Škody Auto se totiž kabina Rapidu chlubí o centimetr menším prostorem než má nejmenší Citigo. V autě se naštěstí sedí příjemně vysoko a snad jen o maličko delší sedáky by neuškodily. Co mě velmi potěšilo, byla zkouška posazení se sám za sebe, kdy jsem neměl sebemenší problém tak učinit. Při pokusu mi navíc zbylo několik centimetrů místa pro má kolena, což je významné plus.
I přes zkrácení zadního převisu a zmenšení objemu zavazadelníku, nabídne Spaceback stále celkem solidních 415 litrů objemu. Škoda jen, že jeho nákladová hrana je umístěna až moc vysoko. Kdo by někdy musel převést něco objemnějšího, stačí aby sklopil zadní řadu sedadel a docílí objemu 1380 litrů. Zcela rovná ložná plocha ale i tak nevznikne, jedině, že si dokoupíte dvojitou podlážku.
Jede na tři válceTaké zastáváte názor, že tři válce pod kapotou auta je málo? U dřívěji testované Fabie Combi to však vůbec nebyl problém a to samé se dá s jistotou říci u našeho Rapida Spaceback TDI. Naftová pohonná jednotka dostala do vínku nejvyšší výkon 66 kW při 3000–3250 ot/min. a točivý moment 230 Nm při 1750 - 2500 ot/min. K tomu se přidala pětistupňová převodovka, ale šestý převodový stupeň by tady rozhodně neuškodil. Zajímavostí je taktéž to, že v nabídce tenhle tříválec nahrazuje původní čtyřválec 1.6 TDI o stejném výkonu.
Zátah motoru byl již od nízkých otáček slušný a kdekdo by nepoznal, že pod kapotou jsou pouze tři válce. Při rychlosti 130 km/h se do kabiny dostával jen lehký aerodynamický svist, s hlukem od valících se kol to však bylo o poznání horší. Nová verze 1.4 TDI navíc v nabídce Škodovky doplňuje větší jednotku 1.6 TDI s výkonem 85 kW, takže bylo na snadě se vydat na delší cesty a prověřit spotřebu.
Po ujetí několika stovek kilometrů v různých podmínkách a provozu jsem pak dosáhl průměrných hodnot mezi 4,8 až 5,4 litru, což se nám zdá jako celkem přijatelné skóre. Kdo by snad chtěl tohohle Rapida drtit a dostat z něj každého koně výkonu, na víc jak sedm a půl litru v průměru se s ním skoro nemá šanci dostat.
Po stránce jízdního komfortu se Rapid Spaceback stal s novým modelovým rokem více dospělejším a stabilnějším. Platí to hlavně na dálnici při vyšších rychlostech, ale i na okreskách nabídne dostatečnou porci komfortu a jistoty v řízení. V porovnání s VW Golf VII je to sice o něco horší, ale že by se s Rapidem jezdilo špatně, to rozhodně ne.
Vůz se prostě i v prudších zatáčkách choval velmi sebejistě, karoserie se nakláněla podstatně méně než u liftbacku a k dobré ovladatelnosti přispívá nejenom dobře naladěný posilovač řízení, ale i elektronický systém XDS+. Ten se pomocí cílených zásahů do brzdění na předních kolech na vnitřní straně zatáčky stará o optimální rozložení sil a jeho práce je na výsledném dojmu z jízdy znát.
Závěrečné hodnoceníŠkoda Rapid Spaceback pro modelový rok 2016 je zas o kousek lepší než kdy dřív. Vylepšené detaily jí přidávají na kráse a uhlazenosti, zatímco nový tříválec původně převzatý z nové Fabie taktéž ostudu neudělá. Jeho spotřeba je víc než příznivá, výkonnově nikterak neztrádá ani při plném obsazení a snad jen pětikvalt je drobnou vadou na kráse. Chybějící šestka totiž dovede ještě více snížit spotřebu a snížit otáčky motoru. Zájemci o vůz si tak mohou dokoupit automat DSG se sedmi stupni (příplatek 50 tisíc). Jinak se ale jedná o příjemnou alternativu mezi novou Fabií a Octavií a pokud bychom si měli vybrat mezi verzemi liftback a Spaceback, volili bychom spíše druhou variantu, a to i přes o něco menší zavazadelník. Je totiž o něco pohlednější a je v ní více místa pro hlavy zadních cestujících.
Celkové hodnocení: 87 %
Základní cena: 431 900 Kč
Cena testované verze: 520 500 Kč
KLADY
- úsporný motor
- skvělý vzhled
- dobře odladěný podvozek
- velmi dobrá ovladatelnost
ZÁPORY
- vyšší nákladací hrana
- schod při sklopení zadních sedadel
Motorizace naftový tříválec s turbodmychadlem objem: 1422 cm3 nejvyšší výkon: 66 kW při 3000–3250 ot/min největší točivý moment: 230 Nm při 1750 - 2500 ot/min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 181 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,6 sekundy spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 4,2 l / 3,4 l / 3,6 l objem palivové nádrže: 55 litrůProdej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?