Není to zas tak dávno, co se v naší redakční garáži objevilo nové Berlingo s naftovým motorem pod kapotou a v oplastované verzi XTR. Jenže ne každému se tohle provedení zamlouvá a tak jsme sáhli po trošku lepší verzi, která by mohla uspokojit ty nejnáročnější zájemce o středně velký rodinný Citroen. Jeho cílovou skupinou je buď velká rodina nebo malá firma a dotyčný kus dostal naftový motor 1,6 BlueHDi s výkonem 100 koní a sedm míst k sezení.
Berlingo se nabízí jak v osobní, tak v pracovní užitkové verzi a na trhu je již od roku 1996. Za to dobu jsme se dočkali dvou generací a několika faceliftů, z nichž ten poslední jsme si nedávno představili v prvním testu „nového“ Berlinga. Poslední omlazení se však zaměřilo spíše na vylepšení pohonných jednotek a přineslo nové laky karoserie, design kol a pár prvků výbavy navíc.
Už jednou jsme si zde zmínili vzhledově vylepšené přední velké světlomety, úzkou masku chladiče a o něco víc dopředu vysunutý přední nárazník. K předním světlům se nově přidávají i LED diody denního svícení, jenž si své místo našli v černém plastu ve spodní části předního nárazníku.
Potěšila i litá kola s hezkým designem, sněhově bílý lak karoserie a zatmavená boční okna, v nichž nechyběly výsuvné roletky. Ty jsou velmi dobrým ochráncem před případnými zloději, kteří do auta prostě neuvidí. Drobnou vadou na kráse však jsou dlouhé páté vyklápěcí dveře, na jejichž otevření je potřeba opravdu velká porce místa a přibližně metrový odstup od auta je vážně potřeba.
Posadíte sem až sedm osobCo se týče kabiny, tady to vypadá tak nějak pořád stejně. Kdo má rád typickou německou útulnost a luxusní zpracování, toho Berlingo ani z části nezaujme. Netvrdíme, že by se interiér chlubil nekvalitně zpracovanými a vrzajícími díly, ovšem k naprosté dokonalosti mu něco chybí. Na středu přístrojové desky je pak umístěn masivní výstupek, na kterém je instalováno ovládání hlasitosti multimediálního systému. Komu by to nevyhovovalo, může úroveň hlasitosti ovládat skrze páčku pod volantem.
Hlavní předností Berlinga je však množství odkládacích prostorů. Doslova se dá říci, že se zde dá hrát na schovávanou a je tu tolik schránek, že člověk trpící zapomnětlivostí by mohl mít problém. Jejich nedostatek však spočívá v tom, že některé z nich jsou až zbytečně malé, jiné zase přehnaně velké a jen některé z nich plní svůj skutečný účel. Námi testované provedení se k tomu všemu chlubilo i sedmi sedadly, díky čemuž se logicky výrazně snížil objem kufru. Při zkoušce posadit dozadu osobu s výškou 170 cm to šlo jen tak tak, což je důkazem toho, že na poslední řadu sedaček je vhodné usadit jen děti menšího vzrůstu.
Nepotěší ani absence podstatného prvku výbavy, kterým je možnost sklápění sedaček do podlahy. Jednoduše se tak dá říci, že buď pojedete se sedmi sedačkami ale bez zavazadel, nebo musíte poslední řadu vyndat, odnést do garáže a až poté využít celkem objemný zavazadlový prostor. Navíc, demontovat a nebo zpátky instalovat sedadla není zrovna lehkým úkolem, proto bych tuto práci vždy svěřil silnějšímu pohlaví.
Co se týče celkového prostoru, Berlingo nabízí možnost úplného sklopení sedadla spolujezdce směrem vpřed, díky čemuž převezete v připadě potřeby předmět o délce až 2,6 metru! Zavazadelník nabízí v pětimístné verzi objem 675 litrů a pokud je vám to málo, po vyjmutí zadní lavice, se vám naskytne plocha o objemu 3000 litrů.
Stačí mu stovka koní?Pod kapotou naší verze opět pracoval nový naftový čtyřválec, který disponoval skromnějším výkonem 100 koní a točivým momentem 254 Nm. Nové diesely z koncernu PSA mají být především úsporné, víc kultivované a mělo by se s nimi jezdit o mnoho lépe. Možná tak zamrzí fakt, že testované provedení dostalo jen manuální pětistupňovou převodovkou, šestý stupeň by se zde totiž docela hodil.
Některé řidiče může potěšit řadící páka umístěná u středové konzole, dráhy převodovky byly přesné a celkově se dá říci, že je tady vše po ruce. Naopak nesčetně krát jsem před jízdou hledal ideální pozici za volantem, trvalo mi to o něco déle než bývá zvykem, za což může podivné nastavení výšky sedadla. Jeho nelogický mechanismus je používán například u Dacie Sandero a mě osobně se tedy vůbec nezamlouvá. Z auta je však naštěstí dobrý výhled a tvrdší zadní tlumiče poberou i větší množství zavazadel nebo oněch sedm pasažérů.
Zmodernizovaný Citroën Berlingo se navíc ani při dynamičtější jízdě moc nenakláněl. S jízdní stabilitou na tom sice není díky své koncepci stejně jako klasický hatchback, ale tlumiče poměrně dobře vyžehlily i větší výmoly a nerovnosti, přičemž v zatáčkách nehrozily nějaké velké náklony. Problémem je jen fakt, že při obsazení pouze řidičem, má někdy zadní náprava logicky chuť odskakovat.
Motoru nechyběla kultivovanost, pružnost a též velmi solidní a plynule dávkovaná dynamika. Při vytočení k 2200 ot/min. se začíná dostávat počátek plného výkonu a jeho nával neustupuje až do 3750 ot/min. Při dálničním tempu 130 km/h točila pohonná jednotka 2700 ot/min. a do kabiny se díky chybějící šestce dostával poněkud vyšší hluk od motoru. A jak to bylo se spotřebou?
Výrobce uvádí 4,3 litru na 100 km a kdo se bude hodně snažit, podaří se mu dosáhnout hodnoty okolo 4,6 litru. K tomu je ale podotknout, že pokud budete využívat plný potenciál motoru, díky krabicovitému tvaru auta čekejte, že výsledná spotřeba se v průměru ustálí na 5,8 litrech.
Závěrečné hodnoceníBerlingo se sedmi sedadly a 100 koňmi pod kapotou je ideální volbou pro ty, kdo hledají pohodlné, prostorné a celkem úsporné auto. Není to sice tak kvalitně zpracovaný vůz, kterým je například konkurenční VW Caddy, avšak i přesto se dá Berlingo považovat za solidní rodinnou dodávku.
Mezi pozitiva patří roztomilý vzhled, velký komfort na palubě. Pokud bych měl hledat negativa, zařadil bych mezi ně hůře odladěný posilovač řízení, nemožnost dokoupit xenonové světlomety a nebo vrzající některé části palubní desky.
Celkové hodnocení: 85 %Základní cena: 422 900 Kč
Cena testované verze: 465 300 Kč
KLADY
- prostornost
- prostornost
- úsporný naftový motor
- jízdní komfort
ZÁPORY
- zpracování některých dílů palubní desky
- nemožnost dokoupit xenony
Motorizace vznětový přeplňovaný čtyřválec objem: 1560 cm3 nejvyšší výkon: 73 kW (100 k) při 3750 ot/min. největší točivý moment: 254 Nm při 1750 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 166 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,6 sekundy spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 5,1 l /3,9 l/4,3 l objem palivové nádrže: 53 litrůJako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.