Není to zas tak dávno, co se v naší redakční garáži objevilo nové Berlingo s naftovým motorem pod kapotou a v oplastované verzi XTR. Jenže ne každému se tohle provedení zamlouvá a tak jsme sáhli po trošku lepší verzi, která by mohla uspokojit ty nejnáročnější zájemce o středně velký rodinný Citroen. Jeho cílovou skupinou je buď velká rodina nebo malá firma a dotyčný kus dostal naftový motor 1,6 BlueHDi s výkonem 100 koní a sedm míst k sezení.
Berlingo se nabízí jak v osobní, tak v pracovní užitkové verzi a na trhu je již od roku 1996. Za to dobu jsme se dočkali dvou generací a několika faceliftů, z nichž ten poslední jsme si nedávno představili v prvním testu „nového“ Berlinga. Poslední omlazení se však zaměřilo spíše na vylepšení pohonných jednotek a přineslo nové laky karoserie, design kol a pár prvků výbavy navíc.
Už jednou jsme si zde zmínili vzhledově vylepšené přední velké světlomety, úzkou masku chladiče a o něco víc dopředu vysunutý přední nárazník. K předním světlům se nově přidávají i LED diody denního svícení, jenž si své místo našli v černém plastu ve spodní části předního nárazníku.
Potěšila i litá kola s hezkým designem, sněhově bílý lak karoserie a zatmavená boční okna, v nichž nechyběly výsuvné roletky. Ty jsou velmi dobrým ochráncem před případnými zloději, kteří do auta prostě neuvidí. Drobnou vadou na kráse však jsou dlouhé páté vyklápěcí dveře, na jejichž otevření je potřeba opravdu velká porce místa a přibližně metrový odstup od auta je vážně potřeba.
Posadíte sem až sedm osobCo se týče kabiny, tady to vypadá tak nějak pořád stejně. Kdo má rád typickou německou útulnost a luxusní zpracování, toho Berlingo ani z části nezaujme. Netvrdíme, že by se interiér chlubil nekvalitně zpracovanými a vrzajícími díly, ovšem k naprosté dokonalosti mu něco chybí. Na středu přístrojové desky je pak umístěn masivní výstupek, na kterém je instalováno ovládání hlasitosti multimediálního systému. Komu by to nevyhovovalo, může úroveň hlasitosti ovládat skrze páčku pod volantem.
Hlavní předností Berlinga je však množství odkládacích prostorů. Doslova se dá říci, že se zde dá hrát na schovávanou a je tu tolik schránek, že člověk trpící zapomnětlivostí by mohl mít problém. Jejich nedostatek však spočívá v tom, že některé z nich jsou až zbytečně malé, jiné zase přehnaně velké a jen některé z nich plní svůj skutečný účel. Námi testované provedení se k tomu všemu chlubilo i sedmi sedadly, díky čemuž se logicky výrazně snížil objem kufru. Při zkoušce posadit dozadu osobu s výškou 170 cm to šlo jen tak tak, což je důkazem toho, že na poslední řadu sedaček je vhodné usadit jen děti menšího vzrůstu.
Nepotěší ani absence podstatného prvku výbavy, kterým je možnost sklápění sedaček do podlahy. Jednoduše se tak dá říci, že buď pojedete se sedmi sedačkami ale bez zavazadel, nebo musíte poslední řadu vyndat, odnést do garáže a až poté využít celkem objemný zavazadlový prostor. Navíc, demontovat a nebo zpátky instalovat sedadla není zrovna lehkým úkolem, proto bych tuto práci vždy svěřil silnějšímu pohlaví.
Co se týče celkového prostoru, Berlingo nabízí možnost úplného sklopení sedadla spolujezdce směrem vpřed, díky čemuž převezete v připadě potřeby předmět o délce až 2,6 metru! Zavazadelník nabízí v pětimístné verzi objem 675 litrů a pokud je vám to málo, po vyjmutí zadní lavice, se vám naskytne plocha o objemu 3000 litrů.
Stačí mu stovka koní?Pod kapotou naší verze opět pracoval nový naftový čtyřválec, který disponoval skromnějším výkonem 100 koní a točivým momentem 254 Nm. Nové diesely z koncernu PSA mají být především úsporné, víc kultivované a mělo by se s nimi jezdit o mnoho lépe. Možná tak zamrzí fakt, že testované provedení dostalo jen manuální pětistupňovou převodovkou, šestý stupeň by se zde totiž docela hodil.
Některé řidiče může potěšit řadící páka umístěná u středové konzole, dráhy převodovky byly přesné a celkově se dá říci, že je tady vše po ruce. Naopak nesčetně krát jsem před jízdou hledal ideální pozici za volantem, trvalo mi to o něco déle než bývá zvykem, za což může podivné nastavení výšky sedadla. Jeho nelogický mechanismus je používán například u Dacie Sandero a mě osobně se tedy vůbec nezamlouvá. Z auta je však naštěstí dobrý výhled a tvrdší zadní tlumiče poberou i větší množství zavazadel nebo oněch sedm pasažérů.
Zmodernizovaný Citroën Berlingo se navíc ani při dynamičtější jízdě moc nenakláněl. S jízdní stabilitou na tom sice není díky své koncepci stejně jako klasický hatchback, ale tlumiče poměrně dobře vyžehlily i větší výmoly a nerovnosti, přičemž v zatáčkách nehrozily nějaké velké náklony. Problémem je jen fakt, že při obsazení pouze řidičem, má někdy zadní náprava logicky chuť odskakovat.
Motoru nechyběla kultivovanost, pružnost a též velmi solidní a plynule dávkovaná dynamika. Při vytočení k 2200 ot/min. se začíná dostávat počátek plného výkonu a jeho nával neustupuje až do 3750 ot/min. Při dálničním tempu 130 km/h točila pohonná jednotka 2700 ot/min. a do kabiny se díky chybějící šestce dostával poněkud vyšší hluk od motoru. A jak to bylo se spotřebou?
Výrobce uvádí 4,3 litru na 100 km a kdo se bude hodně snažit, podaří se mu dosáhnout hodnoty okolo 4,6 litru. K tomu je ale podotknout, že pokud budete využívat plný potenciál motoru, díky krabicovitému tvaru auta čekejte, že výsledná spotřeba se v průměru ustálí na 5,8 litrech.
Závěrečné hodnoceníBerlingo se sedmi sedadly a 100 koňmi pod kapotou je ideální volbou pro ty, kdo hledají pohodlné, prostorné a celkem úsporné auto. Není to sice tak kvalitně zpracovaný vůz, kterým je například konkurenční VW Caddy, avšak i přesto se dá Berlingo považovat za solidní rodinnou dodávku.
Mezi pozitiva patří roztomilý vzhled, velký komfort na palubě. Pokud bych měl hledat negativa, zařadil bych mezi ně hůře odladěný posilovač řízení, nemožnost dokoupit xenonové světlomety a nebo vrzající některé části palubní desky.
Celkové hodnocení: 85 %Základní cena: 422 900 Kč
Cena testované verze: 465 300 Kč
KLADY
- prostornost
- prostornost
- úsporný naftový motor
- jízdní komfort
ZÁPORY
- zpracování některých dílů palubní desky
- nemožnost dokoupit xenony
Motorizace vznětový přeplňovaný čtyřválec objem: 1560 cm3 nejvyšší výkon: 73 kW (100 k) při 3750 ot/min. největší točivý moment: 254 Nm při 1750 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 166 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,6 sekundy spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 5,1 l /3,9 l/4,3 l objem palivové nádrže: 53 litrůRenault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.