Zdá se, že se nevědomky zakládá nová odnož sportovních aut. Jsou to rozličné hatchbacky se sportovní vizáží, propracovaným marketingem, přeplňovaným motorem o výkonu kolem 200 koní, ale bez odpovídajících jízdních vlastností, řízení a pohonu obecně. Navzdory tomu budou v dnešní době velmi úspěšní, proč? Protože dnešním řidičům často stačí to, co nabízí. Není to škoda?
Tak takhle ano!
Jihokorejské automobilce Kia často vyčítáte vzhled jejich aut. Buď je nemastný neslaný, ale ne unifikovaný, nebo přehnaný a pro drtivou většinu z vás nepřijatelný (především co se týče nové Sportage). Nejméně kritiky sklízí cee'd. Ještě méně kritiky, nebo spíše pochvalu, od vás dostává verze GT. To samozřejmě automobilka ví a nabízí paket GT Line (něco jako M paket u BMW), díky kterému je cee'd mimořádně poutavý.
Kromě výrazné masky s „tygřím nosem“ a strhujícím designem světel vaši pozornost upoutají mohutná 18“ kola, širší prahy nebo zadní difuzor a dvojice koncovek výfuku. Nadšení ze zevnějšku pro_cee'du GT v redakci trochu upadlo kvůli barvě. Žlutá barva se nám nejeví jako ta nejatraktivnější, za to se však na pro_cee'da nezlobíme.
Volant super, díky za ruční brzdu a ty skvělé Recaro sedačky…
Takhle to má vypadat. Skvělý volant, perfektně tvarovaný, ideální průměr i tloušťka věnce, ovládání rádia a telefonu nijak nepřekáží a dobře se ovládá. Potěšilo nás i to, že ruční brzda zůstává ruční brzdou a nikoliv parkovací pomocí tlačítka (kdo chce, za 10 tisíc korun si ji muže pořídit v rámci balíčku).
Ve chvalozpěvech budeme pokračovat. Skvěle tvarovaná sedadla Recaro poskytují skvělou oporu těla, jsou ale i zároveň dostatečně pohodlná na delších cestách a nevadí ani při manipulaci, když někoho (koho zřejmě nemáte moc rádi) chcete posadit na zadní sedadla. Tam je, ostatně jako u všech třídveřových hatchbacků, místa pramálo. Jako nouzovka v pořádku, na denní ježdění jen pro hadí ženu nebo trpaslíka ze zahrádky.
Interiér je celkově přehledný a velmi kvalitní. Nic nevrže, vše se ovládá jednoduše a například navigace funguje perfektně. Malinko horší je to s odkládacími přihrádkami, a to zejména pokud někam musíte odložit pití, ale to je bohužel takový častý nešvar korejských vozů.
O zavazadla se postará objemný kufr pravidelného tvaru a když přijde na věc, za pár vteřin máte sklopené zadní sedačky a můžete převést i třeba komodu nebo vánoční stromek (odzkoušeno). Žádné výrazné výhrady nemáme ani k odhlučnění. Motor je slyšet tak akorát, neobtěžuje a když ho slyšet chcete, tak to stojí zato, stejně jako výfuk. Malinko lépe by mohl být odhlučněn podvozek, ale nad tím, ve stínu zvuku motoru a výfuku, klidně mávneme rukou.
Motor maskuje turbo
Přeplňovaný čtyřválec objemu 1,6 litru se může směle poměřovat se 1,6 THP od Peugeotu, respektive z kooperace PSA a BMW. V přímém souboji by byla 1,6 THP trochu přímočařejší a náruživější, zatímco jihokorejská 1,6 T-GDI hravější a trochu zábavnější. Nedává nic zadarmo, neservíruje vše hned ve středním pásmu a pro to nejlepší musíte motor popohnat k červenému poli, tedy někam k hranici 5000 otáček za minutu, přičemž gradace výkonu nastoupí před 6500 otáček za minutu.
Svým charakterem tak působí, jako by žádné turbo neměl a svých 204 koní výkonu a 265 Nm točivého momentu servíruje daleko plynuleji. Příjemná je i eliminace prodlevy turbodmychadla a tím při rychlém tempu reaguje o poznání rychleji, než třeba dvoulitrové TSI od německého koncernu. Diskuze, zda je to tak správně, by byla jistě velmi živá, ale my bychom zůstali na straně obhajoby. Charakter motoru a maskování svého přeplňování nám v dnešní době je velice sympatické.
Stejně tak nám je sympatické řízení, krom neutrální polohy je velmi přesné a citlivé. Možná bychom uvítali o trochu tužší posilovač, ale to je jen drobná výtka. Stejně tak i řazení se nenechává ve stínu konkurence zahanbit. Relativně přesné dráhy by sice mohly být kratší, nicméně dlouhé rozhodně nejsou a snesou i rychlejší změny převodových stupňů.
One tire fire
Inženýři pro_cee'du propůjčili vhodné nastavení podvozku. Dostatečně tuhý na rychlé vlásenky, hravý a poslušný a přitom poměrně dobře předvídatelný. Na suché vozovce agilní s dostatkem přilnavosti a skvěle řiditelný plynem a na brzdách rozevlátý a velmi přesný. Jenže teď na začátku zimy tu moc suchých úseků není a mokro v kombinaci se zimním obutím, silným motorem a hlavně absencí samosvorného diferenciálu či nějaké elektronické náhražky (často velmi nenáviděné), si vybírá svou daň.
Jak říká klasik: „One tire fire“ neboli „Jedno kolo v ohni“, mnozí se již dovtípili, že jde o to, které je v zatáčce zrovna odlehčené. Pokud jedete s vypnutou kontrolou trakce, rozlučte se velmi brzy se vzorkem gum, pokud ji zapnutou máte, tak se rozlučte s jakoukoliv zábavou.
Čistá stopa po ulízaných berounských okreskách nebyla zcela ideální. Pro_cee'd se rychle dostával do nedotáčivosti a svéhlavě mířil po tečně ven ze zatáčky. Nepomohlo ani to, že je neuvěřitelně předvídavý a čitelný, prostě jsme museli do zatáček pomaleji.
Na trochu rychlejším úseku jsme to však zkusili jinak. Brzdění jsme před ostrou vlásenkou protáhli až do zatáčky, kde za precizním předkem začne rozverná záď kopírovat stopu v mírném smyku a tak jsme mohli první zatáčku projet rychleji. Těsně po přesměrování přídě do druhé zatáčky na levou stranou jsme si pod prudším přibrzděním přehodili záď na opačnou stranu. „Perfektní, jak to funguje“, říkali jsme si a hnali se k dalším zatáčkám.
Škoda jen, že „GéTéčko“ nemá samosvor, přidalo by mu to tak 25% na výsledné zábavnosti. Pro_cee'd kvůli jeho absenci ztrácel rychlost na výjezdech a v utažených zatáčkách, kde by mu samosvor pomáhal v oblouku.
Věříme, že na suchu s letním obutí je to daleko lepší. Zimní pneumatiky, absence samosvoru a ulízaná silnice není kombinace hodná ostré jízdy, defacto s jakýmkoliv strojem. A tak tajně doufáme, že nám Kia dá i druhou šanci na začátku léta 2016.
Spotřeba úměrná výkonům
Pro_cee'd GT není papírový spořílek, bohužel skutečně je to tak dvakrát horší. Palubní počítač během týdne hlásil něco pod 9 litrů/100 km, po dotankování a spočítání nám spotřeba vycházela na 11,5 l/100 km, což je na způsob, jakým jsme jezdili, poměrně hodně.
Nicméně, stále se pohybujeme ve vodách sportovních hatchbacků, třeba 308 GT je na tom podobně a i30 Turbo ještě hůře.
Závěr
Pro_cee'd GT navázal na to, co uměl dříve. Skvělý interiér, úžasné sedačky Recaro, kvalitní zpracování a dostatek místa vpředu. Motor se skvělým zvukem a poměrně zdařilé jízdní vlastnosti však kontruje absence samosvoru, která se projeví především při zhoršených adhezních podmínkách.
Ve srovnání s 308 GT či i30 Turbo, které mají stejné nešvary, vychází pro_cee'd GT téměř nejlépe a to nejen díky zdařilému interiéru, ale i příznivé cenovce. Však za 599 990 korun máte vše, včetně navigace, kožených sedadel, vyhřívaného volantu či 18“ kol. To je skvělé, ne?
Celkové hodnocení: 94 %
Základní cena vozu: 599 890 Kč
Cena testovaného vozu: 614 890 Kč
KLADY
+ skvělý design
+ zpracování interiéru
+ perfektně naladěný, předvídatelný a přitom hravý podvozek
+ bohatá základní výbava
+ skvělá sedadla Recaro
ZÁPORY
- absence samosvoru
- vyšší spotřeba
- trakce při horších adhezních podmínkách
Motorizace
Zážehový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1591 cm3
nejvyšší výkon: 150 kW (204 k) při 6000 ot/min.
největší točivý moment: 265 Nm při 1750-4500 ot/min.
Jízdní výkony
nejvyšší maximální rychlost: 230 km/h
zrychlení 0-100 km/h: 7,7 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 9,7 l / 6,1 l / 7,4 l
objem palivové nádrže: 53 litrů