Už jsme si tak nějak zvykli, že nám automobilový trh posledních pár let servíruje nové modelové řady téměř výhradně z kategorií SUV a crossoverů a marketéři se snaží zákazníky přesvědčit, že právě vysoká a oplastovaná auta jsou pro ně tím nejlepším. V takové situaci působí příchod obyčejného kombi v nižší střední třídě jako zjevení. Jenže Levorg tak úplně obyčejným kombi není.
Prkno na víku kufru byste sice hledali marně, ale chobot v kapotě jasně naznačuje, odkud vítr k mezichladiči fouká. Vlastně už v době, kdy bylo potvrzeno, že poslední WRX STi nebude mít s Imprezou nic společného a půjde o svébytný model, začalo být zřejmé, že vývoj platformy pro takto okrajový produkt nebude úplně levný a možná se jednou dočkáme jeho reinkarnace. Až po B sloupky karoserie je tak Levorg totožný právě s WRX STi a liší se pouze v předním nárazníku.
Od zadních dveří dále je to ale kompaktní kombi se vším všudy a spojitost s ostrým sedanem připomenou jen vystouplé lemy blatníků a mohutný nárazník, který opticky odlehčuje černý agresivně tvarovaný plast ukrývající dvojici koncovek výfuků. Základem jsou přední i zadní LED světla a od prostředního stupně výbavy Comfort pak i pohledná 18" kola. Škoda, že obrácená C v hlavních světlometech mají mizernou svítivost a nefungují kromě obrysového i jako denní svícení.
Interiérové déjà vuKoncept interiéru vlastně není vůbec žádnou novinkou. Vždyť debutoval už před čtyřmi lety v modelu XV a najdeme ho i ve Foresteru a okřídleném sedanu WRX STi. A právě s posledně jmenovaným sdílí nejen koncept, ale i některé detaily. Třeba ovládání palubního počítače přepínačem mezi středovými výdechy ventilace nebo sportovně střižený volant, který podlehl módě zploštělých spodních částí. Přehmatávání při parkování tak není úplně ideální. Kromě kratšího předního sedáku jinak interiéru nelze nic vytknout. Zpracování skvělé, výběr materiálů na úrovni a obšití vrchu palubní desky, výplní dveří a okolí voliče automatu kůží protkanou modrou nití vypadá vysloveně prémiově, stejně jako modrobílé podsvícení kapličky přístrojů a ovladačů na palubce. Novinkou pro Subaru je samostmívací vnitřní zrcátko a systém varující před vozidly ve slepém úhlu.
A cestující vzadu? Ani ti trpět otlačenými koleny nebo bolehlavem nebudou. Místa je dostatek ve všech směrech, opěradla lze dokonce na delších cestách polohovat a děti potěší dvojice USB portů pro nabíjení. Zavazadlový prostor vybavený háčky a menšími síťkami na drobnosti pojme v základu 522 litrů, jednoduchým sklopením opěradel ze zavazadelníku jej lze zvětšit až na 1446 litrů s rovnou podlahou.
Jednašestka stačí, ale..Zážehovou šestnáctistovku sice známe z modelu XV, jenže v Levorgu je doplněna o přímý vstřik a přeplňování z oturbeného dvoulitru. Výsledkem je slušných 125 kW, takže rozhodně nehrozí, že kamion budete předjíždět dva dny. Zajímavě zní i točivý moment 250 Nm v rozpětí 1800 - 4800 ot./min., který je vyšší a dostupnější v širším spektru než u atmosférického dvouapůllitru (235 Nm při 4000 ot./min.).
Navzdory ploché křivce se toho ale v nižších otáčkách moc neděje a chuť boxeru roste spolu s otáčkami, čemuž se neustále přizpůsobuje bezestupňová převodovka a číslice na otáčkoměru se tak mnohdy střídají jak apoštolové na orloji. V praxi to ale vůbec nevadí, protože motor je výtečně odhlučněný a žádných kopanců nebo cukanců od Lineartronicu se nedočkáte. Absence adrenalinového zátahu a přívalu točivého momentu naopak trochu zamrzí při ostřejší jízdě, kdy se pocitově nic moc neděje.
Reálně ale Japonci výkon nechybí. Zvlášť když si uvědomíte, že jde o rodinné kombi. Osmnáctipalcová kola s 45% profilem dávají tušit, že s komfortem na našich okreskách to nebude dvakrát slavné. Jenže chyba lávky. Dosud jsem nezažil jiný kombík C segmentu, který by byl bez adaptivního podvozku na velkých ráfcích takhle komfortní a povrch kopíroval takovým tím příjemným způsobem. Zatímco jiná auta Vám o každé díře v silnici budou hulákat do ucha, Levorg pouze diplomaticky informuje, že Vás velmi nerad vyrušuje, leč povrch pod koly není úplně optimální.
Kdo naplácal na pneumatiky to lepidlo?Jenže to by nebylo Subaru, aby nemělo v záloze něco extra. Něco, co uspokojí choutky náročného řidiče po prošlápnutí plynového pedálu na podlahu. Nemám rád fráze „jede jako po kolejích“ nebo „drží jako přibité“ a kdykoliv tato slova čtu u jiných než ryze sportovních aut, kroutím nechápavě hlavou. Už je to pár dnů, co mi Levorg neparkuje před domem a já naopak nechápavě kroutím hlavou, jak to sakra ti klucí šikovní dokázali, že tenhle kombík na zimních pneumatikách projede zatáčkou s vymláceným povrchem pod plným plynem, aniž se pohne o milimetr z nasazeného oblouku a řidič se přitom ještě může šťourat v nose.
A čím méně kvalitní silnice je, tím větší radost přináší a lépe funguje. Vsadím svůj klobouk (kdybych nějaký měl), že papírově silnější soupeři s tvrdým pseudosportovním naladěním budou v takových podmínkách koukat na Levorg zpovzdálí. Celek navíc korunuje řízení z BRZ s elektrickým posilovačem, které (a teď mě ukamenujte), podle mě funguje lépe než hydraulika u WRX STi a stejně jako tam máte od určitého úhlu natočení volantu pocit, jakoby zatáčení pomáhala zadní náprava. Pojem „nedotáčivost“ Levorg vymazal ze svého slovníku a utrhnout auto na suché silnici je v běžných podmínkách téměř nemožné.
A spotřeba? Na tabulkových sedm litrů v kombinovaném režimu rovnou zapomeňte. Budete-li ranní meditací posilovat pevnost vůle, dostanete se na 8 l/100 km. V běžném provozu počítejte s rozmezím 9 - 10 litrů, svižnější svezení nebo členitý terén vyženou apetit ke dvanácti, řádění na okreskách s modulováním plynu stylem všechno nebo nic ukáže na palubce dvojnásobek. To jsou jen o chlup nižší hodnoty než u Forestera XT, jenže ten nabídne oturbený dvoulitr a výkon 177 kW. A když srovnáme 1.6 DIT s dosavadním atmosférickým 2.5i v Outbacku, zjistíme, že prvně jmenovaný nabídne sice jen o 4 kW méně, ale papírovou kombinovanou spotřebu má o 0,1 litru vyšší a emise ve stejném režimu vyšší o 3 gramy CO2. Je zrovna tohle dobrý příklad downsizingu?
Kočkopes? Ani náhodou!Teď si asi říkáte, že mi buď Subaru slíbilo pěknou sumičku, anebo že jsem pod vlivem ne úplně legálních látek. Jak jinak bych mohl napsat, že rodinný kombík je na 18″ kolech pohodlný jako konkurence na šestnáctkách, že auto zároveň projíždí naprosto suverénně pod plným plynem hladké i rozbité zatáčky, že šestnáctistovka s CVT převodovkou stačí ke sportovní jízdě a že řízení je citlivější než u ikonického WRX STi. Jeden blábol za druhým že? A více co, zavolejte k nejbližšímu dealerovi plejád, objednejte zkušební jízdu a poznáte sami, že když se někdo snaží spojit zdánlivě protichůdné požadavky a umí to, výsledkem kompromisu nemusí být vždycky kočkopes a že se vlastně vůbec o žádný kompromis jednat nemusí. Levorg vznikl původně výlučně pro japonský trh a do Evropy se dostal vlastně náhodou a omylem. Proto nezbývá, než si od Subaru přát víc takových náhod a omylů.
Celkové hodnocení: 94 %Základní cena vozu: 759 000 Kč (1.6 Trend Lineartronic)
Cena testované verze: 889 000 Kč (1.6 Sport Lineartronic)
Příplatková výbava (jiná než červená barva karoserie): 12 000 Kč
Cena testovaného vozu: 901 000 Kč
KLADY+ design evokující WRX STi+ komfortní a přitom jistý podvozek+ vysoká úroveň trakce+ skvělý komfort a odhlučení na palubě+ uživatelsky přívětivý Lineartronic+ výborný výhled všemi směry+ přesné a citlivé řízení+ bohatá základní výbava
ZÁPORY- vyšší spotřeba při klidné jízdě- kratší přední sedáky- absence systému EyeSight
MotorizaceZážehový přeplňovaný čtyřválec typu boxerobjem: 1600 cm3nejvyšší výkon: 125 kW (170 k) při 4800-5600 ot/min.největší točivý moment: 250 Nm při 1800-4800 ot/min.
Jízdní výkonynejvyšší maximální rychlost: 210 km/hzrychlení 0-100 km/h: 8,9 sekundyspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 8,5 l / 6,3 l / 7,1 lobjem palivové nádrže: 60 litrů
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.