Mnozí z vás znají "výbavu" naší dálniční policie, kterou tvoří Škody Superb druhé generace s atmosferickým šestiválcem o objemu 3.6 litru. Jenže tento rok se na trhu objevila náhrada v podobě nového Superba s dvoulitrovým turbomotorem a ještě silnějším výkonem. A právě nejrychlejší možnou verzi nové vlajkové lodi od Škodovky jsme podrobili důkladnému testu. Jak obstál plně vybavený Superb s karoserií Combi a s motorem, který známe například z nového Seatu Leon Cupra 280?
Popisovat již po několikáté vzhled trojkového Superba je poměrně složitým úkolem. Je totiž velmi těžké se neopakovat, ale verze s nejvýkonnějším benzínovým motorem má jedno specifikum. Když pomineme luxusní výbavu Laurin a Klement, jenž auto vyzdobila hnědým metalickým lakem, litými koly Turbine a znáčky Laurin a Klement na bocích karoserie, máme tu i dvě stříbrné koncovky výfuku.
Ostré linky, spousta zajímavých prolisů, karoserie ozdobena četnými chromovanými doplňky, to jsou další znaky toho, že tohle není nic obyčejného. Vzhledově se naše testovaná verze prostě pyšnila dokonalou kombinací laku a kol a troufám si říct, že ani v metalické bílé by to autu tak neslušelo.
Odlišuje se jen minimálněI přes nejvyšší výbavu L & K je interiér této verze stále jednoduchý a díky tomu i přehledný. Moderní ostré linky se tu protínají s prvky, které známe z menší Octavie. Naopak výsadním prvkem výbavy Superba je podsvícení interiéru za pomoci LED-pásku. U něj lze nastavit jednu ze čtyř barev a nejvíce se mi zamlouval modrý odstín. Intenzita každé barvy se dá přitom regulovat a to jak ve dveřích, tak na palubní desce.
Velkým plusem je i příplatkový televizní tuner, který v případě stojícího vozu nabídne nespočet digitálních programů a ve spojení s příplatkovým audiosystémem Canton se z kabiny stává koncertní (nebo kino) sál. Je doslova k nezaplacení v autě sledovat svůj oblíbený pořad, a to hlavně ve chvíli, kdy je například dálnice na vaší trase na nějaký čas uzavřená. To si pak skoro říkáte, jestli by ta uzavírka nemohla trvat o něco déle.
Za příjemné považuji i dotykové ovládání středového displeje, které je dostatečně přesné, palubní systém nezamrzává a má bleskurychlé reakce. Bohužel, přes všechno pozitivní se tu najdou i chyby. Ve vrcholné výbavě se totiž dočkáte jen minimálního odlišení od ostatních verzí. Rozdíly tak tvoří pouze celokožené čokoládově hnědé sedačky s logy Laurin a Klement. Ty ostatně najdeme dále na prazích vozu a liště palubní desky. Až za příplatek si můžete dopřát odvětrávání předních sedáků, jejich masáž už ale škodovka nenabízí (má ji sesterský VW Passat).
Vůbec poprvé jsme taktéž otestovali verzi Combi, která oproti liftbacku přináší některé novinky. Vůz například dostal střešní ližiny, které může doplňovat velká otevíratelná panoramatická střecha. Klasický běžný Superb přitom nabídne za příplatek maximálně klasické střešní okno. Hlavním kladem je však zavazadelník, který v základu nabízí objem 660 litrů. Komu to přijde málo, po sklopení zadních sedadel (avšak ne zcela do roviny) se objeví prostor o objemu 1950 litrů. To je velká porce prostoru a ve spojení s výkonným benzínem pod kapotou se z tohohle Superba stává neskutečně flexibilní auto.
Jemně dávkovatelná brutalitaTo nejlepší se ale skrývalo pod kapotou. Už při přebírání vozu jsem byl doslova natěšený na to, až prošlápnu plynový pedál hluboko do podlahy a vypustím na všechna čtyři kola výkon 280 koní. Ano, přesně tolik jich bylo ukryto pod kapotou, kde je umístěn čtyřválcový dvoulitr TSI, který jej produkuje v 5600 ot./min. a dodává točivý moment 350 Nm v 1700 - 5600 ot./min. Mimochodem, s tímto motorem je možnost mít výhradně automat DSG se šesti stupni a pádly pro řazení pod volantem. Ten pracuje bleskurychle, jen ve městě se občas rozmýšlí, co po něm vlastně chcete.
Po prvotním nastartování jsem pak měl hned jasno, při otevření dveří jsem nemohl přeslechnout, jak si koncovky výfuku jen tiše pobrukují a dávají na obdiv výkonový potenciál auta samotného. O to víc zamrzí fakt, že při klasické jízdě se už z výfuků takový zvuk neozýval a okolí tak prakticky nevědělo, co kolem něj projelo. U této „dynamicky“ smýšlející verze bych proto celé ústrojí lehce přiostřil. Zapomenout ovšem nejde na adaptivní tlumiče, jenž zvládaly i velmi ostrou jízdu a nabízely režimy Comfort, Normal, Individual a Sport.
A jak vlastně novodobý nástupce atmosférického dvojkového Superba se šestiválcem jezdí? Na rovinu je potřeba říct, že chybějící dva válce skoro nejsou znát. Turbodmychadlo se totiž velmi snaží, výkon není nárazový a dá se velmi citelně dávkovat. Při plném sešlápnutí pedálu plynu pak vůz vystřelí jak kulička z praku. Nový Superb s testovaným motorem dynamicky a výkonově svého atmosférického předchůdce překonává, ale například zvukovým projevem na něj naopak hodně ztrácí, a to je škoda. Co se týče řízení, vůz je díky pohonu všech kol na silnici více jistější a i přes lehký nárůst hmotnosti bych řekl, že auto se pohybuje na okreskách s dostatečnou lehkostí. Pozor však na to, že koncepce pohonu 4x4 má své meze a jak se jednou prekročí, bývá někdy hodně zle. Adaptivní tlumiče fungují na jedničku a upřímně si neumím představit, že bych je ve svém Superbu neměl.
Celkově se pak dá říci, že se opravdu jedná o plnohodnotnou dálniční stíhačku. Maximálka 250 km/h a zrychlení z nuly na stovku za 5,8 sekundy asi hovoří za vše, vždyť takové parametry nabízí i o něco menší Seat Leon Cupra 280. Vysoký výkon si logicky vybírá svou daň na spotřebě, ovšem nastává otázka - řešil by někdo spotřebu u takhle výkonné motorizace? Myslíme si, že nikoliv a tak je asi zbytečné dále rozpitvávat průměrnou spotřebu okolo devíti litrů v klidném režimu. Kdo za to bude chtít vzít a nebo být "vymetačem" levého pruhu na dálnici, ten se musí připravit na hodnotu okolo 16 litrů na 100 km.
ZávěrAktuálně nejvýkonnější Superb historie se víc než povedl. Ať se jedná o motorizaci, výbavu a nebo vzhled, na každém zmíněném bodě se chyby hledají jen ztěží. Maximum komfortu bylo pro tentokrát doplněno o hutný zátah motoru, vysoký výkon a neskutečnou dynamiku, které jsem chvílemi nemohl uvěřit. Jasně, takový Leon Cupra je zcela bez pochyby hbitější na okresce, užijete si s ním více zábavy, ale nenabídne vám tolik prostoru v kabině, kufru a i podvozek je odladěn trošku jinak. Za mě se tohle Škodovce povedlo a snad jen instalace větších brzdových kotoučů by pomohla v situacích, kdy to řidič přežene. Ten se totiž posléze spolehá jen na sériovou brzdovou soustavu a ta v extrému brzdí.. ehm... průměrně.
Celkové hodnocení: 95 %
Základní cena vozu: 1 143 800 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 286 600 Kč
KLADY
- silný a pružný motor
- bohatá výbava
- lehce dravější vzhled
- komfort a pohodlí v kabině
ZÁPORY
- absence silnějších brzd
- zvuk výfuků při běžné jízdě
Motorizace řadový čtyřválec s turbem objem: 1984 cm3 nejvyšší výkon: 280 koní při 5600 - 6500 ot/min. největší točivý moment: 350 Nm při 1700 - 5600 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 250 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,8 sekundy spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 9,0 l / 6,2 l / 7,2 l objem palivové nádrže: 66 litrůČtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?