Že umí Kadjar příjemně překvapit jsme nečekali stejně jako spotřebu začínající čtyřkou. Krásná karoserie tak nemusí nutně maskovat jen chyby a mdlou dynamiku, ale může nabídnout povedený mix vlastností.
Vedle technicky stejného a levnějšího Nissanu Qashqai se Kadjar nejvíce odlišuje designem. Proto se připravte, že vám Kadjar podlomí kolena. Ať už v červené (kterou jsme měli při prvních dojmech) nebo této šedé, jednoduše vypadá velmi dobře v každé barvě.
Výrazný boční prolis, jedna linka vedle druhé, zajímavý design LED světlometů, mohutné logo na mřížce chladiče nebo působivá linka kolem bočních oken. Vedle menšího Capturu si nejde nevšimnout jisté podobnosti, ale právě Captur těží z toho, jak dobře vypadá, tak proč větší Kadjar by nemohl?
O krok blíže na vrcholInteriér Kapturu je jiná liga, tedy nutno dodat v rámci toho na co jsme zvyklí u Renaultu. Ostatně i při porovnání s Nissanem Qashqai je rozdíl výrazný. Jako celek působí vnitřek Kadjaru hodnotně. Na pohled hezký volant se skvěle drží, tlačítka na něm se dobře ovládají a navíc je věnec potažen kvalitní kůží.
Všechny páčky jsou daleko lépe ergonomicky zpracované. Vesměs se vše dobře ovládá a je po ruce. Ovládání automatické klimatizace, jakoby se inspirovalo v Německu (což je jedině dobře) a chod otočného ovladače teploty je tak precizní, jako třeba v Octavii.
Bohužel, ti co dělali volant, nebo ovládání klimatizace, nedělali display infotainmentu. Protože relativně malá obrazovka vsazená do rozměrného rámečku z ošklivého plastu s titěrnou trojicí tlačítek vlevo, je asi tak hezká a funkční, jak to známe z Dacie.
Prostornost, to je jiná písnička. Místa na nohy je vpředu i vzadu spousta. Díky širšímu rozchodu kol, nabízí Kadjar i dostatečnou vnitřní šířku a na nedostatek místa nad hlavou si budou stěžovat snad jen hráči basketu. Objem zavazadlového prostoru 472 litrů patří k nejlepší hodnotě mezi přímou konkurencí. Nepotěší snad jen vysoká nakládací hrana.
Plnění funkce rodinného crossoveru usnadní spousta odkládacích prostor. Děti naopak nepotěší horší výhled z okna na zadních sedadlech, nebo absence výdechů klimatizace.
Lenost vyvážena úspornostíMinule jsme vyzkoušeli nejsilnější motorizaci, tentokrát jsme zamířili na opačný konec spektra. Naftová 1,5 dCi s výkonem 81 kW (110 koní) a maximem točivého momentu 250 Nm nepatří k nejpružnějším, ale také ani k nejkultivovanějším motorům své kubatury. Navzdory slabšímu výkonu, má oproti silnější 1,6 dCi 96 kW menší turbodíru, na druhou stranu se projevuje výrazně hrubším během.
Kromě více než 1,4 tuny hmotnosti má na práci ještě automatickou šestistupňovou převodovku EDC. Výsledná dynamika je tedy velmi tristní. Sprint (zda to tak můžeme nazvat) z klidu na 100 km/h trvá 12 sekund. Kilometr s pevným startem zabere 33 sekund. Klidnější povahy tento fakt nebude nijak odrazovat, však se 1,5 umí odvděčit jinak.
Tím máme na mysli spotřebu. Velký Kadjar totiž umí jezdit i za 4,5 litru nafty na 100 km. Ve městě se vejdete v pohodě do 5 litrů na dálnici do 5,5. Je to sice pořád hodně daleko od slibovaných 4 litrů, ale i tak je to slušný výsledek. Však jsme svižně cestovali celý týden za 5,2 litru nafty na 100 km.
Letargický projev motor doplňuje letargická převodovka, která se často dlouho rozmýšlí. Navíc jí nedělá dobře popojíždění, kdy nepříjemně cuká. Když ale už přijde na věc, převody mění rychle a přesně.
Co motor, to jiná tvářZatímco podvozek verze s nejsilnějším motorem a pohonem všech kol byl poněkud tužší a méně komfortní, tak v případě předokolky s nejslabším agregátem, se vyznačoval zcela jiným chováním a vlastnostmi.
Ke komfortu možná přispěly i menší, sedmnácti-palcové disky. Nicméně jízda byla výrazně plavnější, houpavější a obecně uvolněnější. Stále byla ale znát výrazná nedotáčivost a menší přesnost v řízení.
Levnější je lepšíKadjar s nejslabším motorem a automatem poměrně dobré auto. Laxní projev motoru spolu s roztržitou převodovkou a vláčným podvozkem nabízí zajímavou kombinaci pro pohodlné ježdění po všech typech vozovek. Přesně takový mix vlastností je pro moderní SUV nejpříznačnější. Co jiného čekají zákazníci, než pohodlné cestování prostorným autem a tohle Kadjaru jde skvěle.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena: 489 900,- Kč Cena testované verze vč. příplatků: 655 900,- Kč
KLADY + atraktivní a vyvážený vzhled + hodnotnější interiér + vnitřní prostor a objem zavazadelníku + vláčný a pohodlný podvozek + terénní ambice ZÁPORY - nedostatky v interiéru - letargický projev motoru - automatické stahování okna jen u řidiče
Motorizace vznětový přeplňovaný řadový čtyřválec objem: 1461 cm3 nejvyšší výkon: 81 kW při 4000 ot/min. největší točivý moment: 250 Nm při 1750 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 182 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,9 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): Město: 4,0 / 3,8 / 3,9 Objem palivové nádrže: 55 litrů
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?