Vzhledově dosti kontroverzní Nissan Juke se letos představil i v ostré sportovnější verzi Nismo RS. Ta přidává ještě více výkonu a v provedení s náhonem na předek dostanete i samosvorný diferenciál. Na nás se usmálo štěstí a testu jsme mohli podrobit právě předokolku s manuální převodovkou a zmíněným plusem v podobě samosvoru. Předem ale musíme prozradit, že takhle zběsilé auto jsme tu už dlouho neměli, jeho uřízení totiž dá dost práce a v rukách zkušených řidičů se z tohohle malého Japonce stává ostrá okresková zbraň.
Současný Juke má za sebou lehký facelift, jenž ale vůz změnil pouze detailně. Ve vrcholném provedení Nismo RS se však jeho celý design posunul do jiné dimenze. Auto prostě dává všemi možnými částmi karoserie najevo, že tohle není obyčejná verze do města a že si na ní okolí má dávat velký pozor. Však se na to podívejte sami.
Optický tovární paket přidává Juku tolik agresivity, že by mu leckdo tipnul výkon 300 koní. Už jen pohled na agresivní nárazníky, červené kryty zpětných zrcátek, roztáhlé blatníky nebo sportovní černá osmnáctipalcová kola hovoří za vše. A právě například velikost kol je ideálním kompromisem mezi komfortem a dostatečnou stabilitou v prudkých zatáčkách. Větší disky by mu sice slušely více, ale to by pak byla posádka poměrně otřesena při jízdě po nekvalitní hrbolaté silnici.
Vše podřízeno sportovnostiPokud někdo z vás měl tu čest jet v klasickém Juku, věřte, že svezení v Nismo RS je naprosto jiný zážitek. Mohou za to nejen vynikající jízdní dovednostni, ale i skořepinová a poměrně hodně tuhá sedadla Recaro. Je sice pravdou, že je dostanete až za příplatek, ale v zatáčkách vás podrží tak pevně, že jste v nich doslova ukotveni. Jediným problémem tak bylo mé nasedání do vozu, kdy jsem se nesčetněkrát opřel svým pozadím o tvrdou bočnici a způsob usedání do tohoto typu sedačky je potřeba pořádně nacvičit.
Jinak čekejte poměrně standardní interiér z klasického modelu Juke. Jedinými rozdíly jsou zde palubní deska s nápisem Nismo RS, sportovní volant obšitý alcantarou s červeným koženým pruhem na vrchu a plakety Nismo na prazích vozu a u řadící páky. Autu ale zůstal i jeden nešvar, a to je pouze výškově stavitelný volant, podélně ho prostě nenastavíte. Výsledkem jsou buď řidičovi pokrčené nohy a volant příliš blízko a nebo natažené nohy a volant naprosto daleko.
Po stránce prostoru to je klasický malý Juke. Vpředu se usadíte v rámci možností pohodlně, ale cestující na zadní řadě sedaček to už mají o poznání horší. Ať se to týká místa nad hlavou, nebo v oblasti kolen, osoby s výškou nad 170 cm se sem posadí jen tak tak. U dané sportovní verze bych ale prostor po posádku vzadu tolik neřešil, přeci jenom, tady se jedná o naprosto jiné přednosti, které si představíme hned v zápětí.
Je v něm víc, než se zdáJuke Nismo RS se nabízí ve dvou variantách, předokolka s manuální převodovkou o šesti stupních a nebo jako čtyřkolka s bezestupňovým automatem CVT. Pod kapotou námi testované verze pracoval již známý turbomotor o objemu 1.6 DIG-T. Ten už jsme letos testovali v crossoveru Qashqai a hatchbacku Pulsar. Jeho výkon ale u Nismo RS narostl na pěkných 218 koní. K tomu se přidala manuální převodovka s krátkými sportovními drahami, takže jsme měli o zábavu víc než postaráno.
Automobil nabízel i tři jízdní režimy, s nimiž měl testovaný Juke doslova tři tváře. Na první režim Eco se dočkáte jen mdlé odezvy na plynový pedál, klimatizace se moc nepředře a celkově se jedná spíše o režim " jedu za co nejméně". Dalším je režim Normal, v němž se dočkáte lepší odezvy motoru na stlačení pedálu plynu. Tento mód bych doporučil na klasické běžné denní zajížďky a nenáročné cestování. Posledním a nejlepším (a také nejžravějším) režimem je Sport. Ten jako by v Juku probudil čerta a z auta se doslova stane malá a na limitu i nebezpečná bestie.
Kdo si náhodou myslí, že stačí jen sešlápnout pedál plynu a najednou se dostaví plný výkon, tak ten je na omylu. Nebál bych se říci, že chování motoru mi připomnělo staré dobré atmosférické motory, protože do 3800 otáček se skoro nic neděje a vůz jede jen jako lehce přiostřený Juke. Až po překročení této hranice se začne dostavovat neustálý přísun výkonu a najednou má i samosvorný diferenciál hodně práce s tím, aby se výkon přenesl na jednotlivá přední kola.
Motor si přímo říká o vytočení k 6000 ot/min., kde se mimo jiné nachází výkonnostní špička, ale vzhledem ke kratšímu zpřevodování nečekejte maximálku vyšší než 220 km/h. Naopak potěší zrychlení z nuly na stovku, které se nám opakovaně podařilo v čase 7,2 sekundy (oficiální údaj je rovných sedm). O něco horší kapitolou je však spotřeba, která se umí vyšplhat k celkem vysokým číslům. Když pomineme malou nádrž na 46 litrů, pak se za dobu testu náš průměr ustálil na rovných osmi litrech. Nutno dodat, že se jedná o údaj z první poloviny týdne, kdy jsme s vozem jezdili ekonomicky a nikterak nezávodili. Při ostrém tempu a častém ždímání motoru (například při rychlejší dálniční jízdě) ale čekejte průměr rovných deset.
A jak se vlastně s touhle mini bestií jezdí? Díky samosvornému diferenciálu se povedlo omezit protáčení vnitřního kola v zatáčkách, a to se rozhodně počítá. Při ostré jízdě v běžném Juku se často z auta stával nedotáčivý Japonec, ovšem Nismo RS je úplně jiné. Auto se krásně vrhalo do zatáček, reakce na natočení volantu jsou o něco přesnější a vůz se poměrně dobře ovládá. Pokud se pak za volant posadí velmi zkušený řidič, z testovaného Juku se může stát zbraň, která dovede zlikvidovat i o pár koní silnější soupeře. Problém však může způsobit právě daný limit auta, kdy se po jeho překročení dostaví velká nedotáčivost a na mokré točité okresce může tenhle stroj leckoho pořádně vytrestat.
Slušelo by se také říci, že kdo chce verzi Nismo RS využívat pro každodenní použití, ani by na to neměl myslet. Auto je neuvěřitelně tvrdé, nejlépe se cítí na hladkém asfaltu a jakmile přijdou větší nerovnosti nebo výmoly, posádka se v kabině cítí velmi nepohodlně. Nemluvě o jízdě po rozbité okresní silnici, kde přední kola až příliš odskakují a elektronická stabilizace měla často hodně práce. Verdikt je proto jasný, nejlepším teritoriem testovaného auta je okruh a nebo velmi kvalitní okresky.
Stojí za to?Nissan se s modelem Juke Nismo RS poměrně vyznamenal, a to hlavně v jízdních dovednostech. Bohužel je však škoda, že tenhle ostrý crossover má i celou řadu chyb. Jedinečný vzhled a ostrý motor kazí vysoká spotřeba a možná až příliš tvrdý podvozek. Pokud tedy někdo chce ostrý okreskový stroj s patřičnou dávkou komfortu a prostornou kabinou, nejostřejší silniční verze Juka pro něj úplně není. Juke Nismo RS je vhodný hlavně pro ty, co mají rádi velkou dávku extravagance, nepotrpí si na přílišný komfort a upřednostní především ostré a přesné jízdní dovednosti, které dovedou dodat patřičnou dávku adrenalinu a zážitků.
Celkové hodnocení: 86 %Cena testovaného vozu v základu: 589 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 663 100 Kč
KLADY
- výkon motoru
- sebejistý podvozek na hladkých silnicích
- samosvorný diferenciál
- dravý vzhled
ZÁPORY
- jen výškově nastavitelný volant
- vysoká spotřeba a malá nádrž
Motorizace přeplňovaný zážehový čtyřválec objem: 1618 cm3 nejvyšší výkon: 218 koní při 6000 ot/min. největší točivý moment: 280 Nm při 3600 - 4800 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 220 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 7 sekund spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 5,7 l / 9 l / 7,2 l objem palivové nádrže: 46 litrůŠkoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?