Vzhledově dosti kontroverzní Nissan Juke se letos představil i v ostré sportovnější verzi Nismo RS. Ta přidává ještě více výkonu a v provedení s náhonem na předek dostanete i samosvorný diferenciál. Na nás se usmálo štěstí a testu jsme mohli podrobit právě předokolku s manuální převodovkou a zmíněným plusem v podobě samosvoru. Předem ale musíme prozradit, že takhle zběsilé auto jsme tu už dlouho neměli, jeho uřízení totiž dá dost práce a v rukách zkušených řidičů se z tohohle malého Japonce stává ostrá okresková zbraň.
Současný Juke má za sebou lehký facelift, jenž ale vůz změnil pouze detailně. Ve vrcholném provedení Nismo RS se však jeho celý design posunul do jiné dimenze. Auto prostě dává všemi možnými částmi karoserie najevo, že tohle není obyčejná verze do města a že si na ní okolí má dávat velký pozor. Však se na to podívejte sami.
Optický tovární paket přidává Juku tolik agresivity, že by mu leckdo tipnul výkon 300 koní. Už jen pohled na agresivní nárazníky, červené kryty zpětných zrcátek, roztáhlé blatníky nebo sportovní černá osmnáctipalcová kola hovoří za vše. A právě například velikost kol je ideálním kompromisem mezi komfortem a dostatečnou stabilitou v prudkých zatáčkách. Větší disky by mu sice slušely více, ale to by pak byla posádka poměrně otřesena při jízdě po nekvalitní hrbolaté silnici.
Vše podřízeno sportovnostiPokud někdo z vás měl tu čest jet v klasickém Juku, věřte, že svezení v Nismo RS je naprosto jiný zážitek. Mohou za to nejen vynikající jízdní dovednostni, ale i skořepinová a poměrně hodně tuhá sedadla Recaro. Je sice pravdou, že je dostanete až za příplatek, ale v zatáčkách vás podrží tak pevně, že jste v nich doslova ukotveni. Jediným problémem tak bylo mé nasedání do vozu, kdy jsem se nesčetněkrát opřel svým pozadím o tvrdou bočnici a způsob usedání do tohoto typu sedačky je potřeba pořádně nacvičit.
Jinak čekejte poměrně standardní interiér z klasického modelu Juke. Jedinými rozdíly jsou zde palubní deska s nápisem Nismo RS, sportovní volant obšitý alcantarou s červeným koženým pruhem na vrchu a plakety Nismo na prazích vozu a u řadící páky. Autu ale zůstal i jeden nešvar, a to je pouze výškově stavitelný volant, podélně ho prostě nenastavíte. Výsledkem jsou buď řidičovi pokrčené nohy a volant příliš blízko a nebo natažené nohy a volant naprosto daleko.
Po stránce prostoru to je klasický malý Juke. Vpředu se usadíte v rámci možností pohodlně, ale cestující na zadní řadě sedaček to už mají o poznání horší. Ať se to týká místa nad hlavou, nebo v oblasti kolen, osoby s výškou nad 170 cm se sem posadí jen tak tak. U dané sportovní verze bych ale prostor po posádku vzadu tolik neřešil, přeci jenom, tady se jedná o naprosto jiné přednosti, které si představíme hned v zápětí.
Je v něm víc, než se zdáJuke Nismo RS se nabízí ve dvou variantách, předokolka s manuální převodovkou o šesti stupních a nebo jako čtyřkolka s bezestupňovým automatem CVT. Pod kapotou námi testované verze pracoval již známý turbomotor o objemu 1.6 DIG-T. Ten už jsme letos testovali v crossoveru Qashqai a hatchbacku Pulsar. Jeho výkon ale u Nismo RS narostl na pěkných 218 koní. K tomu se přidala manuální převodovka s krátkými sportovními drahami, takže jsme měli o zábavu víc než postaráno.
Automobil nabízel i tři jízdní režimy, s nimiž měl testovaný Juke doslova tři tváře. Na první režim Eco se dočkáte jen mdlé odezvy na plynový pedál, klimatizace se moc nepředře a celkově se jedná spíše o režim " jedu za co nejméně". Dalším je režim Normal, v němž se dočkáte lepší odezvy motoru na stlačení pedálu plynu. Tento mód bych doporučil na klasické běžné denní zajížďky a nenáročné cestování. Posledním a nejlepším (a také nejžravějším) režimem je Sport. Ten jako by v Juku probudil čerta a z auta se doslova stane malá a na limitu i nebezpečná bestie.
Kdo si náhodou myslí, že stačí jen sešlápnout pedál plynu a najednou se dostaví plný výkon, tak ten je na omylu. Nebál bych se říci, že chování motoru mi připomnělo staré dobré atmosférické motory, protože do 3800 otáček se skoro nic neděje a vůz jede jen jako lehce přiostřený Juke. Až po překročení této hranice se začne dostavovat neustálý přísun výkonu a najednou má i samosvorný diferenciál hodně práce s tím, aby se výkon přenesl na jednotlivá přední kola.
Motor si přímo říká o vytočení k 6000 ot/min., kde se mimo jiné nachází výkonnostní špička, ale vzhledem ke kratšímu zpřevodování nečekejte maximálku vyšší než 220 km/h. Naopak potěší zrychlení z nuly na stovku, které se nám opakovaně podařilo v čase 7,2 sekundy (oficiální údaj je rovných sedm). O něco horší kapitolou je však spotřeba, která se umí vyšplhat k celkem vysokým číslům. Když pomineme malou nádrž na 46 litrů, pak se za dobu testu náš průměr ustálil na rovných osmi litrech. Nutno dodat, že se jedná o údaj z první poloviny týdne, kdy jsme s vozem jezdili ekonomicky a nikterak nezávodili. Při ostrém tempu a častém ždímání motoru (například při rychlejší dálniční jízdě) ale čekejte průměr rovných deset.
A jak se vlastně s touhle mini bestií jezdí? Díky samosvornému diferenciálu se povedlo omezit protáčení vnitřního kola v zatáčkách, a to se rozhodně počítá. Při ostré jízdě v běžném Juku se často z auta stával nedotáčivý Japonec, ovšem Nismo RS je úplně jiné. Auto se krásně vrhalo do zatáček, reakce na natočení volantu jsou o něco přesnější a vůz se poměrně dobře ovládá. Pokud se pak za volant posadí velmi zkušený řidič, z testovaného Juku se může stát zbraň, která dovede zlikvidovat i o pár koní silnější soupeře. Problém však může způsobit právě daný limit auta, kdy se po jeho překročení dostaví velká nedotáčivost a na mokré točité okresce může tenhle stroj leckoho pořádně vytrestat.
Slušelo by se také říci, že kdo chce verzi Nismo RS využívat pro každodenní použití, ani by na to neměl myslet. Auto je neuvěřitelně tvrdé, nejlépe se cítí na hladkém asfaltu a jakmile přijdou větší nerovnosti nebo výmoly, posádka se v kabině cítí velmi nepohodlně. Nemluvě o jízdě po rozbité okresní silnici, kde přední kola až příliš odskakují a elektronická stabilizace měla často hodně práce. Verdikt je proto jasný, nejlepším teritoriem testovaného auta je okruh a nebo velmi kvalitní okresky.
Stojí za to?Nissan se s modelem Juke Nismo RS poměrně vyznamenal, a to hlavně v jízdních dovednostech. Bohužel je však škoda, že tenhle ostrý crossover má i celou řadu chyb. Jedinečný vzhled a ostrý motor kazí vysoká spotřeba a možná až příliš tvrdý podvozek. Pokud tedy někdo chce ostrý okreskový stroj s patřičnou dávkou komfortu a prostornou kabinou, nejostřejší silniční verze Juka pro něj úplně není. Juke Nismo RS je vhodný hlavně pro ty, co mají rádi velkou dávku extravagance, nepotrpí si na přílišný komfort a upřednostní především ostré a přesné jízdní dovednosti, které dovedou dodat patřičnou dávku adrenalinu a zážitků.
Celkové hodnocení: 86 %Cena testovaného vozu v základu: 589 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 663 100 Kč
KLADY
- výkon motoru
- sebejistý podvozek na hladkých silnicích
- samosvorný diferenciál
- dravý vzhled
ZÁPORY
- jen výškově nastavitelný volant
- vysoká spotřeba a malá nádrž
Motorizace přeplňovaný zážehový čtyřválec objem: 1618 cm3 nejvyšší výkon: 218 koní při 6000 ot/min. největší točivý moment: 280 Nm při 3600 - 4800 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 220 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 7 sekund spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 5,7 l / 9 l / 7,2 l objem palivové nádrže: 46 litrůŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.