Patříte mezi tu skupinu lidí, co mají rádi velmi luxusně vypadající automobily a zakládáte si na tom, abyste byli vždy a všude vidět? Tak právě pro vás jsou určeny vozy nově vzniklé luxusní divize DS. Po testu modelu Citroën DS4, který nás v lecčem zklamal, jsme se museli z čisté povinnosti podívat i na vrcholný model s označením DS 5. Ten k nám do redakce přijel v nejlepším provedení Hybrid 4x4, což naznačuje, že testovaný kousek se pyšnil naftovým motorem spojeným s elektromotorem. A jak moc dobrá je tahle francouzská stylovka, která umí ve městě jezdit čistě na elektrický pohon a má přepychovou výbavu?
Facelift Citroënu DS 5 přinesl s sebou docela podstatné oživení už tak víc než nápadného a hezkého auta. Zvláště v metalickém bílém sněhovém laku vypadá omlazená „pětka“ jako umělecká socha na kolech. Však se na to podívejte sami, všude samé ladné a nebo ostré křivky, detaily, zaoblení a kupříkladu tvar zadních svítilen se mi líbí opravdu víc než hodně.
Faceliftované DS 5 dostalo i novou čelní masku s velkým emblémem DS, pyšní se různými chromovanými lištami, svůj tvar změnily i přední světlomety, které nyní nabízejí technologii LED Vision (plně diodové ale nejsou). Záď vozu se pak změnila skoro nezměnila, zadní svítilny, dvě koncovky výfuku a z bočního profilu neskutečné sexy zkosení zádě. Troufnul bych si říci, že se stále jedná o hodně futuristické auto a ani vedle BMW i8 by jste se určitě neztratili.
Vítejte na paluběTento nadpis jsem zvolil záměrně, protože kabina DS 5 byla navrhována ve stylu dopravního letadla. I přes facelift modelu se toho ale v interiéru nic moc nezměnilo. Proti předešlé generaci ubyla některá tlačitka na středovém panelu, ale stále je jich tu takové množství, že si někdy řidič přijde, jako by opravdu ovládal letadlo a ne automobil. K tomu se přidává i kožený, ale poměrně dost rozměrný kožený volant, na němž jsou taktéž tlačítka a je jich tu docela požehnaně. Posádku může za příplatek hýčkat i skleněná střecha, jenž je rozdělená na tři části a každá z nich má svou elektrickou roletku.
A jak se tady sedí? Za volantem máte místa pro kolena dostatek, ovšem nad vaší hlavou to bude o něco horší. Podstatnou část místa ubere právě prosklená střecha a pod ní ještě roleta. Vyšší postavy si tak budou muset roletu vytáhnout a nebo si vůbec nepřiplácet za prosklenou střechu. Ono vůbec je DS 5 celkově menším autem, než se ve skutečnosti zdá. Zvenku totiž vypadá opravdu mohutně, ale po usednutí do rozměrných kožených křesel zjistíte, že se jedná o klam. Drobné zklamání může přinést taktéž objem zavazadelníku, který na úkor akumulátorů a elektromotoru u zadní nápravy nabízí skromný objem 468 litrů. K tomu se přidává i fakt, že do této verze logicky nedostanete rezervní kolo. Spokojit se proto musíte s lepící sadou.
Jednu velkou nevýhodu ale spatřuji ve zdvojených A sloupcích, přes které prostě není vidět dopředu do strany. Při odbočování jsem si tak musel hodně hlídat, zda proti mně něco nejede, protože za přední sloupek se dokáže v některých případech „schovat“ i autobus. Další problém je zadní zdvojené okno s miniaturním stěračem. Při parkování prakticky nemáte šanci nic vidět a tak se hodí parkovací senzory a vcelku rozměrná zpětná boční zrcátka.
Co se týče výbavy, testovaná verze disponovala například osmi airbagy, samonatáčejícími se bi-xenonovými světlomety kombimující právě LED diody, Dále tu máme automatickou duální klimatizaci s pylovým a pachovým filtrem, vyhřívaná kožená přední sedadla (u řidiče za příplatek s masážní funkcí) či multimediálním systémem s GPS navigací a USB/AUX přípojkou.
Baterie se hodíTestovaná verze nesla označení Hybrid 4x4, což jasně dává najevo, že vůz byl krom naftové motorizace o výkonu 163 koní vybaven dále elektromotorem na zadní nápravě. Ten v případě potřeby dodává dalších 37 koní výkonu a dohromady nabízí DS5 v této konfiguraci 200 koní a 500 Nm točivého momentu (300 Nm přední náprava a 200 Nm zadní). V poslední době se ale ukazuje, že od tohoto řešení se samotný koncern PSA postupně bude distancovat.
Podle velikosti vozidla je zřejmé, že se nejedná o žádného lehkého drobečka. A je tomu skutečně tak, čistá váha bez posádky je 1735 kilo a s takovou porcí kilogramů má i oněch 200 koní někdy pořádný problém. Motorizace je navíc spárována s robotizovanou automatickou šestistupňovou převodovkou, která poměrně často řadila dost zmateně. Hlavně při sportovnějším tempu se motor až příliš vytáčel a převodovka ne a ne odřadit. Ještě že jsou pod volantem skryta pádla pro ruční řazení, při přepnutí na manuální režim se totiž jízda stává mnohem příjemnější a plynulejší.
Prakticky nejvíce se elektromotor u zadní nápravy hodí v situaci, kdy se posádka chce klidným tempem přepravit z bodu A do bodu B, například do nedalekého obchodu na průměrně velký rodinný nákup. V případě nabitých akumulátorů se dá s lehkou nohou na plynovém pedálu jet čistě na elektriku až do rychlosti cca 55 km/h a tehdy vůz neprodokuje žádné emise a nežere ani kapku paliva. Důležité je i to, že při plném nabití ujedete přibližně tak deset kilometrů, pak se baterie vybijí a následně je začne naftový motor opět dobíjet. Řidič má také díky kruhovému ovladači na středovém tunelu možnost zvolit si dále režimy Auto, Sport či 4WD.
V režimu Sport převodovka odřazuje až v 3700 ot/min, jenže naftový motor se už v 3500 ot/min velice trápí, přitom výkonový potenciál je dostupný již od nějakých dvou tisíc. Mód 4WD se pro změnu hodí hlavně na zimní zasněžené silnice či do lehce drsnějších podmínek (mokrá dlažba). V této konfiguraci je přední náprava běžně poháněna naftovým agregátem, přičemž zadní nápravu permanentně pohání elektromotor. Posledním je režim Auto, který kombinuje pohon přední nápravy s elektromotorem, a to dle aktuálních jízdních podmínek. Po stránce komfortu bych ale od omlazeného DS 5 čekal mnohem víc. Předně zarazí absence hydropneumatického podvozku z Citroënu C5, jenž by z jízdy v tomto kočáru udělal víc než příjemnou záležitost. O to víc zarazí fakt, že DS 5 má přední nápravu pocházející z hatchbacku C4, zadní náprava je pak u verze Hybrid 4x4 naštěstí víceprvková. S tou se auto chová výrazně lépe než běžné modely, oproti předešlé verzi před faceliftem vůz lépe zvládá menší nerovnosti, ale tu a tam se do kabiny stejně dostane větší ráz od podvozku.
O poznání horší je pak jízda po hrbolaté nebo špatně udržované silnici, kdy je to doslova peklo. Někdy se dostavil i nepříjemný efekt v podobě „samo zatáčejícího“ volantu, kdy na větších nerovnostech tancoval ze strany na stranu a jen chvilkové puštění by znamenalo výlet mimo silnici. Naopak mne potěšily natáčecí přední světlomety, které mají výborný dosvit a reagují naprosto okamžitě s natočením předních kol.
Nejlépe se tak vůz cítí na dálnicích, kde do interiéru neproniká žádné větší množství hluku, v sedačkách se sedí nadmíru pohodlně a naftový motor si při klidném tempu řekne o rovných pět litrů na sto. V případě ostřejší jízdy na okresce nebo dálnici ale spotřeba raketově roste, při dynamické jízdě po dálnici nebyl problém atakovat hranici devíti litrů na sto kilometrů.
Výsledný verdiktV tomto testu bylo uvedeno sice hned několik negativ, jenže hybridní varianta má základní cenu přes jeden milion korun a v této cenové kategorii se chyby odpouští už poněkud hůře. Je sice pravdou, že dostanete extravagantní (a dovolil bych si uvést) i nestárnoucí vůz, na který se bude s velkým zájmem dívat vždy každý, jenže po technické stránce je to o poznání horší. Za mě by to chtělo zapracovat na logice automatické převodovky, vylepšit podvozek a neuškodila by ani instalace lehčích a modernějších materiálů v rámci snížení hmotnosti.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena vozu: 1 023 900 Kč
Cena testované verze: 1 203 290 Kč
KLADY
- futuristický design
- přijatelná spotřeba
- bohatá výbava
- výhoda elektromotoru ve městě
- komfortní a rozměrná sedadla
ZÁPORY
- pomalejší automatická převodovka
- výhled skrze A sloupky
- vysoká cena
Motorizace přeplňovaný vznětový čtyřválec s elektromotorem objem: 1997 cm3 nejvyšší výkon: 163 koní při 3850 ot/min. největší točivý moment: 300 Nm při 1750 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 211 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 sekundy spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 3 l / 3,7 l / 3,5 l objem palivové nádrže: 60 litrůTřetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.