Už od roku 1975 máme možnost vídat na trhu malý kompaktní hatchback se jménem Volkswagen Polo, přičemž my jsme podrobili testu jeho úplně poslední generaci. Ta navíc prošla nedávno faceliftem a do rukou se nám dostalo nejostřejší provedení se znakem GTI. I přes nenápadnost vrcholné verze se však jedná o dost dobrý malý hothatch, jenž umí velmi dokonale klamat tělem. Jeho nejsilnější stránka je totiž ukryta pod kapotou a musíme uznat, že tohle se VW povedlo.
Kdo by snad čekal velké zadní křídlo, obří koncovku výfuku a nějaký výraznější body kit, tak ten bude zklamaný. Vrcholné Polo GTI stále sází na uhlazenost a jen decentní náznaky sportovnosti. Přítomen je tak hlavně moderní design, zkombinovaný s některými již známými sportovními prvky. VW jej tak neochudil o červenou linku v masce chladiče, instaloval mu decentní křídlo na víku zavazadelníku a přidal difuzor.
Na zádi se pak vystavuje skvěle vypadající dvojice koncovek výfuku. Ve výsledku jsem se ale setkal s názory, že auto skoro vůbec nevypadá jako nějaký zběsilý stroj. To však mohl být záměr výrobce, protože se zkušeným řidičem za volantem je dost pravděpodobné, že na silnici ztrestáte velký počet sportovních aut. Jeho malé rozměry, vysoký výkon a lehká váha totiž zaručují solidní dynamiku.
Tuhost a kvalitaPředevším v kabině je znát, jak moc si výrobce dal záležet na tom, aby se zde posádka cítila jako v pravověrném sportovním voze. Velmi se mi líbily skvěle tvarované sportovní sedačky s klasickým károvaným vzorem a poměrně solidní tuhostí. Ty dokáží podržet snad v jakékoliv prudké zatáčce a přitom se v nich dá zvládnout i delší dálniční přesun, aniž by jste si pak stěžovali na bolesti zad. Vyšší postavy ale nepotěší vyšší posez, i na nejnižší nastavení sedadla mi přišlo, že zkrátka sedím až moc vysoko, a to se mnohým líbit určitě nebude.
Měli jsme to štěstí, že jsme na test dostali pětidvéřovou verzi, takže je jasné, že i dozadu půjde posadit "nějakou" tu posádku. Slovo nějakou jsem zvolil záměrně, osoby s výškou nad 176 cm bych tam totiž ani raději neposílal, jejich hlava se bude dotýkat stropu a i kolena se nebudou cítit úplně pohodlně. Nejvíce místa je tak vpředu, kam se s trochou snahy a dobrého nastavení sedaček pohodlně vejdou cestující s výškou okolo 185 cm.
Kdo by snad náhodou toužil z GTI udělat malý stěhovák, pak se může hodit informace, že ostré Polo nabízí v základu objem 204 litrů, po sklopení zadní řady pak objem činí 882 litrů. Tyto údaje jsou ale o něco nižší, než u klasické verze Pola. Co se týče samotného zpracování interiéru, tak tam je to jasné. Pevně slícované díly, na dotek z velmi příjemných materiálů a i při přejezdu větších nerovností nikde nic nevrzalo.
Uřvané, ale dravé GTISnad největší překvapení se ale odehrálo pod kapotou. Aktuální provedení je totiž vybaveno přeplňovanou benzínovou jednotkou 1.8 TSI. Ta disponuje výkonem 192 koní a točivým momentem 320 Nm (s DSG je snížen na 250 Nm), který je k dispozici od 1250 až 5300 otáček za minutu. Asi není divu, že díky hmotnosti 1280 kg se z Pola stává malý zabiják, který by na okresce uměl zcela určitě potrápit i většího a silnějšího sourozence Golfa GTI. Počátek výkonu se dostavuje už okolo dvou tisíc otáček, a s motorem byl v našem případě spojen právě automat DSG.
Bohužel, ačkoliv je zde tento typ automatu výborně naladěn, ocenili by jsme raději manuální převodovku, se kterou se dá užít víc zábavy, dostanete větší krouťák a ještě ušetříte 40 tisíc korun. Je sice pravdou, že zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Polo GTI DSG za 6,7 vteřiny, což je stejně rychle jako s manuálem, ale řidiči milující čistý pocit ze sportovní jízdy sáhnou vždy po manuálu. Sluší se také zmínit maximální rychlost, která je v tomto případě víc než skvělých 236 km/h. Hlavním teritoriem této malé červené bestie jsou však okresky. Díky bohu za pádla pod volantem, skrze které se dal automat ovládat dle vlastní logiky a i v omezovači nechalo DSG vše na vás a neodřadilo.
Motor má velkou chuť ke sportovní jízdě a to vše doplňuje dobře odladěná koncovka výfuku. Ke zvuku auta bych ale měl dvě přípomínky. Testovaný vůz byl totiž vybaven sportovním paketem s tzv. Soundaktorem. Ten při přepnutí na režim Sport začne po zvyku koncernu VW z reproduktorů vydávat až příliš sytý sportovní hukot, který se však po delší době stane hodně otravným. Jeho přítomnost v Polu GTI bych tak nepovažoval za nutnou. Za pozitivní vlastnost naopak považuji situaci, kdy na automatické převodovce navolíte nejvyšší možný stupeň a při plném prošlápnutí pedálu plynu zní motor krátce jako bublavý dvoulitrový šestiválec.
Dalším mínusem nového Pola GTI je i fakt, že nemá naplno vypínatelnou elektronickou stabilizaci, její funkčnost tak lze alespoň výrazně omezit. Pro hodně ostrou jízdu po okreskách by se taktéž hodil elektronický samosvorný diferenciál VAQ, který má koncernový sourozenec SEAT Ibiza Cupra. Ten však ke GTI nedostanete ani za příplatek, místo něj je tu elektronická náhražka v podobě XDS Plus. I s tou ale vůz funguje celkem obstojně a při výjezdu z prudších zatáčkek má vůz dost trakce na jednotlivém předním kolu.
A jak je to se spotřebou? U této kategorie aut je to poměrně vedlejší údaj, protože kdo si koupí sportovní vůz s vysokým výkonem, těžko bude chtít, aby žral pět litrů na sto. I tak nás ale Polo celkem překvapilo a ačkoliv jsme neměli šanci se dostat na výrobcem udávanou kombinovanou spotřebu 6 litrů, my jsme v průběhu testovacího období jezdili za rovných osm. Pokud jsme však chtěli z Pola vyždímat posledního koně výkonu, pak si motor řekl o 16 litrů. To už je celkem hodně, vzhledem k objemu nádrže pouze 45 litrů.
Stojí za to?Na to není tak úplně lehká odpověď, protože i drsná konkurence v podobě Peugeotu 208 GTI nebo Renaultu Clio RS má co nabídnout a rozhodně není pomalá. Volkswagen Polo GTI ale má jednu výhodu, a tou je kvalitnější zpracování, perfektní technika a v kabině se bude posádka cítit lépe, než u výše dvou zmíněných soupeřů. Svou dravostí a jízdními dovednostmi se také GTI řadí na přední příčky malých hothatchů a s manuálním šestikvaltem se bude jednat o ideální kup. S případným zakoupením příplatkového sportovního paketu (za 5700 kč) však doporučujeme v palubním menu deaktivovat tzv. Soundaktor. Ten je příčinou až nezvykle rušivého a falešného zvuku motoru, jenž vychází z reproduktorů a ne každý jej bude mít v oblibě.
Celkové hodnocení: 92 %Základní cena vozu: 504 900 Kč
Cena testované verze: 576 400 Kč
KLADY
- výkonný a pružný motor
- sportovní podvozek
- kvalitní zpracování interiéru
- decentně sportovní design
ZÁPORY
- některé zbytečné příplatky
- přehnaný falešný zvuk motoru v režimu Sport
Motorizace 4 válcový zážehový s turbodmychadlem objem: 1798 cm3 nejvyšší výkon: 192 koní při 4200 - 6200 ot/min. největší točivý moment: 250 Nm při 1250 - 5300 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 236 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,7 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 7,2 l / 4,7 l / 5,6 l objem palivové nádrže: 45 litrůTřetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.