Už od roku 1975 máme možnost vídat na trhu malý kompaktní hatchback se jménem Volkswagen Polo, přičemž my jsme podrobili testu jeho úplně poslední generaci. Ta navíc prošla nedávno faceliftem a do rukou se nám dostalo nejostřejší provedení se znakem GTI. I přes nenápadnost vrcholné verze se však jedná o dost dobrý malý hothatch, jenž umí velmi dokonale klamat tělem. Jeho nejsilnější stránka je totiž ukryta pod kapotou a musíme uznat, že tohle se VW povedlo.
Kdo by snad čekal velké zadní křídlo, obří koncovku výfuku a nějaký výraznější body kit, tak ten bude zklamaný. Vrcholné Polo GTI stále sází na uhlazenost a jen decentní náznaky sportovnosti. Přítomen je tak hlavně moderní design, zkombinovaný s některými již známými sportovními prvky. VW jej tak neochudil o červenou linku v masce chladiče, instaloval mu decentní křídlo na víku zavazadelníku a přidal difuzor.
Na zádi se pak vystavuje skvěle vypadající dvojice koncovek výfuku. Ve výsledku jsem se ale setkal s názory, že auto skoro vůbec nevypadá jako nějaký zběsilý stroj. To však mohl být záměr výrobce, protože se zkušeným řidičem za volantem je dost pravděpodobné, že na silnici ztrestáte velký počet sportovních aut. Jeho malé rozměry, vysoký výkon a lehká váha totiž zaručují solidní dynamiku.
Tuhost a kvalitaPředevším v kabině je znát, jak moc si výrobce dal záležet na tom, aby se zde posádka cítila jako v pravověrném sportovním voze. Velmi se mi líbily skvěle tvarované sportovní sedačky s klasickým károvaným vzorem a poměrně solidní tuhostí. Ty dokáží podržet snad v jakékoliv prudké zatáčce a přitom se v nich dá zvládnout i delší dálniční přesun, aniž by jste si pak stěžovali na bolesti zad. Vyšší postavy ale nepotěší vyšší posez, i na nejnižší nastavení sedadla mi přišlo, že zkrátka sedím až moc vysoko, a to se mnohým líbit určitě nebude.
Měli jsme to štěstí, že jsme na test dostali pětidvéřovou verzi, takže je jasné, že i dozadu půjde posadit "nějakou" tu posádku. Slovo nějakou jsem zvolil záměrně, osoby s výškou nad 176 cm bych tam totiž ani raději neposílal, jejich hlava se bude dotýkat stropu a i kolena se nebudou cítit úplně pohodlně. Nejvíce místa je tak vpředu, kam se s trochou snahy a dobrého nastavení sedaček pohodlně vejdou cestující s výškou okolo 185 cm.
Kdo by snad náhodou toužil z GTI udělat malý stěhovák, pak se může hodit informace, že ostré Polo nabízí v základu objem 204 litrů, po sklopení zadní řady pak objem činí 882 litrů. Tyto údaje jsou ale o něco nižší, než u klasické verze Pola. Co se týče samotného zpracování interiéru, tak tam je to jasné. Pevně slícované díly, na dotek z velmi příjemných materiálů a i při přejezdu větších nerovností nikde nic nevrzalo.
Uřvané, ale dravé GTISnad největší překvapení se ale odehrálo pod kapotou. Aktuální provedení je totiž vybaveno přeplňovanou benzínovou jednotkou 1.8 TSI. Ta disponuje výkonem 192 koní a točivým momentem 320 Nm (s DSG je snížen na 250 Nm), který je k dispozici od 1250 až 5300 otáček za minutu. Asi není divu, že díky hmotnosti 1280 kg se z Pola stává malý zabiják, který by na okresce uměl zcela určitě potrápit i většího a silnějšího sourozence Golfa GTI. Počátek výkonu se dostavuje už okolo dvou tisíc otáček, a s motorem byl v našem případě spojen právě automat DSG.
Bohužel, ačkoliv je zde tento typ automatu výborně naladěn, ocenili by jsme raději manuální převodovku, se kterou se dá užít víc zábavy, dostanete větší krouťák a ještě ušetříte 40 tisíc korun. Je sice pravdou, že zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Polo GTI DSG za 6,7 vteřiny, což je stejně rychle jako s manuálem, ale řidiči milující čistý pocit ze sportovní jízdy sáhnou vždy po manuálu. Sluší se také zmínit maximální rychlost, která je v tomto případě víc než skvělých 236 km/h. Hlavním teritoriem této malé červené bestie jsou však okresky. Díky bohu za pádla pod volantem, skrze které se dal automat ovládat dle vlastní logiky a i v omezovači nechalo DSG vše na vás a neodřadilo.
Motor má velkou chuť ke sportovní jízdě a to vše doplňuje dobře odladěná koncovka výfuku. Ke zvuku auta bych ale měl dvě přípomínky. Testovaný vůz byl totiž vybaven sportovním paketem s tzv. Soundaktorem. Ten při přepnutí na režim Sport začne po zvyku koncernu VW z reproduktorů vydávat až příliš sytý sportovní hukot, který se však po delší době stane hodně otravným. Jeho přítomnost v Polu GTI bych tak nepovažoval za nutnou. Za pozitivní vlastnost naopak považuji situaci, kdy na automatické převodovce navolíte nejvyšší možný stupeň a při plném prošlápnutí pedálu plynu zní motor krátce jako bublavý dvoulitrový šestiválec.
Dalším mínusem nového Pola GTI je i fakt, že nemá naplno vypínatelnou elektronickou stabilizaci, její funkčnost tak lze alespoň výrazně omezit. Pro hodně ostrou jízdu po okreskách by se taktéž hodil elektronický samosvorný diferenciál VAQ, který má koncernový sourozenec SEAT Ibiza Cupra. Ten však ke GTI nedostanete ani za příplatek, místo něj je tu elektronická náhražka v podobě XDS Plus. I s tou ale vůz funguje celkem obstojně a při výjezdu z prudších zatáčkek má vůz dost trakce na jednotlivém předním kolu.
A jak je to se spotřebou? U této kategorie aut je to poměrně vedlejší údaj, protože kdo si koupí sportovní vůz s vysokým výkonem, těžko bude chtít, aby žral pět litrů na sto. I tak nás ale Polo celkem překvapilo a ačkoliv jsme neměli šanci se dostat na výrobcem udávanou kombinovanou spotřebu 6 litrů, my jsme v průběhu testovacího období jezdili za rovných osm. Pokud jsme však chtěli z Pola vyždímat posledního koně výkonu, pak si motor řekl o 16 litrů. To už je celkem hodně, vzhledem k objemu nádrže pouze 45 litrů.
Stojí za to?Na to není tak úplně lehká odpověď, protože i drsná konkurence v podobě Peugeotu 208 GTI nebo Renaultu Clio RS má co nabídnout a rozhodně není pomalá. Volkswagen Polo GTI ale má jednu výhodu, a tou je kvalitnější zpracování, perfektní technika a v kabině se bude posádka cítit lépe, než u výše dvou zmíněných soupeřů. Svou dravostí a jízdními dovednostmi se také GTI řadí na přední příčky malých hothatchů a s manuálním šestikvaltem se bude jednat o ideální kup. S případným zakoupením příplatkového sportovního paketu (za 5700 kč) však doporučujeme v palubním menu deaktivovat tzv. Soundaktor. Ten je příčinou až nezvykle rušivého a falešného zvuku motoru, jenž vychází z reproduktorů a ne každý jej bude mít v oblibě.
Celkové hodnocení: 92 %Základní cena vozu: 504 900 Kč
Cena testované verze: 576 400 Kč
KLADY
- výkonný a pružný motor
- sportovní podvozek
- kvalitní zpracování interiéru
- decentně sportovní design
ZÁPORY
- některé zbytečné příplatky
- přehnaný falešný zvuk motoru v režimu Sport
Motorizace 4 válcový zážehový s turbodmychadlem objem: 1798 cm3 nejvyšší výkon: 192 koní při 4200 - 6200 ot/min. největší točivý moment: 250 Nm při 1250 - 5300 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 236 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,7 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 7,2 l / 4,7 l / 5,6 l objem palivové nádrže: 45 litrůŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.