Ten kdo nechce vyloženě sportovní Golf GTI s benzínovým dvoulitrem v aktuální sedmé generaci, může sáhnout po jeho umírněnější naftové verzi. Ta nese označení GTD a prodává se i v praktičtějším provedení Variant. Právě to jsme zvolili na další redakční test, protože se defacto jedná o dvojče české Octavie RS Combi. Již dopředu navíc můžeme prozradit, že test tohoto Němce byl víc než příjemný.
Jak si někteří z vás všimli, vzhledově se verze GTD odlišuje jen velmi lehce od drsněji naladěného GTI. Při pohledu na snímky je jasně vidět, že návrháři VW si s tímto provedením dokázali poměrně dost pohrát. Umírněnější naftový kombík sice nemá červený proužek v přední masce a světlometech, za to mu nechybí tradiční označení verze na mřížce chladiče a spousta dalších detailů.
Rozhodně se počítají litá sportovní kola nebo krásný šedý lak karoserie. Jenže aby vůz nabízel co nejvíc sportovnosti a dravosti, pro jistotu dostal decentní zdvojenou koncovku výfuku a o 15 mm nižší světlou výšku. Ve výsledku bych si pak dovolil říci, že vedle sportovní Octavie RS Combi se Golf GTD Variant rozhodně neztratí, spíše naopak, při správné volbě laku a kol jí může směle konkurovat.
Pro celou rodinu jako dělanýKoho náhodou nezaujal exteriér, pak bych mu doporučil posadit se do kabiny. Právě tam se totiž odehrálo nejvíc změn a oproti standardním verzím Golfa sedmé generace to tady vypadá naprosto jinak. Opět je zde vidět odkaz na historické označení GTI, tudíž mne přivítaly látkové potahy sportovních sedadel s károvaným vzorem. Ta byla navíc v rámci příplatkového zimního paketu elektricky vyhřívaná a již ve standardu nabízí neskutečně dobré boční vedení. To mne dovedlo podržet v jakékoliv prudší zatáčce a samotná sedadla jsou optimálně tvrdá, takže se v nich dá přežít i několika set kilometrová cesta po dálnici.
Fanoušky sportovních doplňků musí jistě potěšit na dotek příjemný kožený zploštělý sportovní volant s logem GTD na jeho spodním rameni. Dále tu máme i černé čalounění stropu, příplatkový osmi palcový displej s navigačním systémem, LED stropní lampičky pro obě řady sedadel nebo pro větší soukromý zatmavená boční okna. Jelikož se ale jedná o VW, máme i tu spoustu příplatků, jenž umí svou posádku dokonale vymazlit, ale zároveň slušně navýšit konečnou cenu. Za zmínku stojí například bi-xenony s LED diodami za částku 34 100 kč, které mají perfektní výkon a k nimž se dají přikoupit i LED mlhové světlomety. Pro lepší výkon audiosoustavy vám u Volkswagenu nabídnou i soundsystem Dynaudio Excite o výkonu 400 Wattů. I díky němu se testovací období stalo o mnoho příjemnějším.
Co se týče samotného pohodlí a prostoru, ve verzi Variant jsem si nemohl na nic stěžovat. Dozadu jsem se posadil sám za sebe bez naprostých problémů a díky karoserii kombi mi zbylo i nad hlavou dostatečné místo. Pro milovníky velkých kufrů tady mám dobrou zprávu, tento sportovní kombík totiž nabízí v základu slušný objem 605 litrů. Po sklopení sedadel do téměř roviny se naskytne objem 1620 litrů, a to už se počítá. Díky velkému kufru a silnému motoru se proto jedná o ideálního každodenního společníka, se kterým se dá jet s celou rodinou na výlet, ale ani sportovní jizda po okresce mu není cizí.
Úsporně a přitom celkem rychlePod kapotou námi testované verze pracovala jen jedna možná motorizace, kterou je čtyřválcový turbem přeplňovaný naftový dvoulitr. Ten nabízí solidní výkon 184 koní a točivý moment 380 Nm, což ve spojení s automatickou převodovkou DSG tvoří ideální kombinaci na delší cesty. Pohonná jednotka by navíc měla plnit emisní normu Euro 6 a v kombinovaném cyklu požadovat jen 4,8 litru na sto. Výsledné naměřené údaje ohledně spotřeby ale byly s velkým očekáváním lehce odlišné.
Špička výkonu nastává mezi 3500 - 4000 otáčkami za minutu, kdy motor nepolevuje v přívalu výkonu a vydává lehce ostrý benzínový zvuk. Jenže jedná se o naftový agregát a tak je jasné, že benzínové mručení je ve výsledku vlastně jen fikcí, kterou vydávají reproduktory. I tak bych jej ale označil za nenásilné a do jisté míry dodá řidiči pocit, že sedí ve sportovnějším GTI. Samotný výkon a točivý moment ale na tenhle kombík bohatě postačují, a to i při plném obsazení. Nejednou jsem totiž ve voze vezl pět osob a i při prudším táhlém stoupání na okresní silnici nebylo cítit, že by se pohonná jednotka nějak trápila.
Hodí se i vysoký točivý moment, jehož vrchol přichází už v 1750 otáčkách. Auto táhlo jako zběsilé a proto není divu, že systém regulace prokluzu předních kol měl občas hodně práce. Fanoušky sportovní jízdy potěší i fakt, že elektronická stabilizace se dá výrazně omezit, nikoliv však naplno vypnout. I v omezeném režimu si však auto nechá hodně líbit a jen v krajní nouzi se do činnosti opět probudí ESP, které zkrotí vaše mnohdy přehnané vášně. Ve výsledku je to však dle mého názoru dobře, na čistou ostrou jízdu bez jakékoliv pomoci má výrobce ve své flotile verzi Golf R Variant, kde se dá vše povypínat naplno a je pak jen na vás, jak dokonale umíte řídit.
A jak je to s podvozkem? Testovaný kus disponoval příplatkovými adaptivními tlumiči, kdy jsem měl na výběr hned ze tří jízdních režimů (Sport, Comfort a Normal). Na režim Sport bych ale doporučoval jezdit jen po výhradně hladkých okreskách či dálnicích, jinak z vás auto doslova vyklepe duši. Optimálním nastavením je tak ve výsledku Comfort, protože v něm dovede tenhle Golf vyžehlit i ostré nerovnosti a do kabiny se dostane jen velmi zřídka tupý ráz od tlumičů.
V zatáčkách jsem neměl problém s přesným vedením zvolené stopy, posilovač řízení mně vcelku dostatečně informoval o tom, co se děje pod přednímy koly a i jízda na samotném limitu vozu naznačovala, že tohle je kombík dvou tváří. Nebrání se pomalé vyhlídkové jízdě, při které si v průměru řekl o 5,9 litru na sto, ale když řidič dostane chuť na ostrou sportovní jízdu, stojí to pak za to. Stačí přepnout převodovku DSG na manuální či sportovní režim, pevně se opřít do sedačky a pak se vám vůz odmění hutným (leč falešným) sportovním zvukem, ostrými reakcemi na sešlápnutí plynového pedálu a občas i efektním ale stále kontrolovatelným prohozením zádě do strany. Počítejte však, že posléze si pohonná jednotka řekne o dvanáct litrů na sto.
Stojí za to?Rozhodně ano. I ve srovnání s tuzemskou Octavií RS Combi TDI se nemá Golf GTD Variant za co stydět. Nabízí totiž kvalitnější materiály v kabině, lepší zpracování jejích jednotlivých dílů a celkově z poskytne větší komfort. Současná Octavie totiž nenabízí adaptivní tlumiče a designově se jí daří pořádně okořenit jen díky příplatkovým paketům či správné volbě laku. V základní ceně testovaného Golfa ale máte "ostrý design" skoro bez příplatku (pokud vynecháme litá kola Nogaro o rozměru 18 palců a červeně lakované brzdové třmeny). Výsledný dojem je však takový, že kdo se chce odlišit od záplavy sportovních Octavií, má ideální možnost sáhnout po tomhle Golfu, který vypadá a jezdí víc než skvěle. Bohužel, opět četné výbavové příplatky a výsledný nárůst ceny může za to, že mnozí sáhnou po levnější Octavii RS...
Celkové hodnocení: 94 %Cena vozu v základu: 758 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 040 600 Kč
KLADY
- dravý vzhled
- útulný a kvalitně zpracovaný interiér
- živý a přitom i úsporný motor
- dobře odladěný podvozek a posilovač řízení
ZÁPORY
- neskutečné množství příplatků
- příliš tvrdý podvozek na režim Sport
Motorizace 4 válcový vznětový objem: 1968 cm3 nejvyšší výkon: 184 koní při 3500 - 4000 ot/min. největší točivý moment: 380 Nm při 1750 - 3250 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 229 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h : 7,9 sekundy spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 5,7 l / 4,3 l / 4,8 l objem palivové nádrže: 50 litrůTřetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.