TEST: Pro ty, co nemají rádi naftu! - Škoda Superb 1.4 TSI ACT

ar5, 29. října 2015, 08:00 Aktualizováno 30.10.2015, 08:08 Google+

Celým automobilovým světem propíraná kauza Dieselgate bude mít možná neblahé následky na budoucí produkci naftových motorů. Proto je víc než vhodné, abychom se podívali na to, jak jezdí nejnovější sen mnoha českých řidičů, jemuž ale pod kapotou nafta chybí. Tím je nový Superb, který do naší redakční garáže přijel s benzínovým motorem 1.4 TSI o výkonu 150 koní. Jeho pohonná jednotka má navíc jednu šikovnou funkci.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Superb 1.4 TSI ACT Laurin & Klement (2015)

Škoda Superb 1.4 TSI ACT Laurin & Klement (2015) | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Dynamika a ostrost

V nedávném testu této vlajkové lodi jsem uváděl, že po stránce vzhledu se jedná o hodně povedené dílo. Pokud si totiž vzpomínáte na první dvě předešlé generace Superba, pak se vám jeho nejnovější vydání musí zaručeně líbit. Během testovacího období se navíc objevilo hned několik reakcí ze strany přátel, že nový Superb je o nějaké to procento hezčí než sesterský Volkswagen Passat (B8).

img-responsive

Škoda Superb 1.4 TSI ACT Laurin & Klement (2015) | foto: Roman Havlín

O tom, zda to tak je či nikoliv, to necháme na vás čtenářích, avšak při pohledu do galerie bych s tímto tvrzením dovedl souhlasit. Malou podivností je i fakt, že na test jsme dostali vůz v nejvyšší výbavě Laurin & Klement. To by nebylo nic zvláštního, kdyby pod kapotou nebyl právě motor 1.4 TSI. S touto pohonnou jednotkou se totiž u nás nejvyšší výbava L&K neprodává. Kdo však bude po této verzi hodně toužit, musí si pro ní zajet do sousedního Německa (tam jí Škoda Auto normálně prodává).

U třetí generace velké Škodovky se mimochodem zapracovalo na rozvoru náprav, jenž narostl o 80 milimetrů. Spolu s tím došlo i ke zvětšení rozchodu kol, a to vpředu o 39 a vzadu o 54 milimetrů. Díky tomu se cestující cítí mnohem pohodlněji a vůz už nevypadá jako "jezevčík".

Tohle není Octavie

O prostornosti a pohodlí celé kabiny nejnovějšího Superba jsem se už jednou zmiňoval, ale i přes to to udělám znovu. Nejlepší Škodovka současnosti si totiž tato slova zaslouží a ve srovnání s tvrdou konkurencí ve své třídě se nemá za co stydět. Ano, politika koncernu VW jasně velí, že Superb přece nemůže být lepší jak Passat, jenže ono se mu to až na pár detailů v kabině víc než daří.

Nejvyšší výbavová linie Laurin & Klement tak kabinu osvěžila dekoračními lištami s logem výbavy, posádku hýčkají vyhřívaná a odvětrávaná sedadla v čokoládově hnědé kůži a v základní výbavě chybí jen malý počet výbavových prvků. Ptáte se tedy, kde jsou uvedené nedostatky?

img-responsive

Škoda Superb 1.4 TSI ACT Laurin & Klement (2015) | foto: Roman Havlín

Tak například do Superbu nedostanete masážní funkci sedadel. Ta je vyhrazena Passatu, stejně tak jako sportovněji vypadající volant, který prostě v Passatu vypadá hodnotněji. Digitální palubní desku do auta taky nedostanete, ale vlastně nastává otázka, chce právě tyhle prvky výbavy typický český zákazník? Pokud ano, tak pak zkrátka Superb nemůže být v jeho hledáčku, jenže většina čechů si Superba koupí, protože to není pravý Němec a tak trochu ctí českou značku Škoda Auto.

Ale zpátky k prostorné a útulné kabině. Přední sedadla jsou nadmíru komfortní, velké plus uděluji za kvalitní a příjemné materiály v kabině a dveřní výplně jsou z měkčených materiálů. Oproti Octavii současné generace je tak znát velký krok kupředu, protože u ní najdete na některých místech stále dost tvrdé plasty. I dozadu se posadí pohodlně tři dospělí cestující a pro jejich větší soukromí byl vůz vybaven manuálně ovládanými roletkami v oknech, což je velmi šikovný prvek, který ochrání i před případnými zvídavými pohledu do interiéru ze strany zlodějů.

O pět centimetrů se mezigeneračně zlepšila i maximální délka zavazadlového prostoru ve výšce podlahy a nový Superb se v tomto parametru blíží nejlepším sedanům a liftbackům střední třídy. Zlepšení se dočkal i objem, který narostl o třicet litrů na výsledných 625 l. Pro srovnání, nový Passat ve verzi sedan nabídne „jen“ 586 litrů a po sklopení zadní řady sedadel opět vyhrává Superb (1760 versus 1152 litrů u Passatu).

Jede pěkně a tiše

Jak už bylo zmíněno, pod kapotou pracoval základní benzínový agregát 1.4 TSI s přívlastkem ACT. Jedná se o motor s označením EA211, který je připraven plnit přísnou emisní normu Euro 6 a ve spojení s manuální převodovkou a pohonem přední nápravy má zkonzumovat jen 4,8 litru na 100 km. Je to reálné a nebo se velký Superb stal nenažranou velkou škodovkou, pro kterou je nejlepší jen naftový čtyřválec o objemu 1.6 resp. 2.0 TDI?

img-responsive

Škoda Superb 1.4 TSI ACT Laurin & Klement (2015) | foto: Roman Havlín

Výkon 150 koní nám u testované pohonné jednotky víc než stačil, což bylo příjemné překvapení. Vůz v této konfiguraci váží necelých 1,4 tuny a ve spojení s manuálním šestikvaltem se jednalo o solidní kombinaci. Inženýři odladili odhlučnění motoru na jedničku a v případě klidné jízdy bez zbytečného vytáčení jsem ho skoro ani neslyšel. Nyní se ale dostáváme k funkci, kterou motor disponuje - systému vypínání dvou válců ACT.

Ke slovu přichází v rozmezí 1250 až 4000 otáček za minutu, ale to pouze v případě, že po motoru nechcete víc než 80 z celkových 250 Nm točivého momentu. Díky systému ACT má navíc dojít k výraznému snížení spotřeby a jak jsme se přesvědčili, ona je to skutečně pravda. K příznivé spotřebě přispívá i delší zpřevodování šestistupňové skříně, což však neznamená, že by auto bylo nějak líné, ba naopak. Při vytáčení se totiž celkem rychle probouzí stádo všech stopadesáti koní a auto letí kupředu jako vystřelené z praku. Dynamika mi tak rozhodně nechyběla a pružnost pohonné jednotky byla až dechberoucí. Ještě větším překvapením ale byla spotřeba.

Ta se totiž dostala na hranici 5,6 litru na 100 km a to jsem Superba častokrát nijak nešetřil. Ptáte se, jak je možné, že benzínový Superb jezdí skoro stejně úsporně jako naftové provedení? Tím kouzlem je právě systém vypínání válců, který při každé pomalejší jízdě na vyšší rychlostní stupeň vypojí z činnosti dva válce. Tím pádem se tak častokrát stalo, že i v rychlosti kolem 120 km/h jsem po krásně rovné dálnici jel na dva válce ze čtyř a v ten okamžik si motor bral něco kolem tří litrů! O sníženém chodu motoru vás navíc informuje hláška na palubním počítači mezi budíky a nápis "Eco" v jeho pravém dolním rohu. 

Důležitou kapitolou je i komfortní podvozek s adaptivními tlumiči. Ten u Superba disponuje hned třemi režimy - Comfort, Normal a Sport. Změna tlumení se děje řízením průtoku oleje za pomoci externího jednocestného ventilu. Vedle čidla, které uvnitř každého tlumiče eviduje aktuální míru stlačení, pak vůz dostal i další čtyři senzory. Ty jsou umístěny v každém rohu karoserie a řídicí jednotka tak může pracovat s informacemi o vzájemném protipohybu karoserie a kol.

A jak vlastně systém DCC pracuje? Dá se to shrnout do jedné rozvitější věty. Pokud zkrátka pojedete dynamickou jízdou po okresní silnici na houpavý režim Comfort a následně vletíte prudce do zatáčky, tlumiče to poznají a v okamžiku se přepnou na tvrdší režim Sport. Díky tomu je zajištěna maximální stabilita a pevnější vedení vozu v zatáčce. Samozřejmostí však je, že s autem se musí jezdit méně agresivněji, než třeba s Audi S6, přeci jenom je řeč o manažerském voze a nikoliv sportovně naladěné limuzíně.

Stojí za to?

Superb s benzínovým motorem a technologií ACT je bezesporu hodně povedenou kombinací, která zaujme i některé výhradní milovníky naftových verzí. Její výkon, dynamika a ve výsledku i spotřeba se totiž rozhodně dají považovat za hodně solidní. K tomu se připojila i nadmíru bohatá výbava, kterou si však oficiálně v ČR k této pohonné jednotce nekoupíte. I tak to ale není žádný větší problém, výbava se dá dohnat na příplatcích a pro milovníky benzínových motorů by mohla být tahle verze jako stvořená.

Celkové hodnocení: 94 %

Cena vozidla v základu: 716 900 Kč

Cena testovaného vozu po dovybavení: 992 400 Kč

KLADY

- nízká spotřeba 

- dynamika motoru

- útulný interiér

- dravý vzhled 

ZÁPORY

- tato verze se v ČR oficiálně nenabízí

- nudně vypadající volant

Motorizace
zážehový čtyřválec s turbodmychadlem
objem: 1395 cm3
nejvyšší výkon: 150 koní při 5000 - 6000 ot/min.
největší točivý moment: 250 Nm při 1500 - 3500 ot/min.
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 220 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 sekundy
spotřeba dle výrobce(město/mimo/kombinovaná): 5,9 l / 4,2 l / 4,8 l
objem palivové nádrže: 66 litrů
Vytisknout

Diskuze: TEST: Pro ty, co nemají rádi naftu! - Škoda Superb 1.4 TSI ACT

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Pozice kulatých mlhovek evokuje Škodu Yeti, Datsun GO-Cross.

Lidový Datsun se chystá do terénu, světly evokuje Škodu Yeti

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud