Celým automobilovým světem propíraná kauza Dieselgate bude mít možná neblahé následky na budoucí produkci naftových motorů. Proto je víc než vhodné, abychom se podívali na to, jak jezdí nejnovější sen mnoha českých řidičů, jemuž ale pod kapotou nafta chybí. Tím je nový Superb, který do naší redakční garáže přijel s benzínovým motorem 1.4 TSI o výkonu 150 koní. Jeho pohonná jednotka má navíc jednu šikovnou funkci.
V nedávném testu této vlajkové lodi jsem uváděl, že po stránce vzhledu se jedná o hodně povedené dílo. Pokud si totiž vzpomínáte na první dvě předešlé generace Superba, pak se vám jeho nejnovější vydání musí zaručeně líbit. Během testovacího období se navíc objevilo hned několik reakcí ze strany přátel, že nový Superb je o nějaké to procento hezčí než sesterský Volkswagen Passat (B8).
O tom, zda to tak je či nikoliv, to necháme na vás čtenářích, avšak při pohledu do galerie bych s tímto tvrzením dovedl souhlasit. Malou podivností je i fakt, že na test jsme dostali vůz v nejvyšší výbavě Laurin & Klement. To by nebylo nic zvláštního, kdyby pod kapotou nebyl právě motor 1.4 TSI. S touto pohonnou jednotkou se totiž u nás nejvyšší výbava L&K neprodává. Kdo však bude po této verzi hodně toužit, musí si pro ní zajet do sousedního Německa (tam jí Škoda Auto normálně prodává).
U třetí generace velké Škodovky se mimochodem zapracovalo na rozvoru náprav, jenž narostl o 80 milimetrů. Spolu s tím došlo i ke zvětšení rozchodu kol, a to vpředu o 39 a vzadu o 54 milimetrů. Díky tomu se cestující cítí mnohem pohodlněji a vůz už nevypadá jako "jezevčík".
Tohle není OctavieO prostornosti a pohodlí celé kabiny nejnovějšího Superba jsem se už jednou zmiňoval, ale i přes to to udělám znovu. Nejlepší Škodovka současnosti si totiž tato slova zaslouží a ve srovnání s tvrdou konkurencí ve své třídě se nemá za co stydět. Ano, politika koncernu VW jasně velí, že Superb přece nemůže být lepší jak Passat, jenže ono se mu to až na pár detailů v kabině víc než daří.
Nejvyšší výbavová linie Laurin & Klement tak kabinu osvěžila dekoračními lištami s logem výbavy, posádku hýčkají vyhřívaná a odvětrávaná sedadla v čokoládově hnědé kůži a v základní výbavě chybí jen malý počet výbavových prvků. Ptáte se tedy, kde jsou uvedené nedostatky?
Tak například do Superbu nedostanete masážní funkci sedadel. Ta je vyhrazena Passatu, stejně tak jako sportovněji vypadající volant, který prostě v Passatu vypadá hodnotněji. Digitální palubní desku do auta taky nedostanete, ale vlastně nastává otázka, chce právě tyhle prvky výbavy typický český zákazník? Pokud ano, tak pak zkrátka Superb nemůže být v jeho hledáčku, jenže většina čechů si Superba koupí, protože to není pravý Němec a tak trochu ctí českou značku Škoda Auto.
Ale zpátky k prostorné a útulné kabině. Přední sedadla jsou nadmíru komfortní, velké plus uděluji za kvalitní a příjemné materiály v kabině a dveřní výplně jsou z měkčených materiálů. Oproti Octavii současné generace je tak znát velký krok kupředu, protože u ní najdete na některých místech stále dost tvrdé plasty. I dozadu se posadí pohodlně tři dospělí cestující a pro jejich větší soukromí byl vůz vybaven manuálně ovládanými roletkami v oknech, což je velmi šikovný prvek, který ochrání i před případnými zvídavými pohledu do interiéru ze strany zlodějů.
O pět centimetrů se mezigeneračně zlepšila i maximální délka zavazadlového prostoru ve výšce podlahy a nový Superb se v tomto parametru blíží nejlepším sedanům a liftbackům střední třídy. Zlepšení se dočkal i objem, který narostl o třicet litrů na výsledných 625 l. Pro srovnání, nový Passat ve verzi sedan nabídne „jen“ 586 litrů a po sklopení zadní řady sedadel opět vyhrává Superb (1760 versus 1152 litrů u Passatu).
Jede pěkně a tišeJak už bylo zmíněno, pod kapotou pracoval základní benzínový agregát 1.4 TSI s přívlastkem ACT. Jedná se o motor s označením EA211, který je připraven plnit přísnou emisní normu Euro 6 a ve spojení s manuální převodovkou a pohonem přední nápravy má zkonzumovat jen 4,8 litru na 100 km. Je to reálné a nebo se velký Superb stal nenažranou velkou škodovkou, pro kterou je nejlepší jen naftový čtyřválec o objemu 1.6 resp. 2.0 TDI?
Výkon 150 koní nám u testované pohonné jednotky víc než stačil, což bylo příjemné překvapení. Vůz v této konfiguraci váží necelých 1,4 tuny a ve spojení s manuálním šestikvaltem se jednalo o solidní kombinaci. Inženýři odladili odhlučnění motoru na jedničku a v případě klidné jízdy bez zbytečného vytáčení jsem ho skoro ani neslyšel. Nyní se ale dostáváme k funkci, kterou motor disponuje - systému vypínání dvou válců ACT.
Ke slovu přichází v rozmezí 1250 až 4000 otáček za minutu, ale to pouze v případě, že po motoru nechcete víc než 80 z celkových 250 Nm točivého momentu. Díky systému ACT má navíc dojít k výraznému snížení spotřeby a jak jsme se přesvědčili, ona je to skutečně pravda. K příznivé spotřebě přispívá i delší zpřevodování šestistupňové skříně, což však neznamená, že by auto bylo nějak líné, ba naopak. Při vytáčení se totiž celkem rychle probouzí stádo všech stopadesáti koní a auto letí kupředu jako vystřelené z praku. Dynamika mi tak rozhodně nechyběla a pružnost pohonné jednotky byla až dechberoucí. Ještě větším překvapením ale byla spotřeba.
Ta se totiž dostala na hranici 5,6 litru na 100 km a to jsem Superba častokrát nijak nešetřil. Ptáte se, jak je možné, že benzínový Superb jezdí skoro stejně úsporně jako naftové provedení? Tím kouzlem je právě systém vypínání válců, který při každé pomalejší jízdě na vyšší rychlostní stupeň vypojí z činnosti dva válce. Tím pádem se tak častokrát stalo, že i v rychlosti kolem 120 km/h jsem po krásně rovné dálnici jel na dva válce ze čtyř a v ten okamžik si motor bral něco kolem tří litrů! O sníženém chodu motoru vás navíc informuje hláška na palubním počítači mezi budíky a nápis "Eco" v jeho pravém dolním rohu.
Důležitou kapitolou je i komfortní podvozek s adaptivními tlumiči. Ten u Superba disponuje hned třemi režimy - Comfort, Normal a Sport. Změna tlumení se děje řízením průtoku oleje za pomoci externího jednocestného ventilu. Vedle čidla, které uvnitř každého tlumiče eviduje aktuální míru stlačení, pak vůz dostal i další čtyři senzory. Ty jsou umístěny v každém rohu karoserie a řídicí jednotka tak může pracovat s informacemi o vzájemném protipohybu karoserie a kol.
A jak vlastně systém DCC pracuje? Dá se to shrnout do jedné rozvitější věty. Pokud zkrátka pojedete dynamickou jízdou po okresní silnici na houpavý režim Comfort a následně vletíte prudce do zatáčky, tlumiče to poznají a v okamžiku se přepnou na tvrdší režim Sport. Díky tomu je zajištěna maximální stabilita a pevnější vedení vozu v zatáčce. Samozřejmostí však je, že s autem se musí jezdit méně agresivněji, než třeba s Audi S6, přeci jenom je řeč o manažerském voze a nikoliv sportovně naladěné limuzíně.
Stojí za to?Superb s benzínovým motorem a technologií ACT je bezesporu hodně povedenou kombinací, která zaujme i některé výhradní milovníky naftových verzí. Její výkon, dynamika a ve výsledku i spotřeba se totiž rozhodně dají považovat za hodně solidní. K tomu se připojila i nadmíru bohatá výbava, kterou si však oficiálně v ČR k této pohonné jednotce nekoupíte. I tak to ale není žádný větší problém, výbava se dá dohnat na příplatcích a pro milovníky benzínových motorů by mohla být tahle verze jako stvořená.
Celkové hodnocení: 94 %Cena vozidla v základu: 716 900 Kč
Cena testovaného vozu po dovybavení: 992 400 Kč
KLADY
- nízká spotřeba
- dynamika motoru
- útulný interiér
- dravý vzhled
ZÁPORY
- tato verze se v ČR oficiálně nenabízí
- nudně vypadající volant
Motorizace zážehový čtyřválec s turbodmychadlem objem: 1395 cm3 nejvyšší výkon: 150 koní při 5000 - 6000 ot/min. největší točivý moment: 250 Nm při 1500 - 3500 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 220 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 sekundy spotřeba dle výrobce(město/mimo/kombinovaná): 5,9 l / 4,2 l / 4,8 l objem palivové nádrže: 66 litrůŠkoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?