TEST: Pro ty, co nemají rádi naftu! - Škoda Superb 1.4 TSI ACT

ar5, 29. října 2015, 08:00 Aktualizováno 30.10.2015, 08:08 Google+

Celým automobilovým světem propíraná kauza Dieselgate bude mít možná neblahé následky na budoucí produkci naftových motorů. Proto je víc než vhodné, abychom se podívali na to, jak jezdí nejnovější sen mnoha českých řidičů, jemuž ale pod kapotou nafta chybí. Tím je nový Superb, který do naší redakční garáže přijel s benzínovým motorem 1.4 TSI o výkonu 150 koní. Jeho pohonná jednotka má navíc jednu šikovnou funkci.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Superb 1.4 TSI ACT Laurin & Klement (2015)

Škoda Superb 1.4 TSI ACT Laurin & Klement (2015) | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Dynamika a ostrost

V nedávném testu této vlajkové lodi jsem uváděl, že po stránce vzhledu se jedná o hodně povedené dílo. Pokud si totiž vzpomínáte na první dvě předešlé generace Superba, pak se vám jeho nejnovější vydání musí zaručeně líbit. Během testovacího období se navíc objevilo hned několik reakcí ze strany přátel, že nový Superb je o nějaké to procento hezčí než sesterský Volkswagen Passat (B8).

img-responsive

Škoda Superb 1.4 TSI ACT Laurin & Klement (2015) | foto: Roman Havlín

O tom, zda to tak je či nikoliv, to necháme na vás čtenářích, avšak při pohledu do galerie bych s tímto tvrzením dovedl souhlasit. Malou podivností je i fakt, že na test jsme dostali vůz v nejvyšší výbavě Laurin & Klement. To by nebylo nic zvláštního, kdyby pod kapotou nebyl právě motor 1.4 TSI. S touto pohonnou jednotkou se totiž u nás nejvyšší výbava L&K neprodává. Kdo však bude po této verzi hodně toužit, musí si pro ní zajet do sousedního Německa (tam jí Škoda Auto normálně prodává).

U třetí generace velké Škodovky se mimochodem zapracovalo na rozvoru náprav, jenž narostl o 80 milimetrů. Spolu s tím došlo i ke zvětšení rozchodu kol, a to vpředu o 39 a vzadu o 54 milimetrů. Díky tomu se cestující cítí mnohem pohodlněji a vůz už nevypadá jako "jezevčík".

Tohle není Octavie

O prostornosti a pohodlí celé kabiny nejnovějšího Superba jsem se už jednou zmiňoval, ale i přes to to udělám znovu. Nejlepší Škodovka současnosti si totiž tato slova zaslouží a ve srovnání s tvrdou konkurencí ve své třídě se nemá za co stydět. Ano, politika koncernu VW jasně velí, že Superb přece nemůže být lepší jak Passat, jenže ono se mu to až na pár detailů v kabině víc než daří.

Nejvyšší výbavová linie Laurin & Klement tak kabinu osvěžila dekoračními lištami s logem výbavy, posádku hýčkají vyhřívaná a odvětrávaná sedadla v čokoládově hnědé kůži a v základní výbavě chybí jen malý počet výbavových prvků. Ptáte se tedy, kde jsou uvedené nedostatky?

img-responsive

Škoda Superb 1.4 TSI ACT Laurin & Klement (2015) | foto: Roman Havlín

Tak například do Superbu nedostanete masážní funkci sedadel. Ta je vyhrazena Passatu, stejně tak jako sportovněji vypadající volant, který prostě v Passatu vypadá hodnotněji. Digitální palubní desku do auta taky nedostanete, ale vlastně nastává otázka, chce právě tyhle prvky výbavy typický český zákazník? Pokud ano, tak pak zkrátka Superb nemůže být v jeho hledáčku, jenže většina čechů si Superba koupí, protože to není pravý Němec a tak trochu ctí českou značku Škoda Auto.

Ale zpátky k prostorné a útulné kabině. Přední sedadla jsou nadmíru komfortní, velké plus uděluji za kvalitní a příjemné materiály v kabině a dveřní výplně jsou z měkčených materiálů. Oproti Octavii současné generace je tak znát velký krok kupředu, protože u ní najdete na některých místech stále dost tvrdé plasty. I dozadu se posadí pohodlně tři dospělí cestující a pro jejich větší soukromí byl vůz vybaven manuálně ovládanými roletkami v oknech, což je velmi šikovný prvek, který ochrání i před případnými zvídavými pohledu do interiéru ze strany zlodějů.

O pět centimetrů se mezigeneračně zlepšila i maximální délka zavazadlového prostoru ve výšce podlahy a nový Superb se v tomto parametru blíží nejlepším sedanům a liftbackům střední třídy. Zlepšení se dočkal i objem, který narostl o třicet litrů na výsledných 625 l. Pro srovnání, nový Passat ve verzi sedan nabídne „jen“ 586 litrů a po sklopení zadní řady sedadel opět vyhrává Superb (1760 versus 1152 litrů u Passatu).

Jede pěkně a tiše

Jak už bylo zmíněno, pod kapotou pracoval základní benzínový agregát 1.4 TSI s přívlastkem ACT. Jedná se o motor s označením EA211, který je připraven plnit přísnou emisní normu Euro 6 a ve spojení s manuální převodovkou a pohonem přední nápravy má zkonzumovat jen 4,8 litru na 100 km. Je to reálné a nebo se velký Superb stal nenažranou velkou škodovkou, pro kterou je nejlepší jen naftový čtyřválec o objemu 1.6 resp. 2.0 TDI?

img-responsive

Škoda Superb 1.4 TSI ACT Laurin & Klement (2015) | foto: Roman Havlín

Výkon 150 koní nám u testované pohonné jednotky víc než stačil, což bylo příjemné překvapení. Vůz v této konfiguraci váží necelých 1,4 tuny a ve spojení s manuálním šestikvaltem se jednalo o solidní kombinaci. Inženýři odladili odhlučnění motoru na jedničku a v případě klidné jízdy bez zbytečného vytáčení jsem ho skoro ani neslyšel. Nyní se ale dostáváme k funkci, kterou motor disponuje - systému vypínání dvou válců ACT.

Ke slovu přichází v rozmezí 1250 až 4000 otáček za minutu, ale to pouze v případě, že po motoru nechcete víc než 80 z celkových 250 Nm točivého momentu. Díky systému ACT má navíc dojít k výraznému snížení spotřeby a jak jsme se přesvědčili, ona je to skutečně pravda. K příznivé spotřebě přispívá i delší zpřevodování šestistupňové skříně, což však neznamená, že by auto bylo nějak líné, ba naopak. Při vytáčení se totiž celkem rychle probouzí stádo všech stopadesáti koní a auto letí kupředu jako vystřelené z praku. Dynamika mi tak rozhodně nechyběla a pružnost pohonné jednotky byla až dechberoucí. Ještě větším překvapením ale byla spotřeba.

Ta se totiž dostala na hranici 5,6 litru na 100 km a to jsem Superba častokrát nijak nešetřil. Ptáte se, jak je možné, že benzínový Superb jezdí skoro stejně úsporně jako naftové provedení? Tím kouzlem je právě systém vypínání válců, který při každé pomalejší jízdě na vyšší rychlostní stupeň vypojí z činnosti dva válce. Tím pádem se tak častokrát stalo, že i v rychlosti kolem 120 km/h jsem po krásně rovné dálnici jel na dva válce ze čtyř a v ten okamžik si motor bral něco kolem tří litrů! O sníženém chodu motoru vás navíc informuje hláška na palubním počítači mezi budíky a nápis "Eco" v jeho pravém dolním rohu. 

Důležitou kapitolou je i komfortní podvozek s adaptivními tlumiči. Ten u Superba disponuje hned třemi režimy - Comfort, Normal a Sport. Změna tlumení se děje řízením průtoku oleje za pomoci externího jednocestného ventilu. Vedle čidla, které uvnitř každého tlumiče eviduje aktuální míru stlačení, pak vůz dostal i další čtyři senzory. Ty jsou umístěny v každém rohu karoserie a řídicí jednotka tak může pracovat s informacemi o vzájemném protipohybu karoserie a kol.

A jak vlastně systém DCC pracuje? Dá se to shrnout do jedné rozvitější věty. Pokud zkrátka pojedete dynamickou jízdou po okresní silnici na houpavý režim Comfort a následně vletíte prudce do zatáčky, tlumiče to poznají a v okamžiku se přepnou na tvrdší režim Sport. Díky tomu je zajištěna maximální stabilita a pevnější vedení vozu v zatáčce. Samozřejmostí však je, že s autem se musí jezdit méně agresivněji, než třeba s Audi S6, přeci jenom je řeč o manažerském voze a nikoliv sportovně naladěné limuzíně.

Stojí za to?

Superb s benzínovým motorem a technologií ACT je bezesporu hodně povedenou kombinací, která zaujme i některé výhradní milovníky naftových verzí. Její výkon, dynamika a ve výsledku i spotřeba se totiž rozhodně dají považovat za hodně solidní. K tomu se připojila i nadmíru bohatá výbava, kterou si však oficiálně v ČR k této pohonné jednotce nekoupíte. I tak to ale není žádný větší problém, výbava se dá dohnat na příplatcích a pro milovníky benzínových motorů by mohla být tahle verze jako stvořená.

Celkové hodnocení: 94 %

Cena vozidla v základu: 716 900 Kč

Cena testovaného vozu po dovybavení: 992 400 Kč

KLADY

- nízká spotřeba 

- dynamika motoru

- útulný interiér

- dravý vzhled 

ZÁPORY

- tato verze se v ČR oficiálně nenabízí

- nudně vypadající volant

Motorizace
zážehový čtyřválec s turbodmychadlem
objem: 1395 cm3
nejvyšší výkon: 150 koní při 5000 - 6000 ot/min.
největší točivý moment: 250 Nm při 1500 - 3500 ot/min.
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 220 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 sekundy
spotřeba dle výrobce(město/mimo/kombinovaná): 5,9 l / 4,2 l / 4,8 l
objem palivové nádrže: 66 litrů
Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: TEST: Pro ty, co nemají rádi naftu! - Škoda Superb 1.4 TSI ACT

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus NX 300h

Hybrid Lexus NX 300h se může pochlubit novým titulem. Získal ho však v zahraničí

Škoda Slavia má být divokým a nespoutaným spiderem

První foto spideru Škoda Slavia. Celý se ukáže za tři týdny

Ilustrační foto

Bazary sčítají fatální ztráty. Cenová politika je šokem

DS

DS Automobiles je všestranná prémiová značka, podporuje formule i módu

Suzuki Ignis

Modernizované SUZUKI IGNIS HYBRID, výraznější design a spotřeba 3,9 L/100 km

CUPRA el-Born

První elektromobil CUPRA slibuje dojezd až 500 km

VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

Peugeot Boxer

Test Peugeot Boxer Furgon ACCESS 3300 L3H2 BlueHDi 140, aneb jak se žije pošťákům

Mercedes-Benz X

Mercedes-Benz X-Class s tuningovým balíčkem Exy Extreme + vypadá opravdu schopně

Peugeot 208 Rally 4

Nový Peugeot 208 Rally 4, závodní speciál s tříválcem

Škoda Octavia RS, kde RS znamená Rallye Sport a navazuje na závodní prototypy značky

Už jsou tady! Premiéra Škody Octavia Scout a RS

Advantage Cars

Nové video Advantage Cars a CINQ : 13 luxusních vozů s 8128 koňmi a cenou 100.000.000 Kč

AC Cobra

Je tu nová AC Cobra, pod kapotou jí to může pěkně jiskřit

mitsubishi space star

MITSUBISHI FANDÍ MLADÝM VÝTVARNÍKŮM - SPACE STAR V ROLI UNIKÁTNÍHO MALÍŘSKÉHO PLÁTNA

Hyundai i30 N Performance

Nošovický Hyundai v loňském roce vyvezl vozy do více než 70 zemí světa. A tržby?

reklama

Doporučujeme

Pozice kulatých mlhovek evokuje Škodu Yeti, Datsun GO-Cross.

Lidový Datsun se chystá do terénu, světly evokuje Škodu Yeti

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. První foto spideru Škoda Slavia. Celý se ukáže za tři týdny

  2. Nový Peugeot 208 Rally 4, závodní speciál s tříválcem

  3. VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

  4. Mercedes-Benz X-Class s tuningovým balíčkem Exy Extreme + vypadá opravdu schopně

  5. Modernizované SUZUKI IGNIS HYBRID, výraznější design a spotřeba 3,9 L/100 km

  6. Test Peugeot Boxer Furgon ACCESS 3300 L3H2 BlueHDi 140, aneb jak se žije pošťákům

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud