Modelová nabídka automobilky Škoda Auto je hodně pestrá, vybere si z ní snad úplně každý a proto jsme se podívali na zoubek nejmenšímu modelu z rodu okřídlených šípů, Škodě Citigo. Ta sice není naprostou novinkou, ale její speciální sportovní edice Monte Carlo již ano, což je dobrým důvodem k redakčnímu testu. Jaké dojmy na nás zanechalo bílé zkrášlené Citigo s pěti dveřmi a motorem 1.0 MPI?
Obyčejné Citigo dokáže při správné volbě laku a kol vypadat vskutku nádherně, jenže do sportovna laděná verze Monte Carlo to povyšuje o úroveň výš. Z venku jí na první pohled poznáte podle černých 15″ litých kol (za příplatek je možné mít dokonce 16″, což byl náš případ), černé masky chladiče, černých krytů vnějších zpětných zrcátek, spoileru pod předním nárazníkem, difuzoru v zadním nárazníku či spoileru na víku zavazadelníku.
Pro doladění nechybí o 15 mm snížený podvozek a plaketky Monte Carlo na zadních bočních oknech. Ty bych ale osobně spíše umístil k bočním blikačům. Komu by to stále bylo málo, na snímcích si může všimnout i závodně laděných polepů na spodní části bočních dveří i na víku zavazadelníku. Výsledný dojem sportovnosti je myslím zaručen a za dobu testu jsem byl několika lidmi dotázán, co to je za ostře vypadající Škodovku.
Miniaturní eReSoPři usednutí do interiéru jsem si hned vybavil větší Fabii MC a nebo Octavii RS. Jak je to možné? Tak předně se v kabině Citiga Monte Carlo hrdě vystavuje tříramenný kožený volant, černé čalounění (včetně stropnice) či speciální potahy sedadel ve stylu Monte Carlo s integrovanou opěrkou hlavy. Palubní deska dostala lakování v černém klavírovém laku, což je ale na jednu stranu docela potíž. Je na něm vidět takřka každé smítko prachu a nebo otisk prstu. Proto je vhodné mít v autě čistící ubrousky a čas od času lakované části prostě otřít.
Interiér sportovního Citiga je dobře zpracovaný a přitom přehledný. Přístrojový štít nabízí trojicí budíků (rychloměr, otáčkoměr a stav nádrže) a komu by snad chyběli další údaje, další hodnoty vám ukáže přenosný panel na vrchu palubní desky. Ten ale zároveň slouží jako přenosná navigace Move&Fun. Právě přenosnost je velkou výhodou, protože se tak dá zabránit krádeži v nočních hodinách. Avšak pozor, bavíme se o Škodovce, takže to znamená, že tento výbavový prvek nedostanete v základu, nýbrž za příplatek.
A jak je to s prostorem pětidvéřové verze? No upřímně řečeno, pohodlně se zde posadí dvě dospělé osoby vpředu, ovšem s místem na zadní řadě je to o dost horší. Dozadu se zkrátka dospělá osoba nevejde a se svou výškou 180 cm jsem měl poměrně velké problémy se tam pohodlně usadit. Citigo je tak ideální jen pro mladé páry a nebo jako druhé auto pro manželku, na delší rodinné výlety má Škodovka v nabídce větší modely.
Koho zajímá kufr, tak ten má pravidelné tvarování a objem 251 litrů. Po sklopení zadních sedaček se pak objeví prostor o objemu 959 litrů. Nevýhodou je pouze vyšší nakládací hrana a také to, že kryt zavazadelníku se neodklápí / nesklápí s víkem.
Menší zvláštností je taktéž elektrické otevírání oken vpředu. Vzadu se okna vyklápějí do stran, ovšem vpředu u řidiče očekávejte jen jedno tlačítko. Pokud si chcete z místa řidiče stáhnout i okno spolujezdce, tak to nebude možné (pokud tam nesedí spolujezdec a nebo se nenatáhnete přes sedadlo). Automatický dojezd tady také nečekejte, sedíte v Citigu a ne v Octavii.
Motokára pro čtyři?U sportovně laděného Citiga se pod kapotou ukrýval benzínový litrový tříválec o výkonu 75 koní a točivém momentu 95 Nm. To se možná zdá málo, jenže nezapomínejte, že Citigo je velmi lehké auto a krátké zpřevodování pětistupňové převodovky je zárukou zábavy i na okresní silnici. Doslova se dá říct, že do rychlosti kolem stovky je auto hodně svižné a dá se s ním zažít velká porce zábavy. Nad tuto rychlost však Citigu pomalu začíná docházet dech, ale stále není problém dostat se na zákonem povolené tempo 130 km/h.
Domovem Citiga je tedy z velké části město. Tam se cítí jako ryba ve vodě, je hodně čiperné, spotřeba neroste do závratných výšin a do kufru naložíte velký rodinný nákup. Pochvalu uděluji za to, že přítomný tříválec má jen minimální vibrace a rozhodně má lepší výsledný projev než letos testovaný "rachtající“ Citroen C1. Odhlučnění kabiny je už o poznání horší, do interiéru se dostal zvuk každého odraženého kamínku o podběh a kupříkladu projetá kaluž byla leckdy vážně "slyšet".
Co se týče spotřeby testované malé Škodovky, tak ta se za dobu testu pohybovala okolo 5,2 litru, přičemž vůz jsem rozhodně nešetřil a většinou v něm jezdil ve dvou lidech. Při dálniční jízdě a nebo dynamické projížďce pro okresce pak na mne svítila cifra o dva litry vyšší.
Možná by se slušelo říci, že ačkoliv jde o sportovní verzi, snížený sportovní podvozek si zachoval jistou dávku komfortu a rozhodně z vás nevytřese duši. Překvapilo mě, jak lehce se vůz ovládá a co vše si nechá v zatáčkách líbit. Citigo drží neutrální stopu, náklání se jen minimálně a zadní vlečená náprava filtruje většinu nerovností. Zkušenější řidiče může potěšit i vypínatelné ESP, díky čemuž se Citigo stává opravdovou hračkou. Upřímně si ani nedovedu představit, co by vzniklo v případě, že by výrobce pod kapotu Citiga Monte Carlo instaloval výkonnější motor. Mám dojem, že by se z ní stal silný mini hothatch, se kterým by byla dvojnásobná porce zábavy.
VerdiktNejmenší Škodovka v nabídce dokáže zaujmout především mladší část obyvatel, popřípadě něžné pohlaví. Roztomilost a kompaktní rozměry nahrávají Citigu do karet, ovšem ve sportovní edici Monte Carlo je to mnohem lepší. Vůz nabízí dostatek prostoru pro přední cestující, zábavné jízdní dovednosti, agresivnější vzhled a skvěle odladěný podvozek. Protiklad tvoří některé příplatky, horší odhlučnění podvozku a nebo pro někoho výsledná cena, která se v naší verzi dostala přes 330 tisíc korun.
Celkové hodnocení: 86 %Základní cena vozu: 281 700 Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 334 293 Kč
KLADY
- sportovní vzhled
- vyladěný interiér
- hravé jízdní dovednosti
- přijatelná spotřeba
ZÁPORY
- příplatky
- pro někoho nedostatečně pružný motor
Motorizace řadový tříválec objem: 999 cm3 nejvyšší výkon: 75 koní při 6 200 ot/min největší točivý moment: 116 Nm při 3 000 – 4 300 ot/min Výkon zrychlení z 0 na 100 km/h: 13,2 sekundy nejvyšší maximální rychlost: 171 km/h spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5.9 l / 4.0 l / 4.7 l objem palivové nádrže: 35 litrůČtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.