Našli jsme slabé místo Fabie Combi 1,2 TSI 66 kW. Velký kufr nám dává větší smysl než výbava Monte Carlo, slabší TSI nám dává větší smysl než diesel a mezi malými kombíky nám větší smysl dává testovaná Fabia. Přesto to není neotřesitelně správná volba, jak by se možná mohlo zdát.
Naši pravidelní čtenáři si jistě pamatují, že Fabii Combi Monte Carlo jsme již jedenkráte testovali. Tehdy šlo o model poháněný dieselovým tříválcem 1,4 TDI s automatickou převodovkou DSG. Tentokrát, se nám ale do rukou dostal s přeplňovaným, benzínovým agregátem 1,2 TSI s výkonem 66 kW.
Donutí vás se ohlédnout
Člověka, který by s vážným výrazem v tváři dokázal tvrdit, že současné generaci Škody Fabie, paket Monte Carlo nesluší, bychom hledali asi velmi dlouho. Toto tvrzení platí dvojnásob pro vůz v barvě „Laser White“, na které skvěle vynikají černé, agresivně působící detaily.
Těmi jsou: sedmnáctipalcová kola, maska chladiče, zatmavené světlomety, kryty zpětných zrcátek, prahové lišty přední splitter, zadní difuzor, černá panoramatická střecha a křídlo na vrchu pátých dveří. Na B-sloupku se pak skvěle vyjímá logo „Monte Carlo“. Díky agresivnímu vzhledu a této skvělé barevné kombinaci, jsem si nejednou všiml zkoumavých pohledů kolemjdoucích i ostatních řidičů.
Sportovní i uvnitř
Podobně sportovního ducha, který vládne exteriéru, nalezneme i uvnitř kabiny. Té vévodí dvojice sportovních sedadel. Ty nabízí pohodlnou pozici za volantem, včetně dlouhého sedáku a příjemného bočního vedení v oblasti stehen i boků. Bohužel to neplatí pro zadní řadu sedaček. Sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou totiž ubrala několik centimetrů pro kolena cestujících vzadu. Pokud je tedy za volantem osoba většího vzrůstu, bude cestující na zadním sedadle mít velmi omezené místo. Nemyslitelné je pak, alespoň dle mého názoru, cestování na delší vzdálenost pro pětici dospělých osob.
Ovšem to je jediná výtka, kterou bych k interiéru nalezl. Naopak oceňuji kožený, sportovní volant s červeným prošíváním, které nalezneme i na krytu a hlavici řadící páky nebo rukojeti ruční brzdy. Ostatně červená barva je v interiéru vozu opravdu hojně rozšířena, a tak v řidiči vyvolává sportovní pocit. Ten doslova podtrhuje lišta na palubní desce v dekoru uhlíkového vlákna. Vše je samozřejmě velmi dobře zpracováno a slícováno. Stěžovat bychom si možná mohli na použití tvrdších plastů. To je samozřejmě docela škoda, ale v této cenové hladině nenajdeme kvalitnější materiály ani u konkurentů. Třeba příště.
Stejně jako designu, nedá se nic vyčítat ani ergonomickému rozdělení jednotlivých ovladačů. To můžeme přičítat hlavně tomu, že my Češi jsme již řadu let zvyklí na horizontální, koncernový design interiéru. Jako drobnou vadu bych možná uvedl volitelnou panoramatickou střechu, která dle mého názoru snižovala tuhost karoserie a několikrát jsem zaregistroval, že snad i při přejezdech přes nerovnosti lehce povrzávala.
Když je řeč o interiéru, je nutné zmínit zavazadlový prostor. Ten je samozřejmě zcela totožný s klasickou verzí Škody Fabie Combi třetí generace. Nabízí tak objem celých 530 litrů a po sklopení zadních sedadel máme k dispozici prostor o objemu 1 395 litrů. Obě tyto hodnoty tak pasují Fabii Combi na krále svého segmentu, alespoň co se týče velikosti zavazadelníku.
Motor a jízda
Přejděme ale k samotné jízdě. Čtyřválcový motor 1,2 litru TSI s výkonem 66 kW, je spárován s pětistupňovým manuálem. Vůz se v městském provozu choval hbitě jako ryba ve vodě. Co hlavně oceníte je točivý moment 160 Nm, který se dostavuje již od 1 400 otáčkách za minutu. Prakticky za několik vteřin po rozjezdu do převodovky „nasázíte“ první tři rychlosti a při plynulé jízdě po městě nemusíte nic jiného už řešit. Pokud pak vyjedete z města, stačí zhruba v 60 km/h zařadit pátý rychlostní stupeň a sledovat pozvolný nárůst rychlosti. Motor se neztratí ani při ostřejším tempu. Ovšem pokud se vám daří v městském provozu jezdit se spotřebou kolem 5,5 litru a při klidnějším jízdním stylu po okreskách dokonce pod 5 litrů, při ostřejším tempu na to můžete zapomenout. Při agresivnějším jízdním stylu se totiž motor vůbec nestydí „požírat“ více než 7 litrů na 100 kilometrů. Při poklidné jízdě po dálnici sice spotřeba začne pozvolna klesat zpět pod hodnotu 6 litrů, projeví se zde ale další neduh. Tím je absence šestého převodového stupně. Při jízdě po dálnici tak jsou dosti slyšitelné vysoké otáčky motoru. Jinak není pětistupňové manuální převodovce co vyčítat. Dráhy převodů jsou příjemně krátké a velmi přesné.
Podvozek i přes své sportovnější naladění skvěle filtruje drobné nerovnosti a znatelný ráz posádka zaznamenala pouze při přejezdu opravdu velké nerovnosti. Fabie samozřejmě není vybavena samosvorným diferenciálem. Jeho funkci alespoň částečně supluje systém XDS+. Ten má za úkol při ostrém průjezdu zatáčkou přibrzdit vnitřní kolo. Díky tomu se Fabie skvěle stáčí směrem k oblouku. Zmíněný systém v kombinaci se sportovním podvozkem, kotoučovými brzdami na obou nápravách a širokými pneumatikami Potenza Bridgestone nabízí velmi přesné řízení a v zatáčce skutečný pocit sebejistoty.
Za připomínku ale rozhodně sto jí i fakt, že pokud budete se svou Fabií jezdit často opravdu ostrým tempem je potřeba připravit se na nevyhnutelné výdaje. Systém XDS+ totiž nemálo při přibržďování vnitřníhokola opotřebovává kompletní obložení předních brzd.
Resumé
Celkově ve mně Škoda Fabia Combi Monte Carlo zanechala velmi pozitivní dojmy. To hlavně díky praktičnosti, agresivnímu vzezření a sportovnímu podvozku, který poskytuje řidiči tolik potřebnou stabilitu a jistotu. Jako mírné negativum určitě vidím absenci šestého převodového stupně. To co ale vidím jako zásadní mínus, je množství příplatků. Příplatková výbava zahrnuje dvojité dno zavazadlového prostoru nebo rezervní kolo.
Druhý pohled - Filip Toužimský
Přeplňovaná 1,2 TSI je zcela odlišná od té proklínané s rozvodovým řetězem. Řetěz vyměnil řemen, výfukové svody dostaly chlazení a tak motor je méně náchylný na spotřebu při zátěži nebo třeba na dálnici. Ostatně tahle 1,2 TSI vyniká svou kultivovaností. Nečekejte žádné vibrace nebo hluk, tenhle motor je tichošlápek. To však neznamená, že by jeho jediným plusem byla kultivovanost. Už dlouho jsem nezažil tak poslušný a plynem ovladatelný motor, této, nebo podobné kubatury s turbodmychadlem. Jistě, mírná prodleva tu je, ale práce s plynem je přesná a odezva na poměry mezi dowsizingovanými motory vynikající. Solidním projevem si připisuje další body k dobru. Však už za hranicí 1100 otáček za minutu vykazuje zátah, který lineárně roste až k 5 500 otáček. Pak sice umírá, ale to lze vyřešit prostým přeřazením. Přesto se nejlépe chová ve středních a středně nízkých otáčkách. Dynamiku nebudeme dokládat 90 koňmi výkonu (nebo chcete-li 66 kW), ale poměrem výkon / hmotnost. Motor se svými 160 Nm točivého momentu bojuje s muší váhou, která nepřesahuje 1,1 tuny. Zrychlení na 100 km/h netrvá o moc déle, než 11 sekund a maximálně umí uhánět rychlostí atakující číslovku 180 km/h. To vše se skvělou spotřebou. Během testování nebyl problém udržet se pod 6 litrů. A to i při ježdění ve městě a po dálnici. Mimo ni klesala hluboko pod 5 litrů, přičemž ve městě se nedostala výrazně přes 6 litrů Naturalu 95 na 100 km.
Elektrický posilovač řízení moc informací k rukám řidiče nepouští, ale je rychlý, adekvátně přesný a s optimálním nastavením tuhosti odporu. To samé platí i pro řazení, přesné, rychlé s krátkými drahami a s ideálním mechanickým odporem.
Teď to vypadá jako pochlebování boleslavskému kombíku. Rozhodně to tak není, jen reprodukuji fakt, že se Fabie skvěle ovládá a to dokládá i podvozek. Ten má spoustu přilnavosti, kterou neztrácí ani na rozbitější vozovce. O glanc přichází až při výraznějším bočním přetížení na příčných nerovnostech a to jsou ostatně úhelné kameny i co se komfortu týče. Příčné nerovnosti a prahy Fabie filtruje jen s obtížemi. Jinak žehlí všechny druhy nerovností. Agilní jízdní vlastnosti snoubila škodovka s komfortem, takový optimální kompromis, ač bych osobně zastával u malého kombíku větší důraz na komfort, ale to bychom nemohli mít sportovní paket, který obsahuje tužší tlumiče a o 15 mm nižší světlou výšku.
Fabia nabízí spoustu vnitřního prostoru, velký zavazadlový prostor, skvělou ergonomii a perfektní zpracování. Po stránce jízdních vlastností patří ke špičce segmentu a nové TSI je živoucím důkazem, že na tom prozatím ještě nejsme tak špatně. Fabia není dokonalá, ale podařilo se ji snoubit to, co malý kombík potřebuje, velký vnitřní prostor, dobré jízdní vlastnosti a levný provoz. Není žádný výrazný důvod proč říci Fabii NE.
Celkové hodnocení: 90 %
Cena testovaného vozu v základu: 339 900 Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 452 400 Kč
KLADY
- stylový design- velký zavazadlový prostor- nízká spotřeba- pružnost pomotu-přesná převodovka
ZÁPORY
- množství příplatků
Motorizace
Zážehový přeplňovaný čtyřválec TSIObjem: 1197 ccmnejvyšší výkon: 66kW při 4400 otáčkách za minutunejvětší točivý moment: 160 Nm při 1400 otáčkách za minutu
Výkon
Maximální rychlost (km/h): 185Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11Výrobcem udávaná spotřeba paliva město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4 / 4,7Objem palivové nádrže: 45 l
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.