TEST: Jak moc jí pomohl facelift? - Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D

ar5, 30. září 2015, 23:50 Aktualizováno 1.10.2015, 13:13 Google+

Aktuální třetí generace vozu Toyota Avensis dostala celkem nedávno v pořadí druhou modernizaci. Ta obnáší nový dravější vzhled a současně s tím i nové pohonné jednotky. My jsme proto neváhali a zvolili jí za dalšího kandidáta do redakčního testu. Testované provedení bylo v rodinné variantě Touring Sports a pod kapotou pracoval nejslabší motor z nabídky, čtyřválcová naftová jednašestka.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D (2015)

Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D (2015) | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Je hezká nebo ne?

Po stránce vizáže to není s modelem Avensis nikterak lehké. Někomu se totiž líbili všechny tři generace, někomu zas jen ta první a ta aktuálně poslední vypadá hlavně zepředu opravdu futuristicky. Vůz prošel za posledních sedm let dvěma facelifty a za nás je nutno říci, že právě ona "nová" nadčasovost přídě má něco do sebe.

img-responsive

Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D (2015) | foto: Roman Havlín

Svým designem a velikostí je vůz zaměřen na konkurenci v podobě Mazdy 6, proti Škodě Superb a nebo Fordu Mondeo. Právě tihle tři protivníci dostali do vínku taktéž velmi zajímavý design a tak musela Toyota přijít s něčím, za co se nebude muset stydět a zákazníci to ocení. Příď tak nabízí úzké bi-diodové světlomety, ostře se tvářící přední nárazník a masku chladiče, nové mlhovky, dynamičtější vnější zpětná zrcátka a vzadu pro změnu najdeme lehce pozměněné svítilny s diodami a žárovkami.

Evoluce v kabině

Při usednutí do kabiny jsem byl opravdu mile překvapen, jaký mílový krok zde výrobce udělal. Je zde totiž zcela nový přístrojový štít s dvojicí tubusů a barevným palubním počítačem o velikosti 4,2 palce. Kdo si ale zvolí úplnou základní výbavu, ten zde dostane pouze monochromatický displej o velikosti 3,5 palce. Středový panel je vybaven osmipalcovým dotykovým displejem s multimediálním systémem Toyota Touch 2, který je vcelku rychlý a jeho ovládání není nikterak náročné na logiku řidiče. Dále stojí za zmínku, že i použité materiály všude možně v kabině jsou velmi příjemné na dotek a vše je zde perfektně slícováno.

img-responsive

Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D (2015) | foto: Roman Havlín

Mé oči potěšil i dobře tvarovaný kožený multifunkční volant, který má velký rozsah nastavení v obou směrech a jeho design se výrobci povedl. Námi testovaná výbava sice měla oproti základu něco navíc, ale i tak se Toyota ukázala a dovedla naznačit, že i německý VW to s ní nebude mít úplně lehké. Tedy, jak se to vezme, protože v kabině se najde i pár přešlapů. Startovací tlačítko a tlačítko parkovací brzdy je umístěno u řidičova pravého kolene, což není úplně šťastné řešení. Další tlačítka jsou pak pro změnu na levě straně středového displeje, jenže na ty nemáte dostatečný výhled, zakrývá je totiž věnec volantu a řidič se k nim musí „natahovat“.

Po stránce prostoru je na tom Avensis ve verzi Touring Sports celkem dobře, ale na svou konkurenci ve většině případů ztrácí. Za volant se pohodlně posadí řidič do výšky 190 centimetrů a prakticky si bez problémů sedne i sám za sebe. Praktičtější verze Touring Sports je navíc jen o  20 tisíc dražší než sedan a věřte, že příplatek se vyplatí. Když pomineme, že při otevření víka kufru se pod něj vejde osoba jen do výšky 180 cm, mnohé z vás jistě potěší základní objem kufru o hodnotě 543 litrů. Při sklopení zadních opěradel téměř do roviny se pak naskytne prostor o objemu 1609 litrů. Ano, není to tolik jako duo Passat / Superb, ale je známo, že Češi rádi „vozí“ vzduch a ne každý ve skutečnosti potřebuje takové hodnoty. 

Základní motor (ne)stačí

Jelikož většina soupeřů pro nový Avensis přešla na nové podvozkové platformy a techniku, musela Toyota udělat pár velkých změn, aby na utíkající konkurenci stačila. To je příčinou faktu, že se vzdala starších vznětových čtyřválců o objemu dva a 2,2 litru. Na jejich místě je teď námi testovaný čtyřválec 1.6 D-4D, na jehož vývoji se podílela firma BMW a pak také nový dvoulitr s výkonem 105 kW.

Pohonná jednotka nabízí výkon 85 kW při 4000 otáčkách za minutu a točivý moment 270 Nm mezi 1750 až 2250 ot/min. Po prvotních obavách, zda takový výkon bude na velký Avensis stačit, jsem se však pro celkem krátké chvíli přesvědčil, že se nemusím ničeho bát. Kromě velmi dobrého odhlučnění jsem byl překvapen, jakou živostí motor oplývá. Vadou na kráse ale bylo to, že s motorem byla spojena manuální šestistupňová převodovka, která dostala zbytečně dlouhé zpřevodování a samotná přesnost jednotlivých drah také nepatří k etalonu třídy.

img-responsive

Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D (2015) | foto: Roman Havlín

Motor začíná projevovat část svého výkonu už kolem 1400 otáček za minutu a díky dlouhým drahám se k pátému a šestému převodovému stupni dostanete jen na dálnici. Má to však i své klady, protože při rychlosti 130 km/h motor točí jen v 2100 ot/min. ovšem jak přijde mírný kopec, musíte nutně podřadit za pět, protože na šestku se v takových otáčkách nic moc nestane, a to můžete plynový pedál tlačit k podlaze jak chcete...

S velmi dlouhým zpřevodováním souvisí i spotřeba, která se za dobu testu ustálila na hodnotě 5,6 litru na 100 km. To je ale velká odchylka od výrobcem udávaných 3,6 litru. S vozem jsem přitom jezdil úsporně a téměř pokaždé sám. Nejsem si tak jistý, jakého skóre by motor dosáhl, kdybych Avensise naložil pěti osobami a nějakým tím zavazadlem. 

U Toyoty si taktéž nejspíš řekli, že to chce ještě víc komfortu a utlumení, jinak si totiž neumím vysvětlit, že Avensis jel téměř po každém typu silnice velmi plynule, s lehkostí a rozhodili jej z z míry jen velké výmoly. Současná omlazená verze má zavěšení McPherson a vzadu víceprvek, což bylo a je zárukou toho, že se do kabiny nedostávají téměř žádné rázy.

Díky výše zmíněnému je tak asi jasné, že Avensis je ideálním dálničním korábem, ve kterém není problém ujet najednou několik stovek kilometrů. Pro někoho to může být až nuda, protože z názvu Sports Tourer cítí jistou dávku sportovnosti, ale tu zde opravdu nehledejte. Jízda s tímto Avensisem je spíše konzervativní, lehce dynamická, ale kdo chce opravdu dynamičnost a sílu, musí se poohlédnout po silnějším dvoulitru.

Sportovní jízdě nepřeje ani necitlivý posilovač řízení a pocitově slabší brzdy oproti konkurenci. Na plné sešlápnutí jsou totiž měkčí než bych čekal a plný brzdný účinek bych ohodnotil známkou dva. Karoserie se díky měkčímu nastavení podvozku logicky v zatáčkách poněkud více naklání, ale i tak je vůz stále stabilní a o případném nedotáčivém smyku jsem byl alespoň na suchém povrchu vždy včas informován.

Pokud ale pojedete delší dobu po silnici plné výmolů a nerovností, po nějaké době začnou tlumiče nestíhat a přední kola začnou odskakovat, což se může vymstít hlavně v zatáčkách. Několikrát se mi totiž stalo, že při ostřejším tempu po nekvalitní silnici byl podvozek značně znervózněný a při průjezdu zatáčkou se často aktivovala elektronická stabilizace. I to je důkazem toho, že Avensis je jako doma spíše na dálnicích.

Stojí za to?

Aktuální třetí vydání Avensisu se díky faceliftu dočkalo výrazného zlepšení ve všech směrech a v pořadí druhý facelift jí dost pomohl. Zlepšili se jízdní vlastnosti, design, zpracování interiéru a pod kapotou je nová paleta motorů. Karoserie díky omlazení výrazně prokoukla a rozměrná a měkká sedadla jsou zárukou pohodlí i po několika stovkách ujetých kilometrů. Protikladem jsou některé ergonomické přešlapy, horší výhled do stran skrze A-sloupky, menší kufr v porovnání s konkurencí a gumové dráhy řazení. Díky akčním paketům s velmi výhodnou cenou se ale z Avensise stává velmi dobře vybavený vůz, který by mohl obstát u velké řady zájemců o tiché a celkem prostorné kombi s naftou pod kapotou.

Celkové hodnocení: 89 %

Cena v základní výbavě: 649 900 Kč (1.6 D4-D Live)

Cena testovaného vozu vč. akčních paketů: 826 900 Kč

KLADY

- tichý motor

- prostornost a zpracování interiéru

- velmi komfortní podvozek

- futuristický design

ZÁPORY

- vyšší spotřeba

- umístění tlačítka parkovací brzdy

Motorizace
přeplňovaný vznětový čtyřválec
objem: 1598 cm3
nejvyšší výkon: 82 kW při 4000 ot/min.
největší točivý moment: 270 / 1750 - 2250 ot/min.
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 185 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,4 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5.1 l / 3.6 l / 4.2 l
objem palivové nádrže: 60 litrů
Vytisknout

Diskuze: TEST: Jak moc jí pomohl facelift? - Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hyundai i30 N

Nový Hyundai i30 N přichází s řadou vylepšení pro maximální potěšení z jízdy

Hyundai Nexo FCV

VELKÁ ZMĚNA. Vodíkové stojany v Česku už příští rok a víme kdo a kde je postaví

Peugeot 508 Sport Engineered

Peugeot představuje řadu Peugeot Sport Engineered: fastback 508 a kombi 508 SW

Ford Puma ST

První sportovní SUV značky Ford v Evropě: Nová Puma ST přináší emoce i praktičnost

Hyundai

Nový Hyundai i30 N přichází s novým designem a dvojspojkovou převodovkou

Toyota Land Cruiser Black Pack

Omlazený drsňák Land Cruiser zná české ceny. A nové zrychlení rozhodně zaujme

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Do detailu: Nové SUV Volkswagen ID.4 oficiálně představeno

Přední světlomet systému IQ.Light Volkswagenu ID.4

Pozoruhodný a nezaměnitelný: Přední světlomet systému IQ.Light ve výbavě Volkswagenu ID.4

Toyota Mirai

Elektřina slepou uličkou a vodík řešením. Co se mění?

Volkswagen ID.3 stanovil rekord v dojezdu. Na jedno nabití překonal vzdálenost 531 km

Volkswagen ID.3 je u prodejců a ceny jsou již známy. Raději si ale sedněte...

Ford Mustang Mach-E se za 10 minut nabije na 119 kilometrů

Zaslouží si Ford Mustang Mach-E nosit ikonický emblém Mustangu?

Škoda

Klasický nebo alternativní pohon chtějí zákaznící? Škoda promluvila

Ford zavádí v České republice bezkontaktní servis

Komentář: Pandemie, trh s ojetými vozy, budoucnost elektromobilů a forma prodeje

BMW 128ti je sportovní variantou BMW řady 1 s předním pohonem a mechanickým samosvorným diferenciálem Torsen

Ostré testy nového kompaktního sportovního BMW 128ti v „Zeleném pekle“

Suzuki po 20 letech opět nabízí klasické kombi nazvané Swace

Suzuki naprosto překvapilo. Po 20 letech opět nabídne klasické kombi Swace

reklama

Doporučujeme

Speciální Audi R8 LM pro Kanadu

Audi R8 první generace se rozloučí v Kanadě speciální edicí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Elektřina slepou uličkou a vodík řešením. Co se mění?

  2. Nový Hyundai i30 N přichází s řadou vylepšení pro maximální potěšení z jízdy

  3. Peugeot představuje řadu Peugeot Sport Engineered: fastback 508 a kombi 508 SW

  4. Pozoruhodný a nezaměnitelný: Přední světlomet systému IQ.Light ve výbavě Volkswagenu ID.4

  5. VELKÁ ZMĚNA. Vodíkové stojany v Česku už příští rok a víme kdo a kde je postaví

  6. Omlazený drsňák Land Cruiser zná české ceny. A nové zrychlení rozhodně zaujme

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud