Aktuální třetí generace vozu Toyota Avensis dostala celkem nedávno v pořadí druhou modernizaci. Ta obnáší nový dravější vzhled a současně s tím i nové pohonné jednotky. My jsme proto neváhali a zvolili jí za dalšího kandidáta do redakčního testu. Testované provedení bylo v rodinné variantě Touring Sports a pod kapotou pracoval nejslabší motor z nabídky, čtyřválcová naftová jednašestka.
Po stránce vizáže to není s modelem Avensis nikterak lehké. Někomu se totiž líbili všechny tři generace, někomu zas jen ta první a ta aktuálně poslední vypadá hlavně zepředu opravdu futuristicky. Vůz prošel za posledních sedm let dvěma facelifty a za nás je nutno říci, že právě ona "nová" nadčasovost přídě má něco do sebe.
Svým designem a velikostí je vůz zaměřen na konkurenci v podobě Mazdy 6, proti Škodě Superb a nebo Fordu Mondeo. Právě tihle tři protivníci dostali do vínku taktéž velmi zajímavý design a tak musela Toyota přijít s něčím, za co se nebude muset stydět a zákazníci to ocení. Příď tak nabízí úzké bi-diodové světlomety, ostře se tvářící přední nárazník a masku chladiče, nové mlhovky, dynamičtější vnější zpětná zrcátka a vzadu pro změnu najdeme lehce pozměněné svítilny s diodami a žárovkami.
Evoluce v kabiněPři usednutí do kabiny jsem byl opravdu mile překvapen, jaký mílový krok zde výrobce udělal. Je zde totiž zcela nový přístrojový štít s dvojicí tubusů a barevným palubním počítačem o velikosti 4,2 palce. Kdo si ale zvolí úplnou základní výbavu, ten zde dostane pouze monochromatický displej o velikosti 3,5 palce. Středový panel je vybaven osmipalcovým dotykovým displejem s multimediálním systémem Toyota Touch 2, který je vcelku rychlý a jeho ovládání není nikterak náročné na logiku řidiče. Dále stojí za zmínku, že i použité materiály všude možně v kabině jsou velmi příjemné na dotek a vše je zde perfektně slícováno.
Mé oči potěšil i dobře tvarovaný kožený multifunkční volant, který má velký rozsah nastavení v obou směrech a jeho design se výrobci povedl. Námi testovaná výbava sice měla oproti základu něco navíc, ale i tak se Toyota ukázala a dovedla naznačit, že i německý VW to s ní nebude mít úplně lehké. Tedy, jak se to vezme, protože v kabině se najde i pár přešlapů. Startovací tlačítko a tlačítko parkovací brzdy je umístěno u řidičova pravého kolene, což není úplně šťastné řešení. Další tlačítka jsou pak pro změnu na levě straně středového displeje, jenže na ty nemáte dostatečný výhled, zakrývá je totiž věnec volantu a řidič se k nim musí „natahovat“.
Po stránce prostoru je na tom Avensis ve verzi Touring Sports celkem dobře, ale na svou konkurenci ve většině případů ztrácí. Za volant se pohodlně posadí řidič do výšky 190 centimetrů a prakticky si bez problémů sedne i sám za sebe. Praktičtější verze Touring Sports je navíc jen o 20 tisíc dražší než sedan a věřte, že příplatek se vyplatí. Když pomineme, že při otevření víka kufru se pod něj vejde osoba jen do výšky 180 cm, mnohé z vás jistě potěší základní objem kufru o hodnotě 543 litrů. Při sklopení zadních opěradel téměř do roviny se pak naskytne prostor o objemu 1609 litrů. Ano, není to tolik jako duo Passat / Superb, ale je známo, že Češi rádi „vozí“ vzduch a ne každý ve skutečnosti potřebuje takové hodnoty.
Základní motor (ne)stačíJelikož většina soupeřů pro nový Avensis přešla na nové podvozkové platformy a techniku, musela Toyota udělat pár velkých změn, aby na utíkající konkurenci stačila. To je příčinou faktu, že se vzdala starších vznětových čtyřválců o objemu dva a 2,2 litru. Na jejich místě je teď námi testovaný čtyřválec 1.6 D-4D, na jehož vývoji se podílela firma BMW a pak také nový dvoulitr s výkonem 105 kW.
Pohonná jednotka nabízí výkon 85 kW při 4000 otáčkách za minutu a točivý moment 270 Nm mezi 1750 až 2250 ot/min. Po prvotních obavách, zda takový výkon bude na velký Avensis stačit, jsem se však pro celkem krátké chvíli přesvědčil, že se nemusím ničeho bát. Kromě velmi dobrého odhlučnění jsem byl překvapen, jakou živostí motor oplývá. Vadou na kráse ale bylo to, že s motorem byla spojena manuální šestistupňová převodovka, která dostala zbytečně dlouhé zpřevodování a samotná přesnost jednotlivých drah také nepatří k etalonu třídy.
Motor začíná projevovat část svého výkonu už kolem 1400 otáček za minutu a díky dlouhým drahám se k pátému a šestému převodovému stupni dostanete jen na dálnici. Má to však i své klady, protože při rychlosti 130 km/h motor točí jen v 2100 ot/min. ovšem jak přijde mírný kopec, musíte nutně podřadit za pět, protože na šestku se v takových otáčkách nic moc nestane, a to můžete plynový pedál tlačit k podlaze jak chcete...
S velmi dlouhým zpřevodováním souvisí i spotřeba, která se za dobu testu ustálila na hodnotě 5,6 litru na 100 km. To je ale velká odchylka od výrobcem udávaných 3,6 litru. S vozem jsem přitom jezdil úsporně a téměř pokaždé sám. Nejsem si tak jistý, jakého skóre by motor dosáhl, kdybych Avensise naložil pěti osobami a nějakým tím zavazadlem.
U Toyoty si taktéž nejspíš řekli, že to chce ještě víc komfortu a utlumení, jinak si totiž neumím vysvětlit, že Avensis jel téměř po každém typu silnice velmi plynule, s lehkostí a rozhodili jej z z míry jen velké výmoly. Současná omlazená verze má zavěšení McPherson a vzadu víceprvek, což bylo a je zárukou toho, že se do kabiny nedostávají téměř žádné rázy.
Díky výše zmíněnému je tak asi jasné, že Avensis je ideálním dálničním korábem, ve kterém není problém ujet najednou několik stovek kilometrů. Pro někoho to může být až nuda, protože z názvu Sports Tourer cítí jistou dávku sportovnosti, ale tu zde opravdu nehledejte. Jízda s tímto Avensisem je spíše konzervativní, lehce dynamická, ale kdo chce opravdu dynamičnost a sílu, musí se poohlédnout po silnějším dvoulitru.
Sportovní jízdě nepřeje ani necitlivý posilovač řízení a pocitově slabší brzdy oproti konkurenci. Na plné sešlápnutí jsou totiž měkčí než bych čekal a plný brzdný účinek bych ohodnotil známkou dva. Karoserie se díky měkčímu nastavení podvozku logicky v zatáčkách poněkud více naklání, ale i tak je vůz stále stabilní a o případném nedotáčivém smyku jsem byl alespoň na suchém povrchu vždy včas informován.
Pokud ale pojedete delší dobu po silnici plné výmolů a nerovností, po nějaké době začnou tlumiče nestíhat a přední kola začnou odskakovat, což se může vymstít hlavně v zatáčkách. Několikrát se mi totiž stalo, že při ostřejším tempu po nekvalitní silnici byl podvozek značně znervózněný a při průjezdu zatáčkou se často aktivovala elektronická stabilizace. I to je důkazem toho, že Avensis je jako doma spíše na dálnicích.
Stojí za to?Aktuální třetí vydání Avensisu se díky faceliftu dočkalo výrazného zlepšení ve všech směrech a v pořadí druhý facelift jí dost pomohl. Zlepšili se jízdní vlastnosti, design, zpracování interiéru a pod kapotou je nová paleta motorů. Karoserie díky omlazení výrazně prokoukla a rozměrná a měkká sedadla jsou zárukou pohodlí i po několika stovkách ujetých kilometrů. Protikladem jsou některé ergonomické přešlapy, horší výhled do stran skrze A-sloupky, menší kufr v porovnání s konkurencí a gumové dráhy řazení. Díky akčním paketům s velmi výhodnou cenou se ale z Avensise stává velmi dobře vybavený vůz, který by mohl obstát u velké řady zájemců o tiché a celkem prostorné kombi s naftou pod kapotou.
Celkové hodnocení: 89 %Cena v základní výbavě: 649 900 Kč (1.6 D4-D Live)
Cena testovaného vozu vč. akčních paketů: 826 900 Kč
KLADY
- tichý motor
- prostornost a zpracování interiéru
- velmi komfortní podvozek
- futuristický design
ZÁPORY
- vyšší spotřeba
- umístění tlačítka parkovací brzdy
Motorizace přeplňovaný vznětový čtyřválec objem: 1598 cm3 nejvyšší výkon: 82 kW při 4000 ot/min. největší točivý moment: 270 / 1750 - 2250 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 185 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,4 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5.1 l / 3.6 l / 4.2 l objem palivové nádrže: 60 litrůŠkoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?