TEST: Proč si jí koupit? Dacia Lodgy Stepway 1,5 dCi

Dacia Lodgy Stepway 1,5 dCi
Dacia Lodgy Stepway 1,5 dCi, foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz
ar2 28. září 2015 06:20 | akt. 30. září 2015 10:26
Sdílej:

Zástupce nejlevnějších rodinných aut stojí „pár kaček“, nevypadá zle, má všemožnou komfortní výbavu, tak v čem je háček?

Krásná? To ani omylem

Designu Dacie Lodgy bylo věnováno asi tolik úsilí, jako slícování některých dílů, takže téměř žádné. Nudné nenápadné auto nikoho neurazí, ale rozhodně se za ním neohlížejí davy lidí. Když už se někdo během testu zeptal, tak jedině na cenu.

Považuji to za něco špatného? Nikoliv, Lodgy není auto na krásu, ale na práci. Vnější obal není tolik důležitý, když uvnitř nabízí spoustu prostoru a navíc, kdo vybírá Dacii, tak na design nehledí, při samotném výběru je postaven před tolik kompromisů, že nad takovou malicherností jako je vzhled mávne rukou.

Za málo peněz spousta místa

Interiér, který důkladně známe z ostatních modelů Dacie. Důraz je kladen hlavně na šetření při vývoji a výrobě a také na funkčnost. Interiér tvoří velké kusy tvrdého šedého plastu. Monotónní nudu rozbourává tu a tam nějaká barva a především displej multimediálního systému.

Plasty jsou sice tvrdší než diamant, ale zato nic nevrže. Slícování není ideální a také se obáváme, že hladké plasty budou brzy poškrábané od běžného používání. Nicméně měkčená část tu přeci jen a to polstrování ve dveřích, kam si opíráte loket (nutné dodat, jiné výbavy tam mají tvrdý plast).

Na místě řidiče se sedí jako za volantem autobusu. Takže vysoko a vzpřímeně, volant si nastavíte jen výškově a tak najít alespoň trochu pohodlnou pozici není vůbec lehké. Ostatně sedadla nejsou kdo ví jak pohodlná. Plochý krátký sedák nepodepírá celá stehna a bočnice jako by snad nebyly.

Vzadu je to možná ještě horší, krátký sedák i opěradlo. Na druhou stranu, místa na nohy tu bylo dost. Lze tedy použít jednoduchý vzorec, sedí se vám tak pohodlně, jak jste vysoký. Tím vyšší tím horší, ale že byste vyloženě trpěli, to opravdu nikoliv.

 Co budete obdivovat je zavazadlový prostor. Objem 827 litrů v základním pětimístném uspořádání je hodnota nepřekonatelná. Po sklopení zadních sedaček získáte objem 2617 litrů, je tedy pravda, že prostor je spíše široký než dlouhý (převezli jsme ledničku s délkou 175 cm a bylo to tak tak).

U pumpy s úsměvem, za volantem nikoliv

Stará dobrá 1,5 dCi v poněkud silnější variantě o výkonu 79 kW je dosti necharakterní. Probouzí se v 1500 otáčkách, od 1800 přichází nejsilnější zátah a ten drží až k 4000, kde začíná výrazně slábnout. Motor má dva základní charakteristické rysy. Prvním je hlučnost, největší hluk generuje za studena a při zátěži, nýtování a klepání zaznamená i vaše ratolest se sluchátkami na uších, není až tak rušivý element, ale odhlučnění by velmi přispělo.

Druhý rys je nízká spotřeba. Jízda po okreskách s prázdným autem znamenala odběr okolo 4,5 litru, mix dálnice, města a okresek vycházel na spotřebu o necelý litr vyšší. Naložené auto při 130 km/h usrkávalo 6,5 litru nafty. Průměrně se ale do 5,5 litru vejdete.

Šestistupňová převodovka nepatří mezi nejpřesnější, brzdy jsou přeposilované a hůře se dávkují a u řízení se namakáte. Ne proto, že by bylo tuhé, jde extrémně zlehka, ale od dorazu k dorazu máte 3,3 otáčky. Ostatně řízení přenášelo dost informací. Vlastně cítíte každou díru a především výrazné zásahy ESP, které jsou mnohdy dosti zbrklé.

Jízda s Lodgy je taková, jaká má být. Naprosto monotónní, účelová. Dostat se z bodu A do bodu B. Auto se pohupuje, naklání, ale stopu drží dobře. Prudší manévry zvládá také (mnohdy se zásahem ESP).

Trefa do černého?

Asi jak pro koho. Lodgy je jednoduše auto, které slouží k přepravě z bodu A do bodu B. Pokud hledáte auto jen pro tento účel, tak proč ne. Všechny vyjmenované nedostatky berte jako vlastnosti.

Pokud však čekáte od auta něco více, berte ty chyby jako chyby. Jsou pro vás tak závažné? Podívejte se jinde a třeba trh s ojetinami nabízí hodně alternativ, byť s rizikem, že nekupujete nové auto.

Celkové hodnocení: 80 %

Základní cena: 224 900,- KčCena testované verze vč. příplatků: 410 900,- Kč

KLADY+ nízká pořizovací cena+ úsporný agregát+ objem zavazadlového prostoru

ZÁPORY- laciný interiér- nepohodlné sedačky- hlučný motor

Motorizacevznětový přeplňovaný řadový čtyřválecobjem: 1461 cm3nejvyšší výkon: 79 kW při 4000 ot/min.největší točivý moment: 240 Nm při 1750 ot/min.

Výkonnejvyšší maximální rychlost: 175 km/hzrychlení z 0 na 100 km/h: 11,6 sekundyspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): Město: 5.3 / 4.0 / 4.4Objem palivové nádrže: 50 litrů

Témata:
Stalo se
Novinky
Tesla Cybertrack

Musk pod palbou: Tesla Cybertruck má "svolávačku" kvůli konstrukční vadě a čelí vlně útoků na auta i prodejny

Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.

Novinky ze světa EV
Elektrický Renault 5 Turbo 3E

ODHALEN Renault 5 Turbo 3E: Legenda se vrací, nyní jako "nejbrutálnější" elektromobil + VIDEO

Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.

Zajímavosti
Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond v Grand Tour.

Parta z Top Gearu se vrací! Trio Clarkson, Hammond a May bude v novém pořadu

Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.