Zástupce nejlevnějších rodinných aut stojí „pár kaček“, nevypadá zle, má všemožnou komfortní výbavu, tak v čem je háček?
Designu Dacie Lodgy bylo věnováno asi tolik úsilí, jako slícování některých dílů, takže téměř žádné. Nudné nenápadné auto nikoho neurazí, ale rozhodně se za ním neohlížejí davy lidí. Když už se někdo během testu zeptal, tak jedině na cenu.
Považuji to za něco špatného? Nikoliv, Lodgy není auto na krásu, ale na práci. Vnější obal není tolik důležitý, když uvnitř nabízí spoustu prostoru a navíc, kdo vybírá Dacii, tak na design nehledí, při samotném výběru je postaven před tolik kompromisů, že nad takovou malicherností jako je vzhled mávne rukou.
Za málo peněz spousta místaInteriér, který důkladně známe z ostatních modelů Dacie. Důraz je kladen hlavně na šetření při vývoji a výrobě a také na funkčnost. Interiér tvoří velké kusy tvrdého šedého plastu. Monotónní nudu rozbourává tu a tam nějaká barva a především displej multimediálního systému.
Plasty jsou sice tvrdší než diamant, ale zato nic nevrže. Slícování není ideální a také se obáváme, že hladké plasty budou brzy poškrábané od běžného používání. Nicméně měkčená část tu přeci jen a to polstrování ve dveřích, kam si opíráte loket (nutné dodat, jiné výbavy tam mají tvrdý plast).
Na místě řidiče se sedí jako za volantem autobusu. Takže vysoko a vzpřímeně, volant si nastavíte jen výškově a tak najít alespoň trochu pohodlnou pozici není vůbec lehké. Ostatně sedadla nejsou kdo ví jak pohodlná. Plochý krátký sedák nepodepírá celá stehna a bočnice jako by snad nebyly.
Vzadu je to možná ještě horší, krátký sedák i opěradlo. Na druhou stranu, místa na nohy tu bylo dost. Lze tedy použít jednoduchý vzorec, sedí se vám tak pohodlně, jak jste vysoký. Tím vyšší tím horší, ale že byste vyloženě trpěli, to opravdu nikoliv.
Co budete obdivovat je zavazadlový prostor. Objem 827 litrů v základním pětimístném uspořádání je hodnota nepřekonatelná. Po sklopení zadních sedaček získáte objem 2617 litrů, je tedy pravda, že prostor je spíše široký než dlouhý (převezli jsme ledničku s délkou 175 cm a bylo to tak tak).
U pumpy s úsměvem, za volantem nikolivStará dobrá 1,5 dCi v poněkud silnější variantě o výkonu 79 kW je dosti necharakterní. Probouzí se v 1500 otáčkách, od 1800 přichází nejsilnější zátah a ten drží až k 4000, kde začíná výrazně slábnout. Motor má dva základní charakteristické rysy. Prvním je hlučnost, největší hluk generuje za studena a při zátěži, nýtování a klepání zaznamená i vaše ratolest se sluchátkami na uších, není až tak rušivý element, ale odhlučnění by velmi přispělo.
Druhý rys je nízká spotřeba. Jízda po okreskách s prázdným autem znamenala odběr okolo 4,5 litru, mix dálnice, města a okresek vycházel na spotřebu o necelý litr vyšší. Naložené auto při 130 km/h usrkávalo 6,5 litru nafty. Průměrně se ale do 5,5 litru vejdete.
Šestistupňová převodovka nepatří mezi nejpřesnější, brzdy jsou přeposilované a hůře se dávkují a u řízení se namakáte. Ne proto, že by bylo tuhé, jde extrémně zlehka, ale od dorazu k dorazu máte 3,3 otáčky. Ostatně řízení přenášelo dost informací. Vlastně cítíte každou díru a především výrazné zásahy ESP, které jsou mnohdy dosti zbrklé.
Jízda s Lodgy je taková, jaká má být. Naprosto monotónní, účelová. Dostat se z bodu A do bodu B. Auto se pohupuje, naklání, ale stopu drží dobře. Prudší manévry zvládá také (mnohdy se zásahem ESP).
Trefa do černého?Asi jak pro koho. Lodgy je jednoduše auto, které slouží k přepravě z bodu A do bodu B. Pokud hledáte auto jen pro tento účel, tak proč ne. Všechny vyjmenované nedostatky berte jako vlastnosti.
Pokud však čekáte od auta něco více, berte ty chyby jako chyby. Jsou pro vás tak závažné? Podívejte se jinde a třeba trh s ojetinami nabízí hodně alternativ, byť s rizikem, že nekupujete nové auto.
Celkové hodnocení: 80 %Základní cena: 224 900,- KčCena testované verze vč. příplatků: 410 900,- Kč
KLADY+ nízká pořizovací cena+ úsporný agregát+ objem zavazadlového prostoru
ZÁPORY- laciný interiér- nepohodlné sedačky- hlučný motor
Motorizacevznětový přeplňovaný řadový čtyřválecobjem: 1461 cm3nejvyšší výkon: 79 kW při 4000 ot/min.největší točivý moment: 240 Nm při 1750 ot/min.
Výkonnejvyšší maximální rychlost: 175 km/hzrychlení z 0 na 100 km/h: 11,6 sekundyspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): Město: 5.3 / 4.0 / 4.4Objem palivové nádrže: 50 litrů
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.