TEST: Korejci doslova šokovali. Hyundai i30 Turbo

Hyundai i30 Turbo
Hyundai i30 Turbo, foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz
ar2 21. září 2015 06:00 | akt. 23. září 2015 08:56
Sdílej:

Korejská mlátička není takový tvrďas jak by se mohlo zdát. Nečekejte, že to bude atlet, sebevědomý hatchback má jiné ambice, vrcholové sportování mezi ně nepatří.

Hyundai nasadil této i30 korunu. Je to nejsilnější a nejrychlejší i30, je to také první i30 se zážehovým motorem s turbodmychadlem. Je to taky první i30, která chce hrát na sportovní notu, obratem ale dodávám, že její hlavní úkol je trochu jiný.

Svůdná jako nikdy před tím

Nikdy mi nebyl korejský design pochuti, tedy především od automobilky Hyundai. Vždy se snažil šokovat, jenže mu to vycházelo jen zřídka. V kontrastu předešlých zkušeností jsem u i30 Turbo čekal brutálnější vzhled.

Decentní a přitom úderný stále však dostatečně seriózní. Hledání rozdílů oproti normální i30 nechám na vás. Kontrastně lakované "lízátko" nebo masivní dvojice koncovek výfuku samozřejmě poznáte na první pohled. A právě pohled zezadu naznačuje, že se jedná o ambiciózní hothatch. Jenže není hot, nýbrž warm.

Sport jako závazek

Stejný recept jako na vnější vzhled, použili i uvnitř. Vše se nese ve sportovním duchu. Ať už mluvíme o skvěle tvarovaných sedačkách s dobrou boční oporou, nebo o volantu s kontrastním prošíváním. Ostatně i řadící páka, nebo jen startovací tlačítko, nesou kontrastní červené akcenty.

Mimo výše vyjmenované, nehledejte další změny oproti klasické i30 (vyjma pedálů s hliníkovými nášlapy). Proto i zde nalézáme chyby a zvláštnosti věrně známé z i30. Přehledný, ale v ergonomii pokulhávající interiér s displejem klimatizace, který nelze vypnout a v noci nepříjemně oslňuje.

Krom toho je ale také prostorný v příčném i podélném směru. Nic nevrže a neklepe a materiály jsou vesměs dobré. Interiér celkově prokoukl, pár červených akcentů, nití a pruhů na sedačkách a hned máte daleko lepší dojem.

Óda na turbomotor se nekoná

Hyundai je nováčkem v přeplňování zážehových motorů. To ho ale neomlouvá. Měl dost času na vývoj a výsledek, je dosti nevalný. Přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru využívá přímé vstřikování paliva a dvojité nezávislé časování sacích a výfukových ventilů. Zní to dobře, vlastně docela slibně.

Na papíře se chlubí výkonem 137 kW (186 koní) a maximem točivého momentu 265 Nm. Ten však sráží hmotnost téměř 1,5 tuny k zemi. S tímhle si moc nezasportujete. Samosvor někde vypadl na severní smyčce při testování a už ho tam zapomněli dát. Další škoda.

Motor je laxní, nemá chuť po otáčkách a sílou rozhodně nepřekypuje. Do 4500 otáček nečekejte žádné drama, pak dojde k přečasování ventilů a motor se skokově odhodlá k akci, která brzy na to opět končí. Žádná výkonová špička, ani mohutný zátah.

Spotřeba byla dosti rozverná. Při velmi umírněném tempu nebyl takový problém jezdit za 7 litrů, naopak při hledání limitů auta to byl dvojnásobek.

Manuální šestistupňová převodovka má přesně vymezené dráhy a plynulý chod. Slova chvály zaslouží i brzdy, které se dobře dávkují, mají plynulý nástup a dlouhou výdrž. Řízení s třemi nastavitelnými režimy tuhosti neposkytuje ani v jedno z nich dostatečnou zpětnou vazbu a cit. Neoplývá ani přesností, ale žádná tragédie to není.

Slabému a ne zcela povedenému motoru sekunduje schopný podvozek. Ten inženýři vyladili na Nürburgringu. Možná i právě díky tomu funguje opravdu dobře. Nové sportovní tlumiče se silnějšími stabilizátory přidávají i30 spoustu přilnavosti a jistoty v zatáčkách. Komunikativní a předvídavé chování je pomyslnou třešničkou na dortu.

Po stránce jízdního komfortu nebude posádka nijak výrazně trpět. I na velkých 18“ kolech, filtrování nerovností není žádné fiasko.

Stylovka, nikterak hothatch

Na i30 Turbo musíte koukat jako na stylovku, nikoliv sportovní verzi. Něco jako Monte Carlo od souseda z Boleslavi s trochu silnější motorizací. Ostatně tomu i odpovídá cena. Za  539 990 Kč získáváte vybavený hatchback s nevšedním vzhledem, nikoliv ostrý sporťák. Pokud nelpíte na uceleném sportovním hatchbacku, neuděláte s i30 Turbo chybu.

Celkové hodnocení: 85 %

Základní cena: 539 990,- KčCena testované verze vč. příplatků: 593 890,- Kč

KLADY+ atraktivní cena i vzhled+ vynikající podovzek i řazení

ZÁPORY- stárnoucí interiér- laxní projev motoru- řízení bez zpětné vazby

Motorizacezážehový přeplňovaný řadový čtyřválecobjem: 1591 cm3nejvyšší výkon: 137 kW při 5500 ot/min.největší točivý moment: 265 Nm při 1500-4500 ot/min.

Výkonnejvyšší maximální rychlost: 219 km/hzrychlení z 0 na 100 km/h: 8 sekundyspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): Město: 9.6 / 6.0 / 7.3Objem palivové nádrže: 50 litrů

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?