TEST: Moc by chtěl být králem: Renault Kadjar 1,6 dCi 4x4

Renault Kadjar 1,6 dCi 4x4
Renault Kadjar 1,6 dCi 4x4, foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz
ar2 7. září 2015 08:15 | akt. 13. září 2015 23:35
Sdílej:

Image Kadjaru v našich očích výrazně klesla. Pěkná karoserie maskuje ne zcela doladěný vnitřek, a i když jsme měli nejsilnější motorizaci, pod kapotou žádný zázrak nečekejte. Stále ale převládá fakt, že je to snad nejuniverzálnější Renault, jaký můžete koupit a tvrdý soupeř pro konkurenci.

Tento test nás měl utvrdit, že Renault zvolil správnou cestu. Ono to tak ve výsledku je. Použít techniku Nissanu Qashqai, zabalit jí do atraktivní karoserie a vyšperkovat interiér, je prvním krokem k úspěchu. Ten se ovšem dostavuje jen z části.

Vypadá úchvatně, úspěch zaručen

Renault vsadil na design. Jak jinak se odlišit od technicky stejného a levnějšího Qashqaie, „že jo“. Proto se připravte, že vám Kadjar podlomí kolena. Ať už v červené (kterou jsme měli při prvních dojmech) nebo v této pískově šedé. Je pravda, že jsem Kadjara neviděl snad v žádné barvě, v které by nevypadal dobře.

Výrazný boční prolis, jedna linka vedle druhé, zajímavý design LED světlometů, mohutné logo na mřížce chladiče nebo působivá linka kolem bočních oken. Vedle menšího Capturu si nejde nevšimnout jisté podobnosti, ale právě Captur těží z toho, jak dobře vypadá, tak proč větší Kadjar by nemohl?

Jdeto, jen se snažit

Interiér Kapturu je jiná liga, tedy nutno dodat v rámci toho na co jsme zvyklí u Renaultu. Ostatně i při porovnání s Nissanem Qashqai je rozdíl výrazný. Jako celek působí vnitřek Kadjaru hodnotně. Na pohled hezký volant se skvěle drží, tlačítka na něm se dobře ovládají a navíc je věnec potažen kvalitní kůží.

Řadící páka padne do ruky a všechny páčky jsou daleko lépe ergonomicky zpracované. Vesměs vše se dobře ovládá a je po ruce. Ovládání automatické klimatizace, jakoby se inspirovalo v Německu (což je jedině dobře) a chod otočného ovladače teploty je tak precizní, jako třeba v Octavii.

Bohužel, ti co dělali volant, nebo ovládání klimatizace, nedělali display infotainmentu. Protože relativně malá obrazovka vsazená do rozměrného rámečku z ošklivého plastu s titěrnou trojicí tlačítek vlevo, je asi tak hezká a funkční, jak to známe z Dacie.

Prostornost, to je jiná písnička. Místa na nohy je vpředu i vzadu spousta. Díky širšímu rozchodu kol, nabízí Kadjar i dostatečnou vnitřní šířku a na nedostatek místa nad hlavou si budou stěžovat snad jen hráči basketu. Objem zavazadlového prostoru 472 litrů patří k nejlepší hodnotě mezi přímou konkurencí. Nepotěší snad jen vysoká nakládací hrana.

Plnění funkce rodinného crossoveru usnadní spousta odkládacích prostor. Děti naopak nepotěší horší výhled z okna na zadních sedadlech, nebo absence výdechů klimatizace. A zbytek posádky bude otravovat vrzání dekorační lišty na středovém panelu včetně té části s madlem.

Během týdne se pomalu začaly objevovat různé chyby. Od vrzajících plastových dekorů, přes špatnou funkci infotainmentu, automatického stahování okna jen u řidiče, až po chyby v překladu.

Nutno dodat, že nebýt vrzajícího dekoru, působil by interiér daleko hodnotnějším dojmem. O to víc nás tedy mrzí, že si s ním Renault nedal více záležet. Každopádně kladně hodnotíme posun v ergonomii a obecně v kvalitě materiálů a designu, oproti ostatním Renaultům.

Žádná bouře na kolech, ale stačí

Nejsilnější 1,6 dCi s výkonem 130 koní (96 kW) a maximem točivého 320 Nm trpí zejména dvěma neduhy. Zaprvé je to výrazná prodleva turbodmychadla a zadruhé citelná turbodíra. Právě druhý je asi nejzávažnější. Do této pasti, kterou nastražilo turbodmychadlo, spadnete pokaždé, když budete chtít práci v nízkých otáčkách.

Prakticky to pak vypadá tak, že pod 1800 otáčkách za minutu se nic neděje a až nad touto hranicí se začíná motor probouzet k akci. Nechci vám tvrdit, že s 1,6 dCi budete lítat po okreskách jako svěží vítr z hor, ale rozhodně musím dodat, že tahle 1,6 stačí. A ač má na práci všechna čtyři kola a hmotnost přes 1,6 tuny, pere se s tím statečně. Možná jen trochu hlučněji, než dvoulitry u konkurence.

Převodovka není poskládaná tak, jak bych si u čtyřkolky se světlou výškou 200 mm představoval. Hodně dlouhá jednička (dokonce na poměry normálních osobních aut bez offroad ambic) je jednou z největších příčin, které vedou k ukončení objevování terénu. Nicméně při dálniční 130 točí motor na 6. převodový stupeň 2600 otáček, což není zlé.

Agilitou vyniká, pohodlím nikoliv

Přesto, že od SUV většina zákazníků čeká hlavně pohodlí, Kadjar jede jinou cestou. Tužší nastavení tlumičů a devatenáctipalcová kola naší testované verze nabízí dostatek jistoty při rychlých manévrech, ale to není základní předpoklad pro schopné SUV.

Tím by mělo být pohodlí a právě kvůli tužším tlumičům, ho moc není. Na hodně rozbité vozovce kola poskakují a neposkytují vytoužené pohodlí. Moc tomu všemu nepřispívá ani prosklená střecha, která snižuje tuhost karoserie a v zatáčkách přidává práci při přenosu hmotnosti.

Na druhou stranu, pochvala pro pohon všech kol s voličem, kde můžete zvolit tři režimy (2WD výhradně pohon přední nápravy, AUTO elektronika sama rozděluje hnací sílu, a LOCK pevné rozdělení hnací síly mezi nápravy v poměru 50:50).

Díky světlé výšce 200 mm jsou ambice v terénu poměrně veliké. Ani nájezdový úhel 18° není špatný. Limitem pro auto je zaprvé dlouhá jednička a zadruhé silniční pneumatiky. Nicméně, Kadjar je jedním z nejschopnějších SUV/crossoverů co se offroad výletů týče.

Spotřeba u auta s najetým tisícem kilometrů byla od 4,5 (plachtění po okreskách) až po 6,5 (město nebo rychlé dálniční přesuny). Kombinovaně jsme se drželi pod 5,5 litrů nafty.

Úspěch zaručen jen na půl

Kadjar je velmi komplexní auto. Vypadá skvěle, uvnitř to není typická Renault bída, jezdí schopně, motoru nechybí síla a spálí 5,5 litru nafty. Pro typického zákazníka to není špatná volba. Když odpustí ty nedodělky v interiéru, nepotrpí si vyloženě na konejšivě pohodlnou jízdu, dostane schopné auto, které se nezalekne ani jízdy mimo asfaltku.

Celkové hodnocení: 92 %

Základní cena: 489 900,- KčCena testované verze vč. příplatků: 830 900,- Kč

KLADY+ atraktivní a vyvážený vzhled+ hodnotnější interiér+ vnitřní prostor a objem zavazadelníku+ pružný a úsporný motor+ terénní ambiceZÁPORY- nedostatky v interiéru- prodleva turbodmychadla- dlouhý 1. stupeň u převodovky- automatické stahování okna jen u řidiče

Motorizacevznětový přeplňovaný řadový čtyřválecobjem: 1598 cm3nejvyšší výkon: 96 kW při 4000 ot/min.největší točivý moment: 320 Nm při 1750 ot/min. Výkonnejvyšší maximální rychlost: 190 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,5 sekundyspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): Město: 5.4 / 4.4 / 4.8Objem palivové nádrže: 65 litrů

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?