Že je i40 odsouzena k neúspěchu a ponížení? Ale kdeže, tohle auto je z naprosto jiného těsta. Jeho přednosti sráží jen drobnosti, nepřerostli ale i40 přes hlavu? A jaké drobnosti to jsou?
Doby, kdy byly auta z dílny Hyundaie atraktivní jen kvůli poměru výbava/cena, jsou dávno pryč. Dospělá i40 je toho důkazem. Přesto to nebude lehké popasovat se s konkurencí, která má čím dál více ostré lokty. Na našem trhu to platí dvojnásob. Nová Škoda Superb je velmi silný soupeř.
Hyundai od podlahy po střechu, nic novéhoNedokáži se ubránit pocitu, že i40 už je prostě okoukaná. Designové linie, které jsou všechno jen ne konzervativní už nelahodí Čechům tak jako dřív. Toť odezva na i40. Nový design světel, přední masky chladiče a kol udělal velký rozdíl, stále ale převládá chaos křivek a linek. Nechci vynášet soudy, ale možná by příští generaci neuškodilo trochu méně „nápaditosti“.
Jako vždy, i dnes, posuďte vzhled „í“40 vy, dle vašeho osobního vkusu, těším se na váš názor.
Zklamou drobnosti, komu přerostou přes hlavu?Interiér už nepůsobí tak chaotickým dojmem, jako změť křivek karoserie. Přesto to chce dost zvyku a soustředění, abyste se vyznali. Celý týden jsem tápal, kde je jaký ovladač. Moc mi nepomohla ani nedávná zkušenost s i30.
Navzdory tomu vládne uvnitř příjemná atmosféra. Tak nějak auto působí velmi přátelsky. Příjemná a rozměrná sedadla jsou krásně pohodlná. Za volantem naleznete ideální pozici poměrně rychle, volant padne do ruky skvěle a stejně dobře i řadící páka.
Ani za použité materiály se nemusí Hyundai stydět. Spousta měkčeného plastu, koženky, příjemné látky a hezkých dekorů. Bohužel se s měkčenými plasty zapomnělo na některých místech.
Třeba bok středového tunelu u kolena řidiče, kde jsou dva různé tvrdé plasty a vzniká tam ostrá přechodová hrana. Máte kraťasy? Tak po 5 kilometrech budete Hyundai proklínat, za dalších 5 km se s tím smíříte. Nic na tom nemění, že je tam přihrádka. Nevím co bych tam odložil, ale budiž.
Ostatně přihrádek je všude dost. Pití, svačinu, mobil či peněženku, vše pohodlně odloženo v dosahu řidiče. Objemná schránka je pod loketní opěrkou, kterou si ale nemůžete nastavit ani podélně ani výškově.
Plejádu chyb ještě rozšířím o mohutné A sloupky, skrze které je horší výhled šikmo v před. Závažnější prohřešky to ukončím. Aktivace funkce „AutoHold“ (zajistí auto v kopci proti samovolnému pohybu dolů při rozjezdu) je nutná při každém nastartování. Rozpoznávání značek funguje sice dobře, ale systém nějak zapomíná, že křižovatka ruší omezení rychlosti a tak zbytečně mate řidiče.
Výčet chyb přebíjí prostorný interiér. Jak na předních, tak i na zadních sedačkách je prostoru dostatek. Dokonce není problém si dát na zadní sedačce nohu přes nohu. I zavazadlový prostor je velkorysý. Papírových 553 litrů není vůbec málo, koho by to přeci mrzelo, potěší jej nízká nákladová hrana a absence schodu.
Skvělý motor, ale pro jiné autoVznětová 1,7 CRDi posílila na 104 kW a stojí na samotném vrcholu nabídky vznětových agregátů. Nutno dodat, že ta není, kdo ví jak pestrá. Jeden atmosférický benzín a dvě výkonové varianty 1,7 CRDi.
Papírově motor slibuje pěkné svezení a nízkou spotřebu. Vše ale stojí a padá na objemu. Od spodu mu chybí síla a pokud mu při rozjezdu nepřipustíte plyn, můžete znovu startovat. Ostatně nic se neděje, dokud se plně netočí turbodmychadlo. A to se roztočí na plné otáčky až při 1750 otáčkách.
Při pohodové jízdě, zní pohodově, tedy téměř jej neslyšíte. Při zátěži se rozezní typickým mechanickým dieselovým klepáním a svůj vznětový původ nezatají ani při studeném startu, kdy je obzvlášť nekultivovaný.
Dynamika ve výsledku není oslnivá a při předjíždění je nezbytností podřadit a hlavně předvídat. Je to velká škoda, zvlášť pokud přihlédneme ke konkurentům, kteří mají na vrcholu nabídky naftové čtyřválce s výkonem o 50 ale i 100 koní vyšší. A věřte, že je to skutečně znát.
Spotřeba paliva je v pořádku. Za celý test jsme se nevzdálili slibovaným 4,6 litrům nafty o víc než litr. Dlouhodobě tedy není problém jezdit pod 6 litrů a jen skutečně neurvalý jedinec bude jezdit za 7.
Sportování zapovězeno, nejlépe se cítí na dálniciDobré auto je dobré jen tehdy, pokud dobře jezdí. Tedy alespoň v mých očích. Dlužno říci, že i40 jezdí vskutku dobře.
Byla to radost, proplétat se zatáčkami a vnímat jak precizně kopíruje podvozek zvolenou stopu. Tolik jistoty v zatáčkách jsme rozhodně nečekali. Za kombinaci vlastností by se nestyděl ani prémiový kombík. Podvozek zvládal i svižné tempo a na výtlucích a příčných nerovnostech netancoval, ale s vážností gentlemana vše filtroval a nedovolil, aby cokoliv rušilo posádku.
Nebude to vůbec přehnané tvrzení, pokud řeknu, že cestovat v i40 byla radost. Čert vem, že řízení není zrovna nejkomunikativnější a nejpřesnější. Že řazení postrádá tu poctivou mechanickou preciznost a že jsou brzdy přeposilované stejně jako u drtivé většiny konkurentů. Křižovat Evropské dálnice, nebo tuzemské okresky, snad je to jedno. Tohle auto si v cestování libuje a věřte mi, vy budete taky.
Nebude to mít lehkéSkvělé jízdní vlastnosti mi přidělávají další vrásky na čele. Kdyby byl motor snad jen o 10-15% silnější, byl to poctivý dvoulitr a převodovka byla mechaničtější, snad bych řekl, že má velmi dobře našlápnuto.
Jenže těch drobných chyb je hodně. Motor nepatří k nejsilnějším a tím se nám hodně zužuje výběr potenciálních zákazníků. Však se na to podívejte: Chcete silnější motor? Pohon všech kol? Umírněnější design? Větší prostor? Lepší image? Tak hledejte jinde.
Hyundai i40 vám naopak nabízí skvělé jízdní vlastnosti, spotřebu pod 6 litrů nafty, hodnotný interiér s dostatečným prostorem a neoddiskutovatelnou originalitu. Pokud nelpíte na výkonu nebo pohonu všech kol, jistojistě i40 zařaďte do výběru, chybu s ní určitě neuděláte.
Kopletní fotogalerie (44 fotek):
Celkové hodnocení: 91 %Cena základní verze: 669 990,- Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 897 990,- Kč
KLADY
+ originální design
+ kvalitní interiér
+ dominantní jízdní vlastnosti
+ nízká spotřeba
ZÁPORY
- drobné chyby v interiéru
- velká výkonnová rezerva u nejsilnějšího nafťáku
Motorizacevznětový přeplnovaný řadový čtyřválecobjem: 1685 cm3nejvyšší výkon: 104 kW při 4000 ot/min.největší točivý moment: 340 Nm při 1750-2500 ot/min. Výkonnejvyšší maximální rychlost: 200 km/hzrychlení z 0 na 100 km/h: 10,5 sekundyspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,3 / 4,2 / 4,6 lobjem palivové nádrže: 70 litrů
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.