Aktuální třetí generace Škody Fabie se zřejmě nikdy nedočká pravověrné sportovní verze RS. Aby však bylo zklamání pro fanoušky značky co nejmenší, nedávno se představila její náhrada v podobě edice Monte Carlo. Právě ta byla naším dalším společníkem na jeden týden, během něhož bylo s vozem najeto bezmála 2 tisíce kilometrů. A jak si vedlo chalupářské kombi, jenž mělo snížený sportovní podvozek, agresivnější body kit a naftový motor pod kapotou?
Už při přebírce klíčků od vozu jsem se nemohl na vůz vynadívat, protože automobilka pro mne připravila výborně sladěný kousek. Ten kombinoval šedý lak karoserie Steel Grey a zmíněný paket Monte Carlo, díky němuž jsem se velmi často stával středem pozornosti snad úplně všude. Celkové ztvárnění Fabie Combi Monte Carlo navíc zapříčinilo, že leckdy se chtěli ostatní řidiči poměřovat v rychlosti a síle. Holt vzhled dělá pořád stále hodně.
A v čem je tahle Fabie vlastně odlišná? Přítomný designový paket Monte Carlo přidává do výbavy černou mřížku chladiče, černá vnější zpětná zrcátka a černé plastové doplňky karoserie. Těmi jsou spoiler, prahové lišty, difuzor a nesmí chybět typické logo Monte Carlo na B-sloupku. Při správně volbě laku karoserie se pak dá z Fabie vykouzlit doslova agresor, který kdyby měl pod kapotou opravdu silný motor, konkurence by se mohla začít bát.
Sportovní duch tady rozhodně nechybíKlasická Fabie Combi se s paketem Monte Carlo změnila i uvnitř. Při prvotním usednutí do kabiny jsem byl až neskutečně překvapen, do jak velké míry dovedl výrobce podtrhnout sportovnost malého českého kombíku. V interiéru se tak díky sportovnímu paketu objevil 3-ramenný sportovní kožený volant s červeným prošitím, kožená hlavice a manžeta řadící páky s červeným prošitím a dokonce i kožené madlo ruční brzdy bylo odzdobeno červenou nití. Aby té červené barvy nebylo málo, tak i středová konzola nesla její odstín a příjemně tuhá sportovní sedadla s integrovanými opěrkami už vše jen završila.
Obecně se pak dá říci, že právě milovníci sportovních interiéru si u edice Monte Carlo přijdou na své. Základem jsou kvalitní a dobře slícované díly a vše je zde velmi dobře ergonomicky rozmístěno. V parných letních dnech se ale projevila jako velká nevýhoda prosklená panoramatická střecha, která někdy fungovala doslova jako topení. Dokonce ani automatická klimatizace Climatronic si na plný výkon neuměla poradit s neustálým „výhřevem“ kabiny od žhavého skla. Ani tuhost karoserie není s prosklenou střechou zrovna příkladná a tak bych tento prvek výbavy osobně do své Fabie Combi nevolil.
Češi ale mají rádi hlavně velký zavazadelník a ten testovaná specifikace nabízela. V základu potěší objemem kufru 530 litrů, ale pokud sklopíte zadní opěradla, rázem se objeví prostor o objemu 1395 litrů. Pokud chcete zároveň i naprosto rovnou ložnou plochu, musíte si přikoupit dvojitou podlahu za cenu 3400 Kč. Námi testovaná verze měla i síťový program, takže se v kufru dala všechna zavazadla krásně upevnit.
Podstatným plusem pro aktuální Fabii Combi je taktéž fakt, že oproti minulé generaci se šířka v loktech zlepšila o čtyři centimetry, takže se už řidič se spolujezdcem tolik netísní. Místa na kolena je na zadních sedadlech tak akorát, ale pokud si na místo řidiče sedne vyšší nebo objemnější řidič, rázem ho už tolik nezbude.
Možná by to chtělo více sílyPod kapotou „falešně“ sportovní Fabie Combi pracoval vznětový tříválcový motor o objemu 1.4 litru. S ním byla spojena automatická převodovka DSG se sedmi stupni a možností manuálního řazení. Tato pohonná jednotka nabízí výkon 66 kW a točivý moment 230 Nm při 1750 - 2500 ot/min. To se však někomu může zdát málo, vzhledem k "designovému" potenciálu auta samotného. Jestliže by jste chtěli ze svého monte carla udělat rychlíka, musíte si pod kapotu zvolit nejsilnější benzínový motor 1.2 TSI o výkonu 81 kW.
Ve městě řadila převodovka DSG celkem hladce, jen tu a tam při rozjezdu lehce cukla, což je pro ní typický neduh. Jejích sedm rychlostí je výhodou hlavně na dálnici, kdy při rychlosti 130 km/h motor točí pouhých 2400 ot/min. Mimochodem, kdo by chtěl do své Fabie s motorem 1.4 TDI (66 kW) sedmistupňové DSG, ten si musí připlatit 35 tisíc Kč.
Při dálničním tempu 130 km/h se do kabiny dostával jen nepatrný aerodynamický svist a také hluk od valících se kol. Jelikož se testu podrobila naftová verze 1.4 TDI, vydal jsem se na delší projížďky, abych zjistil, jak je na tom vůz se spotřebou. Výsledkem bylo, že po ujetí trasy několika stovek kilometrů na jeden zátah a kombinování dálnic s městem, svítila na palubním počítači průměrná spotřeba 4,9 litru na 100 km. Dle mého názoru je to skvělá hodnota, tříválec si s automatem rozumí a jeho nejvyšší spotřeba činila 7,2 litrů, což už obnášelo expresní dálniční přesuny, ranní zácpy a klimatizaci na plný výkon.
Co se týče jízdního komfortu, testované provedení nabízelo snížený příplatkový sportovní podvozek. Díky němu se vůz v zatáčkách choval velmi sebejistě, karoserie se nakláněla podstatně méně a snad jen manuální převodovka chyběla k tomu, abych byl maximálně spokojen. Tlumiče vozu odváděly svou práci na jedničku a jen přejezd větších nerovností vyslal do kabiny větší ráz. K dobré ovladatelnosti přispívá nejenom dobře naladěný posilovač řízení, ale i elektronický přední diferenciál XDS+. Ten se pomocí cílených zásahů do brzdění na předních kolech na vnitřní straně zatáčky stará o optimální rozložení sil a jeho práce je na výsledném dojmu z jízdy znát.
Stojí za to si jí koupit?Upřímně? Nejnovější podání Fabie Combi v edici Monte Carlo je hodně povedeným kusem auta, které ale musí nést ten správný lak karoserie. Měl sem tu čest porovnat v ten samý týden červený exemplář s naším šedým testovaným a právě tmavě šedý vůz byl mnohem agresivnější. K tomu si připočtěte sportovní prvky výbavy, útulnou kabinu a velký zavazadelník. Mezi zápory se dá zařadit spousta příplatků, v parném létě trochu nestíhající automatická klimatizace, příplatek dva tisíce za kotoučové brzdy a pro někoho i absence opravdu silného motoru. Po ujetí obří porce kilometrů jsem se však přesvedčil o tom, že se jedná o dobře zpracovaný, dravý a úsporný vůz, který navíc i skvěle vypadá.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena testovaného vozu: 429 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 498 700 Kč
KLADY
- sportovní design
- nízká spotřeba
- velký zavazadelník
- sportovní podvozek
ZÁPORY
- příplatky
- slabší výkon klimatizace v obřích vedrech
Motorizace naftový tříválec s turbodmychadlem objem: 1422 cm3 nejvyšší výkon: 66 kW při 3000–3250 ot/min největší točivý moment: 230 Nm při 1750–2500 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 184 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,3 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4,2 l / 3,4 l / 3.6 l objem palivové nádrže: 45 litrů
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?