Aktuální třetí generace Škody Fabie se zřejmě nikdy nedočká pravověrné sportovní verze RS. Aby však bylo zklamání pro fanoušky značky co nejmenší, nedávno se představila její náhrada v podobě edice Monte Carlo. Právě ta byla naším dalším společníkem na jeden týden, během něhož bylo s vozem najeto bezmála 2 tisíce kilometrů. A jak si vedlo chalupářské kombi, jenž mělo snížený sportovní podvozek, agresivnější body kit a naftový motor pod kapotou?
Už při přebírce klíčků od vozu jsem se nemohl na vůz vynadívat, protože automobilka pro mne připravila výborně sladěný kousek. Ten kombinoval šedý lak karoserie Steel Grey a zmíněný paket Monte Carlo, díky němuž jsem se velmi často stával středem pozornosti snad úplně všude. Celkové ztvárnění Fabie Combi Monte Carlo navíc zapříčinilo, že leckdy se chtěli ostatní řidiči poměřovat v rychlosti a síle. Holt vzhled dělá pořád stále hodně.
A v čem je tahle Fabie vlastně odlišná? Přítomný designový paket Monte Carlo přidává do výbavy černou mřížku chladiče, černá vnější zpětná zrcátka a černé plastové doplňky karoserie. Těmi jsou spoiler, prahové lišty, difuzor a nesmí chybět typické logo Monte Carlo na B-sloupku. Při správně volbě laku karoserie se pak dá z Fabie vykouzlit doslova agresor, který kdyby měl pod kapotou opravdu silný motor, konkurence by se mohla začít bát.
Sportovní duch tady rozhodně nechybíKlasická Fabie Combi se s paketem Monte Carlo změnila i uvnitř. Při prvotním usednutí do kabiny jsem byl až neskutečně překvapen, do jak velké míry dovedl výrobce podtrhnout sportovnost malého českého kombíku. V interiéru se tak díky sportovnímu paketu objevil 3-ramenný sportovní kožený volant s červeným prošitím, kožená hlavice a manžeta řadící páky s červeným prošitím a dokonce i kožené madlo ruční brzdy bylo odzdobeno červenou nití. Aby té červené barvy nebylo málo, tak i středová konzola nesla její odstín a příjemně tuhá sportovní sedadla s integrovanými opěrkami už vše jen završila.
Obecně se pak dá říci, že právě milovníci sportovních interiéru si u edice Monte Carlo přijdou na své. Základem jsou kvalitní a dobře slícované díly a vše je zde velmi dobře ergonomicky rozmístěno. V parných letních dnech se ale projevila jako velká nevýhoda prosklená panoramatická střecha, která někdy fungovala doslova jako topení. Dokonce ani automatická klimatizace Climatronic si na plný výkon neuměla poradit s neustálým „výhřevem“ kabiny od žhavého skla. Ani tuhost karoserie není s prosklenou střechou zrovna příkladná a tak bych tento prvek výbavy osobně do své Fabie Combi nevolil.
Češi ale mají rádi hlavně velký zavazadelník a ten testovaná specifikace nabízela. V základu potěší objemem kufru 530 litrů, ale pokud sklopíte zadní opěradla, rázem se objeví prostor o objemu 1395 litrů. Pokud chcete zároveň i naprosto rovnou ložnou plochu, musíte si přikoupit dvojitou podlahu za cenu 3400 Kč. Námi testovaná verze měla i síťový program, takže se v kufru dala všechna zavazadla krásně upevnit.
Podstatným plusem pro aktuální Fabii Combi je taktéž fakt, že oproti minulé generaci se šířka v loktech zlepšila o čtyři centimetry, takže se už řidič se spolujezdcem tolik netísní. Místa na kolena je na zadních sedadlech tak akorát, ale pokud si na místo řidiče sedne vyšší nebo objemnější řidič, rázem ho už tolik nezbude.
Možná by to chtělo více sílyPod kapotou „falešně“ sportovní Fabie Combi pracoval vznětový tříválcový motor o objemu 1.4 litru. S ním byla spojena automatická převodovka DSG se sedmi stupni a možností manuálního řazení. Tato pohonná jednotka nabízí výkon 66 kW a točivý moment 230 Nm při 1750 - 2500 ot/min. To se však někomu může zdát málo, vzhledem k "designovému" potenciálu auta samotného. Jestliže by jste chtěli ze svého monte carla udělat rychlíka, musíte si pod kapotu zvolit nejsilnější benzínový motor 1.2 TSI o výkonu 81 kW.
Ve městě řadila převodovka DSG celkem hladce, jen tu a tam při rozjezdu lehce cukla, což je pro ní typický neduh. Jejích sedm rychlostí je výhodou hlavně na dálnici, kdy při rychlosti 130 km/h motor točí pouhých 2400 ot/min. Mimochodem, kdo by chtěl do své Fabie s motorem 1.4 TDI (66 kW) sedmistupňové DSG, ten si musí připlatit 35 tisíc Kč.
Při dálničním tempu 130 km/h se do kabiny dostával jen nepatrný aerodynamický svist a také hluk od valících se kol. Jelikož se testu podrobila naftová verze 1.4 TDI, vydal jsem se na delší projížďky, abych zjistil, jak je na tom vůz se spotřebou. Výsledkem bylo, že po ujetí trasy několika stovek kilometrů na jeden zátah a kombinování dálnic s městem, svítila na palubním počítači průměrná spotřeba 4,9 litru na 100 km. Dle mého názoru je to skvělá hodnota, tříválec si s automatem rozumí a jeho nejvyšší spotřeba činila 7,2 litrů, což už obnášelo expresní dálniční přesuny, ranní zácpy a klimatizaci na plný výkon.
Co se týče jízdního komfortu, testované provedení nabízelo snížený příplatkový sportovní podvozek. Díky němu se vůz v zatáčkách choval velmi sebejistě, karoserie se nakláněla podstatně méně a snad jen manuální převodovka chyběla k tomu, abych byl maximálně spokojen. Tlumiče vozu odváděly svou práci na jedničku a jen přejezd větších nerovností vyslal do kabiny větší ráz. K dobré ovladatelnosti přispívá nejenom dobře naladěný posilovač řízení, ale i elektronický přední diferenciál XDS+. Ten se pomocí cílených zásahů do brzdění na předních kolech na vnitřní straně zatáčky stará o optimální rozložení sil a jeho práce je na výsledném dojmu z jízdy znát.
Stojí za to si jí koupit?Upřímně? Nejnovější podání Fabie Combi v edici Monte Carlo je hodně povedeným kusem auta, které ale musí nést ten správný lak karoserie. Měl sem tu čest porovnat v ten samý týden červený exemplář s naším šedým testovaným a právě tmavě šedý vůz byl mnohem agresivnější. K tomu si připočtěte sportovní prvky výbavy, útulnou kabinu a velký zavazadelník. Mezi zápory se dá zařadit spousta příplatků, v parném létě trochu nestíhající automatická klimatizace, příplatek dva tisíce za kotoučové brzdy a pro někoho i absence opravdu silného motoru. Po ujetí obří porce kilometrů jsem se však přesvedčil o tom, že se jedná o dobře zpracovaný, dravý a úsporný vůz, který navíc i skvěle vypadá.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena testovaného vozu: 429 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 498 700 Kč
KLADY
- sportovní design
- nízká spotřeba
- velký zavazadelník
- sportovní podvozek
ZÁPORY
- příplatky
- slabší výkon klimatizace v obřích vedrech
Motorizace naftový tříválec s turbodmychadlem objem: 1422 cm3 nejvyšší výkon: 66 kW při 3000–3250 ot/min největší točivý moment: 230 Nm při 1750–2500 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 184 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,3 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4,2 l / 3,4 l / 3.6 l objem palivové nádrže: 45 litrů
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.