Aktuální třetí generace Škody Fabie se zřejmě nikdy nedočká pravověrné sportovní verze RS. Aby však bylo zklamání pro fanoušky značky co nejmenší, nedávno se představila její náhrada v podobě edice Monte Carlo. Právě ta byla naším dalším společníkem na jeden týden, během něhož bylo s vozem najeto bezmála 2 tisíce kilometrů. A jak si vedlo chalupářské kombi, jenž mělo snížený sportovní podvozek, agresivnější body kit a naftový motor pod kapotou?
Už při přebírce klíčků od vozu jsem se nemohl na vůz vynadívat, protože automobilka pro mne připravila výborně sladěný kousek. Ten kombinoval šedý lak karoserie Steel Grey a zmíněný paket Monte Carlo, díky němuž jsem se velmi často stával středem pozornosti snad úplně všude. Celkové ztvárnění Fabie Combi Monte Carlo navíc zapříčinilo, že leckdy se chtěli ostatní řidiči poměřovat v rychlosti a síle. Holt vzhled dělá pořád stále hodně.
A v čem je tahle Fabie vlastně odlišná? Přítomný designový paket Monte Carlo přidává do výbavy černou mřížku chladiče, černá vnější zpětná zrcátka a černé plastové doplňky karoserie. Těmi jsou spoiler, prahové lišty, difuzor a nesmí chybět typické logo Monte Carlo na B-sloupku. Při správně volbě laku karoserie se pak dá z Fabie vykouzlit doslova agresor, který kdyby měl pod kapotou opravdu silný motor, konkurence by se mohla začít bát.
Sportovní duch tady rozhodně nechybíKlasická Fabie Combi se s paketem Monte Carlo změnila i uvnitř. Při prvotním usednutí do kabiny jsem byl až neskutečně překvapen, do jak velké míry dovedl výrobce podtrhnout sportovnost malého českého kombíku. V interiéru se tak díky sportovnímu paketu objevil 3-ramenný sportovní kožený volant s červeným prošitím, kožená hlavice a manžeta řadící páky s červeným prošitím a dokonce i kožené madlo ruční brzdy bylo odzdobeno červenou nití. Aby té červené barvy nebylo málo, tak i středová konzola nesla její odstín a příjemně tuhá sportovní sedadla s integrovanými opěrkami už vše jen završila.
Obecně se pak dá říci, že právě milovníci sportovních interiéru si u edice Monte Carlo přijdou na své. Základem jsou kvalitní a dobře slícované díly a vše je zde velmi dobře ergonomicky rozmístěno. V parných letních dnech se ale projevila jako velká nevýhoda prosklená panoramatická střecha, která někdy fungovala doslova jako topení. Dokonce ani automatická klimatizace Climatronic si na plný výkon neuměla poradit s neustálým „výhřevem“ kabiny od žhavého skla. Ani tuhost karoserie není s prosklenou střechou zrovna příkladná a tak bych tento prvek výbavy osobně do své Fabie Combi nevolil.
Češi ale mají rádi hlavně velký zavazadelník a ten testovaná specifikace nabízela. V základu potěší objemem kufru 530 litrů, ale pokud sklopíte zadní opěradla, rázem se objeví prostor o objemu 1395 litrů. Pokud chcete zároveň i naprosto rovnou ložnou plochu, musíte si přikoupit dvojitou podlahu za cenu 3400 Kč. Námi testovaná verze měla i síťový program, takže se v kufru dala všechna zavazadla krásně upevnit.
Podstatným plusem pro aktuální Fabii Combi je taktéž fakt, že oproti minulé generaci se šířka v loktech zlepšila o čtyři centimetry, takže se už řidič se spolujezdcem tolik netísní. Místa na kolena je na zadních sedadlech tak akorát, ale pokud si na místo řidiče sedne vyšší nebo objemnější řidič, rázem ho už tolik nezbude.
Možná by to chtělo více sílyPod kapotou „falešně“ sportovní Fabie Combi pracoval vznětový tříválcový motor o objemu 1.4 litru. S ním byla spojena automatická převodovka DSG se sedmi stupni a možností manuálního řazení. Tato pohonná jednotka nabízí výkon 66 kW a točivý moment 230 Nm při 1750 - 2500 ot/min. To se však někomu může zdát málo, vzhledem k "designovému" potenciálu auta samotného. Jestliže by jste chtěli ze svého monte carla udělat rychlíka, musíte si pod kapotu zvolit nejsilnější benzínový motor 1.2 TSI o výkonu 81 kW.
Ve městě řadila převodovka DSG celkem hladce, jen tu a tam při rozjezdu lehce cukla, což je pro ní typický neduh. Jejích sedm rychlostí je výhodou hlavně na dálnici, kdy při rychlosti 130 km/h motor točí pouhých 2400 ot/min. Mimochodem, kdo by chtěl do své Fabie s motorem 1.4 TDI (66 kW) sedmistupňové DSG, ten si musí připlatit 35 tisíc Kč.
Při dálničním tempu 130 km/h se do kabiny dostával jen nepatrný aerodynamický svist a také hluk od valících se kol. Jelikož se testu podrobila naftová verze 1.4 TDI, vydal jsem se na delší projížďky, abych zjistil, jak je na tom vůz se spotřebou. Výsledkem bylo, že po ujetí trasy několika stovek kilometrů na jeden zátah a kombinování dálnic s městem, svítila na palubním počítači průměrná spotřeba 4,9 litru na 100 km. Dle mého názoru je to skvělá hodnota, tříválec si s automatem rozumí a jeho nejvyšší spotřeba činila 7,2 litrů, což už obnášelo expresní dálniční přesuny, ranní zácpy a klimatizaci na plný výkon.
Co se týče jízdního komfortu, testované provedení nabízelo snížený příplatkový sportovní podvozek. Díky němu se vůz v zatáčkách choval velmi sebejistě, karoserie se nakláněla podstatně méně a snad jen manuální převodovka chyběla k tomu, abych byl maximálně spokojen. Tlumiče vozu odváděly svou práci na jedničku a jen přejezd větších nerovností vyslal do kabiny větší ráz. K dobré ovladatelnosti přispívá nejenom dobře naladěný posilovač řízení, ale i elektronický přední diferenciál XDS+. Ten se pomocí cílených zásahů do brzdění na předních kolech na vnitřní straně zatáčky stará o optimální rozložení sil a jeho práce je na výsledném dojmu z jízdy znát.
Stojí za to si jí koupit?Upřímně? Nejnovější podání Fabie Combi v edici Monte Carlo je hodně povedeným kusem auta, které ale musí nést ten správný lak karoserie. Měl sem tu čest porovnat v ten samý týden červený exemplář s naším šedým testovaným a právě tmavě šedý vůz byl mnohem agresivnější. K tomu si připočtěte sportovní prvky výbavy, útulnou kabinu a velký zavazadelník. Mezi zápory se dá zařadit spousta příplatků, v parném létě trochu nestíhající automatická klimatizace, příplatek dva tisíce za kotoučové brzdy a pro někoho i absence opravdu silného motoru. Po ujetí obří porce kilometrů jsem se však přesvedčil o tom, že se jedná o dobře zpracovaný, dravý a úsporný vůz, který navíc i skvěle vypadá.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena testovaného vozu: 429 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 498 700 Kč
KLADY
- sportovní design
- nízká spotřeba
- velký zavazadelník
- sportovní podvozek
ZÁPORY
- příplatky
- slabší výkon klimatizace v obřích vedrech
Motorizace naftový tříválec s turbodmychadlem objem: 1422 cm3 nejvyšší výkon: 66 kW při 3000–3250 ot/min největší točivý moment: 230 Nm při 1750–2500 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 184 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,3 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4,2 l / 3,4 l / 3.6 l objem palivové nádrže: 45 litrů
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.