Aktuální třetí generace Škody Fabie se zřejmě nikdy nedočká pravověrné sportovní verze RS. Aby však bylo zklamání pro fanoušky značky co nejmenší, nedávno se představila její náhrada v podobě edice Monte Carlo. Právě ta byla naším dalším společníkem na jeden týden, během něhož bylo s vozem najeto bezmála 2 tisíce kilometrů. A jak si vedlo chalupářské kombi, jenž mělo snížený sportovní podvozek, agresivnější body kit a naftový motor pod kapotou?
Už při přebírce klíčků od vozu jsem se nemohl na vůz vynadívat, protože automobilka pro mne připravila výborně sladěný kousek. Ten kombinoval šedý lak karoserie Steel Grey a zmíněný paket Monte Carlo, díky němuž jsem se velmi často stával středem pozornosti snad úplně všude. Celkové ztvárnění Fabie Combi Monte Carlo navíc zapříčinilo, že leckdy se chtěli ostatní řidiči poměřovat v rychlosti a síle. Holt vzhled dělá pořád stále hodně.
A v čem je tahle Fabie vlastně odlišná? Přítomný designový paket Monte Carlo přidává do výbavy černou mřížku chladiče, černá vnější zpětná zrcátka a černé plastové doplňky karoserie. Těmi jsou spoiler, prahové lišty, difuzor a nesmí chybět typické logo Monte Carlo na B-sloupku. Při správně volbě laku karoserie se pak dá z Fabie vykouzlit doslova agresor, který kdyby měl pod kapotou opravdu silný motor, konkurence by se mohla začít bát.
Sportovní duch tady rozhodně nechybíKlasická Fabie Combi se s paketem Monte Carlo změnila i uvnitř. Při prvotním usednutí do kabiny jsem byl až neskutečně překvapen, do jak velké míry dovedl výrobce podtrhnout sportovnost malého českého kombíku. V interiéru se tak díky sportovnímu paketu objevil 3-ramenný sportovní kožený volant s červeným prošitím, kožená hlavice a manžeta řadící páky s červeným prošitím a dokonce i kožené madlo ruční brzdy bylo odzdobeno červenou nití. Aby té červené barvy nebylo málo, tak i středová konzola nesla její odstín a příjemně tuhá sportovní sedadla s integrovanými opěrkami už vše jen završila.
Obecně se pak dá říci, že právě milovníci sportovních interiéru si u edice Monte Carlo přijdou na své. Základem jsou kvalitní a dobře slícované díly a vše je zde velmi dobře ergonomicky rozmístěno. V parných letních dnech se ale projevila jako velká nevýhoda prosklená panoramatická střecha, která někdy fungovala doslova jako topení. Dokonce ani automatická klimatizace Climatronic si na plný výkon neuměla poradit s neustálým „výhřevem“ kabiny od žhavého skla. Ani tuhost karoserie není s prosklenou střechou zrovna příkladná a tak bych tento prvek výbavy osobně do své Fabie Combi nevolil.
Češi ale mají rádi hlavně velký zavazadelník a ten testovaná specifikace nabízela. V základu potěší objemem kufru 530 litrů, ale pokud sklopíte zadní opěradla, rázem se objeví prostor o objemu 1395 litrů. Pokud chcete zároveň i naprosto rovnou ložnou plochu, musíte si přikoupit dvojitou podlahu za cenu 3400 Kč. Námi testovaná verze měla i síťový program, takže se v kufru dala všechna zavazadla krásně upevnit.
Podstatným plusem pro aktuální Fabii Combi je taktéž fakt, že oproti minulé generaci se šířka v loktech zlepšila o čtyři centimetry, takže se už řidič se spolujezdcem tolik netísní. Místa na kolena je na zadních sedadlech tak akorát, ale pokud si na místo řidiče sedne vyšší nebo objemnější řidič, rázem ho už tolik nezbude.
Možná by to chtělo více sílyPod kapotou „falešně“ sportovní Fabie Combi pracoval vznětový tříválcový motor o objemu 1.4 litru. S ním byla spojena automatická převodovka DSG se sedmi stupni a možností manuálního řazení. Tato pohonná jednotka nabízí výkon 66 kW a točivý moment 230 Nm při 1750 - 2500 ot/min. To se však někomu může zdát málo, vzhledem k "designovému" potenciálu auta samotného. Jestliže by jste chtěli ze svého monte carla udělat rychlíka, musíte si pod kapotu zvolit nejsilnější benzínový motor 1.2 TSI o výkonu 81 kW.
Ve městě řadila převodovka DSG celkem hladce, jen tu a tam při rozjezdu lehce cukla, což je pro ní typický neduh. Jejích sedm rychlostí je výhodou hlavně na dálnici, kdy při rychlosti 130 km/h motor točí pouhých 2400 ot/min. Mimochodem, kdo by chtěl do své Fabie s motorem 1.4 TDI (66 kW) sedmistupňové DSG, ten si musí připlatit 35 tisíc Kč.
Při dálničním tempu 130 km/h se do kabiny dostával jen nepatrný aerodynamický svist a také hluk od valících se kol. Jelikož se testu podrobila naftová verze 1.4 TDI, vydal jsem se na delší projížďky, abych zjistil, jak je na tom vůz se spotřebou. Výsledkem bylo, že po ujetí trasy několika stovek kilometrů na jeden zátah a kombinování dálnic s městem, svítila na palubním počítači průměrná spotřeba 4,9 litru na 100 km. Dle mého názoru je to skvělá hodnota, tříválec si s automatem rozumí a jeho nejvyšší spotřeba činila 7,2 litrů, což už obnášelo expresní dálniční přesuny, ranní zácpy a klimatizaci na plný výkon.
Co se týče jízdního komfortu, testované provedení nabízelo snížený příplatkový sportovní podvozek. Díky němu se vůz v zatáčkách choval velmi sebejistě, karoserie se nakláněla podstatně méně a snad jen manuální převodovka chyběla k tomu, abych byl maximálně spokojen. Tlumiče vozu odváděly svou práci na jedničku a jen přejezd větších nerovností vyslal do kabiny větší ráz. K dobré ovladatelnosti přispívá nejenom dobře naladěný posilovač řízení, ale i elektronický přední diferenciál XDS+. Ten se pomocí cílených zásahů do brzdění na předních kolech na vnitřní straně zatáčky stará o optimální rozložení sil a jeho práce je na výsledném dojmu z jízdy znát.
Stojí za to si jí koupit?Upřímně? Nejnovější podání Fabie Combi v edici Monte Carlo je hodně povedeným kusem auta, které ale musí nést ten správný lak karoserie. Měl sem tu čest porovnat v ten samý týden červený exemplář s naším šedým testovaným a právě tmavě šedý vůz byl mnohem agresivnější. K tomu si připočtěte sportovní prvky výbavy, útulnou kabinu a velký zavazadelník. Mezi zápory se dá zařadit spousta příplatků, v parném létě trochu nestíhající automatická klimatizace, příplatek dva tisíce za kotoučové brzdy a pro někoho i absence opravdu silného motoru. Po ujetí obří porce kilometrů jsem se však přesvedčil o tom, že se jedná o dobře zpracovaný, dravý a úsporný vůz, který navíc i skvěle vypadá.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena testovaného vozu: 429 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 498 700 Kč
KLADY
- sportovní design
- nízká spotřeba
- velký zavazadelník
- sportovní podvozek
ZÁPORY
- příplatky
- slabší výkon klimatizace v obřích vedrech
Motorizace naftový tříválec s turbodmychadlem objem: 1422 cm3 nejvyšší výkon: 66 kW při 3000–3250 ot/min největší točivý moment: 230 Nm při 1750–2500 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 184 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,3 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4,2 l / 3,4 l / 3.6 l objem palivové nádrže: 45 litrů
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.