Bestie, kterou jsme již jednou testovali. Co nás na ní tak rajcuje? Asi to, že Mégane R.S. 265 Cup uspokojí i náročné řidiče. Perfektní motor, skvělý podvozek, vyvážené a přesné řízení dělají polozávodní komplet, který budete milovat i nenávidět.
Pokud pohlédnete na Mégane R.S. nerozklepou se vám kolena. Vypadá docela normálně, tedy minimálně zepředu. Nějaké to lízátko, nižší světlá výška, decentní blatníky a rozšířené prahy. Takové nevinné auto. Zvláště v černé barvě, ve které všechny tyhle relativní detaily zaniknou podobně jako neosvětlený cyklista v noci, kterého nechcete potkat.
Ostatně ani Mégane R.S. nechcete potkat. Minimálně pokud jste ten typ řidičů, kteří rádi závodí. Ale hezky popořádku.
Sedačky jako svěrákyPříplatkové Recara vás drží, podobně jako svěrák kus traverzy, jenže do vás nikdo nebude vrtat. To vy jste dělník/řidič, který se nadře. U té námahy sedíte proklatě nízko, ukázkově blízko volantu, s pedály ideálně poskládanými. Teď je úplně jedno, jestli jsou s hliníkovými nášlapy, jestli je volant z kůže (je a má středící pásek), jestli rádio hraje (hraje ale mizerně), jestli klimatizace chladí, nebo zda jsou páčky ergonomicky tvarované (moc nejsou) a zda v interiéru nepovrzávají plasty (neslyšíte, motor a výfuk hrají symfonii připomínající bouřku z vašeho nejhoršího snu).
Ono je to jedno, protože tohle auto není na každodenní ježdění. Manželka by se s vámi rozvedla. Buď kvůli nepohodlným Recarům (na dlouhé cesty nepoužitelné), nebo proto, že se s tímhle autem neudržíte v závěsu za „ rakovinu metajícími oktávkami“.
Kufr to má (dokonce s objemem 344 litrů). Vzadu sedačky sice jsou, ale jen pro ty, kteří buď nemají nohy, nebo soudnost (pokud nesedíte za řidičem, který má logicky posunutou sedačku dopředu). Nějakou tu odkládací přihrádku taky nalezneme, jen na pití budete hledat marně. Je tu sice jedna, ale je tak nešikovná, že tam raději hodíte mobil nebo klíče.
Francouzský mlátičHoroucí peklo vyvrhlo jedním turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr. Charakterní benzinový agregát už něco zažil, na svou konkurenci však neztrácí příliš. Výkon 265 koní a 360 Nm jsou stále pekelné hodnoty zvláště při přihlédnutí k hmotnosti necelé 1,4 tuny (Seat Leon Cupra je o něco těžší).
Motor navzdory jedinému turbodmychadlu netrpí prodlevami nebo nedostatkem výkonu. Dávkování plynu je rázem naprosto puntičkářská práce, jaká v drtivé většině aut nemá absolutně smysl. Každý milimetr je sakra znát. A je radost si dávkovat přesně tolik kolik potřebujete.
Bezprostřednost motoru umocňuje neskutečný zvuk, který každým tisícem otáček nabírá na naléhavosti a graduje až při zaklepání na omezovač. Přeřadíte a celá symfonie hraje od začátku.
Převodovka je tak mechanicky tuhá a přesná, že kroutíte hlavou a nechápete, že sedíte v Renaultu, ostatně tohle se vám honí hlavou na každém semaforu, na každé křižovatce, prostě vždy, když se nesoustředíte na to jak trefíte apex, jak sešlápnete za zatáčkou plynový pedál nesmyslně hluboko do podlahy či jak krásně ten motor zní.
Upřímně, týden nato jsem jezdil v Hyundai i40. Tam mi řazení přišlo, jako by někdo do kýble s marmeládou strčil klacek a řekl „předstírej, že řadíš“. Ve skutečnosti, bylo přesné, ale s Méganem se nemohlo srovnávat, ani přes dvoje dveře.
Drží až do sebezničeníPravá extáze přichází v technicky těžších pasážích. Proplétání jednou zatáčkou za druhou vám na každém výjezdu píchá další dávku adrenalinu přímo do žíly. Po chvíli se dostáváte do transu. A téměř mechanicky děláte stále dokola to samé: Odbrzdit na rovných kolech, trefit apex, a v půlce přidat plyn, samosvor udělá svou práci a kola se zakusují do asfaltu a Mégane letí ze zatáčky vstříc další rovince.
V tu chvíli vás strašně štve, že musíte myslet na to, co je za zatáčkou, kdo tam jede, jak jede a podle toho volit tempo. Je to asi jako myslet u perfektního jídla na práci a opačně, podle toho jak to máte. A to je asi největší nedostatek Méganu R.S.
Buď se na okresce nepodíváte na limit auta (podle toho pak i vypadá naše video), nebo jste naprostý šílenec a doufáte, že v/za zatáčkou nepotkáte auto/chodce/cyklistu.
Gumy po zahřátí drží jak přibité, podvozek funguje neuvěřitelně přesně a zábavně zároveň. Stačí být na brzdách neurvalý s volantem a za precizním předkem si můžete rozevlátý zadek vodit, jako loutku na provázku. Ve vyšší rychlosti stačí být neřád a potrápit ho přes ručku. Že předokolka neumí jezdit zábavně bokem?
V drtivé většině případů musíte při potlačování fyzikálních zákonů potlačovat i pudy sebezáchovy. Většina řidičů by se za volantem cítila jako Niki Lauda a přitom by využívala tak 50% potenciálu auta. A co je skvělé, i oni se budou skvěle bavit.
Limit přináší temnou a nesmlouvavou pravduS autem můžete jet jen na „poloviční výkon“ a budete se bavit, nemusíte hledat limity, ani závodit s ostatními. Jenže pokud vám to nedá spát a chcete jet skutečně na limit auta, poznáte temnou stránku Mégana. Absurdně rychlá jízda, na samotném maximu, kde mezi zatáčkami na rovince atakujete klidně dvojnásobek povolené rychlosti, ukáže nemilosrdnou pravdu.
Mégane je hravý, drží jak přibitý a technická trať mu zcela vyhovuje. Jenže na limitu už není tak poddajný a přesný jak byste chtěli. Na plných brzdách se vám rozevlaje záď už při mírném sklonu vozovky nebo natočenému volantu, v rychlých skutečně pekelně rychlých zatáčkách neucítíte preciznost, a pokud nebudete pracovat s brzdami a plynem s přesností neurochirurga, budete platit tvrdou mincí, v lepším případě špatně projetou zatáčkou.
Ani brzdy od Bremba nejsou zázračné. Do kotoučů se zakusují s jedovatostí Kobry královské, jenže její výdrž není na maraton. Středně době vydrží, stačí pár ostrých kilometrů, kdy brzdíte z velmi vysokých rychlostí do vraceček a zjistíte, že „bláto“ dorazí překvapivě rychle.
Řízení je křišťálově čisté, výkon se do něj přenáší jen minimálně. Při prvních kilometrech ale máte dojem, že posilovač vypověděl službu – zvyknete si. Stejně jako na tuhou spojku, ve srovnání s níž vám každá jiná připadá jako na pérku.
A spotřeba? Jezdit za osm může někdo komu auto nepatří a zdá se mu i těch 8 hodně, nebo ten, který veze vzadu dítě v sedačce a naivně si myslí, že ho uspí. Pokud se teď pustíme do fiktivního příběhu o každodenním používání, dostaneme se kombinovaně na 11 litrů naturalu.
Cesta: domov-řádění na okresce-domov znamená odběr kolem 15 litrů. Úplné maximum (v našem případě) znamená hodnotu začínající dvojkou. Reálně budete plnit 60-ti litrovou nádrž 95 oktanovým nebo 98 oktanovým naturalem každých 300-400 km.
V zajetí bestie nebo milenky? Proč ano? Proč ne?Se surovostí a tvrdostí Rockyho pravého háku vám Mégane R.S. 265 Cup přiblíží zážitky ze závodního okruhu. Vaše okreska je za volantem Renaultu ráj na zemi, nebo možná spíše peklo. Všechny vaše touhy jsou splněny, jenže tahle milenka nabízí jen omezené množství „služeb“. Budete se bavit surovostí a brutálním způsobem, jakým auto musíte „vodit“ v zatáčkách, budete se vyžívat v tom, jak mechanické a hravé je řízení a podvozek. Budete závislí na hromotném zvuku motoru.
Zapomeňte ale na to, že ho budete používat na každodenní ježdění, na to jsou tu jiní, kteří plní tuto roli o dost lépe (nikoliv dokonale). Pokoukáváte po Octavii RS? Tak na „eReSo“ od Renaultu zapomeňte, svět Renault Sportu je o něčem zcela odlišném.
Proč mu říci ano?
Neexistuje tak surové a zábavné auto s charakterem „závoďáku na značkách“ za podobné peníze. Budete se bavit jak v uzákoněných rychlostech, tak daleko za nimi. Nároční řidiči budou nadšení ze způsobu jakým jezdí na limitu (musíte si ho ochočit), ti méně nároční budou uchvácení magickou aurou, kterou je Mégane R.S. obklopen.
Proč se podívat jinam?
Hledáte hothatch na každodenní využití. Výlety s rodinou, ježdění do práce, za tchýní a na pivo? Koukněte jinam, tohle je auto čistě pro zábavu bez kompromisu. Milujete nesmlouvavou dynamiku a rychlost? Levnější konkurence něco takového má, není tak syrová a neurvalá jako Mégane.
Celkové hodnocení: 95 %První cena modelu: 740 900,- Kč
Cena testovaného modelu 851 100,- Kč
KLADY
+ fantastický motor+ fenomenální podvozek+ skvělé řazení a kristalicky čisté řízení+ ukázkové držení těla v Recaro sedačkách...
ZÁPORY
- ...které jsou nepohodlné na dlouhé cestování- zastaralý interiér- výkon audio reproduktorů
Motorizacepřeplňovaný zážehový řadový čtyřválecobjem: 1998 cm3nejvyšší výkon: 195 kW při 5500 ot/minnejvětší točivý moment: 360 Nm v rozmezí 3000-5000 ot/min. Výkonynejvyšší maximální rychlost: 254 km/hzrychlení z 0 na 100 km/h: 6 sekundyspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 9,8 l / 6,2 l / 7,5 lobjem palivové nádrže: 60 litrů
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.