TEST: Opojně brutální - Renault Mégane R.S

ar2, 17. srpna 2015, 13:10 Aktualizováno 19.8.2015, 10:34 Google+

Bestie, kterou jsme již jednou testovali. Co nás na ní tak rajcuje? Asi to, že Mégane R.S. 265 Cup uspokojí i náročné řidiče. Perfektní motor, skvělý podvozek, vyvážené a přesné řízení dělají polozávodní komplet, který budete milovat i nenávidět.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Renault Mégane R.S. 265 CUP

Renault Mégane R.S. 265 CUP | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Vlk v rouše beránčím

Pokud pohlédnete na Mégane R.S. nerozklepou se vám kolena. Vypadá docela normálně, tedy minimálně zepředu. Nějaké to lízátko, nižší světlá výška, decentní blatníky a rozšířené prahy. Takové nevinné auto. Zvláště v černé barvě, ve které všechny tyhle relativní detaily zaniknou podobně jako neosvětlený cyklista v noci, kterého nechcete potkat.

Ostatně ani Mégane R.S. nechcete potkat. Minimálně pokud jste ten typ řidičů, kteří rádi závodí. Ale hezky popořádku.

Sedačky jako svěráky

Příplatkové Recara vás drží, podobně jako svěrák kus traverzy, jenže do vás nikdo nebude vrtat. To vy jste dělník/řidič, který se nadře. U té námahy sedíte proklatě nízko, ukázkově blízko volantu, s pedály ideálně poskládanými. Teď je úplně jedno, jestli jsou s hliníkovými nášlapy, jestli je volant z kůže (je a má středící pásek), jestli rádio hraje (hraje ale mizerně), jestli klimatizace chladí, nebo zda jsou páčky ergonomicky tvarované (moc nejsou) a zda v interiéru nepovrzávají plasty (neslyšíte, motor a výfuk hrají symfonii připomínající bouřku z vašeho nejhoršího snu).

img-responsive

Renault Mégane R.S. 265 CUP | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Ono je to jedno, protože tohle auto není na každodenní ježdění. Manželka by se s vámi rozvedla. Buď kvůli nepohodlným Recarům (na dlouhé cesty nepoužitelné), nebo proto, že se s tímhle autem neudržíte v závěsu za „ rakovinu metajícími oktávkami“.

Kufr to má (dokonce s objemem 344 litrů). Vzadu sedačky sice jsou, ale jen pro ty, kteří buď nemají nohy, nebo soudnost (pokud nesedíte za řidičem, který má logicky posunutou sedačku dopředu). Nějakou tu odkládací přihrádku taky nalezneme, jen na pití budete hledat marně. Je tu sice jedna, ale je tak nešikovná, že tam raději hodíte mobil nebo klíče.

img-responsive

Renault Mégane R.S. 265 CUP | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Francouzský mlátič

Horoucí peklo vyvrhlo jedním turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr. Charakterní benzinový agregát už něco zažil, na svou konkurenci však neztrácí příliš. Výkon 265 koní a 360 Nm jsou stále pekelné hodnoty zvláště při přihlédnutí k hmotnosti necelé 1,4 tuny (Seat Leon Cupra je o něco těžší).

img-responsive

Renault Mégane R.S. 265 CUP | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Motor navzdory jedinému turbodmychadlu netrpí prodlevami nebo nedostatkem výkonu. Dávkování plynu je rázem naprosto puntičkářská práce, jaká v drtivé většině aut nemá absolutně smysl. Každý milimetr je sakra znát.  A je radost si dávkovat přesně tolik kolik potřebujete.

Bezprostřednost motoru umocňuje neskutečný zvuk, který každým tisícem otáček nabírá na naléhavosti a graduje až při zaklepání na omezovač. Přeřadíte a celá symfonie hraje od začátku.

img-responsive

Renault Mégane R.S. 265 CUP | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Převodovka je tak mechanicky tuhá a přesná, že kroutíte hlavou a nechápete, že sedíte v Renaultu, ostatně tohle se vám honí hlavou na každém semaforu, na každé křižovatce, prostě vždy, když se nesoustředíte na to jak trefíte apex, jak sešlápnete za zatáčkou plynový pedál nesmyslně hluboko do podlahy či jak krásně ten motor zní.

img-responsive

Renault Mégane R.S. 265 CUP | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Upřímně, týden nato jsem jezdil v Hyundai i40. Tam mi řazení přišlo, jako by někdo do kýble s marmeládou strčil klacek a řekl „předstírej, že řadíš“. Ve skutečnosti, bylo přesné, ale s Méganem se nemohlo srovnávat, ani přes dvoje dveře.

Drží až do sebezničení

Pravá extáze přichází v technicky těžších pasážích. Proplétání jednou zatáčkou za druhou vám na každém výjezdu píchá další dávku adrenalinu přímo do žíly. Po chvíli se dostáváte do transu. A téměř mechanicky děláte stále dokola to samé: Odbrzdit na rovných kolech, trefit apex, a v půlce přidat plyn, samosvor udělá svou práci a kola se zakusují do asfaltu a Mégane letí ze zatáčky vstříc další rovince.

V tu chvíli vás strašně štve, že musíte myslet na to, co je za zatáčkou, kdo tam jede, jak jede a podle toho volit tempo. Je to asi jako myslet u perfektního jídla na práci a opačně, podle toho jak to máte. A to je asi největší nedostatek Méganu R.S.

Buď se na okresce nepodíváte na limit auta (podle toho pak i vypadá naše video), nebo jste naprostý šílenec a doufáte, že v/za zatáčkou nepotkáte auto/chodce/cyklistu.

Gumy po zahřátí drží jak přibité, podvozek funguje neuvěřitelně přesně a zábavně zároveň. Stačí být na brzdách neurvalý s volantem a za precizním předkem si můžete rozevlátý zadek vodit, jako loutku na provázku. Ve vyšší rychlosti stačí být neřád a potrápit ho přes ručku. Že předokolka neumí jezdit zábavně bokem?

V drtivé většině případů musíte při potlačování fyzikálních zákonů potlačovat i pudy sebezáchovy. Většina řidičů by se za volantem cítila jako Niki Lauda a přitom by využívala tak 50% potenciálu auta. A co je skvělé, i oni se budou skvěle bavit.

Limit přináší temnou a nesmlouvavou pravdu

S autem můžete jet jen na „poloviční výkon“ a budete se bavit, nemusíte hledat limity, ani závodit s ostatními. Jenže pokud vám to nedá spát a chcete jet skutečně na limit auta, poznáte temnou stránku Mégana. Absurdně rychlá jízda, na samotném maximu, kde mezi zatáčkami na rovince atakujete klidně dvojnásobek povolené rychlosti, ukáže nemilosrdnou pravdu.

img-responsive

Renault Mégane R.S. 265 CUP Drift | foto: Filip Nikodem

Mégane je hravý, drží jak přibitý a technická trať mu zcela vyhovuje. Jenže na limitu už není tak poddajný a přesný jak byste chtěli. Na plných brzdách se vám rozevlaje záď už při mírném sklonu vozovky nebo natočenému volantu, v rychlých skutečně pekelně rychlých zatáčkách neucítíte preciznost, a pokud nebudete pracovat s brzdami a plynem s přesností neurochirurga, budete platit tvrdou mincí, v lepším případě špatně projetou zatáčkou.

Ani brzdy od Bremba nejsou zázračné. Do kotoučů se zakusují s jedovatostí Kobry královské, jenže její výdrž není na maraton. Středně době vydrží, stačí pár ostrých kilometrů, kdy brzdíte z velmi vysokých rychlostí do vraceček a zjistíte, že „bláto“ dorazí překvapivě rychle.

img-responsive

Renault Mégane R.S. 265 CUP | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Řízení je křišťálově čisté, výkon se do něj přenáší jen minimálně. Při prvních kilometrech ale máte dojem, že posilovač vypověděl službu – zvyknete si. Stejně jako na tuhou spojku, ve srovnání s níž vám každá jiná připadá jako na pérku.

A spotřeba? Jezdit za osm může někdo komu auto nepatří a zdá se mu i těch 8 hodně, nebo ten, který veze vzadu dítě v sedačce a naivně si myslí, že ho uspí. Pokud se teď pustíme do fiktivního příběhu o každodenním používání, dostaneme se kombinovaně na 11 litrů naturalu.

Cesta: domov-řádění na okresce-domov znamená odběr kolem 15 litrů. Úplné maximum (v našem případě) znamená hodnotu začínající dvojkou. Reálně budete plnit 60-ti litrovou nádrž 95 oktanovým nebo 98 oktanovým naturalem každých 300-400 km.

img-responsive

Renault Mégane R.S. 265 CUP | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

V zajetí bestie nebo milenky? Proč ano? Proč ne?

Se surovostí a tvrdostí Rockyho pravého háku vám Mégane R.S. 265 Cup přiblíží zážitky ze závodního okruhu. Vaše okreska je za volantem Renaultu ráj na zemi, nebo možná spíše peklo. Všechny vaše touhy jsou splněny, jenže tahle milenka nabízí jen omezené množství „služeb“. Budete se bavit surovostí a brutálním způsobem, jakým auto musíte „vodit“ v zatáčkách, budete se vyžívat v tom, jak mechanické a hravé je řízení a podvozek. Budete závislí na hromotném zvuku motoru.

Zapomeňte ale na to, že ho budete používat na každodenní ježdění, na to jsou tu jiní, kteří plní tuto roli o dost lépe (nikoliv dokonale). Pokoukáváte po Octavii RS? Tak na „eReSo“ od Renaultu zapomeňte, svět Renault Sportu je o něčem zcela odlišném.

img-responsive

Renault Mégane R.S. 265 CUP | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Proč mu říci ano?

Neexistuje tak surové a zábavné auto s charakterem „závoďáku na značkách“ za podobné peníze. Budete se bavit jak v uzákoněných rychlostech, tak daleko za nimi. Nároční řidiči budou nadšení ze způsobu jakým jezdí na limitu (musíte si ho ochočit), ti méně nároční budou uchvácení magickou aurou, kterou je Mégane R.S. obklopen.

Proč se podívat jinam?

Hledáte hothatch na každodenní využití. Výlety s rodinou, ježdění do práce, za tchýní a na pivo? Koukněte jinam, tohle je auto čistě pro zábavu bez kompromisu. Milujete nesmlouvavou dynamiku a rychlost? Levnější konkurence něco takového má, není tak syrová a neurvalá jako Mégane.

Celkové hodnocení: 95 %

První cena modelu: 740 900,- Kč

Cena testovaného modelu 851 100,- Kč

KLADY

+ fantastický motor
+ fenomenální podvozek
+ skvělé řazení a kristalicky čisté řízení
+ ukázkové držení těla v Recaro sedačkách...

ZÁPORY

- ...které jsou nepohodlné na dlouhé cestování
- zastaralý interiér
- výkon audio reproduktorů

Motorizace
přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec
objem: 1998 cm3
nejvyšší výkon: 195 kW při 5500 ot/min
největší točivý moment: 360 Nm v rozmezí 3000-5000 ot/min.
 
Výkony
nejvyšší maximální rychlost: 254 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 6 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 9,8 l / 6,2 l / 7,5 l
objem palivové nádrže: 60 litrů

Vytisknout

Diskuze: TEST: Opojně brutální - Renault Mégane R.S

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ferrari 458 Italia nabouralo Volkswagen Passat

Ferrari 458 Italia nabouralo zaparkovaný Volkswagen Passat

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud